• 0

Bizarre virusmelding

Afegelopen zondagavond was ik aan het tekstverwerken en zat niet op internet/email. Plotseling hoorde ik een Amerikaanse mannenstem over de luidspreker zeggen: "And a guy came in" . Ik weet niet meer de precieze woorden want ik schrok enorm. Zeker toen ik allemaal klickjes hoorde, die je ook hoort als een helpdesk medewerker van een bedrijfsnetwerk op afstand de besturing van jouw computer overneemt. Ook de muis weigerde kort. Dit is een virus+ hacker aanval Ik schrok verschrikkelijk en wilde meteen de internetkabel eruit trekken. Helaas trok ik in mijn paniek de verkeerde kabel eruit. Kwam ik pas later achter. Alle bestanden heb ik nog. Ik had er al eerder backups van gemaakt. Doe ik regelmatig. Mijn PC deed het nog gewoon. Feit is dat ik omdat ik toch van plan was deze maand de harde schijf te formateren nog niet de nieuwe virusscanner had geinstalleerd, maar de verouderde versie ervan gebruikte. Dus had ik een tijd niet geupdated en ook niet gescand. Na dit voorval heb ik dezelfde avond voor alle zekerheid de nieuwvirusscanner geinstalleerd en laten scannen: resultaat 8 virussen trojans.. Deze week heb ik maar de hele harde schijf geformateerd en de nieuwe virusscanner en alle andere programmas geinstalleerd. Verder heb ik meteen zondagavond alle belangrijke wachtwoorden vanuit een andere PC veranderd. Wat denken jullie dat de schade nog meevalt en dat die schurken nog geen kwaad hebben kunnen aanrichten?

 

Heb ik goed gehandeld?? Hier op Higherlevel stond onlangs een onzinnig advies om maar zonder virusscanner te werken want jouw systeem vertraagd enorm daardoor. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn. Uit principe bezoek ik nooit duistere sites, maar laatst wilde ik een domeinnamensite bezoeken en stonden er allemaal gore sexdomeinnamen op. Iedereen kan dus ondanks dat hij voorzorgen neemt een virus krijgen op zijn computer.

 

Paul

 

Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een virus scanner is inderdaad geen essentiele software. Een beetje oplettende gebruiker kan zijn pc schoon houden.

Het klopt inderdaad dat een virus scanner het systeem (soms aanzienlijk) vertraagd. Dit is natuurlijk geen garantie en als je een snelle pc hebt is antivirus software toch aan te raden.

 

Wat wel essentieel is voor je computer is een firewall. Deze (mits goed gebruikt) blokkeert aanvallen van hackers en geeft alleen toegang tot het internet aan applicaties waar jij rechten aan geeft. Zo bepaal je precies wat wél en geen toegang tot het internet heeft, en idem dito wat er toegang tot jouw computer krijgt.

 

Zelfs een firewall is echter geen perfecte bescherming. Dit bestaat ook niet. Zodra je op internet zit ben je kwetsbaar. Dat ligt niet aan je beveiligingssoftware, maar aan je operating system. Enige jaren geleden was er bijvoorbeeld een zogenaamde exploit voor een service dat altijd in windows aanwezig is en verbinding heeft met het internet. Dmv het runnen van een scriptje kreeg de gebruiker dwars door de firewall heen toegang tot de computer van de gebruiker. Echter door het gebruik van een goede[/b[ firewall, kan deze hacker geen andere programma's lanceren zonder dat je dit merkt. Er kan echter nog steeds aanzienlijke schade worden gemaakt (denk aan deleten van files, formatteren systeem). Backups zijn dus altijd noodzakelijk!

Link naar reactie
  • 0
Hier op Higherlevel stond onlangs een onzinnig advies om maar zonder virusscanner te werken want jouw systeem vertraagd enorm daardoor.

 

Een kleine nuancering lijkt me wel van toepassing, hier. Een virus loop je op door je eigen bewuste of onbewuste handelen op het internet, ofwel via je browser, ofwel via email. Een virusscanner 'corrigeert' de foutjes die je maakt. De vraag of je al of niet een virusscanner zou moeten gebruiken dus meer de vraag of je het probleem of de symptomen wilt aanpakken.

 

Helaas geven veel mensen (het niet (correct) functioneren van) hun virusscanner de schuld, maar vergeten dat ze het eigenlijk zichzelf kwalijk moeten nemen.

 

Altijd een virusscanner gebruiken!

Zonder is vragen om problemen.

 

Dat houdt dus in dat je er van uitgaat dat je zelf niet in staat bent om je eigen PC op orde te houden... ;)

 

Nu geldt dat voor een hoop gebruikers natuurlijk ook - eigenlijk is het maar vreemd dat zoveel mensen met een computer werken zonder eigenlijk de basiskennis van het gebruik en odnerhoud onder de knie te hebben.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk, dat elke grote provider een virus-controle voorziening heeft, waarop je voor een klein bedrag kunt abonneren. Je kunt daarvan uitgaan, dat deze providers de meest up-to-date scanner hebben en beter uitgerust zijn tegen viri bevechten dan jij.

 

Wat ik me overigens steeds afgevraagd heb: de virusverwekkers (makers), hebben die geen last van hun eigen virus?

 

Karel

 

Link naar reactie
  • 0

Zowel Peter Bonjernoor als Karel Stromph gaan er vanuit dat de enige manier om met een virus opgezadeld te worden via het internet is. Dit is natuurlijk niet waar. Virussen kunnen via software op CDs, al dan niet origineel, of zelfs via hardware (denk aan een geinfecteerde geheugenmodule) binnenkomen.

 

Hier valt natuurlijk niet alleen 'met gezond verstand' tegen te gaan.

 

@Karel: Virusmakers gebruiken natuurlijk niet hun ontwikkelcomputer om op te testen. Hiervoor gebruiken ze een aftandse bak van een paar tientjes via ebay voor.

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Dat doet me denken aan een bericht van een poosje geleden dat gerenommeerde fabrikanten een usb stick in omloop brachten (verkochten) waarop een virus/trojan of dergelijke aanwezig was. Foutje.......................

Er zijn virusscanners die je systeem behoorlijk vertragen en zoals er meer virussen in omloop zijn gericht op Windows zijn er ook virussen die mn gebruik maken van zwaktes die grotere scanner als van McAfee vertonen. Het loont dus te kijken naar een scanner die niet je systeem vertraagt en wellicht wat minder bekend is en toch goed z'n werk doet. Er zijn ook diverse gratis scanners.

Kijk ook eens naar diverse online scanners die je reguliere scanner kunnen ondersteunen, denk aan Bitdefender e.d.

 

Hoe dan ook succes!

GJ

Link naar reactie
  • 0

Een kleine nuancering lijkt me wel van toepassing, hier. Een virus loop je op door je eigen bewuste of onbewuste handelen op het internet, ofwel via je browser, ofwel via email. Een virusscanner 'corrigeert' de foutjes die je maakt. De vraag of je al of niet een virusscanner zou moeten gebruiken dus meer de vraag of je het probleem of de symptomen wilt aanpakken.

 

Helaas geven veel mensen (het niet (correct) functioneren van) hun virusscanner de schuld, maar vergeten dat ze het eigenlijk zichzelf kwalijk moeten nemen.

 

Nee, alleen zijn we even praktisch bezig - 99,9% van de virusbesmettingen komt wel via het internet binnen, en dat is ook waar we het hier over hebben. ;)

 

Ik denk dat als je naar een particulieren omgeving kijkt, dat je dan gelijk hebt.

 

In het bedrijfsleven en met name de grotere bedrijven waarbij de internetverbinding en e-mail al goed beveiligd is, komen er veel virussen binnen via andere wegen, o.a. USB sticks.

 

Zo kan zelfs bijvoorbeeld een stand-alone PC bijvoorbeeld zonder problemen geinfecteerd raken doordat de boekhouder een geinfecteerde USB stick mee geeft. Bij grotere bedrijven zijn de mensen die hun laptop, met virus, van thuis meenemen en die in het bedrijfsnetwerk hangen ook berucht.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.