Jump to content
Marcel (Up)
Verberg

Hoe alles regelen TER VOORKOMING faillissement? [lees maar eens......]

ik vertrouw tegenwoordig iets meer mensen op Hl dan enkele weken gelden. Zowieso is het in mijn situatie even niet makkelijk iedereen te vertrouwen, maar ik heb op HL al zoveel geleerd....

 

Nou, ik heet dus Marcel, ben 36 jaar (echte leeftijd 63 voor mijn gevoel) getrouwd, en 2, eigenlijk 3 kindjes.

Ben begonnen in 2000 met de overname van een zonnestudio met prullaria, puur omdat ik de winkelruimte nodig had. Uitverkoop gehouden en kantoorvakhandel begonnen. Maar dan de echte, de betere. Géén Bruna achtig iets, maar waar je als bedrijf ook terecht kunt voor bijv. dozen enveloppen, inbindringen e.d. Insteek : pakjes enveloppen e.d kun je ook bij de Hema krijgen, maar voor het betere goed hoef je niet naar de groothandel, hebben we ook hier ! Na 2 jaar een aanbod gekregen een nog te verbouwen winkel te gaan huren. Huurbaas moest dus op voorhand al een huurder hebben. Wij huurden privé al boven zijn toko dus link was snel gelegd. Lang verhaal, zeer kort, relatie tussen hem en ons is vrij snel naar de klote gegaan. Op het moment van de heropening (want het is toch allemaal doorgegaan) zijn wij ons eerste kindje verloren na 9 maanden zwangerschap, overleed 4 uur vooraf. Hier hele grote tik mee gehad. Deze tik icm een te snelle verhuis, was er zakelijk eigenlijk nog niet aan toe, heeft heel veel geld en klanten gekost.

 

Zakelijk, volgens de papieren ging het vrij aardig : Omzet 100K, 150K, 250K enzovoorts met sprongetjes van 0,5 jaar ! De planning was vorig jaar de 4 ton te halen en plannen genoeg om uit te breiden ! 1 ding zat ons nog steeds niet lekker.... hoe kunnen wij nu, volgens de cijfers en acc. goed draaien, maar we kunnen geen droog brood kopen ? Waar doe ik iets fout ? Nog nooit geen echt salaris mee naar huis genomen (wel wat privé opnamen natuurlijk, jaarbasis 12000) maar niet iets waar ik 100 uur voor werk...

 

Crediteuren blijven oplopen... Grootste leverancier is het beu en gooit er uiteindelijk een leveringsstop in : niet gek hoor : 25.000 achterstand.... Ook de bank begint ineens te piepen : na jaren van de ene bedrijfsadviseur na de andere, kwam er ineens iemand die wel mijn rapporten las (stuurde ik altijd netjes in) in diezelfde week zat ik dus bij kredietrisico management !

 

Mijn acc. moest mee, en heeft daar alleen maar lopen schelden en tieren. De bank had fouten gemaakt door geen controle en dat kon hem niet verweten worden. Al met al, na een uur weer buiten en een bedenktijd van 5 dagen : of je trekt zelf de stekker eruit of de bank doet dit....

 

Volgende dag een feestje en loop iemand tegen het lijf welke regelmatig directeur wordt van bedrijven... een soort van de Nieuwenhuizen...(ken je hem ?) hij gaat mij helpen. Ook een oom van mijn vrouw (John) is acc. en gaat mee in de boeken. Beide komen tot de conclusie dat er iets rammelt....wat weten we niet precies, maar we hebben voldoende bewijzen om naar acc. te gaan. Wederom is hij helemaal over de pis, en hij heeft dag daarna alle contact verbroken. Geen jaarcijfers, salarisadm. BTW of loonaangifte meer, basta...

Ook mijn boekhouding kreeg ik pas terug na ondertekening van kwijtschelding van.....(???)

 

Nieuwe boekhouding opgestart en i.i.g. nog een dijk teveel betaalde BTW teruggevorderd tot 2004. Ook cijfers dus opnieuw ingeboekt. Kassastrookje voor kassastrookje... De cijfers die er daarna uitrolde waren eigenlijk zo dramatisch dat deze 2 heren al adviseerden per direct te stoppen.

 

Maar ja, een ondernemer blijft knokken en probeert nog ergens een lichtpuntje te zien.

 

Wederom (ja inderdaad) een BBZ aangevraagd en deze is afgekeurd omdat men de cijfers niet vertrouwde. Letterlijk : "er is ons al jaren een geflatteerde boekhouding voorgespiegeld".......

(IMK)

 

Toen ook nog maar effe ondernemersklankbord ingeschakeld en die sloeg ook na 10 minuten zijn dossier dicht en gaf het advies faill. aan te vragen.....

 

De beslissing wordt genomen : we kappen ermee... alles wijst erop dat ik ong. voor 300,00 per maand sta te werken. Er moet gewoon zwaar geld bij. Dit kan en mag ik mijn gezin niet aandoen...

 

En nu ? Stoppen, maar hoe ????

 

Ik wil er natuurlijk zo goed mogelijk uitkomen en er zitten nogal wat haken en ogen in de loop der jaren( verpanding, leningen, eigendomsrecht, mede ondertekenign echtgenote, huwelijkse voorwaarden getrouwd enz.)

 

Niemand, maar dan ook écht niemand kan je helpen : ik wil stoppen : HELP !

 

KvK : euh, ja, we kunnen je helpen met uitschrijven, verder niets

IMK : daar zijn we niet voor

Gemeente ; tent dicht, uitschrijven KvK, en bijstand komen aanvragen, proberen we je de schuldsanering in te doen, maar dat kan alleen maar wanneer je weer privé persoon bent.

 

Dit kan ik (gevoelsmatig) niet maken. Ik ben een zeer bekend persoon en ga niet met de staart tussen de benen de hut dichtgooien en pleite... verrek ik !

 

Dan maar naar de bank. "luister, ik loop al 4 dagen te shoppen met cijfers om de toko dicht te gooien, het lukt me niet, hier zijn de cijfers, het is aan jullie !"

 

10 Minuten later stond ik weer met lege handen en een "succes ermee" buiten... Kun je je dit voorstellen ?

 

Gelukkig via HL iemand ontmoet die mij momenteel geweldig begeleidt. Leveranciers zijn effe rustig, alleen de bank staat op achterste poten, maar ja, er valt bij ons toch niets te halen....

 

Heel traject uitgestippeld, ben een halve jurist geworden en ben vechtende om niet failliet te gaan en uit de WSNP te blijven. Papieren hiervoor gaan morgen wel de deur uit, kan het altijd nog terugdraaien.

 

 

WOW,,,, dit was effe in tien min. rap typen !!! Dit was de grote verhaal lijn.... Misschien komt er nog wel aanvulling, misschien moest ik gewoon effe mijn verhaal kwijt...!

 

 

"Down" / Marcel

 

[Verandering: Titel aangepast voor het beter vindbaar maken op HL.nl]

Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 1

Wat fijn dat ondernemers elkaar begrijpen! Mensen in dienst bij een bank of een KvK hebben waarschijnlijk toch minder die 'drive' een ondernemer uit zijn goot te trekken dan een andere ondernemer.

 

Heel veel sterkte en vooral succes de komende tijd!

Link to post
Share on other sites
  • 1

Dit is al de tweede keer in nog geen maand tijd dat ik een dergelijk verhaal hoor/lees. Ook een man waar ik laatst mee heb gepraat had zijn bedrijf kapot zien gaan door een accountant die zijn werk niet naar behoren deed. Of dat is eigenlijk in beide gevallen veel te vriendelijk gesteld... Een accountant die zijn vak niet verstond is beter op zijn plaats.

 

Het bewijst eens te meer waarom je niet blind moet vertrouwen op dergelijke adviseurs en altijd een vinger aan de pols dient te houden.

 

Voor Marcel geldt dat zijn bedrijf al jaren niet meer levensvatbaar was maar door de opgepoetste cijfers leek het heel wat. En ja, dan is het niet meer dan logisch dat je gewoon door gaat. In het geval van die andere man liep zijn bedrijf prima maar kwamen er door onkunde van zijn accountant problemen met de belastingdienst. Dat was uiteindelijk ook einde oefening.

 

Als ondernemer zonder al teveel boekhoudkundige kennis doe je er in principe goed aan deze zaken uit te besteden aan een professional. Er zijn verhalen genoeg bekend van mensen die door het doe-het-zelven enorm in de knel komen. Wij hebben het ook uitbesteed (ik heb van heel wat dingen verstand, maar daar niet van). Alleen zijn er helaas, zoals in alle beroepsgroepen eigenlijk, ook een hoop prutsers die zich accountant/boekhouder/administrateur noemen.

 

Het blijft pijnlijk om te horen dat door dergelijke figuren bedrijven en levens verwoest worden >:(

 

Heel veel sterkte gewenst, ik hoop dat jullie er zonder al teveel kleerscheuren vanaf komen!!!


Mediascape - Hét adres voor betaalbare huisstijlen, reclame en websites.

We heten u van harte welkom op: www.mediascape.nl

Link to post
Share on other sites
  • 1

...

Als ondernemer zonder al teveel boekhoudkundige kennis doe je er in principe goed aan deze zaken uit te besteden aan een professional. Er zijn verhalen genoeg bekend van mensen die door het doe-het-zelven enorm in de knel komen. Wij hebben het ook uitbesteed (ik heb van heel wat dingen verstand, maar daar niet van). Alleen zijn er helaas, zoals in alle beroepsgroepen eigenlijk, ook een hoop prutsers die zich accountant/boekhouder/administrateur noemen.

 

Het blijft pijnlijk om te horen dat door dergelijke figuren bedrijven en levens verwoest worden >:(

...

 

Uitbesteden van boekhouding is prima, maar dat ontslaat je als ondernemer niet van de verplichting te weten wat er financieel omgaat in je bedrijf! Dat naar de accountant schuiven is simpelweg verkeerd.

 

In Marcels verhaal gaan verschillende dingen mis. Een accountant die raar bezig is, Marcel die niet voldoende weet hoeveel winst zijn bedrijf maakt tov de investeringen die hij moet doen, en dus ook niet weet of zijn bedrijf rendabel is. Daarnaast nog een aantal tikken in de privesfeer...

 

@Marcel, veel sterkte en succes. Goed te lezen dat je gewoon doorknokt!


r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link to post
Share on other sites
  • 1

Een "domme" vraag misschien, maar je staat dus zelf al die tijd in de winkel en je weet wat de huur van je winkel is en wat voor marges er op je producten zitten en ziet wat er over de toonbank gaat- hoe kan het dan dat je voor zulke verrassingen kunt komen te staan? Niet als oordeel, maar omdat ik probeer te begrijpen hoe die dingen zo met elkaar uit de pas kunnen lopen.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Helemaal mee eens, Fred. Vandaar dat ik in dezelfde reactie ook al aangaf dat het eens te meer bewijst waarom je niet blind moet vertrouwen op dergelijke adviseurs en altijd een vinger aan de pols dient te houden.

 

Het kan niet zo zijn dat je al het financiele richting de account of administrateur schuift en je zelf puur en alleen richt op het runnen van je bedrijf. Ten alle tijden dien je als ondernemer te weten wat er financieel gaande is.

 

Hetgeen niet wegneemt dat er zelfs in gevallen dat men wel de zaak in de gaten houdt door onkunde van een accountant nog altijd problemen kunnen ontstaan. In die zin pleit het er eens te meer voor om, voordat je de boekhouding uitbesteed, eerst heel goed onderzoek te doen naar de accountant/boekhouder/administrateur in kwestie. En er dus niet zomaar eentje uit de Gouden Gids te plukken.


Mediascape - Hét adres voor betaalbare huisstijlen, reclame en websites.

We heten u van harte welkom op: www.mediascape.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0

bedankt alvast voor de reactie's. Natuurlijk speelt dit alles zich niet van het ene op het andere moment af. Zeer regelmatig met die kerel aan tafel gezeten, maar op één of andere manier wist hij er altijd een plausibele verklaring voor te geven. Alles kwam altijd goed, had te maken met oude voorraden, de overname, de verhuis enzovoorts. Ik had inderdaad nog harder aan de bel moeten trekken, maar dat is natuurlijk achteraf.

En inderdaad, als ondernemer blijf je zelf verantwoordelijk voor wat zich er af speelt in je toko.

 

Neemt niet weg dat je natuurlijk een heel groot vertrouwen in je accountant hebt. Dat is tenslotte zijn werk....zou je denken.

 

Link to post
Share on other sites
  • 1

Wat een verhaal zeg, dat gun je echt niemand.

 

Wederom is hij helemaal over de pis, en hij heeft dag daarna alle contact verbroken. Geen jaarcijfers, salarisadm. BTW of loonaangifte meer, basta...

Ook mijn boekhouding kreeg ik pas terug na ondertekening van kwijtschelding van.....(???)

 

Daar ga je nog wel mee verder hoop ik? Die accountant heeft je blijkbaar nogal belazerd, en mag zeker niet zomaar een administratie achterover drukken. Ik neem aan dat je hem ook aansprakelijk stelt, of in ieder geval een procedure tegen hem begint? Ik snap dat je hoofd daar niet naar staat, maar zou het erg vervelend vinden als zo'n figuur er mee weg kwam.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Wat ik me afvraag, en vele met mij denk ik, is hoe het kan dat de omzet sterk stijgt en het toch fout gaat? Zijn er slecht betalende klanten (BTW terug wijst daarop)? Zijn de kosten onevenredig opgelopen door de inzet van extra personeel? Zijn de leningen duurder geworden door oplopende rente? Verkeerd ingekocht met incourante vooraden als gevolg?

 

En wat ik helemaal niet snap is hoe je jarenlang met 1000 Euro in de maand een gezin weet te runnen? Het kan bijna niet anders dan dat er het ene gat in het andere is gegaan door extra leningen.

Net als Annedien probeer ik voor mezelf de les te leren.

 


Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Er is jarenlang op artikelen die BTW vrij zijn 19% afgedragen, dit heb ik tot 2004 teruggevorderd en teruggekregen. Ook zijn er ingenomen alsook verkochte bonnen beiden in de omzet weggeschreven. Omzet liet zich dus hoger voordoen dan dus eigenlijk was. Heb dit allemaal gecorrigeerd.

 

De omzet bleef stijgen en het werd ook alsmaar drukker. Inderdaad extra personeel aangenomen. Helaas loopt dit personeel natuurlijk ook rond in relatief slappe tijden. De marge's stonden steeds meer onder druk. Ik betaal in verhouding tot de locatie een zeer forse huur. Ook bank, IMK en ondernemersklankbord zagen niet waar ik nog in de kosten kon snijden. Zelfs de personeelskosten vond men relatief laag.

Iedereen houdt het erop dat de marge's te laag waren/zijn.

 

Ik hoop iets duidelijker geweest te zijn.

 

Oja, mijn echtgenote werkt gelukkig ook voor 24 uur. Met haar salaris kunnen we net (niet) de huur en vaste lasten betalen. Boodschappen betaalden we dan uit de omzet : "heb je aub wat geld voor me, kan ik de wekelijkse boodschappen gaan doen..." Met zuinig leven en creatief boodschappen doen, kom je heel ver !

Link to post
Share on other sites
  • 1

Mag ik dan vragen hoeveel je marge was? je moet wel een erg lage brutomarge hebben, wil je van 400 000 (per half jaar?) niet je inkoop en vaste lasten kunnen betalen. Is je accountant trouwens wel echt accountant? en wat kostte dat dan? Volgens mij is accountant (RA) een beschermde titel en moet je dan in een bepaald register staan, kan je dat niet controleren?

 

Je moet ook wel met een flinke pot geld of lening begonnen zijn, aangezien je na zoveel jaar pas merkt dat het eigenlijk niet rendabel is..

Link to post
Share on other sites
  • 0

Gestart met een lege winkel en bijna 10.000 GULDEN....... Nadien inderdaad behoorlijk geleend. Ook nog een BBZ gehad.

4 ton is per jaar

Ik zou het ook nooit meer zo doen, en heb er alleen maar verschrikkelijk veel van geleerd, ook nu in deze positie.

Jammer dat leren zoveel pijn moet doen....

Link to post
Share on other sites
  • -1

In het algemeen:

 

Hoe goed of slecht adviseurs ook zijn, zij dragen geen verantwoordelijkheid voor het runnen van je bedrijf en dat geldt ook voor je boekhouder. Boekhouden is geen bovenmenselijke kunst, doe je het zelf, dan zit bovenop je eigen cijfers. Boekhouden leren doet geen pijn. Nog sterker: vroeger had je een middenstandsdiploma, ik heb imend gezien die dat had, daaronder was een vak: boekhouden. De middenstander werd geacht zijn eigen bedrijf bij te kunnen (boek)houden.

 

Uit je verhaal lees ik, dat je het runnen van je bedrijf eigenlijk aan anderen overliet.

 

Jammer,

 

Sterkte, Karel

Link to post
Share on other sites
  • 2

Enige nuancering is wel op zijn plek hier. Menig ondernemer die zelf geen kaas heeft gegeten van boekhouden en 100 uur per week aan het ondernemen is, laat zijn administratie door een administratiekantoor, boekhouder, accountant whatever doen. Het is ook een advies dat hier op HL vaak gegeven wordt. Ik kan me heel goed voorstellen dat TS die keuze heeft gemaakt en laten we eerlijk zijn: als ik mijn auto bij de garage breng voor onderhoud of reparatie ga ik er daarna ook niet zelf onder liggen om te controleren of ze het goed hebben gedaan. Hooguit smeer ik wat nagellak op de bougies om te controleren of ze wel echt vervangen zijn als ze op de rekening staan.

Ik ben het er op zich mee eens dat je als ondernemer in ieder geval ook zelf in grote lijnen moet weten wat er in je zaak speelt. Anderzijds vind ik dat je hierin ook moet kunnen vertrouwen op de diensten die een accountant je levert. Helaas blijkt in de praktijk nog wel eens dat dit vertrouwen beschaamd wordt en los van het feit dat je als ondernemer uiteraard zelf de verantwoordelijke bent hiervoor vind ik wat TS is overkomen iets waarvoor menig accountant zich diep zou schamen.

 

Overigens heb ik grote bewondering voor de wijze waarop TS zijn problemen het hoofd biedt of probeert te bieden. Ik proef hieruit ook de vechtlust van een ondernemer. Laat je die vechtlust in ieder geval niet ontnemen, juist in zware tijden is dat je kracht. Veel sterkte en succes!

 


maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link to post
Share on other sites
  • 1

Thanks.... ;)

 

De kerel die mij nu helpt, was vroeger hoofdboekhouder bij een vrij groot bedrijf. Nu werkt hij voor een behoorlijk groot acc. kantoor en heeft bijna dagelijks overleg met zijn baas.(hij is boekhouder, baas is acc.) Beiden kunnen er met hun pet niet bij wat hier (boekhoudtechnisch dan) is gebeurt en zijn zeker ook van plan om straks, wanneer meeste grote sores voorbij zijn, stappen te ondernemen. Er is nl nog veel meer gebeurt, waardoor ook mijn huur en zorgtoeslag is ingetrokken, en dit terug moe(s)t betalen over 2006 & 2007....Ook dit proberen we nu terug te draaien en kunnen gelukkig bewijzen overleggen.

Ik kom hier later nog wel op terug. Fijn dat mensen zo met ons meeleven, en leuk dat ook ik reusjes verdient heb....

Link to post
Share on other sites
  • 0

Vandaag gesprek gehad met overname partners. Willen er een iets andere formule/draai aangeven, maar lijken goede zakenpartners. Geen handjeklap, maar tot een bod komen. Ben benieuwd. Zou binnen 1 á 2 weken rond kunnen zijn...

 

Kan misschien even in dienst komen om nieuwe mensen in te werken.

Let's wait en see...

 

Heel zwaar en lastig gesprek gehad met bank. Zijn natuurlijk alles behalve gelukkig, maar... zijn bereid even hun keutel in te houden zodat ik met goede oplossingen kan komen. :)

 

Al met al heftig dagje, nu nog maar een paar uurtjes de papierwinkel in duiken en mijn intussen meest favoriete site in de gaten houden !

 

;D

Link to post
Share on other sites
  • 0

Update :

 

Overname jongens willen alles zeer, zeer snel geregeld hebben..... Nog geen idee of dit goed of slecht is...

 

Bank laat morgen (via telefoon.... ???) horen of men met mij mee gaat, of dat men per direct beslag laat leggen.

(probeer maar.... ;D Hoe zat dat ook weer, van die kale kip ?)

 

Momenteel ene crisis na de andere, maar we leven nog !

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 1

Te laat voor jou, maar ikzelf ging elke drie jaar met mijn administratie naar een ander acc.kantoor ter controle. Niet dat ik mijn RA niet vertrouwde - ik was dik tevreden- maar fouten maakt iedereen weleens. Alleen komen de door je acc. gemaakte fouten op jou bankafschriften te staan.

 

Hulp inroepen van derden, tja, als je knip leeg is.......

 

Laat het de zoveelste les zijn voor iedereen die dit leest. Vertrouwen is goed...... controleren is beter.

 

Ik wens je heel veel sterkte.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Mensen toch!

 

Het is van den zotte, dat je bedrijf naar knoppen zou gaan, of dit zelfs doet, door een externe dienst, i.c. een boekhouder. ik heb altijd gezegd - maar daarin werd ik steeds aangevallen - dat boekhouden, c.q. goede administratie net zo goed een essentieel onderdeel is van de goede ondernemersschap als alle andere onontbeerlijke vaardigheden ter zake.

 

Dat geldt zeker voor de starter: hij heeft weinig geld, maar ook weinig te boekhouderen! Hij groeit allengs naar een grotere onderneming en dus een grotere boekhouding en als hij de laatste uit zijn hand moet geven omdat hem de tijd ontbreekt, en dus uitbesteedt, dan nog heeft hij een goed inzicht in zijn eigen financiële status quo. Hoe kan hij de boekhouder beoordelen als hij daar zelf totaal geen verstand van heeft?

 

Voor velen is het te laat maar voor de starter beveel ik aan: boekhouden is geen goddelijke kunst en het te leren doet geen geen pijn. Je blijft echter elke moment van de dag op de hoogte van rijlen en zijlen. Doe het. Houd de vinger aan de pols!

 

Karel

Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 8 leden online en 248 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept