• 0

bedrijf gedeeltelijk verkocht

Hallo experts,

 

 

 

 

 

 

Ik heb een gedeelte van mijn bedrijf, een eenmanszaak verkocht aan een collega onderneming.

Mijn plan is om met het overgebleven bedrijfsonderdeel door te gaan en hier de schouders onder te zetten.

De verkoop heeft natuurlijk geld en (boek)winst opgeleverd door stille reserves en goodwill.

Ik heb dit aangewend om de schulden (die er ook waren) af te lossen en met een schone lei verder te gaan, we hebben het over een boekwinst van ong. € 180.000,-- .

Na aflossing van de schulden is ong. de helft nog over.

Het overgebleven stukje bedrijf wil ik misschien in brengen in een nieuwe BV.

Uiteraard zit ik nu niet te wachten op een belastingaanslag, ik wil het geld wat overblijft later gebruiken voor investeringen voor het nieuwe bedrijf en een beetje voor mijn pensioen tekort.

Heeft er iemand nog tips over het tijdelijk parkeren van bedrijfswinst zonder direct met de ficus af te moeten rekenen of me voor jaren aan een verzekeraar te binden ?

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Ron,

 

Allereerst ben je wel laat met het inwinnen van advies! Je realiseert een stakingswinst van 180K en je hebt geen adviseur geraadpleegd?

 

Misschien hard, maar je vraag is mosterd na de maaltijd!

 

Je hebt een deel van de EMZ verkocht. De stakingswinst die je daarmee behaald hebt, kan nog maar op 2 manieren belastingvrij blijven: middels een stakingslijfrente bij de overnemende partij of bij een verzekeraar! De op te geven stakingswinst valt dan weg tegen de aftrekbare lijfrentepremie.

 

Dat geeft meteen meer problemen.

 

De lijfrente moet bedongen worden bij de verzekeraar of overnemende partij binnen 6 maanden na afloop van het jaar van staking. Geen probleem want je hebt dus de tijd tot 30 juni 2009 om de koper te bewegen dit te willen (zou mij verbazen) of een verzekeraar een polis op te laten maken. Maar het af te storten bedrag moet dan 180K zijn (de stakingswinst). Nu je al 90K gebruikt hebt voor aflossing van schulden, kun je dit dus niet meer betalen.

 

Daarnaast is de stakingslijfrente beperkt in omvang van aftrek.

Ben je 50- en gaat de lijfrente niet direct in: € 104.476.

 

Ik gok even dat je in die categorie qua leeftijd valt. Dan kun je alleen de aftrek toepassen indien de lijfrenteuitkeringen direct ingaan. De aftrek kan dan gelijk zijn aan de stakingswinst van 180K. Zoals gezegd, heb je dit dus niet meer liquide.

 

Ergo:

 

180K stakingswinst. Hiervan is 3.630 belastingvrij. Resteert 176.370. Tegen 52% IB dus een aanslag van € 91.712!

Volgens jouw info heb je dit nog cash over en is daarmee de kous af. De staking heeft je dan wel in staat gesteld om 90K aan schulden te betalen, maar geeft je geen enkele ruimte om de onderneming financieel te versterken.

 

Zou je ervoor kiezen om (een deel van) de 90K cash nog af te storten bij een verzekeraar, dan moet je wel in de gaten houden dat je het restant van de aanslag kunt betalen. Immers:

 

Stakingswinst: 180

Lijfrente: 90 -/-

 

restant winst: 90K

 

Hierover is ook weer 44.912 IB verschuldigd die je dan niet hebt (is immers bij de verzekeraar).

Hierin zou je dus de middenweg moeten zoeken. Die is er echter niet! Als je 45K afstort bij een verzekeraar is de winst nog steeds 135 en is nog steeds 68.312 verschuldigd en dan heb je daar maar 45K voor.

 

Eigenlijk is het nog een geluk dat je 90K over hebt voor de aanslag, want lijfrentepremieaftrek komt je alleen maar op een belastingschuld te staan, die je niet kunt betalen. Die 90K is dus echt break-even als het aankomt op de IB schuld tov van de stakingswinst.

 

Je zult het wel niet willen lezen: tijdig advies van een fiscalist had je een hoop financiële ellende kunnen besparen! Je geeft echter aan dat er al zaken geregeld zijn (aflossing schulden) dus dan kan er niets meer geregeld worden.

 

Het is laat en wellicht mis ik een optie, maar dat lees je dan wel van mijn HL collega's. Volgens mij zit ik er helaas niet naast, sorry.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Ik heb een gedeelte van mijn bedrijf, een eenmanszaak verkocht aan een collega onderneming.

Mijn plan is om met het overgebleven bedrijfsonderdeel door te gaan en hier de schouders onder te zetten.

 

Is het niet zo dat als hij nu nog steeds een eenmanszaak heeft, en deze dit jaar nog omzet naar een BV, dat hij die 90 000 euro kan inbrengen in deze BV?

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Is het niet zo dat als hij nu nog steeds een eenmanszaak heeft, en deze dit jaar nog omzet naar een BV, dat hij die 90 000 euro kan inbrengen in deze BV?

 

 

 

Hoi Maarten

 

De EMZ heeft hij inderdaad nog. Deze zou ingebracht kunnen worden in een BV met 3 maanden terugwerkende kracht. De rechtshandelingen die hij gepleegd heeft (voorzover binnen die 3 maanden), zouden dan in de BV vallen.

 

Probleem wordt dan het voortzettingsvereiste. Hij zet de onderneming niet in een eigen BV voort en dus geldt dan de aftrek van de stakingslijfrente niet.

 

Overigens haalt dat nog niets uit omdat hij dan nog steeds een stakingswinst realiseert van 90K waarover afgerekend moet worden.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Je gokje is goed joost ik ben 41 jaar, als ik het goed begrijp kan ik alleen de winst vrij houden als ik een lijfrente aankoop, ik dacht dat ik gewoon kon herinvesteren in mijn bedrijf dom he ?.

 

Ik zou de schulden gewoon weer kunnen opnemen, het gaan nl om rekening courant kredieten dan is de hele overnamesom weer beschikbaar.

 

Maar ja, ik wil wel graag van die schulden af want met de opbrengsten van het overgebleven stuk bedrijf zou ik nooit (de eerste jaren) dit soort bedragen kunnen aflossen.

 

Misschien is die direct ingaande lijrente wel een goede aanvulling op mijn (lagere) inkomen. Ook zou ik met die lijfrente eventueel maandelijks de rekening courant schulden af kunnen lossen.

 

Het bv verhaal is nog niet zeker trouwens, ik verwacht met het overgebleven bedrijf niet zo heel veel winst t ekunnen maken dus wellicht is het beter om gewoon de emz voort te zetten,

 

in ieder geval als jullie nog wat te binnen schiet dan hoor ik het graag natuurlijk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Daar ben ik weer hoor,

 

Natuurlijk moet ik advies inwinnen maar ik vind het prettig dat er hier veel experts bij elkaar zijn en ik zodoende goed beslagen ten ijs kom en zelf ook even rustig kan nadenken over wat ik wil.

 

Ik weet nu waarom ik dacht dat ik gewoon kon herinvesteren:

 

ik had namelijk in een e-mail nieuwbrief gelezen dat de doorschijfregeling voor stakingswinst was verruimd in 2008.

 

(http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/veranderingen2008/veranderingen2008-10.html)

 

Sla ik hier de plank dan zo mis ?

 

Ik hoor graag van jullie

 

Groeten Ron

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ron

 

Je ziet: we lopen altijd een jaartje (2007 is actueel vanwege de aangiftes) achter als fiscalisten. Ik ben uiteraard bekend met de regeling en deze is inderdaad sinds 2008 van toepassing, zonder overheidsingrijpen (dat was het oude vereiste voor toepassing van de HIR), maar het ontbrak me even aan de paraatheid ervan.

 

Dit gezegd hebbende adviseer ik je nog steeds om een adviseur te raadplegen zodat je de HIR goed toepast.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.