• 0

Software Eigendom

Hey

 

Ik had eens een vraagje. Ik enkele zomers geleden een stukje software geschreven en had gevraagd aan iemand om mij te helpen hierbij. Die persoon wou dat gerust doen. Wij hebben dus samen dat stukje software geschreven (privé-initiatief).

 

Probleem is nu : van wie is nu eigenlijk die software? Op wie berust het auteursrecht? Kan dat dat het op beide valt en dat we dit alletwee mogen distribueren zonder toestemming van de andere of moet er telkens toestemming zijn? Er is ook nooit enige vorm van contract getekend of dergelijke.

 

Een derde partij gebruikt deze software. Kan ik nu zomaar zeggen dat ze het niet meer mogen gebruiken? Of moet ik hier ook weer toestemming vragen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Kanban

Als je iets schrijft betekent dat je daar automatisch auteursrecht op hebt. Dit betekent als ik me niet vergis dat het geschrevene tot 70 jaar na je overleiden niet zonder toestemming van jou (of na overleiden van je erfgenamen) gebruikt verspreid dan wel gedupliceerd worden. Jij hebt een deel van de software geschreven dus dat deel is jouw eigendom. Het andere deel van je partner. Jij kan gerust zeggen dat de software niet door partij drie gebruikt mag worden, of althans niet jouw deel(cruciaal voor de werking van de software?).

 

Je hebt echter wel al partij oogluikend toegestaan je software te gebruiken tenslotte weet je (uit je verhaal op te maken) al een tijd dat je software wordt gebruikt. Intrekken kan dacht ik altijd!!!!

Je zult met je partner goede afspraken moeten maken want jullie hebben voor de software elkaars recht dus nodig.......

 

Succes

 

Evert

Link naar reactie
  • 0

Ik had eens een vraagje. Ik enkele zomers geleden een stukje software geschreven en had gevraagd aan iemand om mij te helpen hierbij. Die persoon wou dat gerust doen. Wij hebben dus samen dat stukje software geschreven (privé-initiatief).

 

Probleem is nu : van wie is nu eigenlijk die software? Op wie berust het auteursrecht?

In beginsel heeft iedere auteur het auteursrecht op zijn bijdrage aan het werk. Als wij samen hoofdstukken van een boek, of verschillende routines voor een programma schrijven, dan heeft elk van ons apart het auteursrecht op zijn hoofdstukken of routines. Het totale werk kan dan slechts worden geëxploiteerd met onze beider toestemming. Maar ik mag bijvoorbeeld mijn hoofdstukken los publiceren of mijn routines in een ander programma verwerken, zonder dat jij daar iets aan kunt doen.

 

Als het niet mogelijk is om onze bijdragen te scheiden, dan is sprake van een zogeheten ondeelbaar werk. In dat geval is er maar één auteursrecht dat aan ons beiden toekomt. Ook hier geldt dat het werk slechts kan worden geëxploiteerd met onze beider toestemming. Echter, nu kan geen van ons tweeën iets doen met het werk zonder toestemming van de ander. Er is nu geen stukje meer dat uitsluitend van mij of uitsluitend van jou is.

 

Het hangt er dus voor een groot deel vanaf hoe jullie samen aan dit programma hebben gewerkt. Als ieder een bepaald stukje heeft geschreven, dan behouden jullie elk het auteursrecht op je eigen stukjes. Maar als jullie samen aan hetzelfde stuk hebben geprogrammeerd, dan is er waarschijnlijk maar één auteursrecht.

 

Kan dat dat het op beide valt en dat we dit alletwee mogen distribueren zonder toestemming van de andere of moet er telkens toestemming zijn? Er is ook nooit enige vorm van contract getekend of dergelijke.

In alle gevallen kan het werk alleen worden geëxploiteerd als toestemming is van alle auteurs. Het is dus heel verstandig om hier afspraken over te maken.

 

Een derde partij gebruikt deze software. Kan ik nu zomaar zeggen dat ze het niet meer mogen gebruiken? Of moet ik hier ook weer toestemming vragen?

Een derde mag het werk alleen gebruiken met toestemming van de auteur of auteurs. Als jij een van de auteurs bent, dan kun jij de derde verbieden de software te gebruiken. Echter, als deze derde de software heeft gekregen van een van je mede-auteurs, is er grote kans dat je ruzie met die mede-auteur krijgt. Dus nogmaals: eerst even onderling afspreken hoe het werk geëxploiteerd gaat worden.

 

Je mag overigens alles afspreken wat je wilt, zolang jullie het er maar allemaal mee eens zijn. Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat jij het volledige auteursrecht krijgt en de winst zult delen met de andere auteurs. Of dat iedereen onafhankelijk van de andere auteurs het werk mag verkopen en zijn opbrengst zelf mag houden. Leg dit wel schriftelijk vast (dus op papier, met handtekening en datum).

 

Groeten,

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw reactie.

 

Probleem is dat er eigenlijk al een beetje oneensgezindheid is tussen mij en mijn partner en de derde partij. Probleem is ook dat ik mss nog wel weet wie wat geschreven heeft in den beginne, maar mijn partner heeft delen aangepast alsook ik heb delen aangepast van hem. Op wie berust het auteursrecht van de aangepaste delen?

 

Stel ik zeg dat deel is door mij geschreven en hij zegt het tegenovergestelde? Hoe los je zoiets op? Er staat niets op papier... Eigenlijk kunnen we alletwee zeggen dat een bepaald deel zelf geschreven is. Niemand die het weet.

 

Is er hier dan sprake van 1 auterusrecht op meerdere personen?

 

de 3de partij gebruikt de software zonder enige vorm van contract (dit was niet nodig) Kan het dan nog steeds zomaar om te zeggen : je mag het niet meer gebruiken.

 

Stel we zitten rond de tafel om afspraken te maken voor het verdere verloop van het programma en we komen er niet uit. Blijft het programma dan voor wat het is en zolang we niet overeenkomen mag niemand het gebruiken?

 

Stel ik herschrijf het programma volledig opnieuw, nieuwe lay-out, code door mij zelf geschreven, nieuwe naam. Hoe kan ik bewijzen dat dit een nieuw programma is? Want uiteindelijk zal het hetzelfde doen en stukken code zullen wel hetzelfde blijven...

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw reactie.

 

Probleem is dat er eigenlijk al een beetje oneensgezindheid is tussen mij en mijn partner en de derde partij. Probleem is ook dat ik mss nog wel weet wie wat geschreven heeft in den beginne, maar mijn partner heeft delen aangepast alsook ik heb delen aangepast van hem. Op wie berust het auteursrecht van de aangepaste delen?Stel ik zeg dat deel is door mij geschreven en hij zegt het tegenovergestelde? Hoe los je zoiets op? Er staat niets op papier... Eigenlijk kunnen we alletwee zeggen dat een bepaald deel zelf geschreven is. Niemand die het weet.

 

Volgens mij (Arnoud zij het ook al) is er nu sprake van 1 auteursrecht. Jullie hebben dus beide evenveel recht op hetzelfde stuk.

 

de 3de partij gebruikt de software zonder enige vorm van contract (dit was niet nodig) Kan het dan nog steeds zomaar om te zeggen : je mag het niet meer gebruiken.

 

Stel we zitten rond de tafel om afspraken te maken voor het verdere verloop van het programma en we komen er niet uit. Blijft het programma dan voor wat het is en zolang we niet overeenkomen mag niemand het gebruiken?

 

Dat lijkt mij het meest logisch. Degene die het alleen mag gebruiken zijn je partner en jij. Ik vraag me af of je het gebruik door derden zomaar kunt intrekken. Tenslotte wisten jullie dat het werd gebruikt zonder contract maar met mondelinge toestemming. Jij hebt dit oogluikend toegestaan. Daarbij hebben jullie evenveel recht op exploitatie.....mmmm ik denk dat Arnoud hier meer vanaf weet.

 

Stel ik herschrijf het programma volledig opnieuw, nieuwe lay-out, code door mij zelf geschreven, nieuwe naam. Hoe kan ik bewijzen dat dit een nieuw programma is? Want uiteindelijk zal het hetzelfde doen en stukken code zullen wel hetzelfde blijven...

Dan maak je inbreuk op het auteursrecht volgens mij gezien de code die je partner met jou schreef hetzelfde blijft. Dat is hetzelfde als het overschrijven van een boek en een andere titel erboven.....mag ook niet.

 

Maar waaom zou je die moeite nemen. Spreek gewoon af dat jullie beide het programma mogen exploiteren waar je maar wilt en dat je de winst niet deelt!

 

Evert

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop dat hij antwoord geeft.

 

In ieder geval even melden dat ik de originele designs&werking op papier heb teruggevonden in mijn papieren.

 

Maar dan nog denk ik dat het auteursrecht op beiden valt?

 

Stel dat mijn partner niet wilt onder de voorwaarden hierboven beschreven? Wat dan? In de kast?

 

Ik mag toch alles herschrijven, volledig opnieuw beginnen? als ik geen code gebruik die hij geschreven heeft... of mag dat ook weer niet?

Link naar reactie
  • 0

Als jij een hele nieuwe code schrijft en de software doet precies hetzelfde of iets soortgelijks maakt dat niets uit. Jij alleen hebt dan auteursrecht op de nieuwe code!!!

 

Evert

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.