• 0

zelf ontslag bestuurder en aandeelhouder bv

Ik ben 50% aandeelhouders van bv HALLO welke in mijn persoonlijke bv IK zijn ondergebracht.

De bv HALLO heeft een MF overeenkomst gesloten met BV IK die mij persoonlijk als enig werknemer heeft neergezet als statutair bestuurder van de bv HALLO.

Op dit moment is de financiele positie niet goed, er is nu een discussie met de andere aandeelhouder die zijn 50% heeft ondergebracht in BV HIJ en ook een MF overeenkomst heeft maar als gewoon manager.

bv HIJ heeft zijn verplichtingen voor gewerkte tijd voor ca. 15 % nagekomen.

bv IK heeft zijn verplichtingen voor gewerkte tijd voor 120% nagekomen.

Alle klanten zijn persoonlijke relaties van BV IK

Omdat de positie niet denderend is wil BV HIJ zijn aandelen verkopen, de prijs is echter veel te hoog en wij zitten nu in een impasse. Ik wil eigenlijk met bv IK de MF met bv HALLO opzeggen. bv IK heeft van bv HALLO al meer dan een half jaar geen betalingen op de gestuurde MF nota's mogen ontvangen.

Er onstaat nu een bv HALLO zonder bestuur zodat vlgs mij bv IK en bv HIJ gelijk

De vragen ?

1 - kan bv IK als statutair directeur de MF overeenkomst met bv HIJ opzeggen ?

2 - wie wordt als bestuurder aangemerkt als bv IK daarna ook MF opzegt.

3 - omdat er feitelijk geen leiding meer is op de dagelijkse gang van zaken is het niet ontdenkbaar dat bv HALLO dan falliet gaat, bv IK kan alle klanten en medewerkers overnemen, wat zijn de aansprakelijkheden van bv IK. (jaarrekening en belastingmelding is uitgevoerd, beleid altijd naar eer en geweten.)

4 - is het mogelijk om de 50% aandelen om niet op te geven, bv IK gaat nog liever zelf door zonder aandelen bv HALLO hoewel dit natuurlijk wel een kapitaalvernietiging is maar praktisch beter.

met vriendelijk groet,

VENNOOT10

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Er zijn diverse methoden om van de vennootschap af te komen, als hij geen normale prijs wil accepteren. Maar je kunt om te beginnen bijvoorbeeld eens vragen wat je mede-aandeelhouder voor jouw aandelen over zou hebben. Die zijn immers net zoveel waard als zijn aandelen.

Je zou de vennootschap ook kunnen ontbinden. Met het eventueel aanwezige vermogen worden dan eerst de schulden betaald (jouw facturen), mocht er nog wat overblijven, dan wordt dit eerlijk verdeeld.

Maar je zou eerst eens moeten kijken welke mogelijkheden de statuten bieden. Daarin staat immers als het goed is vermeld hoeveel stemmen je voor bepaalde beslissingen je nodig hebt, en hoe bestuurders kunnen worden ontslagen, etc.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 1

Het is opgelost.

Zo heb ik het gedaan ;

Stap 1 - mijzelf ontslagen als bestuurder van BV IK

Stap 2 - opzeggen MF overeenkomst tussen BV IK en BV HALLO op gronden dat er geen bestuurder door BV IK geleverd kan worden, was ontbindende voorwaarde in MF overeenkomst

Stap 3 - uitschrijven aandeelhoudersvergadering BV HALLO

Stap 4 - aanbieden aandelen om nihil

Hierdoor werd BV HIJ meer aansprakelijk en moest bestuur vormen.

Uiteindelijk hierdoor tot een acceptabele overnamesom gekomen en BV IK heeft nu BV HALLO gekocht.

Lering !!

Nooit voor precies 50% instappen, altijd lastig wanneer er discussies ontstaan.

Nu heel hard gaan werken in BV HALLO zodat investeringen ook hun nut hebbengehad.

Alvast bedankt voor de reacties

VENNOOT 10

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar