• 0

Hallo allemaal,

ben jarenlang zelfstandig ondernemer geweest in de horeca. Bedrijven recent verkocht.

Wil graag iets nieuws opzetten, nl. een re-integratiebureau dat d.m.v. intensieve persoonlijke begeleiding mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt begeleidt naar regulier werk in de horeca. ( housekeeping, portiersdiensten, keuken en bediening ).

Heeft iemand van jullie advies cq. idee om dit op te starten?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/16948-opzetten-re-integratiebureau/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 1

Hallo Vilusto,

Ik zie dat nog niemand heeft geantwoord en ik weet ook niet of ik je verder kan helpen want ik heb nog nooit een reintegratiebedrijf opgezet. Heb wel ervaring met die branche vanuit vroegere werkervaring bij de sociale dienst. Je vraag is ook wel heel erg algemeen, daarom even wat vragen:

Gaat het om een lokaal, regionaal of nationaal bedrijf?

Start je als eenmansbedrijf of ben je van plan vanaf het begin personeel aan te nemen?

Ben je op de hoogte van de regelgeving m.b.t. reintegratie?

Kortom, kun je iets concreter zijn over de vragen die je hebt?

• 0

Hoi Cath,

dank voor je bericht. Het zou om een regionaal bedrijf gaan. Ik zou graag met personeel starten, zodat ik inderdaad kennis over regelgeving binnen haal. Ikzelf heb vele kontakten bij werkgevers. Het liefst zou ik willen starten met een ervaren jobcoach die op de hoogte is van de regelgeving. Ik zoek eigenlijk informatie om mij in te lezen in de materie.

• 0

Je kunt eens kijken op linkedin.com of andere netwerk sites (xing, hyves, orkut, facebook etc etc) naar mensen die in die sector werken. Of een bestand bedrijf bellen, en evt samen met hun iets opstarten specifiek voor de horeca.

De plaatselijke sociale dienst bellen, die kunnen je ook wel eea vertellen over reintegratietrajecten.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

Je kan allereerst gewoon ook eens kijken op de sites van UWV, CWI en de Sociale Dienst. Daar staat al veel over reintegratie en tevens is Blik op Werk (http://www.blikopwerk.nl/ ) een verzamelsite met allerlei soorten buro's ; er zijn al wel wat buro's die zich richten op diezelfde doelgroep en ook jobcoaching doen, maar ook hier kan je veel informatie vinden.

Daarnaast gaat er wat betreft de regelgeving in reintegratieland vanaf 1 april a.s. ook veel veranderen en wordt jobcoaching en die intensieve persoonlijke begeleiding weer anders "ingekocht".

Kortom; er is veel informatie in de wondere wereld van reintegratie (!) en veel te ontdekken. Jouw vraag is vrij "vaag" en alomvattend zogezegd.

Zelf begeleid ik vrij veel startende ondernemers vanuit een uitkering (ook mensen met langere afstand tot de arbeidsmarkt) vandaar .... Niet zo zeer gericht op jobcoaching alswel op zelfstandig ondernemerschap.

Succes en je kan me natuurlijk altijd verder om informatie vragen.

• 0

Ik sluit me aan bij het advies van Fred.

In basis is je idee best aardig, je gaat alleen als ondernemer een voor jou waarschijnlijk compleet nieuwe wereld in, namelijk die van een bureaucratie. Ga bijvoorbeeld eerst eens bij een bestaand bedrijf een tijdje werken. Zo kun je ontdekken of dit werk (en de cultuur) echt bij je past. Eventueel maak je meteen afspraken voor samenwerking.

Houdt er verder rekening mee dat het UWV een landelijke aanpak heeft, gemeenten verschillen in hun aanpak sterk van plaats tot plaats. Misschien dat ze in jouw gemeente wel staan te springen om een vernieuwende frisse aanpak. Hoe is je contact met de locale wethouder of beleidsambtenaar?

Ard

• 0

Houdt er verder rekening mee dat het UWV een landelijke aanpak heeft, gemeenten verschillen in hun aanpak sterk van plaats tot plaats. Misschien dat ze in jouw gemeente wel staan te springen om een vernieuwende frisse aanpak. Hoe is je contact met de locale wethouder of beleidsambtenaar?

Ard

Goede suggestie. Denk er ook aan dat veel reintegratie trajecten aanbesteed (moeten) worden en dat is voor een kleine organisatie eigenlijk niet te doen en beginnende organisaties komen daar vanwege de eisen meestal niet eens voor in aanmerking. Volgens mij hebben gemeenten daarbuiten vaak nog wel wat vrije ruimte waar geen aanbestedingen voor worden gedaan. De beleidsambtenaar of wethouder weet daar inderdaad meer van.

• 1
Denk er ook aan dat veel reintegratie trajecten aanbesteed (moeten) worden en dat is voor een kleine organisatie eigenlijk niet te doen en beginnende organisaties komen daar vanwege de eisen meestal niet eens voor in aanmerking.

helemaal eens met Cath en vanaf 1 april a.s. worden de regels voor de nieuwkomers nog meer aangescherpt.

Volgens mij hebben gemeenten daarbuiten vaak nog wel wat vrije ruimte waar geen aanbestedingen voor worden gedaan.

De vrije ruimte bestaat ook bij het UWV en richt zich met name op reintegratievoorstellen die niet passen binnen de reguliere mogelijkheden; met name gericht op specifieke doelgroepen . Je kan daar meer over lezen op de site van het UWV.

Bij de gemeenten bestaat mogelijkheid ook (en goed om inderdaad bij de bron informatie op te vragen) .

Samenwerking gemeenten en UWV gaat ook steeds meer vorm krijgen. Zoals gezegd; een wondere wereld...

Succes met jouw orientatie hierop.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar