• 0

auto kopen voor holding >> verhouding loon - aftrekposten scheef

beste experts,

hoe moet ik dit zien.

situatie:

per 1 april partner in werkbv, 5 partners ieder 20%

managementfee voor eigenholding a €6000

auto kopen voor +/- €30.000

tot 1 januarie 09 geen behoefte aan loonuitkering (moet helaas wel)

ik wil wel een auto kopen in mijn nieuwe holding en kan dit makkelijk betalen van het managementfee. ik ben op de hoogte de 70% regel dan wel het laagste vergelijkbare salaris, maar dit zou betekenen dat er maar heel weinig geld overblijft p.maand om de auto te kunnen bekostigen.

ofwel

managementfee 09 =54k

auto =30k-

div =4k-

netto =20k

24k is evt. te gebruiken voor loon, maar dan zit ik al op zo'n 44% ipv 70%

of een schuld aan mijzelf en max. afschrijving van 6k (afschrijving 5 jaar) en dat zou uitkomen op 74%

managementfee 09 =54k

auto =6k-

div =4k-

netto =44k

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Hoi Joop

Je cijfers kloppen niet helemaal.

Laat ik beginnen met het feit dat een auto niet ineens ten laste van het resultaat gebracht kan worden. Je investeert daarin en schrijft dan in 5 jaar af. Daarnaast heb je het over een managementfee (MF) van 6K per maand. 54K voor 2009 betekent dus maar 9 maanden. Waar blijven die andere 3 maanden dan? Je doelt denk ik op 2008 (vanaf 1 april). Ik heb gemakshalve even doorgerekend naar 2009.

Als je per se (heb je al uit laten rekenen of privé niet voordeliger is?) een auto op de BV wilt kopen, waarom lease je er dan niet een? Blijkbaar ben je liquide beperkt, dus is investeren in een auto geen goede optie. Voor 850 euro pm lease je een auto van 30K nieuw. Brandstof erbij en wellicht ben je met 1100 per maand klaar (afhankelijk van hoeveel je rijdt). Het nut van een auto van 30K laat ik in het midden (representatief of geldverspilling).

Dan wordt het plaatje:

MF (6.000 * 12) 72.000

Auto (1.100 * 12) 13.200 -/-

Pensioen (al aan gedacht?) +-: 5.500 -/-

Overige kosten (accountant, kvk, bank) +-2.000 -/-

resteert: 51.300

Meer dan voldoende om pleitbaar een gebruikelijk loon te hanteren van 45.000. Restant oppotten of als dividend uitkeren.

In die 45K zit dan ook (25% van 30K =) 7.500 bijtelling voor privé gebruik auto van de zaak.

Zoals je ziet is dit maar een idee. Je kunt als DGA bij uitstek spelen met de beloning. Daarom ben ik ook een voorstander van de BV indien dat soulaas biedt.

Tip: ga niet alles vooraf afkaarten met de fiscus. Je komt dan altijd slechter naar buiten dan dat je op termijn bij een Rechter voor elkaar had kunnen krijgen (mocht de fiscus vraagtekens zetten bij jouw beloning).

Voor 2008 kun je de cijfers vermenigvuldigen met 9/12e (dus ook het gebruikelijk loon!).

Vraag gerust verder als dit vragen oproept.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar