• 0

Kantoorpand huren of niet?

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Als ik het zo lees: DOEN !

 

Het heeft alleen maar voordelen. Zowel in woon- als in werkgenot.

 

Nu weet ik wel (speaking with experiece) geld is eerder op dan uitgegeven. Maar gezien jullie netto inkomen op dit moment en de (voor zover je die aangeeft) relatief lage woonlasten en het inkomen naast jullie vaste baan (gezien de relatieve winst die je haalt) zal het niet enorm drukken op je budget.

Nu weet ik natuurlijk niet wat jullie verdere lasten zijn en hoe sjiek jullie leven. Maar, zoals je het financiele plaatje als hierboven weerlegt, is het in mijn ogen financieel heel goed te doen!

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Wat in jullie geval het beste is, is voor een buitenstaander denk ik last aan te geven. Ik heb wel een paar tips voor je waar je misschien wat mee kan.

 

- Je hebt in Nederland zogenaamde 'Product Fullfillment Aanbieders'. Dit zijn bedrijf die de opslag en verzenden helemaal voor je verzorgen, waardoor je je kunt richten op de leuke dingen van een webshop hebben.

- De winst die je behaalt is natuurlijk wel (brutto) winst. Dat je het geld weer investeert in je bedrijf doet daar niet zoveel van af, als je stopt met je bedrijf betaald het zich uit.

- Als je een huurcontract aangaat, let dan goed op de termijn die er mee verbonden is. Er zijn contracten die je per maand kunt opzeggen, er zijn er ook waar je een paar jaar aan vast zit. Dat laatste zou ik in jullie geval zeker niet doen.

- Let op de bijkomende kosten, een pand wordt altijd veel duurder doordat je nog een hoop extra moet betalen.

- Overweeg eventueel om te verhuizen naar een grotere woning waar wel genoeg opslagcapaciteit beschikbaar is. Of dat haalbaar is weet je het beste zelf, maar houd het in ieder geval als optie ook open.

- Koop een fatsoenlijk buro met burostoel. Serieus, wees zuinig op jezelf.

 

Succes met je shop.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je van bedrijfje "ik heb altijd zo'n hekel aan de verklein vorm" een bedrijf maakt moet je er ook voor gaan. Die 750 huur kan je toch wel uit de omzet van je webwinkel halen lijkt mij. Anders ben je kortgezegd niet goed bezig. Dat je er geen "salaris" uit haalt oke dat kan ik nog begrijpen, maar let wel op het volgende. Hardwerken is leuk maar als het harde werken niets opleverd dat gaat het al snel mis.

 

Wees eerlijk tegen over jezelf en je vriendin. "pay your self first" anders is het snel afgelopen. Het motiveert enorm wanneer je er finacieel ook iets wijzer van word. Indien de huur overeenkomst voor 1 jaar kan worden aangegaan zou ik zeggen bel die mensen NU uit bed en teken dat contract.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt jullie alle 3, voor de vooral nuttige en ook veelal positieve tips & reacties. Het motiveert me ontzettend om van andere ondernemers te horen dat het misschien toch best een goed idee is.

 

Het huurcontract is 1 jaar, idd zeer positief aangezien we dan in ieder geval 1 jaar kunnen kijken hoe het ons zal verlopen.

 

De kosten zijn volgens mij als volgt (schatting):

 

Huur: 750

GWL: 100 (volgens de verhuurder, die onder het kantoorpand nog een verdieping verhuurt van dezelfde grootte)

Internet: 50

Verzekering: 50

Gebruiksbelasting: 25

Diverse kosten: 100-150?

 

Laten we het er op houden dat de totale kosten ongeveer 1100 euro zijn (voor de veiligheid).

 

Mis ik hier nog iets, in dit rijtje?

 

Ik vraag me tevens af of er BTW kan worden geheven over de huurprijs (ik lees overal van niet, maar de verhuurder geeft duidelijk aan: 750 ex BTW, en niet 750, vrij van belasting.. dit zou er op duiden dat hij BTW heft?)

 

En natuurlijk de kosten voor buro's, stellingen voor de voorraad, een nieuwe vloer, etc.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me tevens af of er BTW kan worden geheven over de huurprijs (ik lees overal van niet, maar de verhuurder geeft duidelijk aan: 750 ex BTW, en niet 750, vrij van belasting.. dit zou er op duiden dat hij BTW heft?)

 

Of er wel of niet BTW wordt geheven maakt voor je bedrijf niet uit. Alle BTW die je moet betalen kun je als voorbelasting verrekenen met de BTW die je moet afdragen. Je moet de BTW wel even voorschieten, maar dat lijkt me het probleem niet.

 

Ik ben overigens zelf niet zo stellig dat het de beste oplossing is, ik zou er goed over nadenken als ik jou was. Beslissingen met grote gevolgen moet je nooit overhaast nemen.

Link naar reactie
  • 0

Na het lezen van al jullie reacties en gekeken te hebben hoe de webshop het deze maand gedaan heeft (prognose voor deze maand ca 550 bestellingen) hebben we besloten om de som nog eens helemaal opnieuw te maken en het dan waarschijnlijk dus alsnog te gaan doen.. ;D iedereen ontzettend bedankt voor de inzichten!

Link naar reactie
  • 0

Een kleine tip tussendoor van mijn kant. In de meeste steden zijn er wel ruimtes te huur die binnen een paar jaar gesloopt moeten worden. Vaak worden deze nog wel verhuurd in de tussentijdse periode. Dit zijn vaak gedeelde kantoortorens die er nog prima en representatief uitzien. Een unit in zo'n pand kost bijvoorbeeld in het hartje van Eindhoven €90/m2/jr. Voor €500/mnd kun je dan 67m2 huren. Daar komt alleen nog maar internet en telefonie bij. Ik verwacht dat de prijzen in de randstad zo'n 50% hoger zijn.

 

P.S. Als je berekent hoeveel huur je per maand kunt ophoesten houdt er dan rekening mee dat je aan het einde van het jaar inkomstenbelasting moet betalen. Ook al steek je 5k winst per maand niet in je zak, maar weer terug in de onderneming, voor de Belastingdienst telt het gewoon als winst. Als je er naast werkt, dan zal je wel niet aan het urencriterium voldoen en dan tikt 60k winst hard aan op je belastingaangifte.

Link naar reactie
  • 0

Aangezien je gebruikersnaam marcelbreda is, neem ik aan dat je op zoek bent naar een ruimte in Breda. Uit eigen ervaring weet ik dat het schaars is. Mocht je iets tegenkomen is dit vaak boven je budget als beginnend ondernemer.

 

Zoek eens naar bedrijfsruimten net buiten de stad, in het geval van Breda: Bavel, etten-leur, etc. Dit is goed aan te rijden en grote kans dat het voordeliger is. Anders kun je altijd nog bij een bedrijf als Shurgard terecht. ( sla hier de grootste artikelen op, of slecht lopende producten. )

Link naar reactie
  • 0

Prima om te gaan huren, maar doe niet iets lukraak

 

waarom maak je niet een financiele planning, of beter gezegd een Ondernemersplan met een bepaald toekomst die je wilt bereiken. In dit plan zet je apart een financieel gedeelte op : Exploitatiebegroting, Investeringsbehoefte, aflossingscapaciteit Liquiditeitsoverzicht etc. Overleg dit met een onafhankelijk adviseur en ga daarna eens naar een bank. Mocht je een opzet willen hebben, mail me dan maar.

 

Groetjes

 

Wouter

www.mkbduurzaam.nl de informatie site om concreet met Duurzaam Ondernemen te beginnen.

Link naar reactie
  • 1

 

Als je een kantoorpand hebt staat dat natuurlijk wel veel professioneler.

 

 

@Solitair: Sorry hoor, maar hier sla je de plank wat mij betreft op meerdere fronten mis.

Waar haal je vandaan dat het voor een webshop professioneler staat als ze een kantoorpand hebben. Klanten bezoeken een digitale vestiging. Daarnaast generaliseer je wat mij betreft teveel. Een goed product of dienst staat professioneel. Voor hele volksstammen ondernemers maakt het geen moer uit vanuit wat voor ruimte of kantoorpand ze werken. Een groot deel van de ondernemers ontvangt namelijk zelden tot nooit klanten.

 

@MarcelBreda: Op basis van wat je hebt verteld vraag ik me af of dit pand wel het juiste is voor jullie en ben ik het een beetje eens met WWB (dat je wellicht even verder moet kijken dan dit eerste pand) 1100 euro per maand vind ik namelijk niet weinig.

Je geeft aan dat een groot deel van jullie huis nu vol staat met voorraad, dat je vriendin ruimte nodig heeft voor inpakwerk en dat jij graag een werkplek wilt. Als ik het goed begrijp is het belangrijkste gezien de groei een goede ruimte voor de webwinkel. Je geeft tevens aan dat de beoogde kantoorruimte op de eerste verdieping ligt. Dat lijkt mij niet optimaal als de winkel echt doorgroeit en jullie naar steeds grotere aantallen toe gaan. Het wordt dan een steeds groter gesjouw richting TNT. Is het niet zo dat een magazijnruimte op de begane grond waar je voor de deur je auto kunt inladen, veel praktischer zou zijn? Zeker als er een ruime inpaktafel in past er er eventueel een klein kantoortje bij zit of te maken is?

 

Is het geen idee om op korte termijn een ruimte van pakweg 7 of 10 m2 (of 2x 7 m2 naast elkaar) te huren voor een aantal maanden bij Shurgard o.i.d. 7m2 kost volgens mij rond de 160 euro pm incl. verwarming en verzekering. Daar kun je dan of een deel van de voorraad stallen, samen met eigen spullen die je niet vaak gebruikt maar ook niet kwijt wilt (zomer-winterkleren, koffers, vakantiespullen, prullaria uit je verleden, studieboeken). Zo creeer je tijdelijk werkruimte in jullie woning. Als je twee boxen huurt kun je de ene inrichten als magazijn voor de voorraad en de andere voorzien van een inpaktafel. Je vriendin zal nu ongetwijfeld nog geen vijf uur per dag aan het inpakken zijn. Zo kunnen jullie nog een paar maanden aankijken of de winkel zo hard blijft groeien en heb je ondertussen de tijd naar een ruimte te zoeken die wel optimaal is. Daarnaast sparen jullie zo de eerste maanden al gauw 800 euro uit, dat lijkt mij snel verdient.

 

Tot zover mijn 2 centen, succes met de keuze.

Karen

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Is het geen idee om op korte termijn een ruimte van pakweg 7 of 10 m2 (of 2x 7 m2 naast elkaar) te huren voor een aantal maanden bij Shurgard o.i.d. 7m2 kost volgens mij rond de 160 euro pm incl. verwarming en verzekering.

 

Over het algemeen is het niet toegestaan om opslagruimtes bij dergelijke bedrijven te gebruiken als werkruimte. Als opslagruimte gebruiken kan natuurlijk wel.

Link naar reactie
  • 0

 

Als je een kantoorpand hebt staat dat natuurlijk wel veel professioneler.

 

 

@Solitair: Sorry hoor, maar hier sla je de plank wat mij betreft op meerdere fronten mis.

Waar haal je vandaan dat het voor een webshop professioneler staat als ze een kantoorpand hebben. Klanten bezoeken een digitale vestiging. Daarnaast generaliseer je wat mij betreft teveel. Een goed product of dienst staat professioneel. Voor hele volksstammen ondernemers maakt het geen moer uit vanuit wat voor ruimte of kantoorpand ze werken. Een groot deel van de ondernemers ontvangt namelijk zelden tot nooit klanten.

 

 

Het zal wel aan mij liggen, maar als ik iets bij een webwinkel bestel en ik moet vooruitbetalen, vind ik het wel belangrijk dat er een fysiek adres op de website vermeld wordt. Gewoon het gevoel dat je langs kán gaan. Je kan natuurlijk je privé adres vermelden, maar dat hou ik liever gescheiden. Een vast telefoonnummer vermeld op de website werkt m.i. ook iets beter dan een 06..

Link naar reactie
  • 0

Geachte allemaal,

 

Inmiddels zijn we even verder en is er veel gebeurd. Kan jullie iig melden dat ik deze week nog in mijn nieuwe kantoorpand trek. Alles is geregeld, zaken als vloer, meubels, etc etc. zijn allemaal besteld en tegen het einde van de week heb ik een volledig ingericht en functioneel pand.

 

Mede dankzij jullie ben ik tot deze beslissing gekomen en tot dusver geen seconde spijt van gehad.

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

wat misschien ook interessant is voor de andere ondernemers die dezelfde stap moeten nemen, welke extra kosten kwamen er nog bij naast huur van het pand? dus het totaalplaatje vd verhuizing?

 

in ieder geval heel veel succes met de volgende stap in je onderneming!

 

Grt

Arjan

“Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken “

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.