• 0

Prive uitggaven zonder factuur

Hoi,

 

Als eenmanszaak heb ik zowel via het bankboek als kasboek inkomende betalingen van klanten. Nu doe ik vanuit mijn kas ook uitgaven prive. Deze kan ik zoveel mogelijk boeken met kassabonnetjes en facturen die ik zoveel mogelijk vraag.

Maar als ik nu bijvoorbeeld iets van een particulier koop zonder een bonnetje of factuur dan gaat dit geld wel uit de kas maar hoe boek ik dit dan in de kas. Als ik het niet boek dan loopt de kas omhoog terwijl er contante uitgaven (zonder bon) mee zijn gedaan. Ik wil natuurlijk deze uitgaven (zonder bon) wel meenemen in het kasboek als uitgave.

Wordt dit gewoon een uitgaande betaling prive maar dan zonder een bonnetje? Met andere woorden, mag ik deze betalingen vanuit de kas waarvoor ik geen factuur of bonnetje heb gekregen van de particulier boeken als uitgaande betaling prive?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja, je hebt 2 opties: je laat de verkoper een bonnetje schrijven, of je doet het zelf. En vervolgens is het prettig als je aan de Belastingdienst ook kan laten zien wat je hebt gekocht en wat je ermee hebt gedaan. Als duidelijk is dat je iets gekocht hebt en ook binnen je onderneming gebruikt hebt, dan is het aan de Belastingdienst om aan te tonen dat de prijs op het bonnetje niet klopt.

 

Je moet je natuurlijk alleen niet laten verleiden om onjuiste bonnetjes te schrijven. Dat zal vast niet altijd uitkomen, maar dan net toevallig bij jou wel...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt dat je zo snel reageerd. Het is niet zo dat ik de btw er terug van moet hebben of het zakelijk gebruik of heb aangeschaft. Ik heb bijvoorbeeld van een particulier iets gekocht voor mijn eigen gebruik van 300,00 , en dit betaald uit de kas (eenmanszaak) Natuurlijk mag ik hier geen btw over terugvragen en dat doe ik ook niet maar ik wil het wel kloppend hebben met mijn kasboek. Dus dat die uitgave er wel is geweest anders heb je ineens een overschot van 300,00 die nergens te vinden is.

Maar ik vroeg me af of je deze uitgave waarvan je niets aan btw terugvraagd mag boeken zonder een bon of aankoopbewijs. Niet iedere particulier is bereid ergens voor te tekenen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Geweldig stien dat wilde ik weten!

 

Is het trouwens dan nodig bij elke prive uitgave een bonnetje te hebben (als je er geen btw over terugvraagt) of is dat alleen maar romslomp. Of getuigt het van goede wil ten opzichte van de belastingdienst?

 

De meeste bonnen heb ik allemaal maar er waren inderdaad particuliere aankopen gedaan zonder een bon en deze moet ik natuurlijk wel uit kas boeken. Dacht dat de belasting er naar zou vragen als ze zoiets tegenkomen zonder bon maar ik heb begrepen dat ze er alleen in geinteresseerd zijn als je de btw er van terug vraagt.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt dat je zo snel reageerd. Het is niet zo dat ik de btw er terug van moet hebben of het zakelijk gebruik of heb aangeschaft. Ik heb bijvoorbeeld van een particulier iets gekocht voor mijn eigen gebruik van 300,00 , en dit betaald uit de kas (eenmanszaak) Natuurlijk mag ik hier geen btw over terugvragen en dat doe ik ook niet maar ik wil het wel kloppend hebben met mijn kasboek. Dus dat die uitgave er wel is geweest anders heb je ineens een overschot van 300,00 die nergens te vinden is.

Maar ik vroeg me af of je deze uitgave waarvan je niets aan btw terugvraagd mag boeken zonder een bon of aankoopbewijs. Niet iedere particulier is bereid ergens voor te tekenen.

 

 

 

Pruttel,

 

Dat is domweg een "onttrekking" en daarmee is het af!

 

Ik vermoed dat je in je dagelijks leven slechts één portemonaie op je zak hebt en dat je daaruit - naar het uitkomt - zowel zakelik als privé uitgaven doet, het is dus op het moment van betalen bijna niet te scheiden. Laat je je financiële verhouding met je bedrijf slechts uit één enkele rekening bestaan: "onttrekking" (bij storting=negatieve onttrekking).

 

Bij je privéuitgaven heb je niet persé bonnen nodig, het is prettiger als je wel hebt, bovendien NODIG bij omruiling, dan wel de garantie.

 

Merkwaardig genoeg heeft de rechter 2 jaar geleden een overvaller zijn geconfisceerd pistool laten terugvergoeden als bedrijfsmiddel: onbegrijpelijk, omdat ik vrijwel zeker van ben dat de boef dit pistool niet uit zijn bedrijf gekocht heeft (dus privé) maar vooral dat hij geen aankoopbon met BTW had overlegd.

 

Niet moeilijk doen: onttrekken.

 

Succes, Karel

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.