• 0

BTW terugvorderen voor kantoor aan huis bij maatschap

Hallo mensen,

 

graag jullie advies bij het volgende:

 

Mijn vrouw heeft samen met iemand anders een maatschap.

Wij gaan nieuw bouwen en krijgen een apart kantoortje op de begane grond, zonder eigen ingang of toilet (kantoor is via de bijkeuken toegankelijk). Wij willen voor het kantoor aan huis btw terug vorderen.

 

Volgens de belastingdienst en de account en een financiele man die mijn vrouw helpt is dit mogelijk. Er wordt echter nogal verschillen gedacht hoe dit kan worden aangepakt.

 

Accountant adviseert om aan het einde van de bouw te kijken welk deel van de woning als zakelijk wordt gebruikt en dan van dit deel de BTW terug te vorderen (eenmalig). Aangezien het kantoor maar een klein deel is van de woning zal het voordeel hierbij niet heel groot zijn.

 

De financiele man die mijn vrouw helpt zegt dan je de BTW moet terugvorderen over de hele bouwsom (al tijdens de bouw). De BTW over het zakelijke deel hoeft niet te worden terugbetaald. Het prive deel kan dan in een periode van 10 jaar worden terugbetaald.

 

Belastingdienst zegt dat het beide mogelijk is, maar veel meer advies / informatie krijg je daar ook niet.

 

Ik denk dat de 2e optie veel gunstiger is voor ons, omdat we over een periode van 10 jaar veel rente kunnen ontvangen over de resterende nog terug te betalen BTW. Ik heb echter ook gehoord dat je vanwege bruto/netto hypotheek maandlasten het deel BTW dat in de hypotheek zit niet mag meenemen. Dit betekend dus wel minder voordeel bij de teruggave van de belasting. Ik kan echter niet inschatten of de te vangen rente opweegt tegen de hogere netto hypotheeklasten?

 

Heeft iemand dit misschien al eens bij de hand gehad of kan iemand hier iets meer over vertellen?

 

Alvast bedankt voor jullie reakties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb echter ook gehoord dat je vanwege bruto/netto hypotheek maandlasten het deel BTW dat in de hypotheek zit niet mag meenemen. Dit betekend dus wel minder voordeel bij de teruggave van de belasting. Ik kan echter niet inschatten of de te vangen rente opweegt tegen de hogere netto hypotheeklasten?

 

Heeft iemand dit misschien al eens bij de hand gehad of kan iemand hier iets meer over vertellen?

 

Alvast bedankt voor jullie reakties!

 

Dat dat deel niet aftrekbaar is in privé is volgens mij wel juist.

Je kan dan 2 opties overwegen:

- de onderneming (evt. de buitenmaatschappelijke) stort het geld ter hoogte van de BTW terug naar de kredietverstrekker na de teruggave van de belastingdienst, en zodoende heb je dus ook minder hypotheek opgenomen.

- de onderneming houdt het geld en kan dus aangewend worden in de onderneming, en het gedeelte ter hoogte van de BTW kan dan dus zakelijk gezien worden en kan je dit deel van de hypotheek als zakelijke hypotheek beschouwen waardoor de rente aftrekbaar is.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Maarten,

 

dit willen we eigenlijk niet. Dit zou namelijk betekenen dat we heel veel deuren krijgen ......

bovendien.... de berichten / meningen zijn hierover erg verdeeld... de een zegt dat je een aparte ingang moet hebben de ander niet....

Ik ben dan ook op zoek naar waar dit staat beschreven van die aparte opgang/ingang.....

Link naar reactie
  • 0

Hallo mensen,

 

graag jullie advies bij het volgende:

 

Mijn vrouw heeft samen met iemand anders een maatschap.

Wij gaan nieuw bouwen en krijgen een apart kantoortje op de begane grond, zonder eigen ingang of toilet (kantoor is via de bijkeuken toegankelijk). Wij willen voor het kantoor aan huis btw terug vorderen.

 

Volgens de belastingdienst en de account en een financiele man die mijn vrouw helpt is dit mogelijk. Er wordt echter nogal verschillen gedacht hoe dit kan worden aangepakt.

 

Accountant adviseert om aan het einde van de bouw te kijken welk deel van de woning als zakelijk wordt gebruikt en dan van dit deel de BTW terug te vorderen (eenmalig). Aangezien het kantoor maar een klein deel is van de woning zal het voordeel hierbij niet heel groot zijn.

 

De financiele man die mijn vrouw helpt zegt dan je de BTW moet terugvorderen over de hele bouwsom (al tijdens de bouw). De BTW over het zakelijke deel hoeft niet te worden terugbetaald. Het prive deel kan dan in een periode van 10 jaar worden terugbetaald.

 

Belastingdienst zegt dat het beide mogelijk is, maar veel meer advies / informatie krijg je daar ook niet.

 

Ik denk dat de 2e optie veel gunstiger is voor ons, omdat we over een periode van 10 jaar veel rente kunnen ontvangen over de resterende nog terug te betalen BTW. Ik heb echter ook gehoord dat je vanwege bruto/netto hypotheek maandlasten het deel BTW dat in de hypotheek zit niet mag meenemen. Dit betekend dus wel minder voordeel bij de teruggave van de belasting. Ik kan echter niet inschatten of de te vangen rente opweegt tegen de hogere netto hypotheeklasten?

 

Heeft iemand dit misschien al eens bij de hand gehad of kan iemand hier iets meer over vertellen?

 

Alvast bedankt voor jullie reakties!

 

Hoi Appie

 

Je komt hiermee op het terrein van het inmiddels beroemde Charles/Tijmens arrest, waarbij de teruggave BTW over het gehel pand liep en er geen wetgeving was die voorzag in de 10 jaars privé correctie.

 

Dat laatste is inmiddels opgelost, dus inderdaad moet je in 10 jaar de BTW die betrekking heeft op het privédeel van het pand terugbetalen.

 

Resteert de vraag of een aparte opgang en sanitair noodzakelijk zijn(zgn. kwalificerende werkruimte). Voor de BTW is die vraag niet van belang! Zelfs als het voor de IB geen werkruimte is, kun je voor de BTW dit vertrek wel als zakelijk aanmerken.

 

Daarmee staat de deur open om alle BTW op het pand terug te vragen en in 10 jaar voor privé die correctie jaarlijks te maken. Ik neem overigens aan dat de maatschap BTW belaste prestaties verricht.

 

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Dat is een duidelijk antwoord! Het klopt dat de maatschap BTW belaste prestaties verricht.

Het enige wat nog belangrijk is, is dat er 2 maten zijn. Elk werkt in principe van huis uit en werken af en toe bei de een of de ander. De BTW voor mijn vrouw moet dus duidelijk gescheiden gehouden worden.

 

Mag ik vragen wat jouw achtergrond is Joost? Stuur me anders als je wilt even en PB.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ap,

 

Ik sluit me daar niet zomaar bij aan!

 

Kijk: voor de oorspronkelijke investering, heb je stel 200K nodig. Het pand ex BTW kost 160K. Je vraagt nu dus ineens 40K BTW terug. Jouw accountant claimt dat dan slechts 160K ook echt ziet op aanschaf van het pand en dat je de hypotheekrente dan dus ook maar over 160K kunt aftrekken.

 

Ik ben het hier niet mee eens. Je krijgt nu weliswaar 40K aan BTW terug, maar die moet je de komende jaren corrigeren voor het privé gebruik, stel jaarlijks 3.500 euro. Dus loopt de komende 10 jaar de schuld van de eigen woning weer op met 3500 per jaar. Na tien jaar bedraagt de schuld dan dus 195.000.

 

Ik ken nog geen jurisprudentie die hierop antwoord geeft, dus zou ik kiezen voor het meest gunstige:

Als je straks 5% voor privé gebruik elk jaar in privé moet corrigeren, dan neem je nu gewoon als uitgangspunt dat 95% van de hypotheek betrekking heeft op de eigen woning.

 

Als de fiscus het daar niet mee eens is (en dus jouw accountant gelijk geeft) dan merk je dat dan wel en kruis je dan de degens. Het pleitbare standpunt dat je hebt: de BTW is een zakelijke aangelegenheid en de hypotheek privé. Je hebt de aannemer immers de volledige koop/aanneemsom betaald.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

In de weinige literatuur hierover wordt wel opgemerkt dat de financieringskosten over de terugbetaling van BTW bij de eigen woning horen, maar er bestaat een kans dat de fiscus hier anders over denkt en niet voldoende causaal verband ziet tussen de aanschaf van de eigen woning en de financiering van het BTW-deel van de woning.

 

Het lijkt me in ieder geval wel een pleitbaar standpunt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

In de weinige literatuur hierover wordt wel opgemerkt dat de financieringskosten over de terugbetaling van BTW bij de eigen woning horen, maar er bestaat een kans dat de fiscus hier anders over denkt en niet voldoende causaal verband ziet tussen de aanschaf van de eigen woning en de financiering van het BTW-deel van de woning.

 

Het lijkt me in ieder geval wel een pleitbaar standpunt.

 

Kijk, denken als een fiscalist! Dan komt hier het causaal verband (wat inderdaad de laatste tijd menigmaal in het voordeel van de belastingplichtige is gevallen voor de Rechter, alleen niet over deze situatie):

 

Je kunt het ook anders zien: als Ap alleen de koop/aanneemsom zonder BTW (in mijn voorbeeld dus 160K) had gefinancierd, dan had hij het pand niet kunnen betalen, omdat hij dan 40K tekort zou zijn gekomen. Daar doet de tijdsgelange betaling van de aanneemsom niets aan af.

 

De fiscus kan immers niet garanderen dat hij tijdig zijn BTW terugkrijgt. Sterker nog: als Ap in augustus een bouw nota ontvangt, kan hij pas in september deze BTW claimen op zijn aangifte, er vanuit gaande dat het een maandaangifte is. Bij een kwartaalaangifte wordt de termijn van voorfinanciering van de BTW alleen maar groter.

 

Dat kun je m.i. Ap niet aanrekenen en dus is de lening (op de nu al vaststaande 5% privé na uit mijn voorbeeld) box 1. Het causaal verband is dus de benodigde financiering. Dat de BTW gefaseerd terugkomt en later weer deels afgedragen moet worden geeft een onredelijke belemmering op de betalingscapaciteit van Ap. Ik kan me ook niet indenken dat dat de bedoeling van de wetgever is geweest.

 

Groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.