• 0

Hoe alles regelen TER VOORKOMING faillissement? [lees maar eens......]

ik vertrouw tegenwoordig iets meer mensen op Hl dan enkele weken gelden. Zowieso is het in mijn situatie even niet makkelijk iedereen te vertrouwen, maar ik heb op HL al zoveel geleerd....

 

Nou, ik heet dus Marcel, ben 36 jaar (echte leeftijd 63 voor mijn gevoel) getrouwd, en 2, eigenlijk 3 kindjes.

Ben begonnen in 2000 met de overname van een zonnestudio met prullaria, puur omdat ik de winkelruimte nodig had. Uitverkoop gehouden en kantoorvakhandel begonnen. Maar dan de echte, de betere. Géén Bruna achtig iets, maar waar je als bedrijf ook terecht kunt voor bijv. dozen enveloppen, inbindringen e.d. Insteek : pakjes enveloppen e.d kun je ook bij de Hema krijgen, maar voor het betere goed hoef je niet naar de groothandel, hebben we ook hier ! Na 2 jaar een aanbod gekregen een nog te verbouwen winkel te gaan huren. Huurbaas moest dus op voorhand al een huurder hebben. Wij huurden privé al boven zijn toko dus link was snel gelegd. Lang verhaal, zeer kort, relatie tussen hem en ons is vrij snel naar de klote gegaan. Op het moment van de heropening (want het is toch allemaal doorgegaan) zijn wij ons eerste kindje verloren na 9 maanden zwangerschap, overleed 4 uur vooraf. Hier hele grote tik mee gehad. Deze tik icm een te snelle verhuis, was er zakelijk eigenlijk nog niet aan toe, heeft heel veel geld en klanten gekost.

 

Zakelijk, volgens de papieren ging het vrij aardig : Omzet 100K, 150K, 250K enzovoorts met sprongetjes van 0,5 jaar ! De planning was vorig jaar de 4 ton te halen en plannen genoeg om uit te breiden ! 1 ding zat ons nog steeds niet lekker.... hoe kunnen wij nu, volgens de cijfers en acc. goed draaien, maar we kunnen geen droog brood kopen ? Waar doe ik iets fout ? Nog nooit geen echt salaris mee naar huis genomen (wel wat privé opnamen natuurlijk, jaarbasis 12000) maar niet iets waar ik 100 uur voor werk...

 

Crediteuren blijven oplopen... Grootste leverancier is het beu en gooit er uiteindelijk een leveringsstop in : niet gek hoor : 25.000 achterstand.... Ook de bank begint ineens te piepen : na jaren van de ene bedrijfsadviseur na de andere, kwam er ineens iemand die wel mijn rapporten las (stuurde ik altijd netjes in) in diezelfde week zat ik dus bij kredietrisico management !

 

Mijn acc. moest mee, en heeft daar alleen maar lopen schelden en tieren. De bank had fouten gemaakt door geen controle en dat kon hem niet verweten worden. Al met al, na een uur weer buiten en een bedenktijd van 5 dagen : of je trekt zelf de stekker eruit of de bank doet dit....

 

Volgende dag een feestje en loop iemand tegen het lijf welke regelmatig directeur wordt van bedrijven... een soort van de Nieuwenhuizen...(ken je hem ?) hij gaat mij helpen. Ook een oom van mijn vrouw (John) is acc. en gaat mee in de boeken. Beide komen tot de conclusie dat er iets rammelt....wat weten we niet precies, maar we hebben voldoende bewijzen om naar acc. te gaan. Wederom is hij helemaal over de pis, en hij heeft dag daarna alle contact verbroken. Geen jaarcijfers, salarisadm. BTW of loonaangifte meer, basta...

Ook mijn boekhouding kreeg ik pas terug na ondertekening van kwijtschelding van.....(???)

 

Nieuwe boekhouding opgestart en i.i.g. nog een dijk teveel betaalde BTW teruggevorderd tot 2004. Ook cijfers dus opnieuw ingeboekt. Kassastrookje voor kassastrookje... De cijfers die er daarna uitrolde waren eigenlijk zo dramatisch dat deze 2 heren al adviseerden per direct te stoppen.

 

Maar ja, een ondernemer blijft knokken en probeert nog ergens een lichtpuntje te zien.

 

Wederom (ja inderdaad) een BBZ aangevraagd en deze is afgekeurd omdat men de cijfers niet vertrouwde. Letterlijk : "er is ons al jaren een geflatteerde boekhouding voorgespiegeld".......

(IMK)

 

Toen ook nog maar effe ondernemersklankbord ingeschakeld en die sloeg ook na 10 minuten zijn dossier dicht en gaf het advies faill. aan te vragen.....

 

De beslissing wordt genomen : we kappen ermee... alles wijst erop dat ik ong. voor 300,00 per maand sta te werken. Er moet gewoon zwaar geld bij. Dit kan en mag ik mijn gezin niet aandoen...

 

En nu ? Stoppen, maar hoe ????

 

Ik wil er natuurlijk zo goed mogelijk uitkomen en er zitten nogal wat haken en ogen in de loop der jaren( verpanding, leningen, eigendomsrecht, mede ondertekenign echtgenote, huwelijkse voorwaarden getrouwd enz.)

 

Niemand, maar dan ook écht niemand kan je helpen : ik wil stoppen : HELP !

 

KvK : euh, ja, we kunnen je helpen met uitschrijven, verder niets

IMK : daar zijn we niet voor

Gemeente ; tent dicht, uitschrijven KvK, en bijstand komen aanvragen, proberen we je de schuldsanering in te doen, maar dat kan alleen maar wanneer je weer privé persoon bent.

 

Dit kan ik (gevoelsmatig) niet maken. Ik ben een zeer bekend persoon en ga niet met de staart tussen de benen de hut dichtgooien en pleite... verrek ik !

 

Dan maar naar de bank. "luister, ik loop al 4 dagen te shoppen met cijfers om de toko dicht te gooien, het lukt me niet, hier zijn de cijfers, het is aan jullie !"

 

10 Minuten later stond ik weer met lege handen en een "succes ermee" buiten... Kun je je dit voorstellen ?

 

Gelukkig via HL iemand ontmoet die mij momenteel geweldig begeleidt. Leveranciers zijn effe rustig, alleen de bank staat op achterste poten, maar ja, er valt bij ons toch niets te halen....

 

Heel traject uitgestippeld, ben een halve jurist geworden en ben vechtende om niet failliet te gaan en uit de WSNP te blijven. Papieren hiervoor gaan morgen wel de deur uit, kan het altijd nog terugdraaien.

 

 

WOW,,,, dit was effe in tien min. rap typen !!! Dit was de grote verhaal lijn.... Misschien komt er nog wel aanvulling, misschien moest ik gewoon effe mijn verhaal kwijt...!

 

 

"Down" / Marcel

 

[Verandering: Titel aangepast voor het beter vindbaar maken op HL.nl]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Marcel, én je gezin, en Ruben,

was een aantal weken niet oplettend genoeg en te druk voor HL. Maar, ik ben zo blij voor je.

 

een schone lei, vanaf nu wordt het leven beter!

 

geniet, bouw lekker op en maak er wat van.

 

met zeer veel respect voor je doorzettingsvermogen en je openheid,

een bescheiden buiging,

Edo.

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 2

NAWOORD

 

Dames, heren, beste, lieve lezers,…..

 

Dit is mijn allerlaatste post in dit topic en geldt dan ook als een soort van afsluiting.

 

Voor mijn gevoel hebben ook jullie allemaal meegeleefd, meegestreden en meegeknokt met heel het verhaal. Ik kan bijna voorstellen (na wederom doorlezen dagboek) hoe jullie voor je PC hebben gezeten….. En dan weet je nog niet de helft...

 

Ik denk niet dat ik het zonder HL “overleefd” zou hebben. De steunbetuigingen in vorm van reuzen en PM (de box zat zo vol, dat Jeroen niet meer wist wat te doen !) waren overweldigend !

 

Ook het opnieuw op de weg proberen te helpen, was natuurlijk een geweldige steun in de rug.

 

Jullie begrepen mij, als ondernemers…. Dank hiervoor ! Jullie waren de “begrijpende” personen in heel het proces ! Zonder jullie ondersteuning en soms ook kritische woorden, had ik dit hele verhaal niet doorstaan !

 

Maar….ik had dit natuurlijk nooit kunnen redden zonder de onaflatende steun van mijn geweldige echtgenote, 2 schatten van kinderen en altijd steunende ouders en schoonouders.

 

@ mijn lieve echtgenote : Dit is de eerste keer dat je dit dagboek leest….

Bedankt dat je me mezelf liet zijn om op HL mijn verhaal te kunnen plaatsen.

@ mijn dochters : Bedankt voor “mijn nieuwe winkel” (blokkendoos) en ach, die jongste leest het ooit nog wel eens !

@ Ruben : Tja, wat moet ik zeggen tegen je ? Ik heb alles al gezegd…..thanks….

@ Marco : Bedankt voor de wijze les !

@ Karen : Een betere klus kon ik me niet wensen !

@ Nico : Nachtelijke gesprekken, uren en uren, en soms nog niet lang genoeg ! Wordt Vervolgt !

@ Ronny : de kansen keren !

@ Frans : mijn mail-maatje : dag en nacht klaar voor een ondersteunend woord !

@ Marjan : Je leek mijn moeder wel ! XXX !

@ A3M & A-M : alle sterkte van de wereld gewenst !

@ Joost : Voor de late mails, PM, en ondersteuning in het fiscale doolhof

@ Fred : Kritische noot in het begin, goed gesprek achteraf

@ Steven : Nooit gesproken, toch altijd in beeld geweest…

@ Mikky : Bedankt voor je woorden....

@ HL, Moderators, Administrators : Hoe vaak moeten jullie wel niet hebben gedacht “hier een slotje op te doen”.

Bedankt dat ik mijn verhaal mocht vertellen !

 

Mocht ik iemand vergeten zijn, excuses hiervoor ! Zoals gezegd liep PM box soms over !

Ik wens iedereen die zich herkent in deze situatie veel sterkte toe.

 

Let wel : Je staat niet alleen …..

 

Down / Marcel

 

 

(Deze laatste pagina is niet alleen de absoluut laatste pagina van dit topic, maar nl ook het nawoord in het boekje wat over enkele weken als proef binnen mijn familie verschijnt. Hiermee sluit ik een ……periode af…)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.