• 0

boot op naam van de zaak...?

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik denk dat alles afhankelijk is van de creativiteit van de accountant, sommige hebben zelfs hun motor op naam van de zaak.

Toen ik nog dierenwinkels had stond de hond ook altijd als aftrekpost.

 

Sommige belastinginspecteurs zijn erg streng en sommige weer wat soepeler.

 

Dit is eigenlijk zeer gangbaar. De Motor kent geen bijtelling als je er privé van gebruik maakt, de kosten voor aanschaf zijn volledig aftrekbaar(net als een motorpak ed.). Enige puntje is dat je de kosten per gereden privé kilometer of als loon in natura moet opnemen of moet terugbetalen aan het bedrijf. Maar als alternatief van de lease-auto wordt het steeds meer gebruikt.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het niet veel uit zal maken waar je je kantoor vestigd en tegelijkertijd volledig aftrekbaar blijft. de belastingdienst mag niet op de ondernemersstoel gaan zitten

 

Als een boot je vestigingsplaats is zal het naar mijn mening aftrekbaar blijven. Kijk een naar een voorbeeld als het pannekoekschip ed. (ook een boot die varen kan en als restaurant wordt gebruikt) Deze zullen echt wel aftrekbaar zijn verwacht ik zo!

Link naar reactie
  • 0

Zoals wel blijkt uit de berichten op dit forum zijn de kosten van een zeilboot niet zakelijk aftrekbaar als je deze puur voor relatiedagen, teambuilding e.d. gebruikt. Alleen als je als verhuurbedrijf optreedt zijn de kosten van de boot aftrekbaar.

Er is een manier om dit probleem te omzeilen. Koop de boot niet zelf, maar laat dat door een bedrijf doen dat boten verhuurt. Spreek een vaste prijs per jaar af voor het gebruik van de boot en promotie en trek deze kosten af als bedrijfskosten. Gebruik de boot naar hartelust voor teambuilding, uitjes met klanten of personeelsuitjes. En je zorgt er natuurlijk voor dat de boot helemaal in de huisstijl van je bedrijf wordt uitgevoerd: maximum exposure!

 

 

Mod edit: niet ter zake doende foto verwijderd.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de gehele thread gelezen, maar krijg mijn vraag eigenlijk niet beantwoord:

In plaats van mijn huidige kantoor zou ik wel een boot willen kopen om rustig vanuit te kunnen werken. De boot zou geheel niet voor representatie gebruikt (dus geen klanten mee erop of iets dergelijks), alleen als werkruimte. Als de boot kan varen is dat leuk, maar geneens een must.

 

a) Kan ik die dan op de zaak kopen en opvoeren als kosten/investering in de BV?

a1: Indien NEE: Mag ik'em dan wel kopen (van de winst na vennootschapsbelasting) en wel/niet kosten hiervoor declareren?

b) Mag ik de boot ook Prive gebruiken (als'ie KAN varen)?

c) Indien ik'em echt niet op de zaak kan kopen: Kan ik dan de Prive boot verhuren aan de BV als werkruimte?

 

Mvg,

Daan

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er is een manier om dit probleem te omzeilen. Koop de boot niet zelf, maar laat dat door een bedrijf doen dat boten verhuurt. Spreek een vaste prijs per jaar af voor het gebruik van de boot en promotie en trek deze kosten af als bedrijfskosten. Gebruik de boot naar hartelust voor teambuilding, uitjes met klanten of personeelsuitjes. En je zorgt er natuurlijk voor dat de boot helemaal in de huisstijl van je bedrijf wordt uitgevoerd: maximum exposure!

 

Die vlieger gaat niet op. Dan blijven het kosten voor een boot voor representatiefoeleinden.

 

Wat volgens mij wel kan, en wat ik nog niet in de thread heb gelezen, is het voeren van reclame. Als de boot wordt ingezet voor reclamedoeleinden, dan zijn de kosten m.i. wel aftrekbaar.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik een buitensauna bij mijn woning voor het opdoen van nieuwe ideeen tijdens dat ik aan het ontspannen ben. Ik vergader er ook regelmatig in en geef er op gezette tijden een interview in. Verder gebruik ik hem voor prive doeleinden. De verhouding is ongeveer fifty-fifty.

Kan ik als ik dit zo lees, de aanschaf, onderhoud en exploitatiekosten voor de helft opvoeren als bedrijfskosten?

Uiteraard moet ik bij verkoop van het huis wel de winst op de sauna opvoeren als bedrijfswinst.

 

Het wordt dan wel dubbel genieten in mijn eigen sauna :)

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik een buitensauna bij mijn woning voor het opdoen van nieuwe ideeen tijdens dat ik aan het ontspannen ben. Ik vergader er ook regelmatig in en geef er op gezette tijden een interview in. Verder gebruik ik hem voor prive doelienden. De verhouding is ongeveer fifty-fifty.

Kan ik als ik dit zo lees, de aanschaf, onderhoud en exploitatiekosten voor de helft opvoeren als bedrijfskosten?

Uiteraard moet ik bij verkoop van het huis wel de winst op de sauna opvoeren als bedrijfswinst.

 

Het wordt dan wel dubbel genieten in mijn eigen sauna :)

 

Dat maakt nog steeds geen kwalificerende werkruimte. Wel een eigen ingang, maar geen sanitair (tenzij... ;)) en eerlijk is eerlijk, niemand zal het als werkruimte van je willen huren...

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Er is een manier om dit probleem te omzeilen. Koop de boot niet zelf, maar laat dat door een bedrijf doen dat boten verhuurt. Spreek een vaste prijs per jaar af voor het gebruik van de boot en promotie en trek deze kosten af als bedrijfskosten. Gebruik de boot naar hartelust voor teambuilding, uitjes met klanten of personeelsuitjes. En je zorgt er natuurlijk voor dat de boot helemaal in de huisstijl van je bedrijf wordt uitgevoerd: maximum exposure!

 

helaas Alexis, dit is echt onzin. Artikel 3.14 lid 1 b:

 

Artikel 3.14. Van aftrek uitgesloten algemene kosten

1.

Bij het bepalen van de winst komen niet in aftrek kosten en lasten die verband houden met de volgende posten:

 

b. vaartuigen die worden gebruikt voor representatieve doeleinden;

 

Het maakt daarbij duidelijk niet uit of de boot eigendom is of gehuurd wordt. Ik hoop niet dat je met deze wervende tekst naar buiten optreedt, want dan misleid je je klanten behoorlijk!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als je onderneemt in de scheepvaart, mag je volgens de Nederlandse wetgeving gebruik maken van de zgn. tonnageregeling, ook wel "winst uit scheepvaart" genaamd. Deze regeling houdt in dat aandeelhouders in een scheepsconstructie ontheffing van belastingplicht krijgen!

 

Ik weet dit, omdat ik zelf bezig ben een scheepvaartonderneming op te zetten met een werkschip. Daar is het zowiezo op van toepassing, maar misschien leveren deze regelingen ook voor Uw doeleinde voordelen op.

 

U zou het kunnen checken op de sites van de belastingdienst en de KvK.

 

hooachtend, Arno

Link naar reactie
  • 0

Wat volgens mij wel kan, en wat ik nog niet in de thread heb gelezen, is het voeren van reclame. Als de boot wordt ingezet voor reclamedoeleinden, dan zijn de kosten m.i. wel aftrekbaar.

 

Dat zal in beginsel zo zijn, mits de kosten niet in wanverhouding staan tot het doel van de reclame-uitingen.

 

Denk aan het Cessna arrest waarin een ondernemer alle kosten van een eigen vliegtuigje ten laste van de winst bracht omdat hij zich daarmee sneller kon verplaatsen. De HR oordeelde uiteindelijk dat er beslist kosten aan de Cessna waren toe te rekenen, maar dat er ook een groot deel aan kosten waren die geen weldenkend ondernemer zou maken om alleen iets eerder op een bepaalde plek te zijn.

 

Of het Renpaardenarrest waarin een ondernemer de kosten van zijn renpaarden via zijn BV liet lopen met het argument dat zijn bedrijfsnaam op het rugkleed van het paard zat en dus goed was voor zijn naamsbekendheid.

 

In beide zaken is er dus marginaal getoetst of de kosten door een weldenkend ondernemer gemaakt zouden worden of dat er sprake is van een wanverhouding tussen de kosten en het te bereiken doel. Overigens speelde m.n. bij het renpaardenarrest ook mee dat de DGA zijn liefhebberij bekostigde via zijn BV, maar dat doet aan de strekking ervan mbt de marginale kostentoets niets af.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik een buitensauna bij mijn woning voor het opdoen van nieuwe ideeen tijdens dat ik aan het ontspannen ben. Ik vergader er ook regelmatig in en geef er op gezette tijden een interview in. Verder gebruik ik hem voor prive doeleinden. De verhouding is ongeveer fifty-fifty.

Kan ik als ik dit zo lees, de aanschaf, onderhoud en exploitatiekosten voor de helft opvoeren als bedrijfskosten?

Uiteraard moet ik bij verkoop van het huis wel de winst op de sauna opvoeren als bedrijfswinst.

 

Het wordt dan wel dubbel genieten in mijn eigen sauna :)

Je kunt er ook sollicitatiegesprekken houden, dan weet je direct wat voor vlees je in de kuip hebt. ;) ;) ;)
Link naar reactie
  • 1

Ik gebruik een buitensauna bij mijn woning voor het opdoen van nieuwe ideeen tijdens dat ik aan het ontspannen ben. Ik vergader er ook regelmatig in en geef er op gezette tijden een interview in. Verder gebruik ik hem voor prive doeleinden. De verhouding is ongeveer fifty-fifty.

Kan ik als ik dit zo lees, de aanschaf, onderhoud en exploitatiekosten voor de helft opvoeren als bedrijfskosten?

Uiteraard moet ik bij verkoop van het huis wel de winst op de sauna opvoeren als bedrijfswinst.

 

Het wordt dan wel dubbel genieten in mijn eigen sauna :)

Je kunt er ook sollicitatiegesprekken houden, dan weet je direct wat voor vlees je in de kuip hebt. ;) ;) ;)

 

Sollicitatiegesprekken niet, want ik heb en wil geen personeel. Werk alleen met zzpers en MKBers. Maar inventariserende gesprekken heb ik hierin wel wel met hen.

 

Overigens kun je dan ook niet altijd zien wat voor vlees je in de kuip hebt. Sommigen kunnen hun trucjes zeer goed verbergen. :)

 

Leuk mijn 300ste bericht en dan bij dit onderwerp. :)

Link naar reactie
  • 0

ok herman,

 

What is your main source of incomme..............................

 

brgds, Noah

 

-Handelaar in traktoronderdelen.

-Technische oplossingen genereren voor door mij relevant geachte problemen (o.a. in tuinbouw, landbouw en industrie met op dit moment speerpunt: tillen en rugklachten)

-Prototypebouw en maken van kleine series en marktintroductie.

-Organiseren voor succesproducten van het gehele productie en verkoopproces met alle verschillende noodzakelijke partners. (juridisch/verkoop/aftersales/ registratie/distributie etc.)

-Rendement uit eerder verdiend kapitaal.

Maar de hoofdbron:

Vertrouwen in het nu en in de toekomst.

Link naar reactie
  • 0

Wat nu als de boot 80% privé wordt gebruikt en 20% zakelijk?

 

Feitelijk is de boot dan keuzevermogen.

Zakelijk is, in dit geval, niet representatie, maar coachingsweekenden.

Mensen betalen een bedrag om een weekend te varen en ondertussen gecoacht te worden.

 

Als de boot zakelijk is, dan zijn de kosten en opbrengsten zakelijk.

Heb je met een boot ook te maken met bijtelling voor privé-gebruik?

 

Als de boot privé is (feitelijk box 3, maar een boot hoef je niet aan te geven in box 3), zou je dan ook de opbrengsten in privé (box 3) kunnen nemen? (Zols verhuur van onroerend goed in box 3)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.