• 0

Investering eenmanszaak

Hallo,

 

Ik wil een gedeelte van het geld dat ik op een bedrijfsspaarrekening heb staan gebruiken voor een zakelijke investering.

Bijvoorbeeld het kopen van een zomerhuis en deze dan verhuren. Hierdoor wordt mijn winst lager (afschrijvingen) en genereer ik omzet. Is dit fiscaal toegestaan gezien het feit dat mijn eenmanszaak tot nu toe alleen bezig wat met andere activiteiten en dit niet tot de primaire kernactiviteiten van mijn eenmanszaak behoorde?

Wat zijn de fiscale mogelijkheden?

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

In de meeste gevallen is de verhuur van een zomerhuis geen ondernemingsactiviteit. Dat betekent dat het huis in box 3 belast zal zijn. Gelet op de verschillen tussen box 1 en box 3 wil je je vermogen meestal liever in box 3 hebben. In box 1 zijn namelijk de renteinkomsten en de verkoopwinst progressief belast.

 

Overigens zal het met die afschrijving nog wel meevallen, als de boekwaarde onder de bodemwaarde (bij verhuur van onroerend goed: de WOZ-waarde) uitkomt, dan kun je niet afschrijven.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Kijk, het staat buiten kijf dat je een onderneming hebt (neem ik aan ;)). Je bent, binnen bepaalde grenzen, vrij om te ondernemen wat je wil. Dus als jij meent dat het nodig is om, in het kader van je onderneming, een huis te kopen en te verhuren, dan mag je dat als ondernemer zelf weten.

 

Alleen, als dat huis je alleen maar geld gaat kosten, dan kan de inspecteur wel eens het standpunt innemen dat die verhuur toch echt niets met de onderneming te maken heeft. Daarbij moet hij dan wel aannemelijk maken dat een redelijke ondernemer zoiets nooit zou doen. Zo op afstand is dat natuurlijk niet te beoordelen.

 

De vraag blijft echter of het wel zo voordelig is om dit in de onderneming te gaan doen. De afschrijvingen zullen de eerste paar jaar wellicht nog kunnen, maar daarna zul je toch echt te maken krijgen met de afschrijvingsbeperking. De huur is winst voor je onderneming, net als de verkoopwinst later. Ik neem aan dat het de bedoeling is dat je er uiteindelijk op gaat verdienen, anders zou ik zeggen geef het geld gewoon aan mij, dan ben je er óók vanaf...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.