• 0

LASTIG?? uit elkaar eenmanszaak

Moeilijke Case of toch niet??

graag uw hulp.

begonnen met eenmanszaak, op eigen naam destijds kwam partner (waar ik mee samenwoon) bij in de zaak werken is het een VOF geworden. Daarna ging partner uit de zaak en werd het weer eenmanszaak. De relatie loopt stuk. Partner wordt uitgeschreven bij KVK en zaak wordt voortgezet door mij. Samenlevingscontract is ontbonden en privé is alles uit elkaar. Als het nou financieel slecht gaat is mijn partner waar ik geen relatie meer mee heb dan nog wel financieel aansprakelijk. We hebben een fors krediet bij de bank. Dit is destijds contractueel vastgelegd. Eerst als eenmanszaak, toen éénmaal verhoogd op vof naam waarbij er ook handtekening van partner nodig was, en naderhand heeft de bank verzuimd om de verhoging in krediet terug te draaien aangezien mijn partner niet meer in de zaak zat en wij privé uit elkaar waren gegaan. Dit is eigenlijk fout van de bank... toch?

In hoeverre is mijn ex-partner nog aansprakelijk in bijvoorbeeld faillissement of bij terugdraaiing van het krediet van de bank. Is er op mijn ex-partner nog wat te verhalen?

graag uw reactie.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/16791-lastig-uit-elkaar-eenmanszaak/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

• 0

...

Dit is eigenlijk fout van de bank... toch?

In hoeverre is mijn ex-partner nog aansprakelijk in bijvoorbeeld faillissement of bij terugdraaiing van het krediet van de bank. Is er op mijn ex-partner nog wat te verhalen?

graag uw reactie.

Ik denk niet dat de bank fout is.

Als ik het goed begrijp is het volgende aan de hand:

1) als VOF vennoten hebben jullie samen getekend voor dat krediet bij de bank

2) toen je partner er uit stapte hebben jij en je partner verzuimd dit recht te trekken, en er voor te zorgen dat de bank alleen jou nog aansprakelijk stelt in geval van niet terugbetalen. Vermoedelijk staat in de kredietvoorwaarden dat je dit soort wijzigingen moet melden aan de bank, en dat is blijkbaar niet gedaan door jullie.

3) Dus moeten jullie dit alsnog regelen met de bank, zeker als je aan ziet komen dat het fout kan gaan.

Kortom, eigen verantwoordelijkheid, en (dit keer) niet van de bank.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

Aangezien we privé dus uit elkaar gingen hebben we dit gemeld bij KVK en bij de bank. Die kwam er zelf achter dat voor een andere verhoging ook eigenlijk handtekening van mijn expartner nodig was. E.e.a. is nu wel gecorrigeerd maar de bank wil nu bekijken wat er ingelost moet worden van het krediet.

Wat kan ik nog van mijn expartner terugvorderen.?

De onderneming loopt nu niet lekker. Behoorlijke achterstand van betalingen aan crediteuren en krediet bij de bank is echt maximaal. Is er in deze nog wat te verhalen op mijn expartner?

• 0

Toen jullie als VOF uit elkaar gingen had er een verrekening plaats moeten vinden. Is dat gebeurd? Zo ja, dan lijkt me dat er niets meer te verhalen is.

Heel zwart/wit: zodra jullie als zakenpartners stoppen, is daarna alle winst en verlies voor jou, en niet meer voor je expartner.

• 0

nee er is destijds niets verrekend omdat we toen nog bij elkaar waren en mijn partner destijds niet meer bij in de zaak werkte maar in loondienst ging werken. Toen is het dus weer eenmanszaak geworden. Ruim jaar daarna zijn we uit elkaar gegaan. Er is nooit iets verrekend privé/zakelijk (ik geloof dat er wel een correctie heeft plaatsgevonden bij de belastingdienst .. dacht ik )

• 0

Dan moeten jullie die verrekening alsnog doen. Het netste is per datum beeindiging VOF, dus zeg datum KvK aanpassing.

Als de zaken slecht gingen na die datum, is dat jouw probleem, niet dat van je ex. Andersom geldt ook: vanaf die datum is ook alle winst voor jou!

Let wel, dit is geen juridisch onderbouwd advies! Meer pragmatisch.

• 0

dank je wel voor de snelle reacties. ik heb even e.e.a. nagekeken. Ten tijde van de VOF ging het op papier/balns/ verlies en winstrekening goed. De laatste maanden iets minder. Er is (nog) niets verrekend. Beeindiging VOF was tevens ook beeindiging relatie. Daarna ben ik dus weer als eenmanszaak verder gegaan.

Wordt er afgerekend over de verlies en winstrekening/ balans moment per einde VOF.. of over de gehele periode? kan iemand mij dat nog vertellen. Wil e.e.a. ook nog niet aan de grote klok gaan hangen../ accountant over zoiets benaderen...

• 0

Zoals je het schrijft vermoed ik dat je partner zich in het begin niet heeft ingekocht. ???

Normaal gesproken gaat het zo:

1) Jij start een eenmanszaak

2) op een gegeven moment koopt je partner zich in en wordt medeverantwoordelijk voor de gang van zaken vanaf dat moment. Wat je partner daarvoor betaalt aan jou (je eenmanszaak op dat moment heeft waarde) is aan jullie beiden. Ik ga er even vanuit dat je partner 50% medeeigenaar is geworden. Een accountant kan een waardebepaling doen. Vb: zaak is 100.000 eur waard. Je partner moet dus 50k aan jou betalen en deelt vanaf dat moment mee in de winst of verlies.

3) Na verloop van tijd stapt je partner er weer uit. Nieuwe waardebepaling.

Vb: de zaak is 150k waard geworden. Jij koopt je partner uit voor 75k.

Vb2: de zaak is 60k waard geworden. Jij koopt je partner uit voor 30k.

Vb3: de zaak is -20k waard geworden. Je partner betaalt jou 10k.

4) Jij bent weer alleen verantwoordelijk.

• 0

Winmau,

De kredieten, zijn die aan de VoF of aan de natuurlijke personen verstrekt?

Heb je iets nog aan de partner betaald bij dezer uittreding, (voor de groei van het bedrijf onder jullie gezamenlijke inspanning)?

Op welk moment is de samenlevingscontract getekend?

Ave, Karel

• 0

Bij ontbinding van de VOF had ook het bankkrediet omgezet moeten worden op naam van alleen de de eenmanszaak. Nu het, zoals je schrijft, minder gaat met je bedrijf en de bank wil dat je het krediet aflost, zal de bank niet direct genegen zijn om nu alsnog het krediet om te zetten en je ex partner ook aansprakelijk willen houden. Dit zal dus inhouden als jij niet zelf het krediet inlost de bankjalsnog verhaal zal halen bij je ex partner.

• 0

als ik alles goed begrijp staat bank eigenlijk los van resultaten van de VOF?

de drie jaar dat het VOF is geweest heeft het volgens de balans altijd fiscale winst gehaald. Alleen krediet bij de bank is indertijd verkregen op basis van eenmanszaak (de bank was niet op de hoogte van VOF dus op inkomsten eenmanszaak), tussentijdse verhogingen idem, alleen bij de laatste verhoging werd dit geconstateerd en is de laatste verhoging krediet op basis van VOF gegeven. Echter maand naderhand is VOF dus beeindigt en wil/kan de bank nu e.e.a. niet terugwijzigen.

Moet ik dan toch een verrekening laten plaatsvinden ? Dit zou inhouden dat op papier er winsten gemaakt zijn en ik mijn expartner zou moeten betalen? Maar de bank zou dan weer geld verlangen van mijn ex partner? Over de gehele periode VOF dat er krediet heeft gestaan of alleen voor de laatste verhoging?

vind het allemaal wel lastig en wil ook nog niet alles aan de klok gaan hangen/slapende honden wakker maken

• 0

als ik alles goed begrijp staat bank eigenlijk los van resultaten van de VOF?

Inderdaad, de bank staat geheel los van het resultaat m.b.t. de verdeling/afkoop.

Je had een vof die je hebt omgezet in een eenmanszaak. Het krediet staat nog op naam van de VOF. Nu dien je de bank te vragen het krediet om te zetten naar die eenmanszaak en dat zal niet zonder slag of stoot gaan!

Er zijn twee mogelijkheden: of de bank gaat door met het krediet op naam van de eenmanszaak, of de bank ziet er geen brood in en zal het krediet opzeggen.

Bij de beoordeling van die wijziging tenaamstelling zal de bank zich laten leiden door de balans van die eenmanszaak. Die zal de bank voldoende vertrouwen moeten geven om die tenaamstelling te wijzigen. Hierbij hoort natuurlijk ook de prognose van de V&W van die eenmanszaak!

Indien de balanspositie van die eenmanszaak en de prognose van die V&W geen voldoende vertrouwen geven, zal de bank het krediet niet continueren op naam van de aanmaanszaak. Gevolg: het krediet wordt opgezegd en beide "vennoten van die oude VOF" zullen aangesproken worden om het krediet in te lossen.

Advies: ga naar de bank, met het verzoek om de tenaamstelling te wijzigen, maar zorg dat je goed voorbereid bent door een balans te presenteren van de eenmanszaak en een goed verhaal in woord en geschrift mbt de toekomst van die eenmanszaak.

Maar zorg er eerst en vooral voor dat er duidelijkheid is mbt de ontbinding van de vof. !

• 0

Hoi Winmau

Sofiak doelt met een goede voorbereiding op een ondernemingsplan met financiële paragraaf, waarin vooral van belang is dat je aan kunt tonen:

1. ik kan de rentelasten betalen;

2. ik kan de aflossingen betalen;

3. ik kan daarnaast in mijn levensonderhoud voorzien naar mijn huidige (of iets ingekrompen) levensstandaard.

4. wellicht heb je zekerheden.

Wees vooral eerlijk en presenteer de cijfers volledig. Ze prikken zo door leugens en incomplete cijfers heen. Een hogere omzet presenteren dan realiseerbaar of ineens 1.000 euro minder per maand nodig voor levensonderhoud snijdt geen hout en is dus dun plaatwerk.

Succes!

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Hoi Winmau

Sofiak doelt met een goede voorbereiding op een ondernemingsplan met financiële paragraaf, waarin vooral van belang is dat je aan kunt tonen:

1. ik kan de rentelasten betalen;

2. ik kan de aflossingen betalen;

3. ik kan daarnaast in mijn levensonderhoud voorzien naar mijn huidige (of iets ingekrompen) levensstandaard.

4. wellicht heb je zekerheden.

Wees vooral eerlijk en presenteer de cijfers volledig. Ze prikken zo door leugens en incomplete cijfers heen. Een hogere omzet presenteren dan realiseerbaar of ineens 1.000 euro minder per maand nodig voor levensonderhoud snijdt geen hout en is dus dun plaatwerk.

Succes!

Joost

Inderdaad, dit zijn de zaken die je moet aantonen om te kunnen overleven als eenmanszaak.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar