• 0

uitzendinfo

Een collega en ik willen een uitzendbureautje in onze branche starten. Daarbij willen we personeel van het bedrijf waar we in werken gebruiken om uitzenddiensten op andere afdelingen van hetzelfde bedrijf op te vullen. Nu wordt een uitzendbureau gebruikt om diensten op te vullen.

Mijn vragen zijn: hoe komen we erachter of ons bedrijf een contract heeft met dit uitzendbureau en waar ze aan vast zitten, wat zij hun betalen voor de uitzendkrachten en hoeveel uitzendkrachten er per jaar worden ingehuurd?

 

Daarnaast vraag ik me af of als wij ons idee gaan presenteren aan het bedrijf zij dit kunnen afwijzen en het dan zelfstandig gaan opzetten? Is het te voorkomen dat zij ons idee gebruiken nadat wij het hen hebben voorgelegd?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Daarnaast vraag ik me af of als wij ons idee gaan presenteren aan het bedrijf zij dit kunnen afwijzen en het dan zelfstandig gaan opzetten? Is het te voorkomen dat zij ons idee gebruiken nadat wij het hen hebben voorgelegd?

 

Een idee kun je in Nederland niet beschermen.

 

Los daarvan zie ik ook niks nieuws in dit idee, toevallig heb ik iets soortgelijks recent nog voorgesteld bij een bedrijf waar ik zelf banden mee heb.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Mike 77

 

Sorry, maar ik begrijp het niet helemaal. Ga je personeel dat een dienstverband heeft bij een bedrijf (zeg bedrijf x), een dienstverband aanbieden bij een uitzendbureau en daarna weer aanbieden als uitzendkrachten aan bedrijf x? En heb je zelf ook een dinestverband bij bedrijf x?

 

En verder: ik begreep dat uitzendbureaus aan zeer strikte eisen mbt boekhouding en afdrachten moeten voldoen. Hou daar wel rekening mee. De branche wordt goed in de gaten gehouden.

Dit zorgt er echter wel voor dat bedrijf X zelf niet zo snel die dienst op zal zetten.

 

Wat als je meer uitzendkrachten nodig hebt dan nu binnen bedrijf X werken, heb je een plan hoe je die gaat werven?

 

Groet, Rob

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Rob,

Mijn collega en ik hebben inderdaad een dienstverband bij bedrijf X. Het personeel dat we de uitzenddiensten willen laten vervullen zijn ook (parttime) in dienst van datzelfde bedrijf. Ze werken part-time en willen af en toe wel een extra dienst op een andere afdeling draaien. Omdat het om soort gelijke functies gaat is dit mogelijk. Zij blijven net als wij gewoon in dienst van bedrijf X maar doen de uitzenddiensten via ons "uitzendbureautje".

 

Het is een groot bedrijf en we verwachten voldoende personeel te kunnen werven voor kortdurende uitzenddiensten (van 1 tot enkele dagen). Heeft het bedrijf echter uitzenddiensten voor langer dan een paar aaneengesloten dagen nodig dan moeten we personeel van buiten het bedrijf zien te werven of verschillende "uitzendkrachten" (part-timers uit eigen bedrijf dus) gebruiken. Ik denk vooral dat laatste maar dit is nog niet goed doorgedacht.

 

Groet,

 

mike

Link naar reactie
  • 0

Er is in nauwelijks tot geen communicatie tussen de verschillende afdelingen en het is nu niet gebruikelijk dat personeel op andere afdelingen wordt ingezet. Je solliciteerd op een bepaalde afdeling en daar ben je werkzaam. Wij willen echter personeel gaan benaderen en vragen of ze geinteresseerd zijn af en toe extra diensten op andere afdelingen te werken (naast hun eigen part time contract).

Voordeel als ze via ons eigen personeel diensten laten "opvullen" is dat wij de werving doen, zij personeel krijgen dat bekend is met de organisatie en werkwijze en zij niet de administratieve rompslomp hebben. Het bedrijf zit ook niet voor meer uren vast aan het personeel omdat het uitzendwerk via ons gaat.

 

Link naar reactie
  • 0

Aanvullende vraag: kan of wil bedrijf X zelf die part timers niet in overleg hun inzetten op extra diensten (tegen een licht extra % moet dat nog steeds goedkoper zijn dan een uitzendbureau inhuren).

 

Edit: zie net dat Mike al een antwoord gepost heeft.

 

Ik denk dat X niet hoeft vast te zitten, evenmin als de part timers. Gewoon een aavullend 0 uren contract oid?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Even een paar dingen waar je rekening mee moet houden (met mijn pessimistische hoed op):

 

- wat zal jullie manager, of de directeur van jullie organisatie hiervan vinden?

- informeer bij de uitzend branche organisaties waaraan je als uitzendbureau moet voldoen. In ieder geval houdt de fiscus de branche goed in de gaten (teveel uitzenders ginen failliet in het verleden, zonder afdracht premies en/of loonbelasting).

- het is erg handig om meerdere klanten te hebben, dus niet alleen bedrijf X. Zijn daar mogelijkheden voor? Als je maar 1 klant hebt zou de fiscus moeilijk kunnen gaan doen, fictief dienstverband enzo.

- kunnen die mensen echt zo makkelijk op verschilende afdelingen werken?

- heb je een realistische tijdsinschatting over hoeveel tijd dit jullie kost, naast je gewone baan? Ook het zoeken van mensen voor 1 specifieke dienst overnemen kan al veel tijd kosten. Wat je in je eigen tijd moet doen, niet in de tijd van de baas... Wie neemt de telefoon aan als jullie beiden werken?

- zelfs al gaat jullie bureau goed, er zijn concurrenten,en het bedrijf X kan toch eens wakker worden en dit zelf regelen. Weg jullie bureau.

 

Tot zover het slechte nieuws. ;)

 

Het goede nieuws: als dit gaat lopen bij bedrijf X en je kunt ook nog meerdere klanten vinden, kun je ontslag nemen en er helemaal voor gaan.

 

Succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie! Nuttige vragen die je stelde. Deze gaan we zeker bespreken.

 

Daarnaast vraag ik me het volgende af: hoe komen we erachter of ons bedrijf een contract heeft met het uitzendbureau waarvan ze nu uitzendkrachten van inhuren, en is dit een contract waar ze aan vast zitten, wat zij hun betalen voor de uitzendkrachten en hoeveel uitzendkrachten er per jaar worden ingehuurd?

 

Groet,

Mike

Link naar reactie
  • 0

Zij blijven net als wij gewoon in dienst van bedrijf X maar doen de uitzenddiensten via ons "uitzendbureautje".

Hou rekening met opvolgend werkgeverschap (Google maar!) i.v.m. het opbouwen contractuele rechten van uitzendkrachten. Daarnaast moet je je afvragen of het bedrijf X meer kosten wil maken, aangezien een uitzendkracht veel meer kost dan een vaste medewerker.

 

Ik zou er niet aan beginnen totdat je dit met een goed onderbouwd verhaal weet te verkopen aan de directie van het bedrijf X. Succes!

"Think for yourself and question authority" - Timothy Leary (1920-1996)

Link naar reactie
  • 0

Hoi Mike

 

Warom ga je niet in overleg met het bedrijf. Stel ze voor wat je hebt bedacht de ze een voorstel in de "what if sfeer" en zie hoe ze reageren. Vraag of ze je willen vertellen wat ze betalen en of je een offerte mag maken. Laat ze meedelen in het voordeel. Bespreek het met een persoon die het voordeel ervaart, en die naderhand voor jullie een voortrekker kan zijn bij de directie.

 

Zorg dat je deze case gebruikt om andere klanten te winnen, waar je het volle pond kunt pakken.

 

Maat onthoud: de administratieve regels voor een uitzendbureau zijn een vak apart. Heb je dit niet voor 100% geregeld, begin er dan niet aan!

 

Groet, Rob

 

 

Groet, Rob

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.