• 0

Hoe boek ik het kopen van een auto van de zaak en hoe zit dit fiscaal?

Stel ik heb een omzet van 110.000 euro en ik koop een personenauto voor 50.000 euro. Deze auto gebruik ik 100% zakelijk omdat er privé al een grotere auto beschikbaar is.

 

Ik ben een eenmanszaak.

 

Hoe boek ik dit?

En de belangrijkste vraag waar ik niet uit kom is hoe zit dit met de belasting?

Is het zo dat ik de 50.000 euro als kosten kan boeken en dus maar over 60.000 euro belasting hoef te betalen? Of moet ik 50.000 euro delen door de af te schrijven jaren (5 jaar) minus de restwaarde?

Dus stel restwaarde is 0 euro, moet ik dan 110.000 euro minus 10.000 euro (afschrijving auto) belasting betalen over 100.000 euro in het jaar dat ik de auto heb gekocht ? En die 10.000 euro elk volgend jaar boeken als afschrijving/kosten?

 

Alvast bedankt voor het antwoord.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is het uberhaupt verstandig om een auto te kopen? Is een lease optie niet beter, scheelt je een investering, dekt je onderhoud, onvoorzienen uitgaven zal je ook niet hebben en als belangrijkste reden, 50 k invetseren druk wel veel (bij een omzet van de geschetste 100 k) op je werkkapitaal.

 

 

www.mkbduurzaam.nl de informatie site om concreet met Duurzaam Ondernemen te beginnen.

Link naar reactie
  • 0

Neen, natuurlijk kun je die auto niet als kosten boeken, dat is hij ook niet.

 

Er verandert niets aan je balanstotaal (afgezien van de bijkomende koopkosten).

 

Je bankrekening vermindert met E 50.000,--

En er komt een nieuw activum: auto, E 50.000,-- (nu los van de BTW) bij.

 

Je mag deze auto afschrijven (5 jaar), en de kosten als bedrijfskosten noteren. De fiscus zou wel een poging wagen om je voor privégebruik aan te slaan, maar als je privéauto groter, duurder is, dan gelooft ie wel. Andersom wordt het moeilijker: Mercedes voor de zaak Fiat500 privé, gelooft ie nooi dat je met je heel gezin met vakantie gaat met de Fiat.

 

Ik verwijs naar diverse topics waarin gesteld, dat een auto van de zaak, wel de duurste investering is.

 

Kun je niet in iets anders terugploegen?

 

Succes, Karel

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie beide antwoorden.

 

Mercedes voor de zaak Fiat500 privé, gelooft ie nooi dat je met je heel gezin met vakantie gaat met de Fiat.

 

Ja dat is inderdaad een tekort van de belastingdienst. Zelf wil ik comfortabel naar het werk rijden, in het weekend heb ik al die luxe niet nodig en ons gezin bestaat uit mijn vrouw en mij en als we op vakantie gaan gaan we met het vliegtuig.

 

50 k invetseren druk wel veel (bij een omzet van de geschetste 100 k) op je werkkapitaal.

 

Die 110k was maar een voorbeeld, in het echt is de omzet een stuk hoger.

Werkkapitaal heb ik niet nodig. Als ICT-er wil ik alleen loon en dat hoeft niet veel te zijn en ik wil 1 keer in mijn leven een luxe auto kopen en uiteraard daar zo min mogelijk aan betalen en lease behoort niet echt tot de opties. Bij leasen heb ik altijd het idee dat ik minimaal 1/3 duurder uit ben dan wanneer ik de auto koop en daarna weer verkoop.

Link naar reactie
  • 0

Jij: Ja dat is inderdaad een tekort van de belastingdienst.

 

Neen hoor, dat geloof ik niet, dat het een tekort is. Hij zal trouwens ook als je privéauto groter en duurder is, je met argusogen volgen. Waarmee rijd je naar de luchthaven? Het is erg gemakkelijk om toch de bedrijfswagen te gebruiken voor (m)enige privéritten.

 

Jij: 1 keer in mijn leven een luxe auto kopen

 

Ik hoop dat je dat vaker zult kunnen doen, maar ik meen dat je jezelf nu tegenspreekt, WELKE auto zou groter dan wel duurder worden?

 

Heb je overigens al een eigen huis? If not, koop er een en breng de hypotheekrente in mindering van je inkomen.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0
Neen hoor, dat geloof ik niet, dat het een tekort is.

 

Hierin verschillen we dan van mening.

 

Hij zal trouwens ook als je privéauto groter en duurder is, je met argusogen volgen.

 

Privé auto is inderdaad groter maar niet duurder.

 

Waarmee rijd je naar de luchthaven? Het is erg gemakkelijk om toch de bedrijfswagen te gebruiken voor (m)enige privéritten.

 

Voor korte ritten hebben ze de taxi uitgevonden en ik zal dit zeker nooit met de auto doen, alleen al vanwege de parkeerkosten op schiphol.

 

Ik hoop dat je dat vaker zult kunnen doen, maar ik meen dat je jezelf nu tegenspreekt, WELKE auto zou groter dan wel duurder worden?

 

Waar spreek ik mezelf tegen?

Privé auto is groter maar zeker niet duurder, sterker nog die kosten maar 17000 euro. 2de-hands is namelijk stukken goedkoper. Zakelijk zit ik te twijfelen tussen een Porsche Cayman of Audi TT (ja die zijn duurder dan 50.000,= euro, maar die 50.000,= was ook maar een voorbeeld).

 

Heb je overigens al een eigen huis? If not, koop er een en breng de hypotheekrente in mindering van je inkomen.

 

Dat gebeurt al jaren, ook toen ik nog in loondienst was, maar dat zet geen zoden aan de dijk. 3 uurtjes werken en dan heb ik net zo veel verdient als de rente die ik per maand terug krijg (dit is niet arrogant bedoelt, maar alleen om aan te geven wat voor druppel dit is). Dit huis wordt overigens ook al per jaar maximaal afgelost (mag 10% boete vrij aflossen).

Link naar reactie
  • 0

off-topic: heb je wel even uitgerekend of dat wel voordeliger is, hypotheek aflossen? Ook met het oog op de toekomst en de bijleenregeling, etc? Ik krijg overigens geen rente per maand terug van de Belastingdienst. Ik doe zo laat mogelijk aangifte, zodat ik netjes 5,15% (vanaf 1 oktober 2008: 5,45%) rente daarover vang.

 

on-topic: De belastingdienst zal zeker aandacht hebben voor die zakelijke auto. Dat betekent dat je door middel van een sluitende kilometeradministratie zult moeten aantonen dat je privé geen gebruik maakt van de auto. Die auto mag je niet ineens ten laste van de winst brengen, maar zul je moeten afschrijven met maximaal 20% van de aanschaffingskosten per jaar (je kunt dus in minder dan 5 jaar klaar zijn met afschrijven, afhankelijk van de restwaarde).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Wat ik in de discussie mis is de bijtelregeling.

 

Stel je koopt Porsche a 50 000,-. Dan moet je elk jaar 22 procent - of 24 - van die 50 000 bij je inkomen op tellen. Daarover moet je belasting betalen.

 

Ook als je tweedehands koopt. De belasting op bijtelling gaat over de nieuwwaarde uit de catalogus.

 

Volgens mij is een auto voor een ondernemer nooit een goede investering.

Ik huur altijd, is veel goedkoper.

Leasen moet ik eens uitzoeken.

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0
Stel je koopt Porsche a 50 000,-. Dan moet je elk jaar 22 procent - of 24 - van die 50 000 bij je inkomen op tellen. Daarover moet je belasting betalen.

 

Leg uit?

 

off-topic: heb je wel even uitgerekend of dat wel voordeliger is, hypotheek aflossen? Ook met het oog op de toekomst en de bijleenregeling, etc?

 

Hier ga ik me in verdiepen, misschien moet ik het dan over 20 jaar uitsmeren.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik in de discussie mis is de bijtelregeling.

 

Stel je koopt Porsche a 50 000,-. Dan moet je elk jaar 22 procent - of 24 - van die 50 000 bij je inkomen op tellen. Daarover moet je belasting betalen.

 

Ook als je tweedehands koopt. De belasting op bijtelling gaat over de nieuwwaarde uit de catalogus.

 

Volgens mij is een auto voor een ondernemer nooit een goede investering.

Ik huur altijd, is veel goedkoper.

Leasen moet ik eens uitzoeken.

 

 

dat is alleen als hij hem ook prive gebruikt, en dat wil hij dus niet of iig niet voor meer dan 500 km

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie
  • 0

Wat mij opvalt is als medeondernemers een vraag over een wat duurdere auto stellen dat min of meer iedereen gelijk de vraag stelt of het verstandig is en of het niet beter is om een krot te kopen en geld in de zaak te laten oid. Ik zou toch van een doorsnee ondernemer verwachten dat deze op het moment dat ie enigzins dat geld heeft bv een leuke/gave auto koopt of least of voor mij part een boot of camper. Er zijn hier een hoop mensen die een hoop dingen schijnen te weten en interessante dingen vertellen over een hoop constructies en fiscaliteiten maar blijkbaar nauwelijks geld verdienen. En dus ook in een krot rondrijden. Ik ben ondernemer geworden omdat ik het geld wat ik verdien graag wil uitgeven zonder dat iemand op mijn vingers kijkt en vraagt of het niet beter is om een 5 jaar oude zwarte VW golf te kopen ipv mijn huidige BMW Cabrio. Dit moest ff van mijn hart, ben weer teleurgesteld in de ondernemers hier! Voor de rest een hoop leerzame dingen, maar laten we niet steeds zo Hollands denken!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.