• 0

Kostprijsberekening detailhandel

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee het is geen huiswerkvraag en ik heb ook al op google en verschillende boeken gekeken maar kom er niet uit.

 

Ik ben bezig met mijn ondernemingsplan en wil laten zien hoe mijn prijs tot stand is gekomen. Ik weet dat er verschillende soorten kostprijsberrkeningen zijn. Ik ben van plan produkten in te kopen verder door te verkopen (ik ga dus zelf niets maken).

 

Ik ken mijn inkoopprijs ik weet wat mijn exploitatiekosten zijn en weet ook wat de concurrent vraagt.

Ik wil mijn prijs niet alleen maar vaststellen aan de hand wat de conurrent vraagt. Ik wil ook met een berekening mijn kostprijs berekenen en dan beslissen wat mijn verkoopprijs gaat worden. Wie kan mij helpen met een standaardformule dat misschien in de detailhandel wordt gebruikt.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Iets meer duidelijkheid ???

 

Ik ben bezig met mijn ondernemingsplan en wil laten zien hoe mijn prijs tot stand is gekomen. Ik weet dat er verschillende soorten kostprijsberrkeningen zijn. Ik ben van plan produkten in te kopen verder door te verkopen (ik ga dus zelf niets maken).

 

Ik ken mijn inkoopprijs ik weet wat mijn exploitatiekosten zijn en weet ook wat de concurrent vraagt.

Ik wil mijn prijs niet alleen maar vaststellen aan de hand wat de conurrent vraagt. Ik wil ook met een berekening mijn kostprijs berekenen en dan beslissen wat mijn verkoopprijs gaat worden. Wie kan mij helpen met een standaardformule dat misschien in de detailhandel wordt gebruikt.

 

Link naar reactie
  • 0

Bepaal je break-even punt. Dat is het punt waarop je precies quitte speelt, dus geen winst, geen verlies.

 

Deel dat door het aantal produkten dat je denkt te verkopen en dat is je kostprijs.

 

Voorbeeld, je verkoopt 2 producten, A en B. Inkoopsprijs A is 10, van B is 20, beiden ex BTW.

 

Je verwacht van A 10.000 te verkopen, van B 15.000.

 

Je exploitatiekosten (website, boekhouder, etc etc) zijn per jaar 50.000 EUR.

 

Je geschatte omzet is dus 10*10.000 + 20 * 15.000 = 400.000 EUR. Die 50.000 exploitatiekosten reken je voor 1/4 aan A door en voor 3/4 aan B.

 

Betekent dat je voor A (100.000 + 12.500)/10000 = 11,25 EUR per stuk moet vragen, en voor B (300.000 + 37.500) / 15.000 = 22,50 EUR. Dat is dus de kostprijs.

 

Over kostprijzen zijn bibliotheken volgeschreven. In mijn voorbeeld zou je die exploitatiekosten ook anders kunnen verdelen, bijv 50% over A en 50% over B. Wat zijn dan de kostprijzen? Hou het ajb zo simpel mogelijk. Een kostprijs is een abstractie, er bestaat niet zoiets als 'de' kostprijs.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Bepaal je break-even punt. Dat is het punt waarop je precies quitte speelt, dus geen winst, geen verlies.

 

Vergeet het ondernemersloon niet, tenslotte willen wij niet voor niets werken. ;D

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.