• 0

Vraag over Exploitatiebegroting (bedrijfskosten)

Beste allemaal,

 

Ik ben bezig met het opstellen van de begrotingen voor mijn bedrijf. Echter blijf ik steken op een belangrijke vraag..

Ik zal het zo kortbondig mogelijk proberen uit te leggen.

 

Ik start een bedrijf als dienstverlener voor zzp'ers in een bepaalde branche. Ik ga fungeren als tussenpersoon tussen zzp'er en opdrachtgever. Deze constructie is vrij bekend.

 

De zzp'er gaat aan de slag via mij bij een opdrachtgever voor bijv. 40 euro per uur.

Nu heb ik een deal gesloten met mijn oude werkgever. Deze gaat ervoor zorgen dat de zzp'ers wekelijks betaald worden en dat de urenregistratie + facturering geregeld wordt. De deal is als volgt opgebouwd.

 

Zzp'er werkt voor 40 euro per uur.

De dienstverlening van mijn bedrijf en dat van mijn ex werkgever bedraagt 15% over de totale omzet.

De 15% is als volgt opgebouwd.

 

8% gaat naar mij

7% naar mijn ex werkgever.

 

In principe huur ik mijn ex-werkgever dus in. en betaal ik een deel van die 15% aan hem, want ik zorg dat er mensen ingeplanned worden. Kan ik dan zeggen dat die 7% onder mijn bedrijfskosten valt? Of moet ik mijn totale inkoopwaarde van de omzet op 92% (8% houd ik over) instellen?

 

Maakt het uberhaubt iets uit?

 

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Anders licht ik het e.e.a. graag nog even toe.

 

Mvg,

 

Thomas Wassenaar

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

...

In principe huur ik mijn ex-werkgever dus in. en betaal ik een deel van die 15% aan hem, want ik zorg dat er mensen ingeplanned worden. Kan ik dan zeggen dat die 7% onder mijn bedrijfskosten valt? Of moet ik mijn totale inkoopwaarde van de omzet op 92% (8% houd ik over) instellen?

 

Maakt het uberhaubt iets uit?

...

 

Jij huurt je ex-werkgever in, de kosten daarvan zijn bedrijfskosten.

 

Het maakt allemaal niks uit, uiteindelijk.

 

Voorbeeld:

 

omzet 100.000

naar ZZPers 85.000

naar ex werkgever 7000

bruto winst voor jou 8000

 

Of je de kosten van ZZPers en ex-werkgever nou optelt of apart boekt, voor jouw winst maakt dat niet uit.

 

Uit nieuwsgierigheid: je ex-werkgever financiert de ZZP betalingen voor. Wat nu als jouw klant niet betaalt? Wie draagt dat risico? Niet de ZZP'er blijkbaar.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

In eerste instantie hartelijk dank voor de reactie.

 

Over het risico van wanbetaling:

Daar is mijn ex-werkgever verantwoordlijk voor.

Samen met de voorfinanciering gaat namelijk factoring.

 

Factoring houdt simpel gezegd in dat het risico van wanbetaling wordt gedragen door degene die de zzp'er betaald.

Weer een reden voor de zzp'er om zich aan te sluiten.

 

Het grote voordeel voor mij is dat ik geen groot startkapitaal nodig heb. De 'buffer' die mijn ex-werkgever heeft biedt voor mij uitkomst. Uiteindelijk betaal ik daar wel dik voor natuurlijk. Tegen de tijd dat ik de vrijheid en het kapitaal heb om het zelf te regelen, dan kan ik het contract opzeggen. Echter is dat toekomstmuziek en moet ik altijd maar afwachten of het zo'n vaart zal lopen.

 

Mvg,

 

ThomW

Link naar reactie
  • 0

Helder. Wie doet het debiteurenbeheer? En wie verstuurt de factuur naar jouw klanten? Ik zou persoonlijk kiezen voor zelf de facturen te sturen en een stukje debiteurenbeheer. Alleen al om bij te houden hoeveel % wanbetalers er zijn. Kun je beter bepalen of je voor de diensten van je ex werkgever wel of niet te veel betaalt. Ook wordt het simpeler als je ooit alles zelf wilt gaan doen, of een andere partij dan je exwerkgever wilt inhuren.

 

Succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Dat is zeker zo. Bedankt voor de tip.

 

Echter, mijn ex-werkgever bepaald de kredietwaardigheid van debiteuren, en beheert deze ook.

Overigens is alles wel transperant. Bij mijn ex-werkgever wordt, logischerwijs, ook alles bijgehouden in de boeken. Alle zaken die via mijn bedrijf lopen kan ik inzien. Mijn ex-werkgever verstuurt ook de facturen. Al de facturen die verstuurd worden kan ik inzien. Ik krijg per maand een overzicht van hoeveel uur er gefactureerd is per zzp'er (omzet) en hoeveel er verdient is door beide partijen.

 

Debiteurenbewaking is vrij simpel geregeld. Zodra er een wanbetaler is zet ik daar geen zzp'ers meer in. Aan de hand van de kredietwaardigheidscheck krijg ik te horen hoeveel zzp'ers naar de opdrachtgever mogen. Bij beursgenoteerde opdrachtgevers zal er niet snel een stop zijn. Echter, afhankelijk worden van 1 debiteur is ook weer iets wat ik wil voorkomen. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

 

Nogmaals bedankt voor de hulp, ik kan weer verder met mijn begrotingen.

 

Mvg,

 

ThomW

Link naar reactie
  • 0

Het riekt hier naar een fictieve dienstbetrekking, zei een belastingcontroleur ooit tegen mij. De ex-werkgever factureert, houdt de boekhouding bij, en beoordeelt de kredietwaardigheid van de klanten, er wordt voor de zzp'ers werk ingepland etc. Ik mag aannemen dat de zzp'ers geen reclame maken, er wordt hen verteld waar zij naar toe moeten gaan, zij ook niet of nauwelijks kredietrisico lopen etc.

Mijn advies is om alles goed uit te (laten) zoeken voordat je verder gaat. Zorg in ieder geval dat de zzp'ers over een VAR verklaring beschikken, dat kan enige troost geven 8)

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Rovened heeft wel een punt tav de fictieve dienstbetrekking tussen jou en je ex werkgever.

Feitelijk ontvang jij 8% van de omzet als ik het goed begrepen heb. Tevens leidt ik indirect af (maar kan me natuurlijk vergissen) dat je nu voor eigen rekening en risico soortgelijke werkzaamheden gaat doen als je voorheen in loondienst deed.

Laat je op dit punt goed adviseren door een accountant.

 

Succes met het opzetten van je onderneming!

Kees

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.