• 0

Verifieren of een stichting btw plichtig is of niet

Stichtingen die niet btw-plichtig zijn (met name charitatieve instellingen) wil ik nog wel eens wat korting geven om de 'btw-opslag' op mijn tarief wat te drukken. Nu ben ik in onderhandeling met een woningcorporatie die m'n voorstel met een strakke prijs net iets te duur vindt (wie niet ;) ) Mijn contactpersoon klaagde al dat de extra kosten voor de btw zo hoog waren. Maar op hun website staat wel een btw-nummer.

Wat ik me dus afvraag is hoe ik kan controleren of deze stichting / woningcorporatie btw-plichtig is. Zo ja: dan kan ik deze poging om 'het goedkoper te krijgen' pareren met het btw-verhaal. Zo niet dan moet ik ze op andere manieren overtuigen. Dus hoe kom je er achter of een stichting btw-plichtig is? Sowieso hebben ze dus een btw-nummer; krijg je dat niet alleen als je btw-plichtig bent?

Het is wel een leuke klus en googlen levert weinig relevante informatie op. Advies is dus welkom.

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

...

Zo ja: dan kan ik deze poging om 'het goedkoper te krijgen' pareren met het btw-verhaal. Zo niet dan moet ik ze op andere manieren overtuigen.

...

Of ze nou BTW plichtig zijn of niet, JIJ moet toch de BTW afdragen. Het is hun probleem, niet het jouwe. Als jij je prijs wil verlagen, verlaag je ook je marge. Dat is een commerciele beslissing, uiteindelijk.

Als ze niet BTW plichtig zijn, hebben ze dit probleem bij elke leverancier. Dus hoef je je er niets van aan te trekken. Hard gezegd: take it or leave it, beste stichting.

Overigens heb ik in het verleden wel bij een niet BTW plichtige organisatie geinterimd. In hun budget (door de overheid gefinancierd) was OOK een bedrag voor BTW opgenomen!!!

Heb je de Belastingtelefoon al gevraagd? Of je plaatselijke belastingkantoor?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0
hoe ik kan controleren of deze stichting / woningcorporatie btw-plichtig is.

Dat zou niet genoeg zijn. Ik heb weleens gewerkt voor een club die btw-plichtige en niet-btw-plichtige activiteiten had. Dan maakt het uit wat je voor ze doet en aan welke activiteit ze dat kunnen toeschrijven.

Maar goed, ik vind dat het niet ter zake doet. Btw is iets van de overheid, niet van jou. Het is duidelijk een poging om nog wat van de prijs af te halen, en of je dat al dan niet wil is zoals Fred al zegt een commerciële beslissing.

• 0

Het juiste antwoord zit in de reactie van Renep. Een woningcorporatie houdt zich onder andere bezig met verhuur van woningen, wat is vrijgesteld van BTW. Dat betekent dat zij de BTW op goederen en diensten die zij voor die vrijgestelde prestaties inkopen, niet terugkrijgen.

Aan de andere kant doen ze meestal ook aan projectontwikkeling, wat wel een BTW-belaste activiteit is. Daarvoor hebben ze dan wel weer aftrekrecht.

Het gevolg is dat zij voor bepaalde ingekochte goederen en diensten wel, geen of gedeeltelijk (pro rata) aftrek van BTW hebben.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar