• 0

Google SEO: vandaag topposities, morgen onvindbaar

Beste mensen,

 

Ik ben van beroep software developer en heb aardig wat kennis van SEO. Zo heb ik diverse sites weten te optimaliseren tot topposities: zoekwoorden en zoekwoordcombinaties waarbij de sites op pagina 1 van google in de resultaten terecht komen.

 

Nu zit ik met het volgende. Onlangs ben ik een nieuw online project gestart. Ook deze website is helemaal geoptimaliseerd voor bepaalde zoekwoorden, en met succes! Een paar dagen na dat Google de website had geindexeerd hadden we zelfs top 1 posities (en dat ZONDER backlinks!).

 

Maar... dat was van korte duur. 2 dagen later was de site zo goed als onvindbaar. Vervolgens circa een week later, had de site wederom topposities. Dat duurde circa een week. Opeens waren we weer zo goed als onvindbaar (ergens op pagina 30).

 

Afgelopen donderdag kregen we wederom topposities, dat heeft weer 2 dagen geduurd, daarna weer ergens vanaf pagina 28 vindbaar.

 

We maken geen gebruik van smerige truuks zoals cloaking, spammen of wat dan ook.

 

Hoe kan het in godsnaam dat je op dag 1 topposities hebt en op dag 2 zo goed als onvindbaar bent? En uiteraard dat dat proces zich herhaalt.

 

Is er iemand die dit gedrag van Google kent? Weet iemand waarom Google dergelijk gedrag vertoont en wat de aanleiding daar toe is?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 1

NIeuwe berichten worden beter gewaardeerd vanwege de nieuwswaarde. Als je bericht ouder wordt vervalt de nieuwswaarde en moet je concurreren met de andere sites die op hetzelfde keyword willen ranken.

 

Andere sites met nieuwere berichten scoren dan weer hoger. Een nieuw project heeft in het begin maar weinig power en je zal de tijd moeten nemen om backlinks te regelen en je site te laten groeien in Google.

Link naar reactie
  • 0

Google maakt gebruik van meerdere servers om zijn zoekresultaten te tonen. Het heeft een aantal hoofdservers, maar als die "vollopen", kom je op een "zijserver" terecht. Deze bevatten vaak niet de volledige index, dus kan het perfect dat jouw website zeer goed scoort op een bepaalde server, maar als je op een andere dag toevallig met andere Google server bent verbonden, je totaal onvindbaar bent.

Link naar reactie
  • 0

Dat Google verschillende servers en datacenters gebruikt verklaart inderdaad wel het een en andere, hoewel ik de verschillen dan wel heel erg groot vind (op server A sta je op pagina 1 positie 3 en op server B ergens op pagina 32), maar goed.

 

Verder weet ik uiteraard dat het erg belangrijk is goede backlinks te krijgen. Nu heb ik al een aantal PR4, PR5 en PR6 sites zover gekregen dat zij naar mij linken (dit zijn relevante sites met relevante artikelen/onderwerpen), uiteraard zonder een rel=nofollow in de link. Heeft er iemand enig idee hoe lang het duur voordat Google deze links gaat waarderen? Als ik zoek bij Google met de optie 'link:' dan vind google nog steeds 0 backlinks... ook de PR van onze site staat nog steeds op 0. Grappig is wel dat de sites waarop die links zijn geplaatst nu op pagina 1 van google staan met de voor mijn site relevante zoekwoorden die in het desbetreffende artikel stonden, en wel binnen en half uur nadat er een artikel met een link naar mijn website was geplaatst!!

 

Google kan dus blijkbaar heel snel indexeren! Maar onze site? Die wordt nog steeds niet gevonden...

 

Link naar reactie
  • 0

Heeft er iemand enig idee hoe lang het duur voordat Google deze links gaat waarderen?

 

Enkele weken tot maanden, vermoed ik.

 

Als ik zoek bij Google met de optie 'link:' dan vind google nog steeds 0 backlinks...

 

De link-zoekfunctie van Google laat helaas niet alle links zien. Dat kan dus zo blijven.

 

ook de PR van onze site staat nog steeds op 0.

 

De toolbar-PR wordt eens in de paar maanden geüpdated. Hij zegt overigens niet zoveel.

 

Google kan dus blijkbaar heel snel indexeren!

 

Ja, bij sites met een hoge PR of hoge nieuwswaarde. Bij doorsnee sites kan het weken tot maanden duren.

Link naar reactie
  • 0

Google is ook niet gek. Ze zien dat mensen truuks uithalen om hoger in de Google ranking te komen ("SEO" noemt men die truuks) en dan steken ze daar - terecht - een stokje voor. Dus vandaag werkt je truuk, morgen niet meer. Morgen zijn er weer andere truuks, die volgende week niet meer werken. Uiteindelijk is er maar één manier om permanent hoog te komen op de Google lijst: goede content bieden. En zorgen dat je pagina's "netjes" zijn in de goole definitie, dus geen enge truuks, en goed geindexeerd kunnen worden, dus geen flash.

 

En, ehm, ik wil niks zeggen, maar ik vind je nickname nogal pretentieus, zo niet puberaal. Niet erg passen bij dit forum.

Link naar reactie
  • 0

Probeer dat zoeken met link: eens bij Yahoo! Daar werkt het een stuk beter. Als je overigens webmastertools gebruikt heb je wel weer beter inzicht in de links die naar jouw site verwijzen.

 

Overigens moet je je website niet aanmelden bij google. Dan leg je het initiatief bij google neer! Je moet juist zorgen voor links naar jouw website, dan leg je het initiatief bij jezelf. Zorg voor goede links en het zou kunnen dat je binnen een week in de zoekresultaten zit!

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Fresh content en kwalitatieve linkbuilding is de boodschap... Als je dat goed doet, zal je na een tijd enige stabiliteit zien.

 

Erdal

Wilt u meer bezoekers op uw website? Meer Sales?

Met een gratis positie rapport kent u de ranking van uw website.

Zoekmachine Optimalisatie bedrijf - www.websem.be

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat het doel is om een een hoge ROI percentage te bereiken. ONderstaande zul je vast al weten.. maar het kan misschien zijn dat je zoektermen teveel concurrentie hebben.. waarschijnlijk moet je je ook nog bewijzen als webpagina.. maar weet niet of die tot het sandbox effect word gerekend.

 

hieronder wat informatie die eventueel bruikbaar is voor andere die intresse in SEO hebben.

 

Zorg dat je je goed positioneerd d.m.v. zoektmermen (dus geen zoekwoorden). Speel in op de long tail.

Hierbij mag je ervanuit gaan dat bij longtail een hogere conversie zit.

 

Hoe zorg je er nu voor dat je deze zoektermen optimaal benut?

 

Stel je eerst de vraag bij je website:

zoeken mensen op productnamen.

zoeken mensen naar polossingen die ze graag zouden zien

of formuleren mensen juist hun problemen als ze zoeken naar iets waar jij een oplossing voor biedt?

 

Vervolgens brainstrom je over verschillende zoekwoorden voor je website, zoek combinatiewoorden (synoniemen voor jargon).

 

Deze woorden kun je krijgen door de zoeken op:

je huidige website

huidige offline reclame-uitingen

websites van anderen

zoekwoord- en synoniemenhulpprogramma's (www.mijnwoordenboek.nl/synoniem.php)

webstatistiekpakket of logfies van je interen zoekmachine.

 

vervolgens zorg je dat je content hierop is aangepast, zorg voor de juiste linkbuilding, gebruiksvriendelijke urls, een goede sitestructuur. google.com/webmaster google.com/analytics zijn zeer handig.

 

Ben verder van mening dat SEO geen truucjes zijn maar gewoon slimme toepassing van verschillende technieken zie zoekmachines gebruiken om door websites de crawlen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo, wat een onzin. Zoveel verschillen in zoekwoord posities in enkele dagen tijd is onmogelijk voor een website met effectieve zoekwoorden. Je website en doelstelling c.q. structuur hiervan kan ik niet zien, dus ik kan geen enkel oordeel geven. De Google PageRank (0-10) is nog steeds de belangrijkste graadmeter voor de relevantie, kwaliteit en diepgang van websites. Deze blijft belangrijk en is voor niet-Google staff het belangrijkste kwaliteits criterium voor iedere website. Verder zijn er PageRanks per website, zowel voor de homepage als voor de gekoppelde webpagina's. Samenvattend: een omsamenhangend en raar verhaal waarbij je niemand de kans geeft om de website te analyseren, waarschijnlijk omdat je een 'free lunch' verwacht. Niet goed !

theweb2.0 search marketing | webanalytics

www.theweb20.nl

Link naar reactie
  • 0

Goeie vraag. Niemand heeft inside information, wat SEO en SEM adviseurs ook zeggen, maar dergelijke schommelingen in deze kwestie (afhankelijk van zoekwoord en kwaliteit van de betreffende website) heb ik sinds 2001, in de internationale zoekmachine branche, niet meegemaakt. Ik snap de vraag niet en twijfel aan de intentie en integriteit van de vraag. Google is absoluut almighty en deze positie hebben ze afgelopen 10 jaren in alle stilte opgebouwd totdat enkele jaren geleden dit fenomeen (want dat is het) bekend en succesvol is gebleken. Google heeft eigenlijk een dubbelrol omdat ze naast commerciele zoekwoord advertenties (AdWords) ook de meest relevante, meest transparante en meest relevante websites moeten tonen op basis van de zoekopdracht.

theweb2.0 search marketing | webanalytics

www.theweb20.nl

Link naar reactie
  • 0

Heren, heren, heren...

 

Er is hier helemaal niks bijzonders aan de hand. Wanneer een site net gelanceerd is of soms zelfs na een grote update, dan schommelt de indexering flink. Ja zelfs van positie 1 tot positie 32. Dit stabiliseert wel weer uit.

 

Ik zie dat er veel onduidelijk is over SEO en Google, zelfs bij de 'experts' ::)

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof dat er een stabiliteit in de rankings te zien is na enkele maanden (min 3m). Er is geen enkele "SEO guru" die hierover een statement kan meedelen. Je vindt altijd verschillende meningen/adviezen terug.

Wilt u meer bezoekers op uw website? Meer Sales?

Met een gratis positie rapport kent u de ranking van uw website.

Zoekmachine Optimalisatie bedrijf - www.websem.be

Link naar reactie
  • -1

Heren, heren, heren...

 

Er is hier helemaal niks bijzonders aan de hand. Wanneer een site net gelanceerd is of soms zelfs na een grote update, dan schommelt de indexering flink. Ja zelfs van positie 1 tot positie 32. Dit stabiliseert wel weer uit.

 

Ik zie dat er veel onduidelijk is over SEO en Google, zelfs bij de 'experts' ::)

 

Niks onduidelijk, het enige wat onduidelijk is is de vraag die oorspronkelijk is gesteld door Alex, waarvan ik de intentie betwijfel omdat niemand de kans krijgt om de betreffende website met gebruikte zoekopdrachten door te nemen. Overigens heeft Alex het over schommelingen tussen pagina 1 en 32 en niet positie 1 en 32 (samen goed voor pagina 1 en 2), een wezenlijk verschil. Voor beide geldt dat de indexering altijd onderaan de zoekresultaat pagina's begint en dan naar boven klimt in een periode van minimaal 2 tot gemiddeld 4 weken, dit is puur een softwarematige kwestie in de zoekmachine databases en genoemde schommelingen zijn derhalve niet mogelijk. Wel is het zo identieke zoekopdrachten soms rouleren binnen een bandbreedte van 10 - 20 URL zoekresultaten, afhankelijk van je concurrentie. Conclusie is dat niemand Alex kan helpen omdat we de betreffende website met gebruikte zoekopdrachten (die betrekking hebben op de zgn. schommelingen) niet hebben.

theweb2.0 search marketing | webanalytics

www.theweb20.nl

Link naar reactie
  • 0

Het zou kunnen dat Google je voor onbepaalde tijd in de sandbox heeft geplaatst. Ik beheer nu zo'n 100 websites en ben dagelijks bezig met analytics en optimalisatie en doe dit ruim 4 jaar nu, ik heb dit pas twee keer meegemaakt, en wat mij opviel..

 

Je scoort zo nu en dan een toppositie (beginfase sandbox) volgens mij doet google dit om te zien of er op geklikt wordt, en zo kan die zien of het een welgemeende sandbox ban is.. overigens na zo'n 5 maanden sandbox kwam het domein weer héél sterk terug in de resultaten, en sindsdien alleen maar eerste pagina google op de gewenst trefwoorden.

 

Gebruik je overigens webmaster tools? Wanneer is die voor het laatst geupdate? die van mij staat nu op 2 dec. en die resultaten geven ook wat aan, bij Meest uitgevoerde zoekopdrachten, staat je traffic, wat geeft die aan?

 

Als je een internationaal domein hebt en je wilt alleen in de NL google, zet dan geopointing aan in je webmaster tools..

 

Verder miss een handige tip, disclaimer, zoekfunctie, AV links op alle pagina's rel="nofollow" meegeven.

 

Succes

Ruud

SEOshop e-commerce

SEOshop webwinkels, binnen 24 uur het hoogste niveau bereikt! http://www.seoshop.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 59 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.