• 0

directeur grootaandeelhouder

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Beste Obrigado,

In deze board worden meerdere vragen over DGA gesteld. Als je de search gebruikt laat hij deze topics zien.

 

Ik weet niet zeker of die topics antwoord geven op je vraag. Indien dat niet zo is, laat het ons dan even weten. Dan zorgen we dat er een expert wordt benaderd.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik doe zowieso een gooi.

 

Als DGA heb je normalitair een minimum inkomen (vroeger was dat ongeveer 80k gulden per jaar).

 

Als je als startende ondernemer dit niet kan betalen mag je je loon lager zetten voor twee jaar geloof ik. Maar terwijl ik dit aan het schrijven ben begin ik weer te twijfelen. Ik zal het even aan een expert vragen voor je.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

ooh het zit anders lees ik nou:

 

In de BV wordt 34.5% vennootschapsbelasting betaald, (over de eerste 50.000 winst overigens 29.5%) en is over de resterende winst te zijner tijd 25% inkomstenbelasting verschuldigd door de prive aandeelhouder.

 

dus ik moet als eigenaar van mij bv inkomensbelasting betalen over 80.000 gulden + over de winst van mijn bv die er over is moet ik nog vennootschapsbelasting betalen. tjee wat veel allemaal :-X

 

en hoe zit dat met een ltd, is het hier precies het zelfde?

 

en hoe zit het met een coöperatie u.a.?

 

obrigado

Link naar reactie
  • 0

Obrigado,

 

daar ben ik weer.

De 25% inkomstenbelasting over je overwinst van je BV, hoef je pas te betalen zodra je de overwinst ook daadwerkelijk uitkeert! Zolang je de winst in de onderneming laat zitten hoef je deze belasting dus niet te betalen! :)

 

Gr Gerwin

Link naar reactie
  • 0

Beste Obrigado en overigen,

 

De voordelige wijze van het jezelf belonen als DGA door voor jezelf een "nulinkomen" vast te stellen is reeds geruime tijd wettelijk dichtgetimmerd.

 

Een voorbeeld van een destijds regelmatig toegepaste "nulconstructie" was situatie dat de DGA zijn BV geen salaris liet uitbetalen, doch in zijn onderhoud voorzag door gelden op te nemen via de rekening-courant met zijn BV. Op deze wijze werd de heffing van inkomstenbelasting ontlopen. De fiscale wetgeving staat dit nu niet meer toe.

 

Thans is het zo dat de DGA wordt geacht een gebruikelijk loon te genieten. Dit houdt grofweg gezegd in dat de eigen BV jaarlijks ten minste € 38.118 als salaris dient te betalen aan de DGA.

 

Op deze regeling bestaan diverse uitzonderingen. Een ervan is als het loonbeeld in de betreffende bedrijfstak en bij een vergelijkbare onderneming lager ligt, dat dan een lagere salariering in acht mag worden genomen. Het is dan wel de belastingplichtige die de fiscus hiervan dient te overtuigen.

 

Voordat je jezelf als DGA een salaris toekent zou ik vanwege de vrij complexe regeling even met een belastingadviseur sparren.

 

Groeten,

 

TaxAdvisor

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.