• 0

Hypotheek verhogen en bedrag doorlenen. Wel of niet aanmelden belastingdient?

Stel,

ik verhoog mij hypotheek en ik leen dit onderhands door aan iemand tegen de zelfde rente als de hypotheek.

In deze situatie is de hypotheekrente niet aftrekbaar van de belasting. Moet ik deze hypotheekverhoging aanmelden bij de belastingdienst?

En moet ik het doorlenen ook melden bij de belastingdienst? of doet de notaris dit voor je als je het contract voor doorlenen tekend.

In principe zou een hypotheekschuld niet in box 3 vallen dit mag je dus niet van je vermogen aftrekken, maar een vordering valt wel in box 3. Dit zou in theorie betekenen dat je hiermee je vermogen stijgt (want vordering op iemand is vermogen?) waardoor je meer belasting betaald in box 3.

Klopt?

Maar belangrijker is: moet je de hypotheekschuld en het doorlenen (dus vordering) aanmelden bij de belasting?

Niet aanmelden zou namelijk betekenen dat dat er niks in de situatie veranderd. Wel aanmelden zou namelijk betekenen dat je vermogen stijgt en je belasting betaald.

Stel nu het komt je beter uit om het doorlenen niet bij de belasting aan te melden. Wat zijn dan de gevolgen? Alleen wat meer belasting betalen in box 3?

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

• 0

Je moet sowieso het saldo van je schulden en bezittingen opgeven aan de belastingdienst bij je aangifte. Bij de aftrek van hypotheekrente geef je alleen die rente op die gebruikt is voor de aanschaf van je huis (dus niet de rente over de verhoging).

Daarnaast moet je denk ik de rente opgeven die je krijgt voor het uitlenen van de verhoging van je hypotheek. Al met al ongunstige constructie, ik zou het zelf niet doen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

Beste Sray

Je hoeft sowieso hypotheekschulden of verhogingen niet te melden bij de fiscus! Hoe kom je op dit idee?

In box 3 vallen alle schulden die niet voor de eigen onderneming of eigen woning zijn. Als je jouw lening dus doorleent aan een derde dan valt deze (hypothecair of niet) gewoon in box 3 en verlaagt dit dus jouw vermogen. In box 3 neem je dus als vordering het bedrag op, maar ook als schuld. Per saldo dus geen gevolgen voor jouw box 3.

Alleen als die derde directe familie of jouw partner is en het geld gebruikt wordt voor diens onderneming, dan is het wel een box 1 schuld (terbeschikkingstellingsregeling).

Overigens: waarom leen jij geld tegen (stel) 5% en leen je dat ook door tegen 5%. Daar wordt je dus geen euro wijzer van. Waarom vraag je van jouw lener niet een hogere rente dan de rente die jij aan de bank betaalt????

Daarnaast (als het om een lening aan een ondernemer gaat) had je je kunnen verdiepen in de durfkapitaalregeling (kan nog steeds).

Nieuwe vragen hierover zijn welkom.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

dank je.

waarom er een gelijk renteprecentage gevraagd wordt? Omdat het een direct familielid is.

Als ik jou dus goed begrijp komen de rente inkomsten dus in box 1 als inkomen en betaal je dus vrij veel belasting hierover.

• 0

Als jij het doorleent aan de onderneming van een bloed of aanverwant in de rechte lijn dan wordt die rente bij jou belast. Daar mag je dan wel de rente die jij betaalt aan de bank op in mindering brengen. Per saldo wordt er dus niets belast, maar levert jouw geld dus ook niets op!

Groet

Joost

• 0

...

Daar mag je dan wel de rente die jij betaalt aan de bank op in mindering brengen. Per saldo wordt er dus niets belast, maar levert jouw geld dus ook niets op!

...

Joost, klopt dat? Rente is alleen aftrekbaar bij hypotheek 1e huis, verder mogen particulieren toch geen rente aftrekken? Door de hypotheek te verhogen en DAT deel door te lenen is dat deel nog niet aftrekbaar.

Ik denk dat het geld kost. Je moet wel over de binnenkomende rente afdragen nl.

• 0

Hoi Fred

Gaat om terbeschikkingstelling:

quote mezelf: "Als jij het doorleent aan de onderneming van een bloed of aanverwant in de rechte lijn dan wordt die rente bij jou belast"

dus ja, dan klopt het wel.

groet

Joost

• 0

En als je het aan een particulier leent, en daar rente over krijgt, is het toch ook belast?

@Sray: leen jij dit als onderneming uit of als particulier? Ik vermoed het laatste.

• 0

En als je het aan een particulier leent, en daar rente over krijgt, is het toch ook belast?

@Sray: leen jij dit als onderneming uit of als particulier? Ik vermoed het laatste.

lenen aan een particulier die het niet voor zijn onderneming gebruikt = box 3 vordering. Rente onbelast, wel 1,2% van de hoofdsom - de lening bij de bank aan belasting..

• 1

Het ligt er even aan hoe direct dat familielid is en hoe gebruikelijk de lening is in het maatschappelijk verkeer.

Overigens zal het vermoedelijk niet heel veel uitmaken: of vordering en schuld zitten in box 1, resultaat per saldo 0, of lening en vordering zitten beide in box 3, saldo vermogen = 0, zonder rekening te hebben gehouden met de drempel voor schulden.

In box 1 kun je nog het risico lopen dat de inspecteur vindt dat de rente op de vordering hoger moet zijn, waardoor er én winst én een schenking wordt geconstateerd. Afhankelijk van de bedragen en rentepercentages kan dat nog wel iets zijn om even rekening mee te houden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar