• 0

De werking van inkomstenbelasting

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aan het eind van het jaar doe je net als altijd je belastingaangifte, dan krijg je een aanslag van de belastingdienst en afhankelijk van je resultaten moet je belasting betalen. Je krijgt daarnaast aan de hand van een schatting waar je door de belastingdienst om wordt gevraagd eventueel een voorlopige aanslag, zodat je de belasting eerder betaald.

Link naar reactie
  • 0

Krijg ik nog een kneus ook. "Weinig hulpvaardige inbreng."

 

Ga eens zelf op onderzoek uit. Je kan mij niet vertellen dat wanneer je een vraag hebt over inkomstenbelasting dat je niet even naar de belastingdienst website gaat. Daar wordt het erg duidelijk verteld.

 

 

 

 

 

 

Voor hoger opgeleid commercieel personeel neem contact op via

www.profilerecruitment.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal,

 

Ik ben bezig met de opstart van mijn bedrijf.

Ik zal, omdat het een eenmanszaak is, inkomsten belasting moeten betalen.

 

Kan iemand mij vertellen hoe dat in zijn werk gaat?

 

Hoi ThomW

 

Ik begrijp dat je de reacte niet hulpvaardig vind, maar de vraag de je stelt, levert een eindeloos antwoord op. Die kneus aan Marc is wel erg misplaatst!

 

Velen van ons hebben jaren gestudeerd om het fiscale vak eigen te maken. Ik kan niet in een korte reactie jou gaan vertellen hoe de inkomstenbelasting werkt. Daarvoor is het systeem van heffingen veel te complex en de soorten belastingen te veel (om nog niet te spreken van de kruisverbanden tussen de verschillende belastingen)! HL is ook niet bedoeld als online opslag van cursusmateriaal. Vragen hier zullen toch echt specifieker moeten zijn.

 

Doe zoals starters doen: vraag een startersgesprek bij de fiscus aan, schakel een boekhouder in en bezoek de startersdagen van de KvK.

 

Lees ook de sitevoorwaarden even door. Daarin zul je lezen dat we op HL toch echt verwachten dat je eerst zelf onderzoek doet en dat vragen to the point moeten zijn. Anders blijven we als beantwoorders elke keer hetzelfde opschrijven. We vinden het leuk, maar we hebben ook wel wat anders te doen dan kopiëren en plakken.

 

En geef Marc even een reus voor herstel van de kneus ;)

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De vraag van de TS is volgens mij vrij eenvoudig, ik kan me voorstellen dat als je net als ondernemer start, dat het dan erg onduidelijk is hoe je de inkomstenbelasting moet afdragen. Er gaat best wel wat tijd over heen voordat je iets van de belastingdienst hoort. Verwijzen naar de belastingdienst website vind ik erg makkelijk, op die manier kun je 90 % van de vragen op het forum wel doorverwijzen naar Google. Daarnaast is de belastingdienst website nou ook niet echt duidelijk als je geen kennis van zaken hebt.

Link naar reactie
  • 0

Ik verwees hem naar de belastingdienst site omdat hij zoals hij zijn vraag neerzet het lijkt dat hij weinig voorwerk gedaan heeft.

Het was dus geen tip maar meer cynisch bedoeld. De vraag klinkt als "hhmm volgens mij moet je ook belasting afdragen hoe zit dat eigenlijk?"

 

Ga eerst maar eens iets lezen en dan vragen. Een iets specifiekere vraag is wel handig. Alsof hier even het hele principe van de belastingdienst en inkomstenbelasting kan worden uitgelegd. Ik heb ook een adviseur moeten bellen en betalen en ook veel moeten uitzoeken. Hoort er bij toch?

 

Het lijkt mij sterk dat hij met jouw antwoord ook veel verder komt, aangezien dat gewoon de definitie van belasting betalen is.

 

Maar ok wellicht wat bot! C'est la vie

 

 

Voor hoger opgeleid commercieel personeel neem contact op via

www.profilerecruitment.nl

Link naar reactie
  • 0

De vraag is idd kort door de bocht, maar bevat genoeg elementen om een zinnig antwoord te geven dacht ik zo. Stel iemand anders met een eenmanszaak zit op deze site en weet hier in een alinea bondig uit te leggen wat zijn kant van het verhaal is, dan is daar toch niets mis mee..

 

Ik zie dat gejauwel over specifieke vragen ed. niet zo goed in, een forum is een forum. Je hoeft het niet altijd eens te zijn met de vraagstelling, maar stel dan een wedervraag of laat de topic uit zichzelf doodbloeden ipv met de meest voor de hand liggende link te komen.

Link naar reactie
  • 0

tagere,

 

Bij mij rijst de vraag waarom jij het niet doet?

 

Toch wil ik hier iets aan toevoegen.

 

ThomW,

 

Als je van de belastingdienst een BTW-nummer vraagt en krijgt, dan moet je BTW aangifte doen. Maar dat is dan ook het enige incident wanneer je bedrijf en de fiscus elkaar tegenkomen. Eenmanszaak.

 

Je bedrijf is GEEN fiscale identiteit, en dus krijgt geen aangifteformulier/aanslag. Jij wordt persoonlijk aangeslagen, niet je bedrijf.

 

Een bedrijf is echter boekhoudplichtig (jij privé niet). Je moet derhalve in je bedrijf een boekhouding voeren. Ikzelf ben een voorstander van zelf boekhouden, kun je of wil je dat niet, dan laat je het doen. Een boekhouder is iets anders dan een fiscalist (al zijn ze vaak in dezelfde persoon verenigd). De winst die uiteindelijk uit je bedrijf rolt, moet je als inkomen aangeven. Dat doe je tegenwoordig electronisch en kan ook voor je gedaan worden door je accountant/boekhouder-fiscalist, die dan uiteraard meer van je persoonlijke situatie moet afweten, dan je bedrijf alleen. Misschien heb je privé het Kuhrhaus gekocht, of je bent ook nog part-time in loondienst, maar deze dingen staan niet in je bedrijfsboekhouding. Bij de electronische aangifte worden de nodige vragen gesteld. Als deze goed beantwoord worden ben je klaar.

 

Dat was het, succes

 

Karel

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De vraag van de TS is volgens mij vrij eenvoudig, ik kan me voorstellen dat als je net als ondernemer start, dat het dan erg onduidelijk is hoe je de inkomstenbelasting moet afdragen. Er gaat best wel wat tijd over heen voordat je iets van de belastingdienst hoort. Verwijzen naar de belastingdienst website vind ik erg makkelijk, op die manier kun je 90 % van de vragen op het forum wel doorverwijzen naar Google. Daarnaast is de belastingdienst website nou ook niet echt duidelijk als je geen kennis van zaken hebt.

 

Valt wel mee hoor, via www.belastingdienst.nl kom je in 3x klikken op http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-01.html#P8_446

 

Als je dit als starter al niet kan vinden vrees ik het ergste voor de te starten onderneming. Enige zelfwerkzaamheid wordt wel verwacht op dit forum (en van ondernemers in het algemeen).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

@Fred,

 

Daar heb je groot gelijk in, echter al deze sites storten een dermate gorote hoeveelheid informatie over je uit, dat je het heel erg moeilijk krijgt om het bos van de boom te zien. Nu valt de informatiegehalte van BD mee, mijn ervaring met veel leveranciers, met name hun FAQ's is dat ze heel veel antwoorden hebben op vragen die zij willen dat je stelt, maar de vragen die JIJ hebt staan er nooit tussen. Vandaar dat ik hier de eerste (simpele) stappen geef.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

Laat ik een voorschot geven, misschien kinderachtig, maar zo werkt het dus en daarom is de vraag niet goed te beantwoorden.

 

Je betaalt belasting over de winst, dat is omzet minus kosten (beiden ex BTW als je BTW plichtig bent). Daarop moet je wel fiscale correcties maken zoals de beperkt aftrekbare kosten (-26,5%) (bijv. representatiekosten) en -100% voor boetes. Daarop komt voorts in mindering 25% (doorgaans) van de investeringen in activa (tastbare bedrijfsmiddelen die meer kosten dan 450 euro per stuk), mits je voor meer dan 2100 euro hebt geïnvesteerd. Dan kun je nog doteren aan de FOR en heb je nog van doen met de zelfstandigenaftrek (bij minimaal 1.225 uur in de onderneming) en de startersaftrek.

 

Deze brei aan info maakt (kort door de bocht) de fiscale winst, waar je belasting over betaalt. Over die winst (+ ander belastbaar inkomen -/- aftrekposten als hypotheekrente en premies AOV) rekenen we de tabeltarieven uit van 33% tot 52%. Daarna komen de heffingskortingen daarop in mindering (sowieso de algemene en arbeidskorting). Wat overblijft, ben je verschuldigd aan IB.

 

Dan wordt op basis van de winst ook nog premie ZVW (zorgverzekeringswet) geheven ad 5,1% tot maximaal 31K.

 

Als starter is het ook goed om te weten dat de fiscus werkt met voorlopige aanslagen. Als zij weten dat jij over een jaar X IB verschuldigd bent, dan heffen ze die al aan het begin van het jaar. Zo ook de premie ZVW. Na het indienen van de aangifte over dat jaar, worden die voorlopige aanslagen verrekend en moet je bijbetalen of krijg je terug.

 

Dit is de IB in een notendop en volgens mij kun je hier weinig mee. Ik heb veel elementen overgeslagen en heb echt geen zin om de tabeltarieven hier volledig op te nemen, laat staan hoe je van commerciële winst naar fiscale winst komt en wat er allemaal van toepassing kan zijn. Vorenstaande bevat alleen de meestvoorkomende onderwerpen.

 

Wel een starterstip: je betaalt dus niet de IB over hetgeen je opneemt uit de zaak! Je betaalt IB over omzet minus kosten. Wat je privé opneemt is voor de fiscus irrelevant. Zorg wel dat de opnames de winst (na belasting) niet overtreffen.

 

Deze fiscale massa toont wel aan dat de IB per belastingplichtige erg specifiek is. Ik ben nauwelijks ingegaan op privé gevolgen in de IB.

 

En dan heb ik het nog niet eens over de BTW gehad.....

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.