• 0

lening door prive persoon in mijn eenmanszaak, hoe?

Ik heb sinds 8 jaar een eenmanszaak.

Tante Agaath gaat geloof ik niet meer (geen starter meer).

Onlangs ben ik begonnen met een nieuwe aktiviteit; motorinstructie (onder hetzelfde bedrijf).

Momenteel is de financiele situatie van mijn bedrijf is niet in staat een nieuwe motor aan te schaffen.

Een vriend van me wil het bedrag 6000 euro (voor-)financieren.

Hij hoeft hier op zich geen rente voor te ontvangen.

Echter ik heb gelezen dat het ook geen schenking moet lijken voor de belasting dienst (dus waarschijnlijk 3,5%, kan ik later altijd weer aan hem factureren)

Nu is de vraag hoe kan ik het beste de financieringsconstructie maken, zonder negatieve gevolgen voor de leningverstrekker (de vriend, prive persoon)

Moet dit bijvoorbeeld toch via mij als prive-persoon lopen?

Ik hoor het graag.

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Je vriend kan het bedrag gewoon aan jou/ je eenmanszaak lenen. Jij koopt er een bedrijfsmiddel van en zet de lening op de balans van je eenmanszaak. De fiscus is erg gecharmeerd van een zakelijke rente en in jullie geval is dat ook best te overwegen. Immers, de rente die jij betaalt over de lening zijn voor jou bedrijfskosten dus aftrekbaar. De rente die je vriend ontvangt hoeft hij niet op te geven. Die 6.000 euro (c.q. de vordering op jou) vormen voor hem vermogen in box 3. Hooguit (als hij boven de vrijstelling komt) betaalt hij hierover de vermogensrendementheffing van 1,2%.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

• 0

Dat percentage 1,2 %, dat gaat dan over zijn rentewinst of over het totale terugbetaalde vermogen?

Hoogstwaarschijnlijk doet hij als prive persoon geen aangifte.

Als de belastingdienst dus niets veranderd aan de aanslag, is er geen verandering.

Qua registratie is het beste het 1 en ander op papier te zetten?

Wat moet ik niet vergeten te vermelden in dit document.

gegevens personen/zaak, hoogte lening, looptijd, rente....

Zit te denken aan een looptijd van 12 of 18 maanden. Kun je die looptijd in onderling overleg aanpassen?

• 0

Een overeenkomst tussen 2 partijen kan altijd gewijzigd worden indien beide partijen hiermee (schriftelijk) akkoord gaan.

Ik raad je inderdaad aan een en ander op papier vast te leggen.

Die 1,2% gaat over zijn vermogen maar er is een drempel van ca. 21.000 euro. Zolang je vermogen daaronder blijft betaal je geen belasting.

Vermeld in de overeenkomst gewoon jouw naam h/o onder de naam en dan naam van je bedrijf, adresgegevens, KvK nummer + de gegevens van je vriend. Bedrag van de lening, wanneer deze ingaat, welk rentepercentage is overeengekomen en hoe de rente betaald wordt (maandelijks of jaarlijks achteraf o.i.d.). De looptijd + eventueel opnemen dat tussentijds boetevrij mag worden afgelost. Eventuele zekerheden die je stelt (bijvoorbeeld de motor) mocht je niet aan je betalingsverplichtingen kunnen voldoen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar