• 0

eventueel starten

hoi

 

ik werk sinds enige tijd naast mn 4 dagen pw partime baan ook als freelancer voor een opdrachtgever

als camjo (camera journalist) waar geen sprake is van een gezags verhouding ik bepaal zelf hoe ik de opdracht uitvoer en waneer.

 

nu laat ik me verlonen door een payroll dienst. wat me erg goed bevalt

echter nu blijft er van het bruto bedrag ong de helf neto over

en ik wil graag investeren in meer apparatuur voor mn werk

daar ik met mn partime baan genoeg verdien om te kunnen leven

speel ik met het idee om een var (-row) aan te vragen om zodoende elke euro die ik met de freelance klussen verdien

te kunnen investeren in apparatuur noodzakelijk om mn freelance klussen beter te kunnen uitvoeren.

 

ik zal nooit de 1240 uur halen (een week heefd nog steeds maar 7 dagen en af en toe een dag vrij lijkt me best wel lekker )

 

als ik me inschrijf bij de btw en de kvk (welke vorm moet ik daar kiezen?) en een var aanvraag (de belasting dienst zal dan naar allewaarschijnlijkheid tot en row besluiten ?

 

mag ik dan alle inkomsten (dit jaar verwacht ik nog zon 4000 ) verkegen uit deze freelance klussen investeren

en zal het netto resultaat dit jaar op 0 uitkomen waardoor ik vrij blijf van inkomsten belasting?

 

voor zover ik begrijp mag ik dde 19% btw die in en uitgaat van elkaar aftrekken en hoefd enkel de eventuele overgebleven inkomnde btw voldaan te worden?

 

volgend jaar verwacht ik 8000 te kunnen omzetten en dan geld weer de zelfde vraag.

 

alvast hartelijk dank

 

gr

 

Martijn

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 1

Alle bijverdiensten investeren kan wel, maar voor de belasting moet je investeringen normaal gesproken afschrijven over 5 jaar.

 

Vb je koopt nieuwe camera a 6000 EUR. Die 6000 moet je in 1 keer betalen, maar mag je niet in 1 keer als kosten opvoeren (en dus aftrekken), maar over een periode van 5 jaar. Dus elk jaar 1200 aftrekken van de winst die je dat jaar maakt. Als je zeg 6000 omgezet hebt en verder geen kosten hebt gemaakt (onwaarschijnlijk, maar het is een voorbeeld) zal je winst dat jaar dus 4800 zijn, waarover je inkomstenbelasting moet betalen.

 

BTW voor zakelijke uitgaven kun je terugvragen.

 

Als je dit serieus wilt beginnen, vraag dan bij de belastingdienst de startersgids aan.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

dank voor de tip die ga ik zeker even bekijken

 

er bestaat niet zoiets als vervroegd aftrekken? oid? ik bedoel al ik alle inkomsten investeer om mn noodzakelijk apparatuur te kunnen bekostigen. kan ik het niet opbrengen om er meteen inkomsten belasting over te betalen (zo goed betaald mn partime werk nou ook weer niet) zijn er andere manieren? behalve niet of minder investeren

 

gr

 

Martijn

 

excuus voor de onwetendheid van mijn kant

Link naar reactie
  • 0

er bestaat niet zoiets als vervroegd aftrekken? oid? ik bedoel al ik alle inkomsten investeer om mn noodzakelijk apparatuur te kunnen bekostigen. kan ik het niet opbrengen om er meteen inkomsten belasting over te betalen (zo goed betaald mn partime werk nou ook weer niet) zijn er andere manieren? behalve niet of minder investeren

 

Nee, het afschrijven blijf je houden.

 

Overigens betaal je bij de payroll oplossing ook gewoon belasting. Als je kiest voor een eenmanszaak, dan betaal je netto een stuk minder, en je hoeft geen BTW meer te betalen op je investeringen. Ik zou zeker voor een eenmanszaak kiezen als je het voor langere tijd wilt gaan doen.

Link naar reactie
  • 0

en het netto een stuk minder betalen als via payroll komt doordat het stuk werknemers en gevers lasten voor groot deel weg vallen? ww premie's en dergelijken?

 

een ander vraagje omdat ik nog door de molen heen moet bij kvk en belasting (dit zal vast wel een maandje in beslag nemen denk ik?) (var row )

 

mag ik al wel werk zaam heden uitvoeren voordat ik de juiste papieren heb? vrees van niet he dus die zal ik nog bij payroll moeten onder brengen? of is de datum van facturatie voldoende? ik bedoel als ik pas factureer als mn var en kvk rond zjn?

 

ik beloof dit is mn laaste vraag ! totdat ik mn eerste aangidfte moet gaan doen in elk geval :)

 

martijn

Link naar reactie
  • 0

Martijn,

 

Het is niet alleen het urencriterium waardoor je niet de volle fiscale faciliteiten kunt genieten (zelfstandigenaftrek), maar ook omdat je slechts één "klant" hebt. Je moet er minimaal 2 hebben (maar zelfs 2 wordt er nog krom aangekeken).

 

Voor de goede orde: je freelacet toch niet bij de zelfde baas waar je je parttime job hebt?

 

Succes, Karel

 

 

Link naar reactie
  • 0

en het netto een stuk minder betalen als via payroll komt doordat het stuk werknemers en gevers lasten voor groot deel weg vallen? ww premie's en dergelijken?

 

Klopt, en het payroll bedrijf hoef je niet meer te betalen. Wel krijg je kosten voor KvK inschrijving, en moet je een boekhouding gaan bijhouden. Daarnaast is er nog een kleine ondermersregeling waar je wellicht van gebruik kunt maken.

 

Zie http://www.belastingdienst.nl/download/511.html

 

een ander vraagje omdat ik nog door de molen heen moet bij kvk en belasting (dit zal vast wel een maandje in beslag nemen denk ik?) (var row )

 

Bij de KvK wordt het direct geregeld, bij de belastingdienst hangt het erg af welke regio je zit. Je kunt wel gelijk al beginnen, als het je eerste bedrijf is wordt je BTW nummer normaal gesproken je sofi-nummer met de toevoeging B01.

 

mag ik al wel werk zaam heden uitvoeren voordat ik de juiste papieren heb? vrees van niet he dus die zal ik nog bij payroll moeten onder brengen? of is de datum van facturatie voldoende? ik bedoel als ik pas factureer als mn var en kvk rond zjn?

 

Je kunt direct beginnen. De VAR verklaring heb je in principe niet nodig om te mogen werken, dit is alleen een extra zekerheid naar je opdrachtgevers toe. Het is zeg maar een bewijsje dat je ondernemer bent, en dat ze later geen problemen krijgen met de belastingdienst. Er zijn opdrachtgevers die er om vragen, er zijn ook opdrachtgevers die je er nooit om hoort. Als je opdrachtgever er niet om vraagt hoef je hem niet eens te hebben. Wel is het handig om er voor te zorgen dat je meerdere opdrachtgevers per jaar hebt om discussies met de belastingdienst over het wel of niet hebben van een arbeidsverhouding te voorkomen.

 

ik beloof dit is mn laaste vraag ! totdat ik mn eerste aangidfte moet gaan doen in elk geval :)

 

Vraag gerust hoor. Op zinnige vragen wil iedereen hier altijd graag antwoord geven :).

Link naar reactie
  • 0

nee niet bij mn werkgever dan zou ik moeilijk hard kunnen maken dat er geensprake is van arbieds relatie :)

 

qua meerdere werkgevers daar ga ik dit jaar vrees ik niet aan toe komen. tenzij het fiscaal financieel grote gevolgen (voor mij dan ik verwacht met met bezigheden niet meer als als 12000 pj om te zetten. dit jaar nog maar 4000 ) zou hebben dan zorg ik wel dat ik er nog 1 of 2 bij ga krijgen. waaronder eentje van een oud werkgever waarbij ik meer als 5 jaar terug wel in loondienst was.

 

ik maak als camjo filmpjes samen met een freelance interviewer de werktijden bepalen we ook de vormgevingen grotendeels de inhoud (een paar kriteria waar we ons aan moeten houden van de opdrachtgever) zou hier voor de belastingdienst aanneembaar sprake kunnen zijn van een dienstverband?

 

qua 19% inkomende btw verwacht ik zeker onder de 1300 euro pj uit te komen.

 

wat ik in de brochure kleine ondernemers regeling las:

 

u kunt geen btw op uitgaande facturen meer plaatsen als de opdrachtgever daar om vraagd.

ik kan da dus factuur sturen zonder btw en moet eventueel aan opdrachtgever uitleggen dat ik van deze regeling gebruik maak

 

begrijp kan ik nog steeds mijn gehele geinvesteerde btw bedrag kwijt gescholden krijgen (wordt dan opgeteld bij mn belastbare winst.)

 

bij mn werkgever wordt belasting ingehouden volgens de optie dat dit mn enige of eerste werkgever is (je hebt 2 optie met het verschil dat de ene minder inhoud en de andere wat meer (ivm arbeidskorting en in welke box je inkomen wordt belast)

 

ik denk dat ik maar een aparte bankrekening open om mn freelance klussen te doen :)

ik wil van mn omzet dit jaar van de 4000 die ik ga ontvangen 2500 investeren in geluids apparatuur

en hopelijk kan ik dan van de overgebleven 1500 aan mn belastingverplichting voldoen

 

mijn dank is wederom groot!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Martijn,

 

De meer dan 2 klanten eis, dient om erkend te worden als onderneming, het urencriterium voor de zelfstndigenaftrek (E 9.096). Je voldoet niet aan deze twee, maar dat geeft niet (we zijn allemaal als babies geboren).

 

Als je deelneemt aan het economische verkeer, dan kun je een BTW-nummer krijgen.

 

Bij E 4.000,-- zoals je zeg, is KOR wellicht interessant, (zie http://financieel.infonu.nl/belasting/12742-btw-en-kor-kleineondernemersregeling.html, maar E 12.000,-- niet meer.

 

Maar eigenlijk sta je buiten de BTW - je betaalt het (namens de fiscus) en je krijgt het (namens de fiscus), het verschil moet je afdragen, tenzij je KOR-t.

 

Als je KOR-t, dan is wat je niet hoeft af te dragen uiteraard een inkomen - probleem?

 

Natuurlijk moet je werkgever allerlei inhoudingen doen, wat je freelanct aan inkomen moet je aangeven en dus betaal je ook daarover belastingen - zoals iedereen.

 

Je hebt toch maar EEN werkgever! De andere is geen werkgever maar "klant".

 

Je hoeft niet persé een tweede bankrekening te nemen, maar omdat je moet boekhouden is het wel beter, omdat op de activa-zijde van je balans je bankrekening staat en het zal storend zijn als daar meer op staat (je salaris) dan het geld wat je bedrijfsmatig verdient/omzet.

 

Wat betreft de geluidsapparatuur - daar schrijf je al in het eerste jaar E 500,-- van af (je winst wordt fiscaal E 500,-- minder) en tenzij je heel veel verdient met je vaste baan, zal de belasting over die E 4.000,-- enorm meevallen. Je hebt immers meer bedrijfskosten ook.

 

Ontspan je, je zult een paar dingen moeten doen voor je start, maar het valt allemaal wel mee.

 

Succes Karel

 

 

Link naar reactie
  • 1

...

ik wil van mn omzet dit jaar van de 4000 die ik ga ontvangen 2500 investeren in geluids apparatuur

en hopelijk kan ik dan van de overgebleven 1500 aan mn belastingverplichting voldoen

 

mijn dank is wederom groot!

 

 

Nou dat zal net lukken. Er van uitgaand dat je 40% IB betaalt over je baan, dan zul je over die 4000 omzet ((- 500 afschrijving) = 3500 winst) 1400 IB moeten betalen.

 

Er is ook nog goed nieuws: als starter mag je willekeurig afschrijven. Dat wil zeggen dat je er voor kan kiezen de investeringen in 1x af te trekken van de winst.

 

In jouw voorbeeld: 4000 - 2500 = 1500. 40% IB = 600.

 

Wat heb je dan overgehouden? 4000 - 2500 - 600 = 900 netto, en je hebt nieuwe audio apparatuur.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Als we het dan toch over details hebben ;)

 

Met een VAR-RUO kun je nog steeds ondernemer zijn: de VAR is vooraf, voor de IB kijk je achteraf. Je staat alleen wel 1-0 achter.

 

Die VAR-RUO heeft je opdrachtgever ook niet heel veel aan. Die moet dan nog steeds zelf bepalen of er wellicht sprake is van een (verkapte) dienstbetrekking.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

mensen wat een hulp allemaal echt super fijn

 

met row kan ik enkel afschrijven over de 5 jaar of helemaal niet?

 

ik snap dat een wuo handiger is maar vraag me af wat er gebeurt (met name mbt tot het in een keer afschrijven)als ik de kriteria die er voor gelden dit jaar niet haal?

 

zo blij met dit forum :)

 

martijn

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

 

Martijn,

 

Wil je in aanmerking komen voor ondernemersfaciliteiten dan moet je geen VAR-ROW (= Resultaat uit overige werkzaamheid) aanvragen, maar een VAR-WUO (=Winst uit onderneming). Het is maar een detail :)

 

Een WUO is in jouw geval niet perse handiger, maar gezien je situatie de enige optie. Of je moet heel duidelijk kenbaar maken dat het niet zo is. Bovendien wordt het (doordat je (nog) maar 1 klant hebt) gezien als verkapt dienstverband. Voor de belasting ben je geen ondernemer. Neemt verder als risico met zich mee dat de opdrachtgever niet gewaarborgd is voor risio's en alsnog loonbelasting en -premies dient af te dragen voor jou. Dit kun je voorkomen door dit duidelijk te vermelden in je opdrachtbevestiging dat je hier zelf zorg voor draagt.

 

Op zich is dat hierboven door anderen al gemeld, maar verdiep je goed in de verschillen tussen VAR-ROW of VAR-WUO.

 

Als ROW kun je als ondernemer nagenoeg niets afschrijven. Immers voor de belastingdienst ben je geen ondernemer. Wel kun je, fiscaal gezien, in aanmerking komen voor afschrijving omdat je van start gaat als ondernemer. Dus, de kosten die je in de startfase gemaakt hebt, afschrijven als je wel ondernemer bent. Dus, als je meer klanten hebt en door de belastingdienst als ondernemer gezien wordt.

 

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

ROW is geen ondernemer, maar resultaatgenieter. Ook die kan afschrijven op bedrijfsmiddelen, alleen is het kenmerk van een resultaatgenieter dat er weinig kapitaal aan te pas komt. Dus is er weinig waarop kan worden afgeschreven. Is er veel kapitaal, dan is er al snel sprake van een onderneming. De definitie van onderneming is namelijk een organisatie van arbeid en kapitaal, gericht op deelname aan het economisch verkeer, waarbij het behalen van winst wordt beoogd en ook redelijkerwijs te verwachten is.

 

Dat betekent niet dat je zonder kapitaal geen onderneming kunt hebben, maar wel dat er een indicatie is dat er sprake is van een onderneming. Dat zegt dan natuurlijk nog weer niets over het van toepassing zijn van ondernemersfaciliteiten, want daarvoor moet je ook nog aan het urencriterium voldoen.

 

Bij een VAR ROW zal de opdrachtgever zelf moeten beoordelen of er sprake is van een dienstbetrekking. Ook al staat er in de opdrachtbevestiging dat de opdrachtnemer dit zelf voor zijn rekening neemt, zal de Belastingdienst nog steeds bij de opdrachtgever aan kunnen kloppen. Op grond van de opdrachtbevestiging kan die dat dan waarschijnlijk wel weer verhalen, maar dan moet er wel wat te halen zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Martijn (en de anderen, die hiervan beter op de hoogte zijn)

 

Kan Martijn niet gewoon een factuur sturen voor zijn "product" naar zijn "klant"? I.p.v. al die moeilijke dingen? Als hij zijn werkzaamheden handig indeelt, dan kan hij steeds factureren met "afgerondde" werkzaamheden.

 

Klant "geachte heer Martijn gaarne verzoeken wij U een offerte te maken"

Martijn "geachte Klant, hierbij de gevraagde offerte, de werkzaamheden zullen wij te Uwent uitvoeren en U per deelwerkzaamheid factureren".

 

Dan ontbreekt elk context met de veronderstelde verborgen loondienst.

 

Karel

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

beste mensen

 

Allemaal hartelijk dank. het is me een stuk duidelijker geworden. Ik blijf voorlopig payrollen en ga mn apperatuur prive aanschaffen (niet helemaal payroll heefd stichting en de bon komt op naam van die stichting dan krijg ik wel direct mn btw terug en bij elke betaling en stukje onbelast extra) . En omdat ik al vier dagen in loondienst ben. Kan ik moeilijk hard maken (ook al voor mezelf) dat ik aan de var wuo eisen ga/kan voldoen (bv 1240 u p.j.)

 

nogmaals hartelijk dank!

 

Martijn

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

qua 19% inkomende btw verwacht ik zeker onder de 1300 euro pj uit te komen.

 

wat ik in de brochure kleine ondernemers regeling las:

u kunt geen btw op uitgaande facturen meer plaatsen als de opdrachtgever daar om vraagd.

ik kan da dus factuur sturen zonder btw en moet eventueel aan opdrachtgever uitleggen dat ik van deze regeling gebruik maak

 

begrijp kan ik nog steeds mijn gehele geinvesteerde btw bedrag kwijt gescholden krijgen (wordt dan opgeteld bij mn belastbare winst.)

 

Martijn,

het citaat uit de brochure Kleine Ondernemersregeling voor de BTW is alleen van toepassing als je zgn. ontheffing van de administratieve verplichtingen hebt aangevraagd.

Als je dat niet gedaan hebt, dan bereken je btw op je factuur en kan je de btw op de inkoop-facturen daar vanaf trekken. Zeker als je een investering hebt gedaan, kan je in dat jaar per saldo terugkrijgen.

In de jaren daarop kan je dan onder de norm van € 1.345 komen en hoef je per saldo niets af te dragen. Het bedrag dat je niet hoeft af te dragen, wordt dan wel als winst gerekend.

 

Het versneld afschrijven van investeringen kan alleen als je recht hebt op de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek. Dus minimaal 1.225 uur in je onderneming moet werken.

 

 

Frans

Atlas Administratieservice

http://www.atlas-administratieservice.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.