• 0

Zelfstandig blijven en een BV opstarten

Wij zijn van plan om met 5 zelfstandigen (zzp) een BV op te zetten. Wij met zijn vijven krijgen ieder 20% aandeel in de BV. Op deze manier willen/kunnen we grotere opdrachten scoren. De BV heeft de opdracht en huurt de 5 zzp-ers in. Zo blijven wij zelfstandig en aandeelhouder in de BV. Wat zijn de de juridische en belastingmogelijkheden qua salaris/vergoeding vanuit de BV en de facturatie als ZZP-er naar de BV.

 

Groeten,

 

Emmafinn

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

De 5 zzp-ers werken nu zelfstandig in de scheepsbouw. We hebben allen dezelfde problemen. Het verkrijgen van grotere opdrachten kunnen we niet aannemen omdat de verantwoording te groot is(leveringsvoorwaarden). Onder een BV kunnen we continuïteit aan de bestaande relaties garanderen omdat je dan met 5 personen bent. Het is de bedoeling om het werk onder de vijf personen te verdelen.

 

Kom je bijvoorbeeld niet in de problemen als zzp-er als je alleen maar voor de opgerichte BV werkt? Hoe zit het belastingtechnisch als aandeelhouder van de BV(managementvergoeding) en je facturatie als zzp-er naar de BV?

 

Emmafinn

Link naar reactie
  • 0

Waarom wil je als ZZP'er blijven werken? Als je de B.V. goed inricht kun je in een later stadium eventueel ook personeel aannemen, overeenkomsten afsluiten, kantoorruimte huren en andere uitgaven beter regelen. De beloning kun je ook in de B.V. transparant regelen en naar de klanten lijkt mij dat er beter uitzien dan slechts een doorgeefluik.

Link naar reactie
  • 0

Mij komt logisch voor, dat als jullie je individuele broodwinning uit jullie bestaande bedrijven (ook) in de BV kunt voortzetten, dat het wijste is: verkopen/inbrengen. Je richt de BV op en alle 5 verkopen hun bedrijven aan de BV. Natuurlijk zijn jullie niet even groot, dus zal de waarde van elk bedrijf door een accountant bepaald moeten worden (tenzij jullie te goeder trouw over de waarde onder elkaar het eens kunnen worden, jullie hebben je balansen).

 

Indien dat niet lukt en dus de 5 bedrijven zullen (moeten) blijven bestaan en je zult moeten factureren (wat?), dan factureer je zoals je altijd factureert aan derden (dat zal de BV immers ook zijn). Binnen de BV ga je dan functies bepalen en salares toekennen. Jullie kunnen natuurlijk ook uitsluitend de winst verdelen. Dat heef wel het nadeel, dat de BV dan hoge winsten maakt (hoger dan na uitbetaling van de salares die van de winst afgaan) en dus meer vennoootschapsbelasting betaalt. Ik raad je aan een accountant te raadplegen.

 

Succes, Karel

Link naar reactie
  • 0

 

.... Wat zijn de de juridische en belastingmogelijkheden qua salaris/vergoeding vanuit de BV en de facturatie als ZZP-er naar de BV.

 

Groeten,

 

Emmafinn

 

Dat is een heel brede vraag. Kun je het wat concreter maken?

 

In ieder geval kan elke ZZPer aan de BV factureren. De BV zal aan de klant factureren.

 

De heren komen in elk geval in loondienst van de BV (dus geen factuur van een zzp-er!). De BV ontvangt de omzet uit opdrachten en moet een (gebruikelijk) salaris aan de directie betalen.

 

Heeft iemand jullie al gewezen op 5 holdings en 1 werk BV?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Moet een BV niet altijd een directeur hebben die een salaris krijgt?

 

 

If so (ik weet het niet zeker), dan kan het wellicht voor E 1,--

 

Ave, Karel

 

Goedenacht Karel

 

Daarvoor kent de fiscus de gebruikelijk loonregeling. Een DGA moet minimaal 40K verdienen bij een fulltime dienstbetrekking of, als dit meer is, 70% van wat in de branche gebruikelijk is voor iemand in dezelfde positie. Daarnaast mag de DGA nooit minder verdienen dan de best betaalde werknemer.

 

Dus als notaris A 50K verdient terwijl in de branche 100K gebruikelijk is, dan moet A 70K als salaris nemen.

Tenzij zijn kandidaat notaris B 80K verdient, dan moet ook A minimaal 80K opnemen als salaris.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

In dit geval zou je de alom bekende holding bv - werkmaatschappij bv van stal kunnen halen. (zeker een alternatief om een keer door te nemen/door te rekenen)

 

Je kunt ook overwegen om de cooperatie eens te bekijken. Zoek maar eens op HL, er is al het een en ander over geschreven. Er zijn verschillende mogelijkheden, je kunt als eenmanszaak lid worden of rechtstreeks als persoon.

 

In de scheepvaart is het ook geen ongebruikelijke vorm, de vletterlieden in Ijmuiden werken al 60 jaar met een cooperatie.

www.vletterlieden.nl

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit lijkt op mijn situatie; graag reacties!

Reeds 12 jaar eenmanszaak in internationale advisering; recentelijk een BV (A) gestart, nu nog 85 % aandelen in de toekomst 35 % en statutair directeur, kan volgens statuten niet worden ontslagen als directeur. Wat ik wil: alle werk van eenmanszaak via de BV (A) doorfactureren, 15% blijft achter in BV (A). Dat doen andere aandeelhouders (niet in Nederland gevestigd) ook. Ik wil als DGA geen salaris en niet in dienst; de aandelen in BV (A) worden nu door mij overgedragen aan een personal holding.

BV (A) is in eerste instantie een marketingtool. In tweede instantie wil de BV (A) gaan bieden op werk (meer invloed op inhoud) en derhalve moet het bedrijf een rechtspersoon zijn. In derde instantie wil de BV (A) winst maken op werk door projecten (dienstverlening) in technische projecten in het buitenland aan te nemen met marge op consultantscontracten.

Kan ik de eenmanszaak laten bestaan (en dus voordeel van zelfstandigeaftrek ed) en kan ik blijven doorfactureren? De fiscalist zegt ja, want je kunt aantonen dat al je eigen werk direct doorloopt via de BV (A) en dus geldt de drie opdrachtgevers regel niet. De accountant wil nogmaals een fiscalist raadplegen maar denkt dat ik niet onder een loondienst uit kan en de notaris zegt dat de fiscus niet accepteert dat ik voordeel geniet via de eenmanszaak en winst genereer in de BV (A).

Een verwijzing naar een arrest zou zeer op prijs worden gesteld!

Met dank

 

Link naar reactie
  • 0

Dit lijkt me een goed advies; ik had het zelf al aan mijn accountant voorgelegd; hij zei dat het lang kan duren voordat daar antwoord op komt. Ik neem het ter harte en zal dit doen, maar in de tussentijd ben ik op zoek naar argumentatie, derhalve de vraag

met dank , Rob

Link naar reactie
  • 1

Dit lijkt op mijn situatie; graag reacties!

Reeds 12 jaar eenmanszaak in internationale advisering; recentelijk een BV (A) gestart, nu nog 85 % aandelen in de toekomst 35 % en statutair directeur, kan volgens statuten niet worden ontslagen als directeur. Wat ik wil: alle werk van eenmanszaak via de BV (A) doorfactureren, 15% blijft achter in BV (A). Dat doen andere aandeelhouders (niet in Nederland gevestigd) ook. Ik wil als DGA geen salaris en niet in dienst; de aandelen in BV (A) worden nu door mij overgedragen aan een personal holding.

BV (A) is in eerste instantie een marketingtool. In tweede instantie wil de BV (A) gaan bieden op werk (meer invloed op inhoud) en derhalve moet het bedrijf een rechtspersoon zijn. In derde instantie wil de BV (A) winst maken op werk door projecten (dienstverlening) in technische projecten in het buitenland aan te nemen met marge op consultantscontracten.

Kan ik de eenmanszaak laten bestaan (en dus voordeel van zelfstandigeaftrek ed) en kan ik blijven doorfactureren? De fiscalist zegt ja, want je kunt aantonen dat al je eigen werk direct doorloopt via de BV (A) en dus geldt de drie opdrachtgevers regel niet. De accountant wil nogmaals een fiscalist raadplegen maar denkt dat ik niet onder een loondienst uit kan en de notaris zegt dat de fiscus niet accepteert dat ik voordeel geniet via de eenmanszaak en winst genereer in de BV (A).

Een verwijzing naar een arrest zou zeer op prijs worden gesteld!

Met dank

 

 

Hoi Rob,

 

Een arrest heb ik niet voor je en is er denk ik ook niet (ik krijg elke week de laatste info via Fiscaal up to Date). Niemand zal ooit deze constructie hebben verdedigd als zijnde zakelijk.

 

Je hebt een aanmerkelijk belang in de BV. Die BV factureert de opdrachten en huurt jouw EMZ in. Wat is het zakelijk belang van de EMZ in dit verband? De BV heeft jou al als potentieel werknemer aan zich gebonden immers! De EMZ bestaat dan alleen om oneigenlijk fiscaal voordeel (fraus legis) te halen middels de zelfstandigenaftrek.

 

De regels van de VAR wijzen dit ook uit. Jouw EMZ heeft nu 1 opdrachtgever en dat is de BV. Daarmee ontkom je niet aan de regel van meerdere opdrachtgevers. Sterker nog: je hebt een AB in de BV en de BV factureert jouw diensten. Ergo: loondienst in de BV.

 

Hoe jouw fiscalist erbij komt dat je hiermee een EMZ fiscaal overeind kunt houden, is mij een raadsel.

 

want je kunt aantonen dat al je eigen werk direct doorloopt via de BV
.

 

Dus inderdaad hoor je in de BV in loondienst te zijn!

 

Jouw fiscalist, sorry dat ik het schrijf, ontbeert het aan de meest basale LB kennis. Namelijk, wanneer is er sprake van een (fictief) dienstverband? Les 1 over de LB wetgeving!

 

En waarom wil je niet bij de BV in loondienst? Lees ons forum er eens op na. Prachtige voordelen mee te behalen! Niet nu, dan wellicht op termijn (die BV heb je immers toch al).

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.