• 0

BV met een opdrachtgever

Op dit moment ben ik (nog) in loondienst van de BV waarin in 35% aandelen bezit. Ik heb geen eigen BV. Ik kan niet ontslagen worden. De de BV haalde haar inkomsten tot nu toe voor 50% van een klant (d.m.v. detachering van ondergetekende) de rest uit handelsactiviteiten voor verschillende klanten. Dit wordt door mijn compagnon geregeld, die op basis van een managementfee werkt (heeft >35% aandelen).

 

Ik verwacht dat de inkomsten vanuit de handelsactiviteiten zullen gaan teruglopen en dat mijn compagnon ook via detachering inkomsten zal moeten gaan genereren. Nu heb ik hier een aantal vragen over. Wellicht kan iemand mij hier verder bij helpen:

 

1)Ik denk erover om ook een eigen BV te starten, zodat ik via managementfee kan gaan werken. Ik zou met mijn compagnon willen afspreken dat de managementfee afhangt van de inkomsten uit onze "eigen" detacheringsinspanningen. Bv dat 10% van de inkomsten in de BV blijven en dat de resterende 90% naar rato betaald wordt aan degene die de uren gemaakt heeft. Dan zou je dus een flexibele/variabele managementfee krijgen, is dat mogelijk en zitten hier nog haken en ogen aan?

 

2) Als het mijn compagnon niet lukt detacheringsopdrachten te vinden, denk ik erover om mijn detacheringswerk in het vervolg uit te voeren vanuit mijn (toekomstige) eigen BV. Maar dan zou mijn BV slechts een klant hebben, en ik lees overal dat dit gezien wordt als verkapte loondienst. Hoe zit dit?

 

3) Ik vergelijk de situatie uit vraag 2 even met de situatie van een beheer BV die ook maar een klant heeft (de werk BV waaraan managementdiensten wordt geleverd). Dit is schijnbaar geen probleem, want dit zie je overal. Wat is het verschil met de situatie bij vraag 2?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi OW77

 

op volgorde van jouw nummering:

 

1. een variabele managementfee stuit niet op problemen. Zolang de hoogte ervan maar zakelijk is, zie ik geen probleem.

2. als je als DGA van een eigen BV feitelijk werkt voor maar 1 opdrachtgever, dan is het aanhouden van die BV als detacheerder niet zakelijk! De BV dient geen enkele zakelijke functie. Je kunt immers ook gewoon rechtstreeks in loondienst gaan. Dus inderdaad verkapt dienstverband.

3. het verschil met 2 is dat de beheer BV aandeelhouder is van de werk BV. De beheer BV stelt zijn DGA aan de werk BV ter beschikking om managementdiensten te verrichten. De beheer BV heeft immers geen ander personeel in dienst die die taak kan uitvoeren. De beheer BV zelf kan het immers niet en geen weldenkend mens laat zijn werk BV leiden door een derde als je dat zelf ook kunt doen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Denarius,

 

Allereerst: Wow, wat een snel antwoord. Erg aardig van je. En ook erg verhelderend. Dus als ik het goed begrijp is m'n eigen weg gaan en mezelf detacheren niet de handige oplossing.

 

Een gezamelijke werk BV met mijn compagnon (net als nu) met een variable managementfee voor mij waarbij ik 90% van mn detacheringsuren kan incasseren is dan denk ik het gunstigste. Dan zouden er wel twee situaties kunnen ontstaan:

 

A)Indien mn collega genoeg geld binnen kan halen (met handelen of bv zichzelf via de werk BV verhuren net als ik nu doe) heeft hij ook een goede managementfee en heeft de werk BV voldoende spreiding in klanten en inkomsten.

 

B)Maar als m'n collega nu eens niet voldoende "eigen" werk binnen weet te halen met detachering van zichzelf of met handelsactiviteiten. Dan zal zijn managementfee wellicht te laag voor hem worden. Maar in dat geval houdt de werk BV ook maar een klant over. Of in ieder geval komen 80% van de inkomsten dan bij een klant vandaan. Wordt dat dan een probleem?

 

Kun je hier nog iets over zeggen?

Link naar reactie
  • 1

Ik zie geen probleem als de werk BV op die manier (dus ook in het scenario B) zijn inkomsten haalt.

Je mag er namelijk vanuitgaan dat jouw zakenpartner dan wellicht geen werk heeft, maar toch altijd nog zijn best zal blijven doen om omzet te generen. Kortom: staar je niet blind op het aantal opdrachtgevers als je met meerdere aandeelhouders bent.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het idee achter bovenstaande vragen is dat ik van plan ben om meer geld uit mn werkzaamheden te halen. Maar over wat nu een goede manier daarvoor is, daar heb ik een aantal vragen over.

 

Op dit moment ca 65k€ /jr via loondienst uit de werk BV (ik ben 35% aandeelhouder)

Stel dat ik mijn vergoeding wil verhogen naar 100k€/jr

Dan zie ik twee mogelijkheden:

 

1) Een salarisverhoging van 35k€, dan ga ik ca 17k€ meer belasting betalen heb ik nagerekend.

 

2) Een management BV met management fee van 100k€/jr.

Dan wordt het wat lastiger om te kijken wat ik dan netto overhou.

Ik probeer eerst te kijken wat ik overhoud van de 39k€ verplicht DGA salaris(=??k€), en dan wat ik overhoud van de rest na vennootschapsbelasting en dividentbelasting (0,80x0,85x(100-39)k€). Klopt dat op die manier?

 

Ik lees dat het omslagpunt ligt bij ca 120k€, daar kom ik niet aan, maar dan gaat men uit van zelfstandigenaftrek etc. Daar kan ik geen gebruik van maken lijkt me dus daardoor zal het omslagpunt omlaag gaan. Klopt dat?

 

De aandelen zijn nu prive bezit (waarde nominaal ca 7500, economische waarde ca 50k€) Daar krijg ik natuurlijk ook kosten van als ik deze aan de management BV moet verkopen. Dit zal het omslagpunt misschien weer hoger maken.

 

Hoe kan ik het best erachter komen wat gunstiger is voor mij? Meer loon of overstap naar managementfee.

Of is dat met bovenstaande getallen al makkelijk aan te geven?

Bijkomende voordelen van eigen BV zie ik wel: leaseauto en andere zakelijke voordeeltjes makkelijk zelf te regelen. Dus dit zou bij twijfel voor mij reden zijn om wel een BV te starten.

 

Oja ik had nog een (te?) creative 3de optie bedacht. De werk BV huurt mijn vriendin (heeft nu relatief laag loon van ca 23k€/jr) op freelance basis in om een aantal uur per week als marketingassistent in. Zeg op jaarbasis voor 15k€. Zij betaald relatief weinig belasting. Dan komt er toch geld ons huishouden in. Ik kan me niet voorstellen dat dat echt zo kan, maar waarom niet?

Link naar reactie
  • 0

1. salarisverhoging kan, maar is idd duur.

 

2. een management BV oprichten. Dan verkoop jij jouw aandelen aan de Man. BV. Inderdaad afrekenen in box 2 over 42,5K.

Je kunt dat ook zien als redelijk voordeliger de overwinst al incasseren! Je betaalt nl. maar 25%.

 

Bij een managementfee van 100K kom je echter waarschijnlijk niet weg met 40K salaris. De fiscus kent een 2e voorwaarde voor het gebruikelijk loon: als het meer is dan 40K, 70% van wat in de markt gebruikelijk is. Dat kan dus maar zo 70K zijn en dat is ongunstig voor de BV optie.

 

Als je van 40K loon uitgaat, dan houd je netto over 25K.

De BV betaalt dan 20% VPB over (100 - 40) 60K = 12K. Dan resteert aan dividend: 60 - 12 = 48K. Als je dat uitkeert, betaal je 25% = 12K. Netto dus 36K.

 

Opgeteld: netto loon 25K. Netto dividend 36K. Samen netto over: 61K. Klinkt dus erg voordelig!

 

Maar als dat gebruikelijk loon hoger wordt vastgesteld, daalt dat voordeel dus aanzienlijk. Je moet echter ook naar de toekomst kijken. Als de winst (man. fee) omhoog kan, wordt de BV alleen maar aantrekkelijker.

 

Jouw omslagpunt ligt idd lager. Maar je kunt ook vanuit de bestaande BV het salaris zo laten en vragen om extra dividend ter groote van 35K. Dan heb je geen extra BV nodig en geen discussie over het gebruikelijk loon (ik neem aan dat die 65K wel in orde is) en betaal je 25% over die extra 35K dividend.....

 

Dividend, pensioen in eigen beheer, auto vd zaak etc. moet dan wel altijd via de medeaandeelhouder. Ik kan me indenken dat de eigen Man. BV om die reden al de moeite waard is. Daarnaast, als je ooit uit wilt stappen kun je met een Man. BV de aandelen eenvoudig overdragen en komt de winst op jouw aandeel in de werk BV via de deelnemingsvrijstelling onbelast in jouw Man. BV. Genoeg goede mogelijkheden en rechtvaardiging voor de Man. BV.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoe doe je dat trouwens nu met de andere aandeelhouder(s)? Kun je zo je salaris verhogen? Lijkt me dat je daar overeenstemming over moet bereiken. Datzelfde zal gelden voor de managementfee wanneer je met een holding/managementBV werkt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Joost, bedankt voor je antwoorden. Het issue over het gebruikelijk loon is inderdaad wel een aandachtspunt. Hoe zou ik er achter kunnen komen wat dat zou zijn. Normaal gesproken krijg je voor het werk dat ik uitvoer in loondienst ca 50k€.

Die hoge inkomsten komen doordat ik nogal veel uur werk en de tarieven die je per uur krijgt ook redelijk zijn. 1600ux75€/u tikt dan aardig aan.

 

Nu extra divident laten uitbetalen in de werk BV lijkt me lastig want ik ben de enige aandeelhouder die dat dan zou krijgen. Dat kan dan toch niet?

 

In ieder geval ga ik nu toch maar serieus werk maken van een man BV.

 

Ronaldinho, de andere aandeelhouders moeten het inderdaad wel eens zijn over de hoge managementfee (of hoger salaris, maar dat lijkt niet de gunstige weg). Echter als ze het er niet mee eens zijn, gaat de "cashcow" op zoek naar een andere manier om meer van de cash binnen te houden. Buiten de werk BV om dus. Dat is ook geen aantrekkelijke optie voor de aandeelhouders van de werk BV. Dus hier moeten we wel uitkomen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.