• 0

Octrooi in BV inbrengen

Hallo,

 

Ik ben van plan een octrooi in te dienen, maar zit met een vraag over de rechtsvorm.

 

Ik zie 2 alternatieven:

 

1. ik vraag het octrooi eerst in prive/particulier aan. Als het is toegekend, dan richt ik een BV op en breng het octrooi in.

De vraag die ik dan heb: kan ik het octooi dan voor een door mij zelf bepaalde prijs verkopen aan de BV of zit je vast aan een bepaalde waardering? Komt de belastingdienst dan ook nog kijken/belasten?

 

2. ik richt eerst de BV op en vraag het octrooi aan in de BV. De vraag die ik dan heb is dat er bij het oprichten van een BV ook feitelijk sprake is van inbreng van intellectueel eigendom aangezien ik mijn research van de afgelopen 2 jaar "inbreng" om vervolgens de BV daar een octrooi op te laten aanvragen. Moet ik dat eerst vooraf laten waarderen alvorens ik dat weer inbreng?

 

Verwarring allom, misschien kan iemand me helpen wat de beste volgorde is om dit aan te pakken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

De experts hier weten het antwoord waarschijnlijk beter dan ik, maar om de discussie wat op gang te brengen hier alvast een voorzet.

Volgens mij is een octrooi pas wat waard als het is toegekend. De fiscus kan nu nog niet inschatten wat de waarde zal worden.

Het wordt natuurlijk anders als je deze bv binnen korte tijd (5 jaar? wie weet dat?) verkoopt voor een enorm bedrag. Of misschien een investeerder laat instappen tegen een flinke waardering.

Dan zou blijken dat je achteraf iets van grote waarde in de bv hebt ingebracht, zonder daar iets voor te betalen.

 

Waarom laat je het octrooi niet in prive en geef je de bv een onvoorwaardelijke, niet intrekbare, exclusieve licentie. Dan kun je in de bv alles doen. Eventueel tegen een licentie-fee die min of meer gelijk is aan de taksen die je straks moet betalen.

 

Ik zit zelf met een vergelijkbaar probleem, dus ik hoop dat iemand het beter weet dan ik.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goed idee dat verstrekken van een exclusieve licentie aan de BV. Ik wil evenwel later een investeerder laten participeren in de BV. Ik neem aan dat die zullen eisen dat het IP echt volledig IN de BV zit?! Dus het lijkt me dat de octrooi in de BV moet zitten.

Link naar reactie
  • 0

Mikk,

 

Ik ben een leek, wel een ONDERNEMER.

 

Stel je vraagt nu een octrooi aan, dat kan natuurlijk (op dit moment) niet anders dan onder je eigen naam (want, nog, geen BV). En ik wil dit van je kopen. Dan maak je een prijs. Of de verkoop dan nog doorgaat hangt van deze prijs af, d.w.z. feitelijk mijn waardering, mijn toekomstverwachting, van het product.

 

Zelfs al je een BV. opricht, (en daarin volgens je octrooi produceert) is het nog de overweging waard, om je octrooi privé te houden en royalties te betalen. Indien je product op een dag een slager wordt, dan groeit de waarde van je octrooi en dus kun je hem voor een vette prijs aan de BV. verkopen. DENK ik. Wellicht komen straks experts aan de lijn.

 

Maar zo zou ik het doen.

 

Karel

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Mikk,

 

De BV in met dat octrooi! We kennen in de BV de octrooibox waarin inkomsten uit octrooien fiscaal gunstig behandeld worden. Lees het volgende even en schakel een fiscalist in!!!!:

 

Octrooibox

Voor voordelen uit immateriële activa waarvoor een octrooi of een buitenlands patent is verleend, geldt sinds 1 januari 2007 op verzoek een effectieve heffing van 10%. Om van de octrooibox gebruik te mogen maken, gelden de volgende voorwaarden:

 

De belastingplichtige ontwikkelt de immateriële activa zelf en dit gebeurt na 31 december 2006.

Het inkomen dat met het immaterieel activum wordt behaald, moet voor ten minste 30% het directe gevolg zijn van het verleende octrooi. Ook kwekersrechten voor nieuw ontwikkelde plantenrassen worden aangemerkt als octrooi. Merken, logo's en dergelijke zijn uitgesloten.

Het inkomen dat in de loop der jaren tegen de effectieve heffing van 10% kan worden belast, bedraagt maximaal 4 maal het totaal van alle voortbrengingskosten van de activa waarbij gekozen is voor toepassing van de octrooibox.

De voordelen moeten de voortbrengingskosten die zijn afgetrokken, hebben overschreden.

 

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie voor het advies to dusver!

 

De BV in met dat octrooi!

 

Maar mijn vraag blijft dan staan: hoe krijg ik het octrooi in die BV:

-octrooi prive aanvragen en inbrengen tegen een waardering OF

-eerst een BV opzetten en van daaruit het octrooi aanvragen

 

Tnx!

Link naar reactie
  • 0

De experts hier weten het antwoord waarschijnlijk beter dan ik, maar om de discussie wat op gang te brengen hier alvast een voorzet.

Volgens mij is een octrooi pas wat waard als het is toegekend.

 

Dat hoeft niet zo te zijn. Als je een aanvraag alleen in Nederland hebt, met een beroep op ptx of hoe het heet, dan is dat net zo sterk als een wereldwijd octrooi, mits het wordt toegekend. Je kunt dus de waarde van het toegekende octrooi vermenigvuldigen met de kans dat het wordt toegekend. En die kans kun je inzichtelijk maken door zelf wat onderzoek naar vergelijkbare octrooien te doen, of door een octrooionderzoek te laten doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar mijn vraag blijft dan staan: hoe krijg ik het octrooi in die BV:

-octrooi prive aanvragen en inbrengen tegen een waardering OF

-eerst een BV opzetten en van daaruit het octrooi aanvragen

 

Dat hangt er van af wat je wilt. Als je het octrooi op 200k laat taxeren, en je vraagt het prive aan, dan staat dat gelijk aan het inbrengen van 200k in je bv. Dat kan fiscaal voordelig zijn. Investeerders vinden dat helemaal niet leuk, dus als je investeerders zoekt, dan moet het octrooi zsm in de BV.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De belastingplichtige ontwikkelt de immateriële activa zelf en dit gebeurt na 31 december 2006.

 

Dit is wel even een belangrijke voorwaarde voor de octrooibox. De ontwikkeling is (voor een groot deel) blijkbaar al gebeurd.

 

Verder: het maakt voor de inkomstenbelasting niet zoveel uit of je nu inbrengt of nadat het patent is verleend, in beide gevallen is de waarde in het economisch verkeer belast. Wellicht zijn er mogelijkheden om geruisloos in te brengen, dan heb je in ieder geval uitstel van heffing. Voor de waarde maakt het wel uit, met patent zal het immers meer waard zijn. Echter, ook zonder patent heeft het waarde, dus daar moet je wel rekening mee houden. De Belastingdienst zal hoe dan ook mekkeren over de waarde, dat zit in de aard van de discussie, want er bestaan vele manieren van waardering en de uitkomst is iedere keer anders.

 

Licentie: dan heb je een patent wat je ter beschikking stelt aan je eigen BV, de inkomsten zijn dan ook belast in Box 1.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het meest luxe zou natuurlijk zijn een holding bv oprichten een daar het octrooi in aanvragen en vervolgens een werkbv oprichten om het octrooi te exploiteren. Als er eventueel in toekomst dan iets gebeurd in de werkmaatschappij, dan is het octrooi nog veilig.

Je zou dit eventueel ook later kunnen doen door eerst vanuit 1 bv te opereren en later de activiteiten te laten doorzakken naar een nieuwe (werk)bv en het octrooi achter te laten in de oorspronkelijke bv.

Het is dan wel weer verstandig een licentieovereenkomst tussen deze bv's te sluiten.

 

misschien offtopic, maar wij "verkopen" zelfs al het in de werkmaatschappij ontwikkelde IP (broncode, technische tekeningen, enz) aan de holding die het vervolgens terug licenceert aan de wm.

 

 

Link naar reactie
  • 0

misschien offtopic, maar wij "verkopen" zelfs al het in de werkmaatschappij ontwikkelde IP (broncode, technische tekeningen, enz) aan de holding die het vervolgens terug licenceert aan de wm.

 

en de winst die vervolgens voortvloeit uit licentie opbrengsten worden belast in de octrooibox? Zijn er gebruikelijke percentages voor zo'n licentie of kijk je op het einde van het jaar wat er ongeveer over is?

Link naar reactie
  • 0

Is de octrooibox al van kracht dan? Ik dacht dat die samen met de groepsrentebox wel in de wet zijn opgenomen maar nog niet van kracht waren. Kan ook aan mij liggen.

 

Verder zou ik het octrooi waarderen op kostprijs tenzij je hem inbrengt in een BV. Bij inbreng zal hij tegen waarde economisch verkeer worden ingebracht maar indien je het octrooi al in je BV hebt zou ik hem tegen kostprijs waarderen. Indien je hem toch stelt op economisch verkeer maak je een vermogenssprong in de vermogensvergelijking en zal je belastbare winst maken.

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Is de octrooibox al van kracht dan? Ik dacht dat die samen met de groepsrentebox wel in de wet zijn opgenomen maar nog niet van kracht waren. Kan ook aan mij liggen.

 

Grt Ryan

 

Ryan

 

Octrooibox al sinds 1-1-07 en de octrooibox geldt per 1 januari 2008 ook voor immateriële activa waarvoor geen octrooi is verleend, maar die wel zijn voortgekomen uit een speur- en ontwikkelingstraject waarvoor Senter Novem een S&O-verklaring heeft afgegeven.

 

Groepsrentebox wacht nog op OK van de EU.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag, 

 

Eens even een ouder topic een zetje omhoog geven. 

Op dit moment zit ik in een vergelijkbare situatie als de TS. Ik heb als privé persoon een product ontwikkeld waarvoor nu een octrooi wordt opgesteld.

Ik wil dezelfde vraag even naar de context van 2021 brengen.

 

Heeft het negative gevolgen gezien de huidige wetgeving, de Innovatiebox  en degelijke als ik het patent als privé persoon inbreng in de BV?

Of blijft het devies om het patent direct in de BV te zetten?

 

Groeten!

Link naar reactie
  • 0

Hoe ik het nu zie is dat ik 3 BV's op ga richten, een management holding, een BV voor de patenten en een werkmaatschappij. Zo kan je mijn inziens gebruik maken van alle fiscale voordelen. Zonder het risico wat je hierboven beschrijft, Herman. 

 

Ik moet nu alleen kijken hoe snel ik een BV op kan richten, ik heb gister van de patentgemachtigde begrepen dat ik deze week nog een concept ga krijgen en dat ze die volgende week in willen dienen. Sneller als verwacht. Maar gezien de reactie van Joost wel de moeite om even aandacht en tijd aan te besteden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.