• 0

Uittreden VOF vanwege financiele nood

Geachte forumlezers,

 

Enige tijd geleden ben ik met twee andere vennoten een VOF gestart. Echter is het moment aangekomen waarop ik persoonlijk financieel niet meer rond kom, het VOF contract wat we destijds hebben opgesteld biedt een opzegtermijn van 3 maanden tegen het einde van het boekjaar. Echter zie ik niet hoe ik tot die tijd rond moet komen, de VOF kent namelijk nog geen inkomsten en dus is er ook geen geld om uit te keren. Overige twee vennoten staan nog op de loonlijst bij een andere organisatie, waardoor zij niet met het zelfde probleem zitten.

Is er juridisch iets geregeld dat vennoten een contract kunnen ontbinden als ze er persoonlijk failliet op draaien?

Overigens wil ik bij deze ontbinding geen aanspraak maken op (eventueel later geboekte) winst of wat dan ook.

 

Alvast bedankt voor je hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst, bedankt voor je reactie.

Het is zo dat beide heren onder contract staan en werken voor een een organisatie die failliet gaande is. Ze moeten hier onder contract blijven staan, want anders kunnen ze fluiten naar het achterstallige loon van hun werkgever.

Daarnaast is het zo dat ik z.s.m. uit de VOF wil stappen en een manieren zoek om onder de gestelde termijn van 3 maanden uit te komen. Dit omdat beide heren een andere visie hebben voor de VOF dan ik en er nu ook nog persoonlijk failliet op draai. Parttime baan zou in overleg wellicht mogelijk zijn, maar zoek eigenlijk een oplossing waarbij ik direct de VOF kan verlaten.

Link naar reactie
  • 0

er is een contarct opgesteld dat de opzeg termijn 3 maanden aan het eind van het jaar is.

Je wil eruit vanwege financiele problemen.

 

Mogelijk dat je ze kan overtuigen om je toe te staan er per direct uit te laten stappen. Indien ze daar namelijk geen probleem mee hebben lijkt me dat dat altijd mogelijk is.

Misschien uitleggen dat je financiele problemen hebt die ook hun weerslag kunnen gaan hebben op het bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

beste vossie,

 

punt is een beetje dat ze mij willen houden aan die 3 maanden opzegtermijn, aangezien het bedrijf zich in een prille opstartfase bevindt. Zij zijn van mening dat ik een groot deel uitmaak van de capaciteit van het bedrijf en willen me daarom in ieder geval tot en met einde boekjaar houden. Dit, in combinatie met de tegenstrijdige visie met beide heren, laat mijn motivatie bevriezen en zoek dus andere mogelijkheden.

Kortom, ze zullen er niet mee akkoord gaan, maar mij hooguit de ruimte bieden parttime voor een ander bedrijf te werken.

Ik ben niet onredelijk bezig, het bedrijf bestaat net en heeft een kale rekening zonder schuldeisers, er zijn nog geen contracten aangegaan met andere partijen en wil bovendien nergens aanspraak op maken als ik de VOF verlaat.

Is er niet iets juridisch mogelijk, wat stelt dat ik bij financiele nood kan uitstappen of iets dergelijks?

 

Hartelijk dank voor je hulp zo ver.

Link naar reactie
  • 0

Mocht ik om welke reden dan ook direct uit de VOF stappen met goedkeuring van beide vennoten, dan heb ik per 1 oktober a.s. een baan. Echter kan dat dus niet, omdat ik aan het contract gebonden zit. Mochten beide vennoten mij aan het contract houden ben ik verplicht een parttime baan te zoeken, want er moet ook gewoon brood op de plank komen. Ik neem aan dat ze me niet kunnen dwingen persoonlijk failliet te gaan op dit contract, toch?

Link naar reactie
  • 0

staat er in je VOF contract hoeveel en op welke tijden je voor de VOF moet werken?

Ik ben geen expert hoor en je zal vast nog wel van andere mensen die er meer vanaf weten advies krijgen.

 

Oftewel... kan je niet gewoon die baan aannemen en dan dus in de avond uren en het weekeinde voor de VOF werken?

Werken de andere venoten wel fulltime? (lijkt me niet aangezien ze nog in dienst zijn bij het andere bedrijf).

Link naar reactie
  • 0

Beste Vossie

 

"De vennoten verdelen hun werkzaamheden in onderling overleg. Zij verbinden zich jegens elkaar om geen handelingen te verrichten waartegen een van hen zich uitdrukkelijk heeft verzet."

 

Dit is alles wat ik kan vinden m.b.t. inzet qua arbeidsuren. Dan is er nog het volgende:

 

"Het is ieder der vennoten verboden tijdens de duur van de vennootschap bij een andere onderneming werkzaam te zijn of daarbij rechtstreeks of zijdelings betrokken te zijn, behoudens schriftelijke toestemming van de andere vennoten."

 

Gezien het feit dat het hier om een baan gaat die meer dan 40 uur in de week in beslag neemt (inclusief diverse weekenden), kan ik er van uitgaan dat de "schriftelijke toestemming" niet verkregen wordt.

 

Overigens mag opgemerkt worden dat ik mondeling akkoord ben gegaan met hun werkzaamheden voor het bedrijf waar zij nog in loondienst zijn. Echter heb ik hier een termijn tot 1 september voor gesteld, om op die datum opnieuw de zaak te belichten.

Link naar reactie
  • 0
Overigens mag opgemerkt worden dat ik mondeling akkoord ben gegaan met hun werkzaamheden voor het bedrijf waar zij nog in loondienst zijn. Echter heb ik hier een termijn tot 1 september voor gesteld, om op die datum opnieuw de zaak te belichten.

 

Lijkt me dat je daar een goede onderhandelings positie hebt.

Indien ze jou die baan van 40 uur niet toestaan dienen zij vanaf heden ook gewoon fulltime in het bedrijf te gaan werken, dat ze dan dus hun achterstallige loon van het huidige bedrijf niet krijgen is niet jou probleem.

 

Is natuurlijk niet vriendelijk maar is wel de beste onderhandelingsruimte voor dit moment om toestemming voor het geheel uitstappen of de baan van 40 uur te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Mochten we dit traject in gaan, wat inderdaad niet de meest vriendelijke optie is, dan bestaat er een grote kans dat zij hun baan per direct opzeggen. Onderhandelingen met dat bedrijf ligt inmiddels al bij de curator namelijk en duurt nog hooguit een week. Kortom, die onderhandelingsruimte is ietwat sumier. De baan die ik per 1 okt. zou kunnen krijgen moet je overigens vergelijken met een baan waarbij je emigreert naar australië. Er is geen manier om dit te combineren met de huidige VOF, ook niet een klein beetje (al is op papier alles mogelijk, 1 minuut per week is ook werken voor de VOF).

Heb je nog andere creative oplossingen :)?

Link naar reactie
  • 0

Nee, daar heb je ook gelijk in. Ik kan best de motivatie opbrengen om nog tot einde contract te werken en proberen zo constructief mogelijk te zijn. Echter voelen zij zich beetgenomen omdat ik zo kort na de oprichting (+/- 2 maanden) er al uit wil stappen, vandaar dat zij mij nog vast willen houden. Wat het financiele plaatje betreft zijn ze ook nog beter uit als ik er uit stap.

 

Link naar reactie
  • 1

Je bijdrage en motivatie aan de VOF zal inderdaad minimaal zijn.

Daarnaast heb je kennelijk nog eens een volledig ander inzicht over de manier van werken waardoor alles wat je doet misschien ook nog eens niet in het straatje past van hoe zij het daarna willen voortzetten.

 

Andere creatieve oplossingen heb ik zo niet, enige is dat je ze toch op de een of andere manier zou moeten zien te overtuigen met goede harde argumenten.

 

B.v. dus je motivatie, daarnaast dat het ze geld zal schelen (b.v. als je nu uitstapt hoef je niks, als je aan het eind van het jaar uitstapt claim je wel een verrekening (als dat positief zou uitvallen natuurlijk) en zo nog wat argumenten op papier zetten en dan toch echt proberen ze te overtuigen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.