• 0

boot op naam van de zaak...?

Aanbevolen berichten

  • 0
Slecht ondernemen mag nog steeds volgens mij....

 

Terecht punt, maar weet niet inhoeverre je voorstellen de topic starter zullen helpen. Ik wil niet voor de topic starter gaan denken en onderwerp breder trekken (daar heb ik recent nogal een paar voorbeelden van gelezen op HL).

 

M.i. gaat het er om in hoeverre je de werkelijke kosten van de boot als zakelijk kunt opvoeren, dus onderhoud, liggeld etc.

 

Verhuur van de boot? voor ongeveer 3x zoveel als gebruikelijk is?

Aan wie dan? Je wilt nml ZELF de boot voor representatie gebruiken.

 

Zo af en toe een promotietoer?
M.i. zijn dit ook represenatieve kosten die ook een drempel kennen in de aftrek of ten minste beperkt aftrekbaar zijn (73.5%).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben lang geleden wel eens nagedacht een grote zeilboot als kantoor te kopen. Die zou neem ik aan wel op de balans kunnen staan... Daarna lekker mee naar de Carib varen enzo ;D

 

Wat ik me wel meen te herinneren is als je een grote spinnaker koopt en groot je bedrijfslogo er in laat maken, het wel weer kan, als sponsoring ofzo??

 

Link naar reactie
  • 0

Quote hier beneden komt uit het admin board, dus niet bereikbaar voor all... Quote dateert uit 2003 geloof ik. Ik zat nog te zoeken naar foto's maar de gallery waar die stonden is offline gehaald denk ik.

 

Kortom, we hebben het al eens gedaan, voor een weekje in Mogan (Canary Islands) en dat beviel eigenlijk heel goed. We zaten toen te denken dat het belastingtechnisch ook nog wel eens voordelig zou kunnen zijn.

 

Qua kosten moet het voor een ton of 5 goed te regelen zijn, niet meer dan een kantoorpandje zou kosten.

 

Tsja, waarom niet: afweging tussen een grote startup neerzetten (nog steeds druk mee en dat gaat aardig moet ik zeggen) en een cool klein ontwikkelclubje neerzetten op een boot...

 

Ik zeg het ook niet goed trouwens, we gaan naar Mogan, daar ligt die boot waar we op zullen zitten...

 

De kans dat dit uiteindelijk gaat lukken is overigens klein, maar voor we verder onderzoek gaan doen, willen we eerst weten of het wel leuk is (en dat op zich is al leuk) ;D).

 

Het uiteindelijke idee is niet om op een vaste plaats te liggen... Het plan in het heeeel kort:

 

1. Regel een zeilboot, groot genoeg voor 6 tot 8 ontwikkelaars (inclusief slaapplaatsen)

2. Maak werkplekfaciliteiten aan boord

3. Regel een schipper/kok/officemanager

4. Vaar naar plaats X

5. Voer een project uit (3 tot 6 maanden)

6. goto 4, maar verander X door een andere plaats

 

Tijdspad: niet binnen nu en 2 jaar...

/quote]

Link naar reactie
  • 0

 

Karel,

 

het wetsartikel is:

 

art. 3.14 lid 1 sub b Wet op de inkomstenbelasting 2001:

 

Bij het bepalen van de winst komen mede niet in aftrek kosten en lasten die verband houden met de volgende posten:

 

b. vaartuigen, die worden gebruikt voor representatieve doeleinden.

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien als vervoermiddel, niet echt effieciënt, maar misschien wel aftrekbaar..

 

Ik denk het niet. Voor 19ct/km kun je weinig boot financieren, en een leaseboot (als dat al mag) heeft een forse bijtelling :P

 

Alleen als je een transportbedrijf hebt lijkt me een boot haalbaar. Moet het vast een vrachtboot zijn van de fiscus ;D.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

 

Karel,

 

het wetsartikel is:

 

art. 3.14 lid 1 sub b Wet op de inkomstenbelasting 2001:

 

Bij het bepalen van de winst komen mede niet in aftrek kosten en lasten die verband houden met de volgende posten:

 

b. vaartuigen, die worden gebruikt voor representatieve doeleinden.

 

 

Dank je, was dat zo kort geleden? Of hebben zo lang geleuterd? Of zou het in een eerder boek al gestaan hebben?

 

Maar goet, mijn geheugen werkt nog.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

Wow, wat een opties ;D

 

Het verhuren van de boot is een mogelijkheid, maar het idee om het als kantoorpand te gebruiken spreek me ook wel aan. Aangezien ik toch meer bij de klant zit.

 

Het zal geweldig zijn als ligplaats, onderhoud en dat soort zaken aftrekbaar zijn, maar zal de aanschaf van het schip dan ook aftrekbaar zijn? Maakt 2e hands of nieuw kopen dan nog wat uit?

Link naar reactie
  • 0

Wow, wat een opties ;D

 

Het verhuren van de boot is een mogelijkheid, maar het idee om het als kantoorpand te gebruiken spreek me ook wel aan. Aangezien ik toch meer bij de klant zit.

 

Het zal geweldig zijn als ligplaats, onderhoud en dat soort zaken aftrekbaar zijn, maar zal de aanschaf van het schip dan ook aftrekbaar zijn? Maakt 2e hands of nieuw kopen dan nog wat uit?

 

Hoi Tim

 

Staar je niet blind op de opties. Een boot als kantoor mag dan een geweldig idee lijken, maar zoals terecht gezegd: een boot voor representatie levert geen aftrek van kosten op.

 

Dus als je er een kantoor van bouwt en je gebruikt de boot ook voor representatie of zomaar een eindje varen, dan zul je al snel te maken krijgen met een deling van de kosten in aftrekbaar en niet aftrekbaar. Hierbij wel opgemerkt dat mij geen jurisprudentie bekend is over het gemengd zakelijk/privé/representatief gebruik van een boot.

 

Als je het echt als kantoor gebruikt, dan komt de boot op de balans. Dan mag je er dus op afschrijven en dat levert een ander voordeel op. Afschrijven op een zakelijk pand mag maar tot 50% van de WOZ-waarde bij eigen gebruik voor de zaak. Een boot kent geen WOZ-waarde, dus afschrijven naar gebruikelijke levensduur levert een hoger bedrag per jaar aan afschrijving op.

 

Daarnaast zouden liggelden, onderhoud etc allemaal aftrekbare kosten zijn.

 

Een tweedehands boot kopen verandert de regels niet, maar maakt de afschrijving natuurlijk lager.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat alles afhankelijk is van de creativiteit van de accountant, sommige hebben zelfs hun motor op naam van de zaak.

Toen ik nog dierenwinkels had stond de hond ook altijd als aftrekpost.

 

Sommige belastinginspecteurs zijn erg streng en sommige weer wat soepeler.

 

Link naar reactie
  • 0

Toen ik nog dierenwinkels had stond de hond ook altijd als aftrekpost.

 

Over dit zinnetje heb ik even nagedacht..

Hoe had je dat en trok je dus alle kosten die je voor je hond maakte af?

Op welke manier vertaal je dit naar zakelijke kosten??

 

Ik moet zeggen dat ik, toen ik het de 1e keer las, wat raar vond en niet goed zag hoe de hond zakelijk kan zijn.

Maar aangezien ik afgelopen week de dierenarts weer flink gesponserd heb, lijkt het me toch wel een heel aantrekkelijk idee.

 

Voor mijn hond zie ik zowaar ook zakelijk nut, het is namelijk een flinke herdershond (mechelaar) en zij is onze waakhond.

Aangezien mijn kantoor en voorraad ook in datzelfde huis zit en eventuele inbrekers toch echt eerst langs mijn herdershond zullen moeten kan ik haar als beveiligingssysteem opvoeren??

En hoe zit dat dan met mijn katten... uiteraard zijn het mijn testers (net als de hond) maar of de belastingdienst dat goed vindt??

 

Wat zijn de meningen van anderen over dergelijke aftrekposten?

 

Karen

(p.s. ik wist niet goed of ik hier een nieuw topic van moest maken of niet.. als ik het wel had moeten doen hoor ik dat graag)

 

 

Link naar reactie
  • 0

“Kosten die een persoonlijk karakter dragen, of waarvan het zakelijk karakter niet aannemelijk is, komen bij het bepalen van het inkomen of de winst, op welke wijze ook verkregen, niet voor aftrek in aanmerking”, aldus de staatssecretaris. (Vermeend)

 

Dit ging over criminelen die hun waakhonden, wapens etc wilden opvoeren als aftrekpost. Het principe blijft hetzelfde natuurlijk.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 64 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.