• 0

Beginnersvraag fiscale winst berekening

Even een rare beginners vraag voor de startende ondernemer,

 

het uitrekenen van je winst voor de belastingberekening inkomstenbelasting is deze als volgt?

 

verkopen hoog 25000,00

Inkopen hoog 12540,00 -/-

algemene kosten 1430,00 -/-

administratiekosten 502,00 -/-

 

----------------

winst voor berekenen inkomstenbelasting 10528,00

 

toevoeging oudedagsreserve 1263,00 -/-

winst voor de ondernemersaftrek 9265,00

zelfstandigenaftrek 9028,00-/-

--------------

belastbare winst voor vrijstelling 237,00

winstvrijstelling 24,00

-------------

belastbare fiscale winst uit onderneming 213,00

 

 

Ik werd aan de twijfel gebracht omdat iemand me zei dat je de inkopen niet van de totale omzet mag afhalen.

Echter ik neem aan dat Snelstart dit zelf allemaal regelt in de winst verlies rekening. Zoals het er boven staat

klopt het toch? Iemand zei me dat die 25000,00 wordt genomen voor het berekenen van de inkomstenbelasting.

En de kosten van alles wat ingekocht is (en verkocht, ik heb geen voorraden) zou ik niet mogen aftrekken…

inkopen zijn toch kosten die je maakt voor je bedrijf en wat je kwijt raakt op je winst van 25000,00. Het zou raar zijn

als je over die 25000,00 inkomstenbelasting moet berekenen terwijl je er 12540,00 van hebt uitgegeven om onderdelen

te kopen voor klanten. Die 12540,00 investeer je toch?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Pruttel

 

Je opstelling klopt, maar:

 

1. de inkopen mag je alleen van de omzet aftrekken voorzover die inkopen ook tot omzet geleid hebben (anders is het nl. nog op voorraad).

 

2. doteren aan de FOR is werkelijk ONZIN als je bijna geen belasting betaalt. Zoek even op FOR op dit forum en zie waarom.

 

3. ik mis de startersaftrek.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Pruttel,

 

Wat Joost adviseert sub 1. is natuurlijk juist, en Snelstart regelt dat inderdaad ook (goed), indien je W&V post(en)

 

Kostprijs verkopen 0%

Kostprijs verkopen 6%

Kostprijs vekopen 19%

 

hebt aangemaakt en uit Snelstart factureert.

 

Uiteraard moet je dan ook

 

Omzet 0%

Omzet 6%

Omzet 19%

 

aangemaakt hebben.

 

Karel

 

 

Link naar reactie
  • 1

...

Echter ik neem aan dat Snelstart dit zelf allemaal regelt in de winst verlies rekening.

...

 

 

Dat is een gevaarlijke aanname! Snelstart (en elk software pakket) doet altijd wat je zegt, maar niet altijd wat je wilt. Zelf nadenken blijft nodig.

 

Denk aan voorraden, investeren etc

 

Voorbeeld:

 

stel je koopt een dikke PC a 2000 EUR ex BTW voor o.a. je administratie. Je boekt deze standaard in als inkoopkosten. Snelstart maakt daar geen probleem van en verwerkt dit netjes in de W&V rekening.

 

Maarrrrr... de fiscus stelt dat je dit soort aanschaf (boven ik meen EUR 450) als investering moet zien, met jaarlijkse afschrijving van max 20% over 5 jaar. Dus niet in het jaar van aanschaf in 1x dit boeken als inkoop (en dus in 1 x in mindering brengen op de winst) maar elk jaar zeg 400 EUR afschrijven (op maandbasis dus 400/12) met restwaarde 0 na 5 jaar. DAT doet je boekhoudpakket NIET standaard.

 

Voor dit soort grapjes is het goed om je ten minste 1x een paar uur bij te laten praten door een boekhouder of admininstratiekantoor, zodat je de boekhouding in 1 x goed kan (laten) opzetten. Bijhouden wordt dan een stuk makkelijker.

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.