• 0

Email campagne

Hallo,

 

Ik ben bezig om een emailcampagne op te stellen met als doelgroep startende ondernemers. Deze ondernemers wil ik een dienst aanbieden. Nu ben ik bezig om mijn email te ontwerpen, toch komen er mij een vraag opborrelen.

 

Wat zal meer gelezen worden? Een 'fancy' HTML opgemaakte email of een simpel "platte tekst" bericht met een links in opgenomen? En waarom? Is de AIDA-structuur ook de juiste structuur voor e-mailing?

 

Wie heeft hier nog een aantal interessante links voor het opzetten van een emailcampagne.

 

Bedankt voor de hulp en het meedenken.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • -2

Het maakt niet zoveel uit waar je je mail in verstuurd, ik verwijder alle spam ongelezen, en ik denk met mij vele anderen.

 

Je maakt je als bedrijf er ook niet heel populair mee denk ik, mensen hebben over het algemeen geen behoefte aan mailings. Als ik jou was zou ik naar andere manieren van adverteren kijken, zoals bijvoorbeeld Google Adwords.

Link naar reactie
  • 0

De doelgroep 'startende ondernemers' is al tricky, want die zijn niet zo van het geld uitgeven als het anders/goedkoper kan.

Mensen 'lastig vallen' met een emailcampagne is tricky twee.

ALS je het doet, maak het dan niet te schreeuwerig/goedkoop maar doe iets ludieks, opvallends en zorg voor een echt voordeel.

Ik ben wel nieuwsgierig welk product je op deze manier wilt verkopen? Kan je daar meer over kwijt?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie antwoorden tot dusver.

 

Ik weet dat een "spamrun" vaak in verkeerde aarde valt en een negatieve klank heeft. Al zal dit bij een jarenlange ondernemer meer ergernis oproepen, dan bij een starter. Die is misschien al blij dat jij een mailtje krijg, Tenminste dat is mijn inschatting.

 

Het is mij bekend dat een starter weinig geld wilt uitgeven, hiermee heb ik rekening gehouden door een scherpe prijs neer te zetten. Daarnaast ontvangen zij ook flink wat voordeel in de vorm van gerelateerde aanbiedingen. Aangezien de marge door de scherpe prijs beperkt is, is er weinig tot geen ruimte voor andere vormen van acquisitie/promotie. Free publicity is ook nog een mogelijkheid en wordt ook nog benut, alleen dat geeft geen garantie tot (volledige) plaatsing en het compleet bereiken van de doelgroep.

 

Niet te schreeuwerig/goedkoop is platte tekst, alsof het een persoonlijk mailtje is? De emails worden sowieso op naam verzonden (geen bcc) en gepersonaliseerd.

Link naar reactie
  • 1

Ik weet dat een "spamrun" vaak in verkeerde aarde valt en een negatieve klank heeft. Al zal dit bij een jarenlange ondernemer meer ergernis oproepen, dan bij een starter. Die is misschien al blij dat jij een mailtje krijg, Tenminste dat is mijn inschatting.

 

Ik denk dat die inschatting verkeerd is. Ik weet best wel hoe het werkt hoor, je koopt bij de Kamer van Koophandel de starters adressen op, en verstuurd die vervolgens een mailing. Als je denkt dat dat een gat in de markt is, dan ben je te laat. Mensen krijgen als ze zich bij de Kamer van Koophandel inschrijven tegenwoordig zoveel spam (of "interessante gepersonaliseerde aanbiedingen" als je tot de verstuurdende kant behoort) toegestuurd dat zelfs een notaris tegenwoordig al adviseert om geen e-mail adres in de KvK gegevens op te nemen. Tussen al die "aantrekkelijke aanbiedingen" die een starter krijgt is jouw e-mailtje op een gegeven moment een van de vele die irritatie opwekt. Als je er maar genoeg stuurt is er altijd wel iemand die reageert, een hoop andere hebben direct al een hekel aan je bedrijf. Je moet het zelf weten, maar mailen lijkt mij niet de manier.

 

Als je echt de zoekende doelgroep wil aanspreken, zorg dan voor goede zoektermen bij een advertentie op Google, of ga bijvoorbeeld naar de startersdagen van de Kamer van Koophandel en adviseer mensen daar.

Link naar reactie
  • 0

Lekkere ondernemer ben jij als jij ervan uitgaat dat ieder gat inmiddels is opgevuld.......Gelukkig voor mij zijn er meer ondernemers die zo denken. Overigens is een advertentie in Adwords geen heilig middel, al prediken sommigen van wel. Het hangt van het product of dienst af. Toch bedankt voor jouw reactie. Jij wordt echter niet mijn referentiekader. Sorry, dat ik eigenwijs ben.

 

Ik ben op zoek naar het verschil tussen een goede opt-out emailing en een slechte opt-out emailing. Dat verschil ben ik nou juist aan het zoeken. Verschilt een emailing ten op zichte van DM? Zo ja, welke verschillen zijn belangrijk?

Link naar reactie
  • 5

Naja, ik heb zelf een soort van proef gehouden, en uit geprobeerd op basis van een papieren DM of een elektronische op-out. Bij de papieren DM heb ik alle 500 adressen nagebeld. Het resultaat was voor hetzelfde product 0% offerte en/of verkoop. Maar ik kon ook niet zien of het enige interesse had bij de ondernemers. Deze actie had mij ongeveer, plus nabellen, zo'n 500 euro gekost.

 

Ik heb vervolgens hetzelfde gedaan met een 3 tal e-mail berichten naar dezelfde doelgroep, met een soortgelijk product. Hierbij zag ik dat van de 500 geadresseerden, over de 3 e-mailberichten, ongeveer 5% zich heeft afgemeld van de nieuwsbrief en dat 45% het ook had gelezen. Dat kon ik bij de eerste methode al lastig meten... Zie ik via de provider die mijn nieuwsbrief ook verstuurd welk mailadres op welke link heeft geklikt. Vervolgens ben ik deze bedrijven gaan bellen en 9 van de 10 bedrijven, die ik daarna telefonisch heb gesproken hebben doorgezet tot een offerte en daarvan ongeveer de helft tot een dienstvraag. De kosten van deze laatste actie waren nog geen 100 euro...

 

Ik zelf heb daarmee ook voorkeur gekregen naar de opt-out nieuwsbrief, zeker omdat een hele grote groep toch wel achter blijft... En daarnaast is het voordeliger én kun je toch nakijken wie op welke link heeft geklikt

Link naar reactie
  • 0

Hallo BGP ZZP,

 

Bedankt voor je informatie, daar heb ik wat aan.

 

Zie ik via de provider die mijn nieuwsbrief ook verstuurd welk mailadres op welke link heeft geklikt.

 

Zou jij mij dit gedeelte beter kunnen uitleggen? Hoe heb jij dit voor elkaar gekregen en waar kon jij precies zien wie er geklikt had? Kan ik dit ook als ik de mailing verstuur via Outlook?

 

Bedankt voor je reactie.

 

PS: Onder het bericht van BGP ZPP was toch ook nog een bericht van Maarten/Xolpin?

Link naar reactie
  • 3

Hallo BGP ZZP,

 

Bedankt voor je informatie, daar heb ik wat aan.

 

Zie ik via de provider die mijn nieuwsbrief ook verstuurd welk mailadres op welke link heeft geklikt.

 

Zou jij mij dit gedeelte beter kunnen uitleggen? Hoe heb jij dit voor elkaar gekregen en waar kon jij precies zien wie er geklikt had? Kan ik dit ook als ik de mailing verstuur via Outlook?

 

Bedankt voor je reactie.

 

Hallo n00b,

 

Naja, ik verstuur mijn digitale mailingen met de website budgetmailer.nl en dat is eigenlijk een heel simpel programmatje waar ik mijn nieuwsbrief en/of mailingen in op kan maken en kan zien wat er in geklikt is... En door wie...

 

Vanuit Outlook is het niet mogelijk te mailen met budgetmailer. Ik weet dat je sowieso bij hen altijd mag uitproberen, dus tja, waarom zou je dat dan laten?

 

Groet,

 

Romano

Link naar reactie
  • 1

De AIDA structuur werkt ook bij e-mailcampagnes. Maar de invulling moet anders. Korter. Veel korter. Geen lullige plaatjes, maar zakelijk.

Probleem is natuurlijk dat je gaat spammen. Ook een startende ondernemer houdt daar niet van. Dus klikken op een link in een bericht van een onbekende afzender... Nee, als het goed is doet-ie dat niet. De sufferds die dat wel doen hebben geen bedrijf, maar hebben niks te doen.

 

Het gaat veel meer om je aanbod en om de manier waarop je je e-mail opstelt. Maar daarvoor geef je te weinig informatie om daar iets over te kunnen zeggen. En bedenk wel dat je bij iedereen die geïrriteerd raakt door je eerste spamrun voorgoed een negatief imago hebt. Die kopen nooit meer iets bij je.

 

Heb je geen website waarop je je aanbod kunt laten zien? Is deelnemen aan een 'geaccepteerde' nieuwsbrief geen optie?

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Effe twee aanvullingen:

 

1. Wij (van msbp) experimenteren op het gebied van nieuwsbrieven momenteel met moshi-toshi, nog te vroeg om iets over resultaten te vermelden, maar wellicht komt dit ook in de buurt van jouw wensen.

 

2. Even over 'AIDA': probeer de link te zien / te houden met 'SPIN',

'Situatie'... verdiep je in de 'rode draad' situatie van je communicatiedoelgroep en trek daarmee de 'Attentie'

'Probleem'... laat merken dat je de onderliggende problematiek (h)(er)kent en wek daarmee 'Interesse'

'Implicatie'... maak duidelijk dat je oplossingen weet voor de onderliggende problematiek en stimuleer daar mee de 'Drang'

'Nut/Noodzaak'... geef tot besluit aan dat jij degene bent die zich zodanig in de situatie heeft verdiept, dat je weet waarmee men geholpen is en dat jij degene bent die de oplossing heeft en stimuleer daarmee de doelgroep tot 'Actie / Aankoop' over te gaan.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Heren hierboven, bedankt voor jullie aanvullingen. Ik zal de Spin-formule in mijn achterhoofd houden.

 

Ik ben mij er inderdaad bewust van dat ik ga spammen....... :-[ Waarom ik dan toch ga spammen? Omdat ik de prijs laag wil houden.

 

Aanhaken op een nieuwsbrief is een optie, maar welke nieuwsbrief bereikt veel starters en is op postcode niveau te doseren? Het betreft namelijk een evenement waaraan starters kunnen deelnemen om kennis te vergroten. Dit evenement wordt gedurende een jaar gehouden, iedere week in een andere plaats. Met een emailcampagne kan ik dit perfect en op maat doseren, zonder jan en alleman lastig te vallen. De enige andere optie is strakke DM-actie, maar die moet ook betaald worden. En uiteindelijk betaald de startende ondernemer de kosten hiervan.

 

Moet ik dit specifieke evenement misschien wegzetten onder een andere handelsnaam en aparte website?

 

Bedankt voor het meedenken.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Aanhaken op een nieuwsbrief is een optie, maar welke nieuwsbrief bereikt veel starters en is op postcode niveau te doseren?

 

De Kamer van Koophandel heeft een krant waar je dit soort informatie uitstekend in kwijt kan, HigerLevel heeft een agenda functie waar je evenement wellicht op kunt aankondigen en zo heb je nog een hele hoop initiatieven waarop je je boodschap op kwijt kunt.

Link naar reactie
  • 0

n00b,

 

Ik denk dat je toch te veel kijkt naar je eigen voordelen en te weinig let op de reactie van je potentiële klant. Afgelopen jaar ben ik ook als starter begonnen en kreeg redelijk wat e-mail van allerlei bedrijven die zich willen presenteren. Hier ben ik nooit op ingegaan.

 

Ik weet uit ervaring dat wanneer men een nette brief krijgt (dus gericht aan een persoon en niet 'heer / mevrouw'), de reactie veel groter gaat zijn.

Als je weinig budget hebt, maar toch response wilt krijgen zou ik het op de volgende manier doen:

1. Stuur persberichten naar de KvK-krant, regionale dagbladen enz.. Zorg dat je deze gratis publicity krijgt: veel startende ondernemers lezen dit ook en zien je evenement dus als 'objectief', aangezien een journalist er over geschreven heeft.

2. Richt daarna een persoonlijke brief aan alle startende ondernemers in het betreffende gebied.

3. Bel na. Velen zijn gewoon lui of hebben geen 'tijd' om te reageren. Bellen helpt in de meeste gevallen wel. Je herinnert ze nog even aan het evenement. Dit kost echter wel ontzettend veel tijd, maar als eigen baas is dat nu éénmaal je voordeel dat je geen salaris hoeft te betalen.

 

Als je evenement én erg informatief is én voor een lage prijs, is een grote groep mensen waarschijnlijk bereidt om dit te bezoeken.

Met bovenstaande mogelijkheden ben je qua kosten / tijd wel iets meer kwijt, ik ben er echter van overtuigd dat dit veel meer bezoekers gaat opleveren.

 

Groet Ruben

 

Voor echte besparing ga naar www.handigbesparen.nl

Link naar reactie
  • 0

Hmmmmm, een mailing sturen om daarna nog eens na te bellen ben ik nooit een voorstander van. Dan kan je beter eerst bellen om te vragen of je een mailing mag versturen. Dan kijken zij tenminste ook naar de mailing, omdat zij de mailing bij binnenkomst bewust registreren en ook daadwerkelijk interesse hebben.

 

KvK is overigens mijn concurrent, alleen weet ik het veel beter (zei hij een beetje arrogant).

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Je kunt ook een eerste groep ondernemers aanbieden als eerste gratis gebruik te laten maken van je dienst waarmee je reclame kunt maken, geïnteresseerden trekt en meteen een soort van testgroep creëert.

Deze ondernemers dienen dan weer als referentie en kunnen de start van een olievlek zijn.

Rond zo'n actie kun je imho best wel wat tam-tam organiseren.

 

GJ

 

Link naar reactie
  • 0

KvK is overigens mijn concurrent, alleen weet ik het veel beter (zei hij een beetje arrogant).

 

Waarom maak je hier dan geen landelijk persbericht van? Is in ieder geval nieuws, dat iemand de KvK gaat beconcurreren.

Voor echte besparing ga naar www.handigbesparen.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

ben ook bezig na te denken over waarde nieuwsbrief/mail ed.

Merk dat er een onderscheid is in duwen naar de klant toe (je aanbod) en brengen (weggeven)aan de klant.

 

Bracht mij bij de vraag: Wat kan ik weggeven en wat wil ik daarmee brengen?

 

Toen ik starte kreeg ik veel mails en nieuwsbrieven.Achteraf constateer ik dat alles tezijde is gelegd.

 

Toch eerst eigen weg gezocht via adwords en netwerk opbouwen.

 

Groet en succes

Pim

alcoholconsulent.nl

 

Pim

Link naar reactie
  • 0

Indien het product dat je aanbiedt relevant is, en de prijs voor een starter interessant is, zie ik weinig reden waarom je het niét zou doen. Als ik de statistieken eens bekijk van enkele klanten van ons die zo'n campagne gevoerd hebben (met ons platform - http://www.mymailmarket.nl), dan denk ik niet dat ze er financieel slechter van geworden zijn...

 

succes alvast

 

Dan is Budgetmailer nog steeds goedkoper, als ik hen prijzen vergelijk met de prijzen die jullie aanbieden voor de grotere mailingen...

Link naar reactie
  • 0

LS:

 

 

De prijs van de mailing zelf speelt hierin niet zo'n grote rol, aangezien de verschillen miniem zijn.

 

Een originele aanpak met een goeie pitch kunnen voor relatief weinig moeite en met een beperkt budget toch knappe en vooral ook meetbare resultaten opleveren.

 

groeten,

Pieter

Copywriting - vertalingen - communicatie

www.taalvirtuozen.be

Taalvirtuozen - onze taal, uw tekst

Link naar reactie
  • 0

Indien het product dat je aanbiedt relevant is, en de prijs voor een starter interessant is, zie ik weinig reden waarom je het niét zou doen. Als ik de statistieken eens bekijk van enkele klanten van ons die zo'n campagne gevoerd hebben (met ons platform - http://www.mymailmarket.nl), dan denk ik niet dat ze er financieel slechter van geworden zijn...

 

succes alvast

 

Dan is Budgetmailer nog steeds goedkoper, als ik hen prijzen vergelijk met de prijzen die jullie aanbieden voor de grotere mailingen...

 

Dan is ... ? Waar uit mijn post maakt u de assumptie dat wij claimen de goedkoopste emailer te zijn ? En om even off-topic te blijven: uit ondervinding weten we dat bedrijven liever iets meer betalen voor service, dan lukraak ergens de goedkoopste te pakken. Dat zult u en de andere mede-ondernemers zeker onderkennen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.