• 0

Prive auto beletteren / bestickeren

Beste collega's

 

Allereerst een bedankje voor de vele info en goede discussies die er via deze site gevoerd worden. Ik vond ze altijd via het welbekende google, maar inmiddels kijk ik toch regelmatig op de site voor informatie en vond ik het tijd me eens aan te melden.

 

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, hoop ik dat jullie antwoord hebben op mijn volgende vraag:

Ik heb sinds een paar dagen belettering / bestickering aangebracht op mijn auto. Nou hoorde ik van mijn schoonvader (eveneens met eigen zaak) dat reclame (voor jezelf) op je priveauto iets ingewikkelder is dan alleen het op plakken.

 

De auto staat gewoon op mijn eigen naam. In de zaak wordt niets gedaan met de kosten of kilometers. Ik wil dit bewust niet doen omdat het zakelijk gebruik van de auto te verwaarlozen is. Daarom weegt het voor mij niet op tegen de moeite van het vastleggen van iedere gereden meter.

 

Ik heb al flink lopen zoeken op internet, maar ik vindt eigenlijk geen informatie hierover.

 

Kun je gewoon ongestraft reclame voor je eigen bedrijf op je prive auto zetten zonder dat je voor extra belasting, registratie of kosten komt te staan?

 

Alvast enorm bedankt voor jullie reacties.

 

Groet Daniël

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

bedankt voor de snelle reactie's

 

@merkava:

- mijn schoonvader had het echt over de autobestickering dus dat zal het niet zijn

 

@karel:

- heb eigenlijk niet echt doorgevraagd, ben pas echt recent aan het proberen mijn bedrijf te settelen na een jaar "slapen".

- Ik zie hem van het weekend dus ik zal eens doorvragen naar de reden waarom hij aan "problemen" denkt.

- en tot slot zoals gezegd mijn bedrijf bestaat volgende maand een jaar volgens de KvK, maar ik heb er weinig mee gedaan in die tijd. Daarom rijd ik nog weinig zakelijke kilometers en tsja om nu elk ritje dat ik maak te registreren voor die paar km....

Link naar reactie
  • 0

Ik heb alleen privé een auto en declareer alleen de kosten die echt de moeite zijn. Brieven weg brengen doe ik gewoon gelijk met de boodschappen of ik loop naar de brievenbus. Ik heb natuurlijk wel reclame op mijn auto. Zou niet weten waarom dat niet zou mogen.

Chatteam, live chat contactcenter - www.chatteam.nl

4fence - internet & vormgeving - www.4fence.nl

Linkedin: http://www.linkedin.com/in/jhekke

Link naar reactie
  • 0

Paar kleine kanttekeningen.

 

Bepaalde gemeentes heffen belasting op reclamevoertuigen. Ik neem aan dat bestikkerde auto's daar niet onder vallen maar als je als bakker een grote taart op je auto laat maken zou je wel van een reclamevoertuig kunnen spreken.

 

Hoewel ik sterk vermoed dat het hier niet van toepassing is gelden er wel de nodige beperkingen. Als je tabak verkoopt mag je daar geen specifieke reclame voor maken op je auto. Zelfde geldt voor geneesmiddelen enz.

Link naar reactie
  • 0

De kracht van higherlevel, je stelt een vraag en er komen meteen 8 antwoorden, belicht van 8 verschillende kanten.

 

Wij hebben zelf - al 12 jaar - op een na alle bussen beletterd, niet alleen met de naam/plaars/tel.no maar ook met een aansporing bij ons te kopen. Nooit problemen gehad. De precariorechten waarop Merkava duidt worden echt alleen geheven als het object zich boven de gemeentegrond (veelal stoep) uitstrekken.

 

De gemeentelijke belasting waarop Hans wijst is intrigerend, ik zou best het fijne van willen weten. Als Bolletje nu Hoofddorp binnenrijdt met zijn reclamewagen, kan hij een naheffing krijgen, of geldt dat allen voor bedrijven die in Hoofddorp gevestigd zijn. Wie?

 

Onze bussen staan op de zaak, maar als mijn vrouw een brief wegbrengt voor de zaak met haar privéauto, dan gaat ze meteen boodschappen doen bij het postkantoor en er wordt echt 0,19 voor de km's gedeclareerd. Immers ook al doet ze en passant boodschappen ze start haar auto voor de zaak.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

Overigens is er naast de genoemde precariobelasting van art 228 gemeentewet ook nog:

 

Art. 227.

Ter zake van openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg kan een reclamebelasting worden geheven.

 

Maar ik heb geen idee of er een gemeente is die reclamebelasting over uitingen op auto's heft. Lijkt me nog al lastig aan te tonen wanneer en hoe lang de auto in de gemeente is.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Er geldt vrijwel altijd dat een voertuig als hoofddoel reclame maken moet hebben. Heel vaak mag je zo'n voertuig zelfs niet parkeren zonder vergunning of ontheffing. Een beletterde auto heeft als hoofddoel transport daar zal nooit discussie over ontstaan. Vandaar mijn voorbeeld over de taart op de bakkerswagen. De ene gemeente zal de grens overigens lager trekken dan de andere.

Link naar reactie
  • 0

@allemaal, heel erg bedankt voor jullie antwoorden.

 

Als ik het zo bekijk hoef ik me geen zorgen te maken. Ik maak geen reclame voor drank, tabak of medicamenten, puur voor mijn eigen bedrijf. Het gaat om bestickering niet om een groot object op of aan de auto

 

Met dat bedrijf richt ik me op webdesign voor het MKB en particuliere computerservice bij mensen thuis. Ik heb al wel gezien dat dit niet echt orgineel en onderscheidend is(heel belangrijk volgens mij).

Daarom denk ik dat ik het nu meer moet zien als het opdoen van ervaring met ondernemen tot het moment daar is dat dat peertje image056.gif boven mijn hoofd aan gaat en ik Het Idee krijg.

 

Om zakelijke km's te declareren dien je toch van alle ritten (ook particulier) een registratie bij te houden? Daarom vind ik dat het te veel werk is, is dat niet zo, tsja waarom zou ik het dan niet doen.

 

@ard: bedankt voor de tip, maar de belettering heb ik besteld via een site in duitsland en zelf aangebracht. Dit bedrijf heeft de btw "verlegt" zoals het heet geloof ik. Oftewel ik heb een nota met bij de BTW alleen maar nullen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je hoeft alleen maar je zakelijke kilometers "bij te houden" (excel-lijstje bijvoorbeeld). 2000 zakelijke kilometers (a 0,19) per jaar drukken je winst met 380,00, makkelijk verdiend toch.

 

Datzelfde geld voor je autobelettering, die kosten drukken je winstcijfer, voor de BTW kijk je maar even bij ICL of intracommunautaire levering. ;)

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond Ard

 

Ik heb het handboek ondernemen van de belastingdienst erbij gepakt en daarstaat in dat een ondernemer gevestigd in het buitenland geen btw op de factuur mag zetten (is ook niet gebeurd). Ik moet dat vervolgens de btw aangeven, maar mag hem op dezelfde aangifte ook weer aftrekken.

 

Is het zo dat ik dit inderdaad moet aangeven, want het lijkt mij zinloos, ik geef het op en trek het daarna af ofwel som = 0

 

en natuurlijk bedankt voor je tip voor de km's ik dacht dat dit veel ingewikkelder was (alle prive ritten en de zeldzame zakelijke ritten allemaal registreren) nu blijkt dat dat niet zo is, ben ik haast stom om het niet te doen.

 

Mag ik km kosten die ik in andere kwartalen niet opgegeven heb alsnog in dit kwartaal opgeven?

(ik weet het het is erg off topic, maar dit is mijn laatste vraag over de km-kosten, mocht ik meer willen weten ga ik even zoeken)

Link naar reactie
  • 0

BTW is een typische binnenlandse aangelegenheid. De KLM betaalt geen BTW op de kerosine, de NLM wel (op de binnenlandse vluchten).

 

Hoe krijg je NU je BTW formulier (digitaal) binnen? Er zijn, buiten de KOR, drie smaken, per maand, per kwartaal, per jaar. Ik geloof (ik heb het nier voor me), dat er ook nog een correctie optie bestaat voor de voorliggende periode.

 

Je moet de aangifte altijd invullen, ik kan me niet voorstellen, dat er een 0 kan bestaan (of per toeval, als vorderen en betalen toevallig even groot zijn).

 

Succes, Karel

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg mijn aangifteformulier per kwartaal, of is dat niet wat he bedoeld?

 

Dus over die bestikkering, ik bereken het BTW bedrag, draag dat af en in dezelfde aangifte vraag ik het weer terug, naja voor mij kleine moeite maar ik kan me voorstellen als je als bedrijf hier veel mee te maken hebt dat het behoorlijk irritant is

Link naar reactie
  • 0

Als de factuur aan de vereisten voldoet, de levering of dienst voor de verleggingsregeling in aanmerking komt en beide partijen ondernemer zijn, is er sprake van een intracommunautaire verwerving. De btw die je daarover moet afdragen, tel je niet op bij je omzet, maar vul je apart in in het juiste invulveld.

 

En vervolgens trek je deze btw weer af, zodat je over deze levering/dienst per saldo op 0 uit komt.

 

Het grote voordeel is dat er geen kasrondje met de fiscus plaatsvindt.

 

Als je het aankoopbedrag bij de omzet op zou tellen, heb je weer wat uit te leggen als de fiscus de btw-aangifte en de ib/vpb-aangifte naast elkaar gaat leggen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het is je eigen zaak?

 

Ik zou niet weten waarom dat niet zou mogen. Hoe motiveert je schoonvader zijn waarschuwing?

 

Als ik je was zou ik wel 0,19 van de zaak claimen voor elke zakelijk gereden kilometers, je moet toch wel eens een brief wegbrengen?

 

Karel

 

 

Tussendoor een vraagje:

 

Autobedrijven moeten vaak heel veel kilometers maken om bijvoorbeeld auto's op te halen. Mogen autobedrijven dan ook 0,19 per kilometer , van de zaak claimen?

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat Jacquelien bedoelt: Kan ik door reclame te maken met mijn privé-auto onbelaste privé-inkomsten creëeren die ik ook nog eens kan aftrekken van mijn winst? Ik vrees dat de fiscus vindt dat dit resultaat uit overige werkzaamheid is, belast in box 1, danwel dat zij vindt dat sprake is van een vergoeding voor het zakelijke gebruik van privé-activa. In dat geval is de vergoeding max. E 0,19/km, tenminste als dit gebruik wordt gezien als auto-gebruik. Als dit niet wordt gezien als autogebruik, maar als gebruik van een privé-reclamedrager, dan is het nihil, omdat voor dergelijke zaken de aftrek gelijk is aan het rendement in box 3. In alle gevallen gaat het feest dus niet door.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

naar aanleiding van bovenstaande posts heb ik een vraag over reclame op de auto.

 

Vrijdag gaat het dan eindelijk gebeuren! Wij gaan ons inschrijven ;D ;D ;D

 

Nu hebben wij 1 vof naam met 3 handelsnamen die ieder hun eigen werkzaamheden verrichten / producten aanbieden.

 

Ik wil op de auto van mijn vriendin het logo laten zetten (vrij groot) met wat pakkende tekst / slogan. Ik heb begrepen dat dit vrij mag en dat er verder geen heffingskosten oid mee gepaard gaan?

 

Zelf rijd ik privé in een oldtimer 8) Nu heb ik op het dak een imperial met een retro dakkoffer. Wij maken voornamelijk mdf figuren en nu wil ik aan beide kanten van de koffer een bord maken van ons logo met een kleiner bordje met wat wij doen. Hoe staat (o.a.) de gemeente en de belasting hier tegenover? Ik gebruik de auto als woon-werk en privé, maar door de omvang en het feit dat de auto een oldtimer is ben ik een beetje bang dat ze hem als reclame object gaan zien. is deze angst gegrond?

 

Met de oldtimer ga ik géén zakelijke km's verrekenen, ik geloof dat dat zelfs niet mag voor de verzekering. Het wordt dus puur een reclame op het dak welke ik mee ga slepen.

 

Kan dit allemaal onkosten vrij? ???

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.