• 0

Kan ik nu wel mijn bedrijfskosten aftrekken?

Ik heb vandaag uitsluitsel gekregen van de belastingdienst mbt opgave startende ondernemer.

 

Voor de BTW ben ik wel ondernemer, maar voor de inkomstenbelasting niet.

 

Betekend dit nu dat ik ook mijn kosten niet meer kan aftrekken?? De kosten die ik gemaakt heb zijn bv computer, printer, internetaansluiting, webhosting, software, etc..?

 

Ik voel me nu al beroofd door de belastingdienst, omdat ik me het apenzuur werk voor een paar rot centen en nu nemen ze ook de ondernemersregelingen af voor zelfstandigen.

 

Hoe moet ik nu mijn winst opgeven aan de belasting??

 

Voordat ik in beroep ga, hoor ik graag de mening van wat ervaren mensen hier.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Patrick,

 

Zrski vroeg me te reageren op je vraag (al ben ik niet officieel de expert member van dit onderdeel) dus hierbij:

 

Wanneer je je aanmeldt bij de belastingdienst via de “Opgaaf startende onderneming”, zal de belastingdienst toetsen of je voor de inkomstenbelasting aangemerkt wordt als ondernemer.

Hierbij wordt je getoetst op de volgende punten:

-   Maakt u winst, en hoeveel (in eerste instantie op basis van een schatting)?

-   Hoe zelfstandig is uw onderneming?

-   Beschikt u over kapitaal (in de vorm van geld of goederen)?

-   Hoeveel tijd steekt u in de onderneming?

-   Wat is de omvang (in tijd en geld) van uw werkzaamheden?

-   Hoeveel klanten heeft uw onderneming?

-   Hoe maakt uw onderneming zich bekend naar buiten?

-   Loopt u ondernemersrisico?

-   Bent u aansprakelijk voor de schulden van de onderneming?

Als je vragen heb over deze criteria laat het me dan weten dan zal ik ze verder voor je uitleggen.

Als je aan de eisen van de belastingdienst voldoent dan mag je gebruikmaken van speciale regelingen (voor de inkomstenbelasting).

Waarschijnlijk doe je werkzaamheden die gelijken aan freelance werk (?; als niet, dan hoor ik het graag van je).

Als je Freelancer bent moet je aan dezelfde eisen voldoen voor het ondernemerschap.

Als je daar niet aan voldoet kan je inkomen op twee manieren worden belast via het winstsysteem of via het loonbelastingsysteem. Per werkzaamheid of opdracht bepaal je welk systeem je toepast. In principe pas je het winstsysteem toe (blijkens je vraag).

Je inkomen wordt dan belast als resultaat uit overige werkzaamheden. Je kan daarbij de kosten aftrekken die je maakt in verband met de werkzaamheden. Gemengde kosten met zowel een zakelijk als privé- element, kan je niet of beperkt aftrekken. Hiervoor gelden dezelfde regels als voor ondernemers.

Als je het winstsysteem toepast moet je een administratie bijhouden (net als een ondernemer).

Let hierbij op de speciale regels voor het gebruik (en/ of aanschaf) van de auto en het gebruik van een pand.

(Bovenstaande tekst komt vrijwel direct uit Handboek ondernemen van de belastingdienst paragraaf 2.1).

 

In bovenstaande verhaal zitten een aantal aannames. Als die niet correct zijn en een wezenlijk verschil betekenen dan hoor ik het graag.

Je heb het over bezwaar maken. Graag hoor ik van je op basis waarvan je bezwaar wilt maken zodat ik je kan helpen een gegrond bezwaar “in elkaar te draaien”. Succes….

 

Met vriendelijke groet,

 

 

 

Peter Fechter

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst kan niet op voorhand alle criteria toetsen zonder met de ondernemer in spe in contact te treden. Als ze een vermoeden hebben dat er geen sprake is van ondernemen voor de inkomstenbelasting volgen hen, lijkt het mij logisch dat er contact met de desbetreffende ondernemer om het een en ander te verifieren. Dit is niet gebeurd. Het punt is dat ik vanaf 1-1-2003 begonnen ben, maar ook nog steeds in loondienst werk voor 32 uur per week. Aan het urencriterium kom ik makkelijk (ik uitkijken dat ik vrouw en kind niet verwaarloos, maar da's een ander verhaal). Ik verkoop hard- en software aan paticulieren en bedrijven. Verder doe ik algemene automatiseringwerkzaamheden voor kleine bedrijven (tot 5 a 10 personen). Zoals iedereen weet is het nu niet echt een vetpot in de computerbusiness (zeker niet als je net begint), dus mijn winstverwachting is niet bijster hoog. Je maakt toch aardig wat kosten als je net begint. Ik heb nu een aantal vaste klanten en wat losse particulieren verkopen van wat pc-hardware. Ik heb in de avonduren he ik een webshop in php ontwikkelt en daar is ook heel wat uren in gaan zitten. Daarnaast ben ik me ook aan het inleven in de boekhouding(kost ook veel tijd). Dus al met al heb ik meer werk verricht dan waarschijnlijk die beoordeler van de belastingdienst in 1 jaar zal doen.(grapje).

 

Ik vind gewoon dat de belastingdienst vooraf geen juiste beoordeling kan maken of iemand wel of geen ondernemer(IB) is, zonder te informeren waar de ondernemer mee bezig is of van plan is. Dat is eigenlijk wel mijn punt.

Link naar reactie
  • 0

Hi Patrick,

 

Laten we de energie positief aanwenden en geen discussie beginnen of de belastingdienst zijn procedures op de juiste manier uitvoert.

De belastingdienst neemt beslissingen en daartegen mag men bezwaar aantekenen. Bezwaar aantekenen is dé manier om de belastingdienst te vertellen dat ze naar jou mening niet de juiste beslissing hebben genomen. Er is nog niets om boos over te worden (toch?).

 

Ik heb nog een ander vraag (voor we verder gaan).

Je zegt dat je in 01-01-2003 begonnen bent met je eigen zaak (vof of eenmanszaak neem ik aan). Dit is dan ook de datum welke je heb opgegeven op je "Opgaaf startende onderneming". Je hebt over je ondernemersactiviteiten nog geen inkomstenbelastingaangifte (danwel als winst uit onderneming, danwel als resultaat uit overige werkzaamheden gedaan) (toch?). Uit welk contact/ correspondentie met de belastingdienst maak je op dat je voor de IB niet bent aangemerkt als ondernemer?

 

Graag je reactie

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

 

 

Peter Fechter

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb die datum als boekjaar genomen tijdens mijn inschrijven bij de kvk in feb/mrt 2003. Daarna ben ik 'opgaaf startende onderneming' opgestuurd en heb een brief dd 6 mei ontvangen waarin in een bijlage staat vermeld voor welke belastingen de dienst mij als ondernemer ziet. En dat is enkel omzetbelasting. Ik heb overigens net contact gehad met de belastingdienst, maar ze hadden me nog niet in de 'legger'(dossier).

 

Mijn vraag aan hen was, op welke argumenten zij mij niet als IB-ondernemer zagen. Kon hij niet zeggen. Hij zou het gaan uitzoeken.

 

Als ik wat hoor dan zal ik het posten. In ieder geval dank voor de reacties.

 

Patrick.

Link naar reactie
  • 0

Ha Patrick,

 

Naar het zich laat aanzien heb ik goed nieuws voor je.

Toen ik mijn laatste antwoord aan het typen was begon ik al een vermoeden te krijgen.

 

In het besluit dat je gehad heb is vast gesteld dat je voor de BTW als ondernemer bent aangemerkt als ondernemer. In dit besluit wordt geen oordeel gevormt of je voor de IB ondernemer bent. Er wordt dus ook niet vermeldt dat je voor de IB geen ondernemer bent (als het goed is, indien anders dan hoor ik het graag).

Als je je IB indient over 2003 dan beoordeel je in eerste instantie zelf of je voldoet aan de eisen die de belastingdienst stelt aan het ondernemerschap voor de IB. Je dient als zodanig je IB aangifte in (met hier in meegenomen de fiscale ondernemers faciliteiten). Vervolgens beoordeelt de belastingdienst je aangifte. Ze kunnen je op dat moment verzoeken een of meerdere van de vereiste te onderbouwen. Als je hier in afdoende mate aan kan voldoen ben je dus gewoon ondernemer voor de IB.

Het door jou ontvangen besluit sluit dus niet uit dat je ondernemer voor de IB bent. De beoordeling hiervan vindt pas bij aangifte plaats.

 

Duidelijk? In iedere geval veel succes met het ondernemen.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Peter Fechter

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

ik ben net geregistreerd, vind dit een heel leerzaam en leuk forum. Ik ben bezig met de aanloop (kosten) voor een eigen kledingmerk en de verkoop daarvan via een webwinkel heel spannend allemaal. Via die webwinkel hoop ik op andere verkooppunten. De webwinkel gaat 1 mei 2010 de lucht in en pas dan zal ik klanten hebben en vlak daarvoor schrijf ik me in bij KvK, omdat je volgens hun zeggen klanten moet hebben ten tijde van je inschrijving. Wel heb ik een opgave startende onderneming gedaan vorige week, vooral omdat ik de btw over de aanloopkosten die ik maak in 2009 hierdoor hoop terug te kunnen krijgen. Ik heb hierover een paar vragen die ik niet volledig heb kunnen terugvinden.

Ik doe nu aankopen, maar start pas in 2010 officieel en ga ook dan pas omzetten. Kan ik dan toch de btw teugkrijgen over 2009 zodra ik een btwnummer heb? ik bedoel omdat ik de kosten in een ander jaar maak dan het startjaar.

volgende vraag: op het formulier vroeg men naar winst of verliesverwachtingen, (vraag 7C) ik heb een bedrag ingevuld dat ik als verlies verwacht, omdat ik de eerste tijd moet blijven investeren. Echter, ik kon alleen een bedrag invullen, niet of het om winst of verlies ging! wat nu..

De volgende onduidelijkheid is, ik heb een part-time baan van 30 uur en die houd ik ook, en ga hier bij zeker 25 u per week aan het bedrijf besteden. Maar ik vond nergens terug waar ik die baan moest vermelden op het formulier. Komt er nog een vervolg op de opgave startende onderneming, in de vorm van een aantal specifieke vragen, want nu maak ik me zorgen dat ik onvolledige en/of onduidelijke informatie heb gegeven.

Bedankt alvast, vriendelijke groet, Cécile

Link naar reactie
  • 0

Cécile,

 

Je hebt vandaag een 6 jaar oude post nieuw leven ingeblazen. ;)

Welkom op HL!

 

Wat de KvK heeft gezegd over klanten vind ik onzin. Een onderneming start op het moment dat je er tijd in gaat steken. Je verkent de markt, maakt een ondernemersplan etc.

Maar goed, gelukkig heb je je direct bij de Belastingdienst gemeld via het formulier Opgaaf startende onderneming.

 

Als je daar als startdatum 1 mei 2010 hebt ingevuld, zou ik dat middels een briefje aan de afdeling Klantenregistratie corrigeren naar het moment dat ik zojuist beschreef. Doe je dat niet dan zou de inspecteur de BTW op investeringen die je nu doet wel eens kunnen gaan betwisten, omdat er een half jaar tussen zit.

 

Bij vraag 7C had je ook een negatief bedrag kunnen invullen, toch? Maar blijkbaar staat daar nu een positief saldo en dat is alleen maar goed. Het gaat om een schatting, dus daar kun je nooit op worden afgerekend. Je kunt hooguit te hoge voorlopige aanslagen inkomstenbelasting (IB) krijgen, maar die kun je aanvechten middels een verzoek om vermindering.

 

Je baan hoef je op het formulier niet te vermelden, want daar is het niet voor. Het gaat om je onderneming.

Een vervolgopgave? Ja en nee! Geen formulier iig, maar de aangifte IB waarop je alles kwijt kunt/moet. Daarop vul je ook je inkomen van je baan in.

 

Ik hoop dat ik je zorgen heb kunnen wegnemen (er is echt geen reden voor ongerustheid).

 

Suc6 en groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.