• 0

Marketingplan CreaPot : GO or NO GO ?

Ik heb een leuk produkt-idee en vraag mij of of het geschikt is of valt te maken voor de Nederlandse markt. Graag jullie mening.

 

CreaPot (zie foto op ( http://home.wanadoo.nl/r.w.verbrugge/creapot.jpg ) is een tweedelig bloempotje, dat je uit en in elkaar kunt klikken. In de tussenruimte doe je een tekening, een foto, een wens, een bedrijfslogo of een tekst. Het plastic potje is 10 cm hoog. De minimale bestelhoeveelheid bij de producent is 5000 stuks. De kostprijs - incl transportkosten naar NL, invoerrechten, wikkel en doosje - is 0,65 euro.

 

CreaPot is vooral leuk voor twee doelgroepen :

- Kinderen kunnen een bloempotje versieren en met een plantje vullen en vervolgens cadeaugeven aan vriendjes of familieleden.

- Voor tuincentra en bloemenzaken is het leuk om de wikkel te vullen met verzorginstructie en/of foto van de volgroeide plant.

 

De produktnaam CreaPot is een samentrekking van creativiteit en bloempot.

Twee verkoopkanalen komen in beeld :

- Winkelketens in huishoudelijke artikelen om kinderen te bereiken en

- tuincentra en bloemenzaken voor tuiniers.

Een haalbare consumentenprijs in het kindersegment lijkt me 3,95 (incl. BTW). De inkoopprijs voor deze retailers is 1,65, waarbij de verzendkosten voor de importeur zijn. Retailers realiseren zo een marge van 100 % op hun inkoopprijs.

Kopers in het kanaal 'tuincentra en bloemenzaken' zullen prijsgevoeliger zijn (2,95,incl BTW, excl. plant), zodat de inkoopprijs voor 'tuinretailers' navenant lager is, 1,25 euro.

 

Mijn vragen aan jullie :

a. Zou het produkt aanslaan ?

b. Is het een goede produktnaam ?

c. Zijn de winkelprijzen haalbaar ?

d. Krijgen de winkeliers voldoende marge ?

e. Heb ik verkoopmogelijkheden over het hoofd gezien ?

 

En de belangrijkste vraag : GO or NO GO ?

 

f_creapotm_9b0133a.jpg

 

Edit, afbeelding aangepast aan forumbreedte.

SubRosa : Moving products that move people

&

R.W. Verbrugge Bedrijfseconomisch advies :

http://www.reneverbrugge.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 2

Als ik de verpakking zo zie past deze prima bij de overige 'doe het zelf met stiften en wat andere meuk'-afdeling bij iedere willekeurige speelgoedwinkel. Lijkt me daar prima passen. Ik kan me nog herinneren dat ik met wat stiften en tandwielen met wat gaten erin (geen idee meer hoe dat heette) urenlang hallucinatie-opwekkende tekeningen maakte.

 

Daarnaast zijn misschien peuter-speelzalen en basisscholen (voor groep 1 en 2) goede afnemers, die hebben er immers ongeveer 20-30 nodig per klas.

 

Daarnaast hebben de potten een specifieke afmeting en de papiertjes die erin moeten dus ook. Mocht het een succes worden moet je zelf ook de kleurplaten / andere versiersels bieden om je bloempotjes te kunnen 'pimpen'. In het mooiste scenario draai je naast die euro op je potje ook nog eens een euro op iedere 25 kleurplaten die je erbij weet te verkopen, een beetje kind verpest er 5 per sessie, dus mocht het nou erg leuk blijken te zijn ($$).

 

En als je toch bezig bent met eigen kleurplaten is het ook leuk om wat transparante patroontjes mee te leveren en een hoop spul erbij te verkopen om vervolgens in die bloempot te storten. Zo kunnen kinderen nep-vissekommen maken, vullen met stenen, gekleurd zand etc. etc. etc.

 

Er zal ongetwijfeld een markt voor zijn, maar ik weet niet of je er 100.000 gaat verkopen. Daarom denk ik dat je eigen marges wat aan de dunne kant zijn. Stop wat extra dingen in die doos en verkoop het voor 6,- waarbij jij 3 euro pakt en de winkelier 3 euro. Als je het wegzet als product waarbij je met van allerlei (goedkope) extra's het plezier bij het kind zolang mogelijk kunt rekken is de consumentenprijs van 6 euro in mijn ogen ook wel gerechtvaardigd.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Goede feedback! Reus voor Joost

 

De beheerders hier heten Mods en ik ben er daar een van (verantwoordelijk voor de afdeling Commercie en Marketing).

 

Nee, ik zie dit niet als het aanbieden van een product, noch om het vragen voor een investering. Verre van: ik vind het eerder een van de meest vergaande en dus interessante vragen, die ik de afgelopen 4 jaar hier heb meegemaakt. Wat mij betreft mogen er nog veeeel meer van dit soort vragen komen!

 

Maar de realiteit leert, dat maar weinig ondernemers zo open durven te zijn over prijzen, vragen die bij hen leven en onzekerheden. Erg knap. Houd ons hier op de hoogte, dat wordt door de leden enorm gewaardeerd!

 

Ik weet veel te weinig van deze markt. Ik zou meer verwachten uit de kinderhoek, ook door de naam Creapot. Moest onmiddellijk denken aan een andere combinatie van kinderen met pot : as-fpotm.jpg

 

Ook heb ik ooit een potje gezien met een zakje erin, waarin zaadjes zaten. Als een mens/kind er goed voor zorgde, dan kwam er een soort gezichtje van plantjes tevoorschijn. De combinatie kids/plant/pot/crea is dus zeker een mogelijkheid.

 

Geen idee of deze nog in NL verkocht worden. IIG in de UK. Zou wellicht een parallel-businesscase voor je kunnen zijn. Good luck!

Link naar reactie
  • 0

Gedurfd je prijzen zo op het net knallen.

 

Ik vind het typisch een product voor bij de kassa. Zorg dus voor een duidelijke presentatie gericht op de omgeving bij een kassa. Niemand gaat naar zoiets op zoek, maar als je het ziet wil je het voro de grap wel eens proberen.

 

 

PS: Mag de foto iets kleiner. Het leest enigzins ongemakkelijk.

PPS: de laatste kneus is van mij Stef in Form.

Link naar reactie
  • 0

Het verbaasd me wel dat als je een bedrijf hebt wat "R.W. Verbrugge bedrijfseconomisch advies" heet, dat je dan hier komt vragen of het een goed idee is. Volgens mij past het ook niet helemaal met je bedrijf.

 

Mocht het wat worden dan adviseer ik je wel om iemand in te huren om het webdesign te doen. Je huidige website is wat ehm... ouderwets?

Link naar reactie
  • 0

Evaluatie CreaPot

 

Dank voor de reacties, het aantal lezers van het marketingplan stijgt nauwelijks meer, dus tijd voor de evaluatie.

 

a. De vorm van het potje (schuin aflopend) is een probleem voor het bedrukken en voor het flexibel invoegen van wikkels. Een rechte wikkel past er niet in. Kinderen kunnen niet zelf een tekening maken maken, maar moeten kleurplaatjes hebben.

 

b. "Het is typisch een kassaprodukt".

Mee eens, en alle leveranciers willen hun produkt bij de kassa zetten, maar een winkel heeft meer 'drukke' punten.

 

c. "Het produkt is meuk".

De markt voor cadeautjes, kinderspeelgoed, tuinieren, enz is een enorme markt, waarin altijd plaats is voor een produkt met een lage prijs.

 

d. "Je moet de toegevoegde waarde van CreaPot verhogen, want je marge is te laag".

De marges in euro's in de markt voor kleine snelopende consumentenartikelen zijn nu eenmaal laag (in % overigens hoog). Maar het is de kunst door produktuitbreiding meer waarde voor de consument te scheppen dan de kostprijs als gevolg hiervan stijgt. Oplossing : zaadjes, bloembolletje of jonge plant bijvoegen. De bijpassende wikkel al bij producent bijvoegen.

 

e. "Lof voor het prijsgeven van je produktidee en je kostprijs".

De risico's hiervan vallen mee. Concurrenten hebben een langere time-to-market' dan ik. Bovendien blijkt het produkt toch niet nieuw, dus ze weten al dat het er is.

 

f. "CreaPot komt me bekend voor".

Inderdaad het blijkt, vrij succesvol, met zaadjes, bij Bruna gestaan te hebben.

 

Conclusie :

 

GO

Dit doe ik in de vorm van enkele standaard-concepten rondom het potje. Er komt dan al een plantje in het potje of er zitten bloemenzaadjes of kruidenzaadjes bij. Samenwerking met tuincentra is noodzakelijk.

Het kindersegment is onaantrekkelijk.

Tuincentra kunnen zelf een concept ontwikkelen (en kopen Creapot bij mij in bulk) of zij nemen mijn standaard-concepten af.

Lancering : lente en vroege zomer 2009

 

SubRosa : Moving products that move people

&

R.W. Verbrugge Bedrijfseconomisch advies :

http://www.reneverbrugge.nl

Link naar reactie
  • 1

Ik denk dat je met een andere insteek ook een geheel andere doelgroep kunt aanspreken. Ik denk hierbij aan de doegroep vrouwen van 20 - 50 jaar (huisvrouwen). Personalisatie van producten is heel populair in deze doelgroep, zeker in het interieur.

 

Ik stel me een pot voor waarbij je meerdere papiertjes krijgt in de juiste pasvorm. Hierop kan al een mooie print op gedrukt zijn, of men kan er een eigen ontwerp of foto op (laten) printen. Het idee van een kleurplaat is leuk... maar ik vraag me af of men zit te wachten op een lelijke kindertekening in zijn / haar interieur.

 

De presentatie en verpakking moet dan wel een andere uitstraling krijgen. Het kom op mij nu erg goedkoop over, als een product dat ik voor 2 euro bij de action kan kopen. Als je dit een beetje leuk presenteert en neerzet in ketens als de bijenkorf, expo, de beter tuincentra, denk ik dat je ook een hogere prijs kunt vragen (ergens tussen de 5 en 25 euro?). De naam creapot vind ik te erg voor de hand liggen en cheezy. Deze moet dan ook veranderen.

Link naar reactie
  • 0

M'n kids hebben beiden een vergelijkbare beker-met-groot-oor. Geen idee of die beker bedoeld is om echt uit te drinken, er staan nu potloden en viltstiften in.

Voordeel van de beker is dat je met een recht stuk papier zelf iets 'leuks' kunt maken ter decoratie.

De beker is dus wel in de NL op de markt en ik gok dat het dezelfde producent is als de creatpotten.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • -1

Hai Subrosa,

 

Nogmaals mijn complimenten voor je openheid. Zo je wilt, kan je/men dit zien als marktonderzoek, productontwikkeling, wikinomics en/of het begin van je marketingcampagne.

 

Hoe dan ook : we hebben nog weinig meegemaakt dat mensen daadwerkelijk openheid van zaken geven.

 

hou ons op de hoogte wanneer de Creapot in de schappen staat !

 

Ewout

Link naar reactie
  • 1

Je gebruikt het nu alleen als bloempotje weliswaar.

Maar je kan dit product voor nog zoveel andere segmenten gebruiken.

 

- Ik denk bijvoorbeeld aan Pinky's (snoepwinkel)

Hier staan vaker blikken (niet origineel meer) welke je kan laten vullen met snoep.

Misschien als je een template maakt zodat mensen deze kunnen downloaden

en eventueel kunnen uitprinten met een foto van hunzelf is dit ook leuk om te kunnen geven

op een verjaardags feestje. Mensen kunnen deze "pot" dan altijd nog wel gebruiken als

een serveerbakje thuis. (nootjes etc etc.)

 

Tevens zie ik op internet het concept, full colour mokken.

Misschien niet direct bedoeld als directe verkoop aan winkels maar wel geschikt als extra verkoopkanaal.

Het principe werkt als volgt:

Mensen kunnen online een foto uploaden, jij print die vervolgens uit en zet ze in de de mok.

Ideaal of leuk voor moederdag - verjaardag oma / tante............

 

Eerlijk gezegd denk ik dat als je naar meer van deze oplossingen gaat zoeken je nog meer verkocht krijgt

dan alleen te gebruiken als bloemenpotje.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.