• 0

nieuwe onderneming/bedrijfsonderdeel

ik wil een onderdeel van mijn huidig bedrijf in een aparte onderneming stoppen. nu heb ik een aantal mogelijkheden. sommige zijn mij aangegeven en sommige heb ik zelf gevonden. maar welke ik nu het beste kan kiezen is mij nog niet duidelijk. hopende dat jullie mij hierin advies kunnen geven.

 

dit zijn de opties:

 

1: coöperatie

ik ben gisteren erachter gekomen dat een coöperatie u.a. vrijwel gelijk staat aan een bv en je hoeft niet dat beginnend startkapitaal erin te stoppen. in het verleden is het veel gebruikt in de agrarische sector maar tegenwoordig zie je het steeds meer.

 

2: engelse bv (limited)

belastingtechnisch een groot voordeel meen ik zo te hebben gelezen. verder is het internationaal gezien erkend en gestort kapitaal is hier ook niet nodig dacht ik zo. maar toch heb ik gister iets anders gelezen dat dat tegenwoordig toch moet.

 

3: bestaande holding en bv's

de ouders van mijn compagnon hebben een aantal bv's met daarboven een moedermaatschappij. voor de gemakkelijkheid noem ik de 2 bv's even A en B

 

nu is A altijd de bv geweest die de werkmaatschappij was met de winsten, B was degene die de schulden altijd opving .

Allen zijn ze helemaal leeg want de activiteiten zijn gestopt vanwege hoge schulden bij B.

 

nu zeggen zij van pak maar onze lege bv A, die heeft nooit schulden gehad en heeft op dit moment zelfs nog een positieve balans. maar is verder leeg dus.

 

je verandert de naam en adres gewoon etc.

 

nu is de belastingdienst een check bij hun aan het doen. wat de resultaten zijn weten we dus nog niet.

 

wat mijn vraag hierbij nu is is dat als de belasting bij die ouders komt aankloppen en wij die bv A hebben ingenomen en er inmiddels omzet op hebben gemaakt......kan er de mogelijkheid inzitten dat onze bv daar schade van krijgt of dat wij de belastingdienst op bezoek krijgen en dat ze onze magazijnvoorraad innemen en beslag leggen op alles in ons nieuw kantoor en onze zakelijke rekeningen? of praat ik nu waanzin.

 

----------

 

gelieve om op alle in te gaan, met voor en nadelen, en natuurlijk advies. en als jullie mij ook iets over de kosten kunnen vertellen (heb wel een globaal beeld en weet ongeveer wie wat aanbiedt ,maar voor hetzelfde geld betaal ik teveel).

 

alvast vriendelijk dank en mochten jullie vragen hebben dan hoor ik het wel want ik reageer vrijwel onmiddelijk within 10 minuten.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hmm.. dus BV A met de winst, BV B met de schulden. Het komt op mij niet over op een nette manier van zaken doen eigenlijk, maar ik kan me natuurlijk vergissen.

 

Ik kan me in ieder geval wel voorstellen dat de schuldeisers van B niet meer in zee willen met A, omdat ze vast weten of uitvinden dat die onder hetzelfde moederbedrijf vallen/vielen. Vermoeddelijk zal in dat geval een slechte reputatie BV A achtervolgen, ongeacht de juridische mogelijkheden tegen dit bedrijf.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hmm.. dus BV A met de winst, BV B met de schulden. Het komt op mij niet over op een nette manier van zaken doen eigenlijk, maar ik kan me natuurlijk vergissen.

 

Ik kan me in ieder geval wel voorstellen dat de schuldeisers van B niet meer in zee willen met A, omdat ze vast weten of uitvinden dat die onder hetzelfde moederbedrijf vallen/vielen. Vermoeddelijk zal in dat geval een slechte reputatie BV A achtervolgen, ongeacht de juridische mogelijkheden tegen dit bedrijf.

 

 

 

toevallig was het gister te sprake gekomen en is het gesprek allemaal vrij snel gegaan en heb daarom ook niet alles onthouden denk ik. een uitgebreider gesprek zal er nog wel komen maar het kan zijn dat ik het helemaal verkeerd vermeld heb.

 

en heb je mischien nog wat advies over de rest wat ik heb verteld?

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me in ieder geval wel voorstellen dat de schuldeisers van B niet meer in zee willen met A, omdat ze vast weten of uitvinden dat die onder hetzelfde moederbedrijf vallen/vielen. Vermoeddelijk zal in dat geval een slechte reputatie BV A achtervolgen, ongeacht de juridische mogelijkheden tegen dit bedrijf.

 

huidige branche was metaal en montage....als wij die zouden overnemen wordt het een geheel andere branche, dus qua doelgroep zitten we heel ergens anders en heeft dus ook geen zin om met ons in zee te gaan want we hebben ze niets te bieden aangezien wij in een gehele andere tak zitten.

Link naar reactie
  • 0

ALs je er ook geen echte goede reden voor hebt om die BV over te nemen, waarom dan niet zelf een nieuwe BV starten? Als je zo een BV overkoopt (waarbij ik het idee hebt dat je ook nog niet exact weet wat je nu koopt), dan kunnen er later wel eens "lijken uit de kast komen" in de vorm van vorige schulden die de onderneming toch nog heeft lopen.

 

Maar misschien zit er een goede gedachte achter waarom je een BV vanuit een andere branche over wilt nemen, ben daar erg benieuwd naar.

 

In het algemeen zou ik je toch adviseren om eens met een goede accountant/jurist te gaan praten over de voor- en nadelen. Een inleidend gesprek kan vaak gratis zijn. Hopelijk kunnen de experts hier ook een duidelijker antwoord geven op je vraag.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

kleverlaan,

 

"ALs je er ook geen echte goede reden voor hebt om die BV over te nemen, waarom dan niet zelf een nieuwe BV starten?"

 

die bv kunnen we zo overnemen en kost ons verder niks en mogen we zo gebruiken. scheekt dus €18.000 gestort kapitaal.

 

"dan kunnen er later wel eens "lijken uit de kast komen" in de vorm van vorige schulden die de onderneming toch nog heeft lopen."

 

de bv die wij krijgen die heeft nooit schulden gedraait, dat is één ding wat zeker is en kan ik echt met 100% zekerheid zeggen. één van die andere bv's heeft dat wel gehad en nou weet ik dus niet of dat effect zal hebben op ons als wij die schone bv gebruiken.

 

"Maar misschien zit er een goede gedachte achter waarom je een BV vanuit een andere branche over wilt nemen, ben daar erg benieuwd naar."

 

puur toeval dat we die tegen het lijf lopen. zoals ik al zei zijn het de ouders van een mede-oprichter van wie de bv's zijn. die zijn ondergebracht in een holding. aangezien zij ze niet meer gebruiken......mogen wij zo van hun een bv gebruiken.

verder zaten zij in de metaal en montage en wij helemaal niet. maar ja, dat moet niet uitmaken dacht ik zo. puur toeval, het had net zo goed van dezelfde branche kunnen zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

hmm, ik vind het niet helder klinken. Kan zijn omdat alles via een discussieforum verloopt en ik je teksten misschien verkeerd interpreteer, maar ik krijg hier niet het gevoel bij van "sjo, werelddeal! Moet je doen man"

 

Die 18k kan je vast en zeker ergens vandaan toveren, dat lijkt me verreweg de meest veilige weg.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Die 18k kan je vast en zeker ergens vandaan toveren, dat lijkt me verreweg de meest veilige weg.

 

ben ik helemaal met je eens en lijkt me dan ook de beste keuze. wat ik me dan wel afvraag is, omdat het een nieuwe bedrijfsonderdeel is waarvan we nog niet zeker weten of het super loopt, is die 80k gulden salaris voor de DGA waar ik tegenaan loop. is dit op één of andere manier te omzeilen door een bepaalde contructie of zo?

 

obrigado!

Link naar reactie
  • 0

Je zult VANTEVOREN met de belastingdienst dit moeten overleggen. Als je dit goed kan onderbouwen zullen ze daar geen probleem van maken. Zorg er echter wel voor dat je dit regeld voordat je er mee begint. Anders kom je er niet meer onderuit!

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

 

Beste Obrigado,

 

Een klassiek geval van een herstructurering, waarbij ik in het belang van je onderneming en jezelf niet zomaar zou gaan hobbyen.

 

Ik zou als ik jou was een uurtje pakken met een belastingadviseur om eens te horen wat de valkuilen en vooral fiscale kansen zijn!

 

Succes en groet,

 

TaxAdvisor.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.