• 0

Verwiideringsbijdrage in een keten

Ha HL-vrinden,

Als ik het goed heb begrepen moet een producent of europese-importeur een verwijderingsbijdrage afdragen aan een organisatie die de verwijdering later zal verzorgen.

Die producent/importeur moet dat in z'n docu vermelden en de verwijderingsbijdrage kan door z'n reseller desgewenst op de eindgebruiker verhaalt worden middels een verwijderingsbijdrage-toeslag.

De vraag is nu: hoe zit dat in een keten ?

dus als voorbeeld: fa. A. importeert LCD's en computerboards, firma B. maakt daar een computer van en fa. C maakt daar een bedienpaneel van en fa. D maakt een machine met bedienpaneel.

Iemand ervaring met de implementatie van de Verwijderingsbijdrage ?

 

PS Wat een ellende altijd om de overheidsregeltjes te moeten implementeren.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja zeker, ongeveer op dezelfde wijze als BTW, alleen het bedrag blijft hetzelfde.

 

Dus importeur/fabricant (draagt af en) factureert verwijderingsbijdage, groothandel factureert en berekent hetzelfde bedrag door, detailist doet hetzelfde. De verwijderingsbijdrage is dan 1x betaald en wordt uiteindelijk doorgeschoven naar het consument. De tussenschakels hebben slechts een bancaire functie: doorberekenen. Zij dragen niets af, want reeds bestaald aan de voorliggende leverancier.

 

Het onjuiste van het systeem: wij betalen (en krijgen van de consument terug) en berekenen door VB, o.m. op batterijen die wij van een Nederlands bedrijf kopen, maar de consument die van een Duitse website koopt betaal dat niet, want geen in Duitsland, dan wel geen bij de export.

 

Overigens hoorden wij, dat zich enorme bedragen aan VB opgehoopt hebben, maar men met dit geld raad weet.

 

Ave, Karel

Link naar reactie
  • 0

Ja zeker, ongeveer op dezelfde wijze als BTW, alleen het bedrag blijft hetzelfde.

Maar alleen de importeur hoeft dan lid te zijn van de instantie die verwijderd ?

En ik zag bij 1 van die organisaties dat de verwijderingsbijdrage via een gewichtstabel gerelateerd was.

En dat zou betekenen dat men verder in de keten -waar het product groter/zwaarder wordt- ook moet afdragen en lid moet zijn.

 

Overigens hoorden wij, dat zich enorme bedragen aan VB opgehoopt hebben, maar men met dit geld raad weet.

Je bedoelt waarschijnlijk "met dit geld GEEN raad weet"

Klopt, heb de indruk dat een nieuwe Stichting Afval verwijdering HL-partners heel profijtelijk zou kunnen zijn. ;-)

 

Link naar reactie
  • 0

Ja zeker, ongeveer op dezelfde wijze als BTW, alleen het bedrag blijft hetzelfde.

Maar alleen de importeur hoeft dan lid te zijn van de instantie die verwijderd ?

En ik zag bij 1 van die organisaties dat de verwijderingsbijdrage via een gewichtstabel gerelateerd was.

En dat zou betekenen dat men verder in de keten -waar het product groter/zwaarder wordt- ook moet afdragen en lid moet zijn.

 

Overigens hoorden wij, dat zich enorme bedragen aan VB opgehoopt hebben, maar men met dit geld raad weet.

Je bedoelt waarschijnlijk "met dit geld GEEN raad weet"

Klopt, heb de indruk dat een nieuwe Stichting Afval verwijdering HL-partners heel profijtelijk zou kunnen zijn. ;-)

 

 

Neen, het gaat om de bijdrage! Niet om het object/artikel, of de instantie die het verwijdert. Het product gaat in de vuilnisbak, grofvuil, of wordt domweg weggeooid. Het gaat om de opcenten. De fabricant moet uiteraard ook betalen.

 

Ave, Karel

Link naar reactie
  • 2

Ja zeker, ongeveer op dezelfde wijze als BTW, alleen het bedrag blijft hetzelfde.

 

Dus importeur/fabricant (draagt af en) factureert verwijderingsbijdage, groothandel factureert en berekent hetzelfde bedrag door, detailist doet hetzelfde. De verwijderingsbijdrage is dan 1x betaald en wordt uiteindelijk doorgeschoven naar het consument. De tussenschakels hebben slechts een bancaire functie: doorberekenen. Zij dragen niets af, want reeds bestaald aan de voorliggende leverancier.

 

Het onjuiste van het systeem: wij betalen (en krijgen van de consument terug) en berekenen door VB, o.m. op batterijen die wij van een Nederlands bedrijf kopen, maar de consument die van een Duitse website koopt betaal dat niet, want geen in Duitsland, dan wel geen bij de export.

 

Overigens hoorden wij, dat zich enorme bedragen aan VB opgehoopt hebben, maar men met dit geld raad weet.

 

Ave, Karel

 

`Hij die weet praat niet, hij die praat weet niet` Lijkt eerder regel dan uitzondering.

 

Laten we bij deze een uitzondering maken.

 

LittleBit

 

1. Onder welke groep valt je product?

 

ICT

http://www.ict-office.nl/

 

Overige

www.nvmp.nl

 

Er bestaat een groot verschil tussen beide facturatie methoden. Hèt verschil kan je prima verifiëren door informatie op te doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

1. Onder welke groep valt je product?

ICT http://www.ict-office.nl/

Overige www.nvmp.nl

Maar er zijn er meer bv http://www.stichtingrta.nl/

 

Laten we nu aannemen dat ik een industriele PC koop van een importeur die bij RTA is aangesloten

en dat ik er metaal aan toevoeg -wat er los niet onder valt- en er dan een informatiezuil van maak,

zodat het geheel er weer wel onder valt,

Moet ik dan nog iets doen ?

 

Volgens mij werkt die regeling aardig voor de standaard consumentengoederen resellers

maar rammelt die hele regeling als er sprake is van een keten met toegevoegde waarde.

 

Link naar reactie
  • 0

1. Onder welke groep valt je product?

ICT http://www.ict-office.nl/

Overige www.nvmp.nl

Maar er zijn er meer bv http://www.stichtingrta.nl/

 

Laten we nu aannemen dat ik een industriele PC koop van een importeur die bij RTA is aangesloten

en dat ik er metaal aan toevoeg -wat er los niet onder valt- en er dan een informatiezuil van maak,

zodat het geheel er weer wel onder valt,

Moet ik dan nog iets doen ?

 

 

Bij http://www.ict-office.nl/ en www.nvmp.nl zijn (veel, zoniet de meeste) grote spelers aangesloten en daarbij wordt door ICT office uitgegaan van het "betalen per kilo" principe. Hierbij betaald de importeur/fabrikant een x bedrag per op de markt gebrachte kilo product (afhankelijk van de totale verwerkingskosten in het betreffende jaar). Indien uw leverancier reeds aangesloten is bij RTA en daarbij heeft betaald voor zijn product (gewicht) zal u slechts hoeven te betalen voor het toegevoegde gewicht (indien u aangesloten bent bij ICT office).

 

Bij NVMP wordt een vast bedrag betaald per product .

 

Echter, het gehele inzamel principe gaat uit van het feit dat een product op de gebruikers markt gebracht wordt en daarbij betaald moet worden voor toekomstige inzameling/recycling/verwerking. Indien u een product koopt voor verdere verwerking/toevoegingen wordt het in feite nog niet op de markt gebracht. Hierdoor kan het mogelijk zijn dat uw leverancier niets hoeft te betalen omdat deze het product ook niet op de gebruikers markt brengt maar dat u over het volle product -gewicht- moet betalen aangezien u degene bent die het product uiteindelijk op de gebruikers markt verzet.

 

Ik raad u aan zich tot http://www.ict-office.nl/ en www.nvmp.nl te wenden aangezien daar, in tegenstelling tot RTA, veel meer informatie te vinden is. Indien u verdere vragen hebt; contact opnemen met de verantwoordelijke personen (die zijn niet hier te vinden, maar bij de betreffende instanties)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.