• 0

De beste rechtsvorm?

Hallo ondernemers,

 

Ik zal me even voorstellen: Ik ben Laurens, 22 jaar oud en student.

 

Ik ben bezig met een aantal partners een organisatie op te zetten. We willen beginnen met t-shirt verkoop en evenementorganisatie, later komen daar wellicht meer armen bij. We zijn met een behoorlijk aantal (ga uit van 6-8 ).

We hebben een diverse verzameling vaardigheden, maar helaas zijn juridische zaken daar geen onderdeel van.

Het kapitaal waar we in het begin mee werken zal rond de 5,000 euro liggen, maar hopelijk groeien. We hebben de optie om een lege BV te kopen voor 1 euro (de BV is 'echt' leeg, geen saldo, geen schulden).

 

Mijn vraag is eigenlijk of het de 'beste' keuze zou zijn om die lege BV te kopen en daarin te beginnen met onze onderneming. Ik heb gehoord dat het voor een BV verplicht is om ten alle tijden 18,000 euro aan middelen te hebben, volgens mij is dit niet zo zwart/wit en heeft het meer met aansprakelijkheid te maken. Hier weet ik echter het fijne niet van (details over die hele 18,000 euro kwestie stel ik zeker op prijs!).

 

Mocht de lege BV niet de beste oplossing zijn dan zijn suggesties erg welkom, zelf hebben we ook nagedacht over een stichting maar dat van de hand gedaan ivm het winstoogmerk en een prijzige latere overzetting naar BV. Mocht er voor fatsoenlijk commentaar extra informatie nodig zijn dan lever ik die graag.

 

Alvast bedankt,

 

Laurens

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat in jullie case de Personen Vennootschap (lees: voormalig VOF) het meest voor de hand ligt..Hierbij kan je alles zelf regelen en kan je de overeenkomst aanpassen naar eigen wil / op eigen wijze..Lees boek 7 vanaf artikel 800 (Burgerlijk Wetboek) eens door...zijn zeer weinig artikelen die een hoop duidelijker maken..

 

Een commanditaire vennootschap lijkt mij nl. geen optie, gezien ik niet uit het verhaal opmaak dat er een vennoot is die alleen geldschieter is of iets..NV/BV heb je inderdaad kapitaal voor nodig. Dit veranderd wel binnen een jaar overigens, maar momenteel staat de eis van 18.000 euro nog steeds in de wet vermeld..ex art. 178 boek 2...Het hoeft inderdaad geen 18.000 euro te zijn permanent, het mag zoiezo 2.000 euro afwijjken (niet bij de oprichting overigens).

 

Vereniging/ Stichting wordt tricky met winst idd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De vraag of je een vof of een bv moet starten is van veel factoren afhankelijk. (denk aan je belastingen en verzekeringen!). Gezien het aantal mensen waarmee je start is een vof niet het meest voor de hand liggend. Maar je kunt bijvoorbeeld ook een maatschap overwegen. Heb je wel gezocht in dit forum, er is al veel over geschreven:

 

https://www.higherlevel.nl/zoeken?l=1&q=bv+of+vof

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Laurens

 

Ik gok erop dat de lege BV ad 1 euro een deal is binnen eigen kringen?

Een schone en lege BV gaat doorgaans voor 1.000 a 2.000 euro. Dus je hebt een prachtdeal of er is iets wat niet uit de balans blijkt (schulden fiscus, buitenbalans verplichtingen).

 

Als je een lege BV koopt (ik spreek dus liever van een schone BV) dan heb je geen 18K nodig (waarom zou je anders een lege BV kopen, dan kun je net zo goed een nieuwe oprichten!) en is er dus geen enkele noodzaak om 18K te storten. Gewoon naar de notaris (kost wel flink geld met 6 tot 8 aandeelhouders), BV kopen en aandeelhoudersregister wijzigen. Geen 18K, geen verklaringen van geen bezwaar en draaien maar.

 

De BV kan dus een goede oplossing zijn, maar let op de besluitvorming: 8 stuurmannen kan moeilijk worden.

 

De Personen Vennootschap is nog geen wet! en dus nu niet uitvoerbaar. Overigens blijf je bij elke bedrijfsvorm zitten met de wijd verdeelde zeggenschap.

 

Een CV doet niet echt ter zake, omdat er dan sprake moet zijn van minimaal een commandite (ja, zo spel je dat echt) en dus geldschieter zonder zeggenschap.

 

Wat zijn jullie motieven om voor een BV te gaan?

- winstverwachting?

- rechtsbescherming?

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Denarius (en anderen),

 

Hartelijk bedankt voor uw commentaar en inzichten, onze keuze neigt nu richting het overnemen van de schone BV (inderdaad, uit eigen kringen). Wat ik me nu nog afvraag is hoeveel het prijsverschil is tussen 1 aandeelhouder en meerdere (zo mogelijk per aandeelhouder) is.

 

Als het echt veel uitmaakt kunnen we beginnen met 1 aandeelhouder en later de rest bijschrijven, ik neem aan dat dit (technisch gezien, los van persoonlijke rattenstreken) gewoon kan.

 

Nogmaals bedankt,

 

Laurens

Link naar reactie
  • 0

Beste Denarius (en anderen),

 

Hartelijk bedankt voor uw commentaar en inzichten, onze keuze neigt nu richting het overnemen van de schone BV (inderdaad, uit eigen kringen). Wat ik me nu nog afvraag is hoeveel het prijsverschil is tussen 1 aandeelhouder en meerdere (zo mogelijk per aandeelhouder) is.

 

Als het echt veel uitmaakt kunnen we beginnen met 1 aandeelhouder en later de rest bijschrijven, ik neem aan dat dit (technisch gezien, los van persoonlijke rattenstreken) gewoon kan.

 

Nogmaals bedankt,

 

Laurens

 

Hoi Laurens

 

Prijsverschil bedraagt doorgaans 100 euro extra per aandeelhouder.

Als je nu met 1 aandeelhouder opricht en je wilt er straks nieuwe aan toevoegen, dan heb je ook een notaris nodig en betaal je meer omdat het dan een nieuw adviestraject betreft. Dus de extra kosten kun je beter ineens voor lief nemen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.