• 0

Opstart Merk op de markt brengen

Hallo Allemaal,

 

Ik ben een heel jong persoon ( 23 jaar ) en heb met een nieuw kledingsmerk kunnen onderhandelen om daarvoor de exclusieve verkoopsrechten te krijgen in de Benelux..

 

Maar ik heb een paar probleempjes om dit op de markt te brengen.

Het is namelijk zo dat wij de kledij seizoensgebonden verkopen. Wat bedoel ik daarmee?

Normaal gezien gaan de vertegenwoordigers nu met kledij op de baan voor de zomer van volgend jaar..

Met mijn kledingsmerk ga ik met kledij op de baan voor deze winter..

 

Maar uiteraard heeft iedereen al zijn inkopen gedaan voor deze winter, waardoor het voor mij moeilijk wordt om in de winkels binnen te geraken..

Kan iemand mij helpen met een bepaalde strategie hiervoor?

 

Want als je het bekijkt,m is dit toch een ideale aanbieding voor zelfstandigen.

Ze hoeven niet 4 maanden op voorhand aankopen doen voor volgend seizoen, ze hebben geen minimum aankoopprijs dus ze kunnen in stukjes aankopen, maar toch is het moeilijk..

 

Alsook zoek ik freelance vertegenwoordigers, maar blijkbaar is dit heel moeilijk te vinden..

Weet iemand hoe ik dit kan aanpakken..

 

met dank bij voorbaat voor jullie hulp

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt mij voor winkeliers redelijk 'riskant' om een nieuw merk te gaan voeren en ik denk dat je ze het zo gemakkelijk mogelijk moet maken, bijvoorbeeld door ze de kleding in de winkel te laten hangen maar dat ze jou vergoeden per verkocht item. Dan draag jij het risico.

 

Waarom loop jij achter met jouw collectie?

Waarom wil je juist dít merk hier gaan verkopen?

In welk land heeft dit merk zijn oorsprong en hoe loopt het in andere landen?

Wat let je om zelf als vertegenwoordiger bij de weg te gaan?

 

De kledingbranche is volgens mij best hard, lijkt mij dat je ook gewoon meedogenloos aan de weg moet timmeren, heel 'sales driven'.

Link naar reactie
  • 0

De kracht van de grotere winkelketens is juist net het op voorhand kopen. Door de grote aantallen krijgen zij een stuk staffelkorting. Aangezien zij over meerdere winkels (franchise soms) bezitten kunnen zij natuurlijk grotere aantallen makkelijker verkopen.

 

Het probleem is natuurlijk dat je bij deze ketens nog niet direct er tussen komt. Deze hebben hun eigen inkopers en zijn natuurlijk vanzelfsprekend zeer mode gericht. Als jouw kleding dus volgens de inkoop afdeling net niet binnen de nieuwe trend past zoals dit jaar veel paars, heb je een probleem. Natuurlijk is het bij de "betere" zaken zo dat er voornamelijk top merken verkocht worden.

 

Aangezien jouw merk dit waarschijnlijk nog niet is, maar eerder een B merk zal zijn qua bekendheid zul je moeten beginnen met de kleinere winkels. Ga kijken naar winkels bij jezelf in de buurt welke iets exlusiever zijn, dus niet pietje van op de hoek met een kledingzaak van onbekende merken. Probeer met hun iets te regelen zodat je merk enigszins bekend gaat raken in Nederland. Zorg ervoor dat je een mooie catalogus hebt, en laat hun deze artikelen zien. Hang eventueel als testcase in een winkel gratis een voorraad artikelen. Kijk hoe de mensen reageren, laat eventueel de winkelier vragen naar de mening van klanten over je kledinglijn. Kijk wat er wel en niet gewaardeerd word. Probeer hier natuurlijk je voordeel uit te halen voordat je gaat verkopen bij de grotere jongens.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

@Dave... Dat is inderdaad bij de grote ketens. Maar de kleinere boutiques kopen voor het nieuwe seizoen x-tal kleding in. Zodat hun winkel per seizoen wel conform de nieuwe trends ingericht is.

Algaande het seizoen (veel/weinig verkoop) vullen ze hun rekken met directe inkoop. Rijden vaak op maandag naar het World Fashion (Trade) Centre in Amsterdam en halen per keer wat op dat moment voor hun klanten interessant is om hun winkel "gevuld" en interessant genoeg (nieuwe kleding) te houden.

 

@Smurfin: soweiso mijn complimenten voor de collectie op de website (gezien in je profiel). De juwels en ook de lingerie stralen trendy uit. Onderhoud jij deze (ook qua product, bestelling en logistiek)? Smaken verschillen, maar ik vind het een "serieus" gave collectie.

 

Off topic Ik moet mij inhouden om niet direct te gaan shoppen. Dat heb ik nl. bij mijzelf afgezworen... veel te aantrekkelijk al die winkels die 24 uur open zijn op het web.

 

Mits je inderdaad zelf deze webshop onderhoud, Is het een idee om je nieuwe keldinglijn ook als Webshop in te richten? Maar dan niet direct voor de consument/particulier maar voor boutiques. Je zou hiervoor een speciale login kunnen bedenken voor de winkeliers en een strategie dat bijv. in een straal van >20 km. een winkel unique selling point is. Kan mij voorstellen (als ik een boutique heb), dat ik het niet fijn vind als mijn buren hetzelfde verkopen. Met gewone basics zou ik daar geen probleem mee hebben, maar v.w.b. aparte dingen zeker wel !

 

Of een idee... Om ruimte te huren in het WTC te Amsterdam. Daar mogen/komen boutique-houders inkopen doen. En verder kun je je acquisitie inderdaad uitbreiden met sales/verkopers die het land in gaan.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Hai @smurfin, ik schaar mij voor het grootste deel onder de meningen hierboven.

 

Allereerst: ja, er zijn boutiques/kleine winkels die het juist erg leuk vinden om speciale kleding in huis te hebben. Als een Nederlandse/ plaatselijke ontwerpster achter zit, kan het helemaal interessant worden. Ongetwijfeld weet je wel een paar van deze boutiques te vinden. Kost ongetwijfeld tijd om die af te lopen, maar het geeft je alvast een start.

 

Wat je misschien verder helpt: als je het voor winkels ook financieel interessant maakt om jouw kleding e.d. in de winkel te zetten. Die 4 maanden voorfinanciering geeft hiervoor een aardige indicatie. Check bijv. bij een bevriende winkelier wat kleding in ongeveer jouw stijl hen kost, alleen maar om het in voorraad te houden.

 

Natuurlijk is jouw kledinglijn uniek, maar je zal ongetwijfeld merken waarmee winkeliers jou vergelijken.

 

Als je er financieel uitkomt, dan is dit een aantrekkelijke reden voor winkeliers om je kleding in hun winkel te hangen.

Link naar reactie
  • 0

Smurfin,

 

Graag zou ik willen weten hoe jij bepaalde dingen gaat aanpakken. Misschien dat we bepaalde tips kunnen uitwisselen. Ik ben ook een jong persoon van 26 die de exclusieve rechten heeft weten te bemachtigen voor een tassenmerk wat hier nog niet wordt gevoerd.

 

Op dit moment worden er wat samples gestuurd, waarmee ik langs winkels zal gaan. Verder zal ik toch moeite moeten doen om dit onder de aandacht te brengen. Aan de ene kant zelf langsgaan en aan de andere kant bekendheid proberen te krijgen als ''hot'' in damesbladen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.