• 0

éénmanszaak starten

 

 

Hallo,

 

Ben momenteel fulltime werkzaam voor een bij een werkgever. Ben voornemens een eigen website op te starten en daarbij een éénmanszaak op te richten. Het idee van de website heb ik al helemaal klaar en hoef alleen nog maar een site te laten ontwikkelen. Om één en ander goed aan te pakken wil ik dus ook een éénmanszaak opstarten. Wel blijf ik gewoon fulltime in dienst en hoop dit op den duur af te kunnen bouwen naar mate ik inkomsten ga genereren uit mijn eigen onderneming.

 

Toch is het voor mij een moeilijke stap om te maken :-\ Op de één of andere manier is er voor mij "iets" wat me tegenhoud! Heb een goede baan, eigen huis, etc. maar toch ben ik bang dat er heel wat op me afkomt wanneer ik een éénmanszaak ga starten. Mogelijke problemen met de belastingdienst terwijl ik werkzaam ben bij een werkgever, ander belastingstelsel, ineens heel veel te regelen, etc.

 

Wie heeft advies?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Een businessplan laat ik binnenkort opmaken. Mag toch aannemen dat mij hier wel geadviseerd wordt om wel eerst het patent aan te vragen?

 

 

Verder kun je een businespan beter zelf schrijven OMDAT HET JE HELPT JOUW VISIE TE VORMEN EN STRATEGIE TE BEPALEN, dat kan een ander niet voor je schrijven. De ondernemer ben jij, dat je voor wat financiele dingetjes een boekhouder inschakel dis niet vreemd.

 

Hoe staat het nu 2 jaar later met jouw ondernemingsplan ?

Dat plan zou je toch een goed beeld moeten kunnen geven van wat je allemaal te wachten staat.

Link naar reactie
  • 0

Toch is het voor mij een moeilijke stap om te maken :-\ Op de één of andere manier is er voor mij "iets" wat me tegenhoud! Heb een goede baan, eigen huis, etc. maar toch ben ik bang dat er heel wat op me afkomt wanneer ik een éénmanszaak ga starten. Mogelijke problemen met de belastingdienst terwijl ik werkzaam ben bij een werkgever, ander belastingstelsel, ineens heel veel te regelen, etc.

 

De belastingdienst zal er geen problemen mee hebben, mits je alles maar netjes aan ze opgeeft. Ik zou wel even bij je werkgever melden dat je dit van plan hebt, helemaal als het een relatie met je huidige baan heeft. Er zijn hier een hoop topics over webshops geschreven, lees die even door. Specifieke vragen kun je dan altijd nog stellen.

Link naar reactie
  • 0

Thanks,

 

Wat ik wil starten is geen webshop, maar een website. Omdat ik met klanten en facturen te maken ga krijgen wil ik me inschrijven. Staat ook allemaal net iets professioneler en men wil eerder zaken met je doen als je netjes een factuur op kunt stellen voor geboden diensten. Aangaande het doorgeven aan mijn werkgever: is iets wat totaal niets met mijn werk van nu te maken heeft, is ook geen concurrentie. Zie het meer voor als er bij, maar mocht het gaan lopen.....

Link naar reactie
  • 1

Ondernemen is altijd een risico.

 

Zelf ben ik mijn webwinkel begonnen naast mijn werk en intussen gestopt met werken en volledig eigen baas.

 

Hou er rekening mee dat je hoofd met 2 dingen bezig is. Met je eigen bedrijf en met je werk. Kan je je eigen bedrijf voldoende loslaten om je te concentreren op het werk? Als dat zo is, dan geen probleem natuurlijk.

 

Laat je voorlichten door de belastingdienst. Als je het naast je fulltime baan doet is het verstandig om een urenregistratie bij te gaan houden (nu al). Je hebt verschillende vormen van ondernemerschap, onder andere afhankelijk van de uren die je draait. Ook belangrijke aftrekposten hangen af van de uren (minimaal 1225 uur werkzaam in eigen onderneming). Dit kan je allemaal terugvinden op de site van de belastingdienst.

 

Zet alles voor jezelf op papier en ga daarmee naar de kvk en belastingdienst. Zorg dat je zelf alles op een rij hebt en vertrouwen hebt in je plannen. Dan zou er toch niks meer moeten zijn wat je tegenhoudt?

Link naar reactie
  • 0

 

Bedankt Jane001 voor je duidelijke antwoord.

 

Denk dat het voor mij niet zo moeilijk is om het met mijn werk te combineren. Heb het geluk dat wanneer ik om 17.00 uur naar huis heen ga, mijn werk is geweest en dat ik de tijd voor mezelf heb ;)

 

Dat van die urenregistratie heb ik eerder gehoord, in het verleden een heel gesprek gehad bij de kvk. Heel veel uitleg gekregen.

 

Denk dat voor mij de drempel hoog is omdat ik nu weet wat ik heb en straks een eigen onderneming erbij heb. Schijnbaar heb ik het idee dat er dan heel wat op mij afkomt!!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tsja, dat is een gevoelskwestie en die zijn het moeilijkst.

 

Luister naar je onderbuikgevoel en probeer dat weg te nemen door alle voors en tegens op een rij te zetten. Overleg het ook met je gezin, hoe staan zij ertegenover (niet onbelangrijk) en als laatste, wat zijn de risico's? Loop je risico te verliezen wat je hebt?

 

Onderbuikgevoel blijft er, maar je hebt de angstige en de vrolijke en die laatste moet je hebben :)

Link naar reactie
  • 0

De zogenaamde "glazen" drempels zijn het moeilijkst.

 

Tsja, dat is een gevoelskwestie en die zijn het moeilijkst.

 

Sluit me geheel aan bij Jane.

 

Praat inderdaad met meerdere mensen en vind daarin de balans; niet gek laten maken maar een ieder kan weer een geheel andere gezonde heldere kijk geven. Tevens helpt gewoon noteren ook; haal het uit je hoofd en zet het op papier.

 

Daarnaast proberen de angsten echt te benoemen en die op logische wijze beredeneren; is het inderdaad terechte angst of zie je teveel beren op de weg.....

 

Succes met dit "proces"....

 

Link naar reactie
  • 0

Beadnkt voor al jullie reacties.

 

Gisteravond een feestje gehad, vind het dan wel weer grappig dat iedereen dan weer een ander antwoord geeft.

 

Had een gesprek met iemand waarbij ik aangaf dat ik bezig ben om een eigen site op te starten omdat ik wat voor mezelf wil beginnen. Hij gaf aan dat het eerste jaar belasting vrij is en dat je vanaf het tweede jaar pas echt gaat draaien. Dan komt de belastindienst kijken....etc. Even later praat ik met een ander welke aangeeft dat er totaal geen problemen zijn!!! Heb het idee uitgelegd aan hem, zal ik hier ook even doen:

 

Wil straks als "tussenpersoon" functionere. Zal bedrijven benaderen, en zij, mij. Ik zal voor hen bemiddelen en en diensten leveren. Hierdoor ontvang ik inkomsten. Zal eigenlijk vrijwel geen investering behoeven! Gewoon in het begin vanuit huis, naast mijn werk. Website laten maken, mooi logo er op. Verder gaat alles per mail, eventueel telefonisch. Bij eventuele problemen kan ik de hulp inroepen van een advokaat welke kosten natuurlijk ook voor de partij zijn voor welke ik werk.

 

Nadat hij dit alles gehoord had gaf hij aan dat er eigenlijk helemaal geen struikelblok hoeft te zijn! Ik bied mij aan voor bepaalde diensten. Ontvang ik geen inkomsten, hoef ik ook niets af te dragen. Voor mij is er vrijwel geen investering nodig om te starten. Tevens loop ik vrij wel geen financiele risico's, wat is dan nog het probleem!!

 

Zo zie je dat twee personen al weer een hele andere kijk hebben op het beginnen van een éénmanszaak!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Uh het is heel simpel. Jij verdient een euro, jij moet die opgeven. Het eerste jaar belastingvrij is echt een belachelijk verhaal, meteen uit je hoofd zetten....!

 

Belastingdienst .e.d noem ik echt geen struikelblok. Over de hele wereld is het nou eenmaal zo dat als je iets verdient je daar een deel van moet afstaan.

 

Open een zakelijke rekening (bizner oid, lekker makkelijk, alles via internet en geen moeilijke mensen daar), stort hier een mooi bedrag op van je privegeld (weet niet wat je nodig hebt, vaak is 10,000 euro al voldoende), zet een aparte administratie op voor je zakelijke uitgaves en inkomsten en hou alles netjes bij. Aan het einde van het jaar weet je dan wat je hebt verdient en dat tel je bij je inkomen uit loondienst op. Een beetje goed boekhoudprogramma had al voor je uitgerekend wat je wel (of niet) moet afdragen aan de belastingdienst, en anders doet het elektronisch aangifteprogramma van de belastingdienst dat wel voor je...

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0
Zo zie je dat twee personen al weer een hele andere kijk hebben op het beginnen van een éénmanszaak!!!

 

Met dat praten met anderen bedoelde ik ook dat je je niet gek moet laten maken. Maar als ik het zo hoor dan zijn er weinig risico's en de belastingdienst is inderdaad geen risico maar gewoon iets wat erbij hoort.

Als je inderdaad gewoon alles netjes opzet en bijhoudt dan is ook dat geen struikelblok.

 

Wat betreft eerste jaar inkomsten en niets op te hoeven geven sluit ik me aan bij de vorige schrijver; onzin.

 

Uiteraard kan het gehele financiele plaatje gunstig uitvallen in jouw geval wat betreft belasting betalen maar belastingplichtig om het op te geven en mee te nemen ben je sowieso. Dus wellicht bedoelde de spreker het ietsje anders...

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor al jullie reacties. Vandaag ook nog even een gesprekje gehad met een ex-ondernemer. Door jullie reacties raak ik alleen maar gemotiveerde om er voor te gaan ;)

 

Weet eigenlijk exact wat ik wil. Zal nu opzoek gaan naar iemand welke voor mij een mooie, strakke en professionele website (en logo) kan maken. ;D

Link naar reactie
  • 0

Yess, weg vervelend onderbuikgevoel ;D

 

Heel veel succes met het uitwerken van je idee.

 

Mbt de belastingdienst: mensen die daar problemen mee hebben of roepen dat de belastingdienst je leegtrekt zijn vaak mensen die zelf 'vergeten' dat ze belasting moeten betalen. Als je dat gewoon netjes iedere maand apart zet, dan is de aanslag geen verrassing meer.

Link naar reactie
  • 0

 

Wederom bedankt voor alle reacies. Heb inmiddels iemand gevonden die een website voor me gaat maken. Heb nog wel een nieuwe vraag:

 

 

Ik blijf in beginsel gewoon werken voor de werkgever. Zal mijn website in beginsel naast mijn fulltime baan gaan doen. Wel schrijf ik me dus in als zelfstandig ondernemer (éénmanszaak), gaat er dan nog wat veranderen qua ziektekosten?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.