• 0

Handlichting en de KVK

Hoi hoi.

 

Jullie zullen wel denken al weer een vraag over handlichting.

Dit licht toch even anders.

 

Vandaag ben ik met mijn vader naar de kvk geweest om mijn in te schrijven als eenmanszaak.

Mevrouw zegt dat het verstandig is om handlichting aan te vragen zodat ik zelf contracten kan tekenen die rechtsgeldig zijn.

 

Vervolgens zegt mervrouw dat als ik een contract teken en ze weten dat ik 16 ben dat ze dan aan hun kant het contract kunnen ontbinden. Klopt dit wel? Op internet heb ik alleen gevonden dat mijn ouders het contract eventueel zouden kunnen breken. Maar niet de klant.

 

Ik ben dus helaas zonder KVK inschrijving naar huis gegaan.

 

Handlichting lijkt me een beetje onzin?

 

Wat is volgens jullie het beste om te doen?

 

 

Alvast hartelijk bedankt !

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op http://www.kvk.nl/wettenenregels/110_Rechtsvormen/eenrechtsvormkiezen/Jongerdan18.asp kun je hier meer informatie over vinden.

 

Wanneer je als minderjarige zonder de toestemming van je ouders rechtshandelingen verricht, dan zijn deze vernietigbaar. De handlichting kost je rond de 100 euro, dus een heel groot probleem is het niet. Het is natuurlijk niet helemaal eerlijk als jij op elk moment het contract kan ontbinden, maar een klant of leverancier er wel aan vast zit.

Link naar reactie
  • 0

Op http://www.kvk.nl/wettenenregels/110_Rechtsvormen/eenrechtsvormkiezen/Jongerdan18.asp kun je hier meer informatie over vinden.

 

Wanneer je als minderjarige zonder de toestemming van je ouders rechtshandelingen verricht, dan zijn deze vernietigbaar. De handlichting kost je rond de 100 euro, dus een heel groot probleem is het niet. Het is natuurlijk niet helemaal eerlijk als jij op elk moment het contract kan ontbinden, maar een klant of leverancier er wel aan vast zit.

 

Dat zou inderdaad niet erg netjes zijn.

 

Maar mijn vraag is: Kan de klant ook het contract ontbinden omdat ik minderjarig ben?

 

Link naar reactie
  • 1

Maar mijn vraag is: Kan de klant ook het contract ontbinden omdat ik minderjarig ben?

 

Nee, dat denk ik niet. Je hebt voor het inschrijven bij de Kamer van Koophandel deze handlichting echter wel nodig. In mijn ogen volkomen terecht.

 

Bron: KvK

Bij de inschrijving van uw bedrijf in het handelsregister moet u een bewijs meenemen dat de handlichting is verleend.

 

 

Link naar reactie
  • 1

 

 

Nee, dat denk ik niet. Je hebt voor het inschrijven bij de Kamer van Koophandel deze handlichting echter wel nodig. In mijn ogen volkomen terecht.

 

Bron: KvK

Bij de inschrijving van uw bedrijf in het handelsregister moet u een bewijs meenemen dat de handlichting is verleend.

 

 

Maarten, jouw quote van de kvk site is een beetje (heel erg) onvolledig!

Direct onder de door jou geciteerde tekst staat namelijk:

Wanneer u geen handlichting heeft gekregen of nog geen 16 jaar bent, is het raadzaam om uw ouders mee te laten tekenen. Zo legt u vast dat zij instemmen met de start van uw bedrijf.

Dus...

 

In dezelfde tekst staat het volgende over het ontbinden van overeenkomsten:

Rechthandelingen ongedaan maken

Rechtshandelingen die zijn verricht zonder toestemming van de ouders, kunnen ongedaan worden gemaakt. Dit kan op verzoek van de ouders, binnen 3 jaar nadat hen de rechtshandeling ter kennis is gekomen. Ook kan vernietiging van de rechtshandeling op eigen verzoek worden ingeroepen, binnen drie jaar na het bereiken van meerderjarigheid.

En helemaal onderaan nog eens:

Toekomstige zakenpartners die zekerheid willen dat hun overeenkomst niet zal worden vernietigd door uw ouders, zullen uw ouders ook vragen om mee te tekenen. Bijvoorbeeld bij contracten, offertes of bestellingen.

Bron: http://www.kvk.nl/wettenenregels/110_Rechtsvormen/eenrechtsvormkiezen/Jongerdan18.asp

 

Veel succes met je bedrijf!

Groeten,

 

hwjd

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
  • 0

Maarten, jouw quote van de kvk site is een beetje (heel erg) onvolledig!

Direct onder de door jou geciteerde tekst staat namelijk:

 

In mijn eerste bericht stuurde ik die link al. Ik kan die hele pagina wel hier integraal overnemen, maar ik denk dat de TS verstandig genoeg is om een link aan te klikken en op de KvK website de gehele tekst te lezen. Met de tekst die je hier hebt neergezet is de vraag van de TS niet beantwoord.

Link naar reactie
  • 0

Hoezo wordt de vraag niet opgelost? Op de aangegeven pagina staat heel duidelijk dat rechtshandelingen (waaronder het sluiten van overeenkomsten) ongedaan gemaakt kunnen worden door de ouders en/of door de eigenaar van het bedrijf indien de ouders hiervoor geen toestemming hebben gegeven.

 

Op die hele pagina staat nergens dat de klant de overeenkomst kan ontbinden, als dat zo was geweest had het op deze pagina gestaan. Daarom had jij de vraag in principe al beantwoord door de link naar die kvk pagina te plaatsen maar blijkbaar was het nog niet duidelijk voor de TS. Daarom heb ik daar nog een stuk van gequote in de hoop het wel duidelijk te maken.

 

Wat betreft jouw quote: ik verwacht niet dat je die hele pagina overneemt maar de quote zoals die daar stond en wat jij zelf in dat bericht zei suggereerden dat je geen bedrijf kon beginnen zonder handlichting, wat niet klopt. Daarom heb ik deze aangevuld.

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
  • 1

Hoezo wordt de vraag niet opgelost? Op de aangegeven pagina staat heel duidelijk dat rechtshandelingen (waaronder het sluiten van overeenkomsten) ongedaan gemaakt kunnen worden door de ouders en/of door de eigenaar van het bedrijf indien de ouders hiervoor geen toestemming hebben gegeven.

 

Dat is bij iedereen bekend, daar gaat het TS dan ook niet om.

 

Op die hele pagina staat nergens dat de klant de overeenkomst kan ontbinden, als dat zo was geweest had het op deze pagina gestaan.

 

Je doet nu een veronderstelling. Er vanuit gaan dat iets zo is, terwijl het niet staat beschreven kan best gevaarlijk zijn.

 

Wat betreft jouw quote: ik verwacht niet dat je die hele pagina overneemt maar de quote zoals die daar stond suggereerde dat je geen bedrijf kon beginnen zonder handlichting, wat niet klopt. Daarom heb ik deze aangevuld.

 

De zin start met "Wanneer u geen handlichting heeft gekregen...". De TS heeft geen handlichting aangevraagd, dus is dat stuk ook niet van toepassing op hem. Als hij hem wel aangevraagd zou hebben, maar hem niet had gekregen, dan is wat daar staat een optie, maar voor TS leek mij dat niet interessant en ik heb dat daarom bewust weggelaten.

 

Op http://forum.sprout.nl/index.php?board=46;action=display;threadid=9672 heb ik wel het volgende gevonden voor TS:

Op zich zijn rechtshandelingen die je zonder toestemming van je ouders doet wel geldig, maar je ouders kunnen een dergelijke rechtshandeling vernietigen. Dat moet dan binnen 3 jaar nadat jouw ouders bekend zijn geworden met jouw rechtshandeling. Ook kun je dat zelf, namelijk binnen 3 jaar nadat je meerderjarig bent geworden. (art. 3:32 lid 2 en art. 3:52 lid 1 sub a BW). Na de vernietiging dienen over en weer de reeds verrichte prestaties ongedaan te worden gemaakt (jij geeft jouw gekochte computer terug en de verkoper geeft jou je geld terug) voor zover mogelijk.

Je wederpartij (degene met wie je een contract sluit) kan zich niet op deze vernietigbaarheid beroepen, als hij bijvoorbeeld achteraf spijt krijgt van de overeenkomst (staat niet in de wet, maar is jurisprudentie over).

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik denk dat er niets te onbinden valt: het is geen rechtsgeldig contract.

De wet zegt dat de rechtshandeling vernietigbaar is; er is dus wel degelijk een rechtsgeldig contract.

 

En voor TS: correct, enkel de ouders kunnen de vernietiging kan enkel ingeroepen worden van de zijde van de minderjarige.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.