• 0

Inkooporganisatie vs zelfstandige onderneming

Beste highlevels,

Op dit moment voert ons bedrijf in Nederland wat exclusieve importen. Een groeiende bedrijfsunit welke steeds meer vraag uit de markt krijgt. Maar juist de 'eigen' markt is het probleem. Omdat wij in een inkoopvereniging zitten, worden onze importen doorgeleverd 'exclusief' aan de leden. Dit betekent dat een potentieel deel v/d markt onderbelicht blijft. Wij kunnen vanuit onze eigen rechtsvorm niet aan externe partijen leveren. Omdat dan het groepsbelang in het geding komt.

 

Welke mogelijkheid ligt er voor ons om uit deze impasse te komen? Behalve uit de inkoopgroep stappen, wat wij vooralsnog niet van plan zijn. Enkele gedachten die bij mij spelen zijn:

- nieuwe onderneming oprichten, alleen het probleem blijft bestaan doordat de bestuurders cq. aandeelhouders ingeschreven staan.

- een bedrijf op iemand anders zijn/haar naam te zetten.

Zijn er wellicht betere mogelijkheden?

 

Schets:

huidige situatie:

[bv] -> [inkoopgroep] -> [markt]

gewenste situatie

[nieuwe rechtsvorm] -> [inkoopgroep] -> [alle leden incl. eigen bv] -> [markt]

Waarbij in de nieuwe rechtsvorm de aandeelhouders / eigenaren geheel anoniem fungeren, vanwege bovenstaande argumenten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Jacksparrow

Heb niet de illusie dat constructies die je voorstelt geheim blijven. Er is altijd wel iemand die na een paar borrels een spannend verhaal wil vertellen. Los daarvan, waarom zou je de problemen op je hals halen.

 

Met het verkopen aan andere afnemers dan de leden, benadeel je die leden. Het concurrentievoordeel dat ze nu hebben, valt dan weg. En dat terwijl je zelf wel voordeel ervaart dmv de inkoopcombinatie.

 

Het lijkt me dat je trouw moet blijven aan de groep waar je mee samen werkt. Door exclusieve producten te voeren maak je de groep sterker. Jouw business kan groeien, wanneer de groep groeit. Zijn er mogeljkheden het aantal leden te laten groeien? Vraag of je collega's je daar mee willen helpen. Overleg met ze dat jij markt aan je voorbij ziet gaan, maar de groep niet in de steek wilt laten.

 

Mijn advies is dus, zoek de antwoorden die goed zijn voor de groep, niet alleen voor jou.

 

Groet, Rob

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie snelle reacties. Wellicht dat ik mijn zienswijze moet veranderen in deze kwestie. Toch wil ik benadrukken dat het groepsbelang natuurlijk voorop blijft staan. Derhalve zijn de groepspartijen ook elkaars concurrenten, een afbakening op geografisch gebied bestaat niet. Op basis van vertrouwen wordt met elkaar handel gedreven en gegund.

 

Toch zijn er nog enkele punten die ik graag nog wil aanstippen. Mede doordat er een verschuiving plaatsvindt van het ene 'oude, authentieke segment' naar 'nieuwe marktsegment', zijn wij continu opzoek naar nieuwe afzetmogelijkheden cq. nieuwe markten. Om niet onze bestaande doelgroep aan te vallen moet je voorzichtig te werk gaan. In het geheel overstappen naar een andere marktsegment is geen optie, zeker niet wanneer je de gegarandeerde cash-flow hierdoor verlaat. Ook al zijn de verschillende marktsegmenten elkaars concurrent, als tussenhandel zul je ook hierop moeten inspelen.

 

Door deze zaken zijn er toch m.i. gegronde redenen waarom je vanuit een bestaande situatie een nieuw bedrijf wil opzetten, waarmee je de huidige doelgroep niet direct in het harnas jaagt en anderzijds een wellicht nieuwe bloeiende onderneming opzet in een nieuw marktsegment.

 

Puur zakelijk gezien zijn dit natuurlijk 'gangbare' handelingen, uit moreel oogpunt zou je de nodige kanttekeningen kunnen plaatsen. Derhalve kijk ik natuurlijk puur objectief en vanuit mijn positie.

Link naar reactie
  • 0

Jacksparrow

Op het risico af dat ik het niet meer begrijp het volgende: wanneer je markten ziet die je wilt bedienen, doe dat dan met een ander bedrijf, maar niet met producten die ja al aan je partners levert.

Niemand kan je beletten een ander bedrijf op te richten en daar activiteiten mee te ontwikkelen. Maar lever de producten die je hierin verhandelt dan niet aan je partners, kortom, begin helemaal fris, nieuwe bv, nieuwe producten. Kan dat?

Groet, Rob

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.