• 0

VOF met personeel opheffen

Een jaar geleden ben ik samen met een bedrijf waarmee ik al twee jaar samenwerkte een VOF begonnen.

Het idee was om er een BV van te maken maar door het gedraai van de accountant is het er nog steeds niet van gekomen.

Het bedrijf had tot doelstelling een volledig product te kunnen leveren op het gebied van industriele automatisering. Mijn tak met kennis van PLC en Robot technieken en hij op mechanisch gebied.

Nu na een jaar blijkt dat ik alleen aan het werken ben om de mechanische tak te kunnen betalen. Mijn partner komt op kantoor als hij wakker is en het mechanische personeel is meer tijd in de werkplaats dan bij de klant. Zijn vrouw die de financien verzorgt zorgt er wel voor dat alles wat maar mogelijk is op hun rekening wordt bijgeschreven. Langzaam is het zover dat we richting faillissement gaan maar zover is het nog niet. Op dit moment (de salarissen zijn nog niet betaald) staan we nog in de plus.

Volgens het VOF contract heb ik een opzegtermijn van 6 maanden op het einde van het boekjaar en een concurrentiebeding waardoor ik de komende 3 jaren niet mag werken in dezelfde branche in deze regio (25 km).

Hoe kan ik ervoor zorgen dat het niet komt tot een failissement.

 

Ik ben me ervan bewust dat hij zonder mij geen bedrijf meer kan runnen wat winst maakt, maar het is toch ook niet redelijk om dan maar met zijn tweeen de afgrond in te gaan????

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 1

. Mijn partner komt op kantoor als hij wakker is en het mechanische personeel is meer tijd in de werkplaats dan bij de klant. Zijn vrouw die de financien verzorgt zorgt er wel voor dat alles wat maar mogelijk is op hun rekening wordt bijgeschreven.

 

Hoi Bullet

 

Heb je jullie VOF contract al eens beoordeeld op wanprestatie en het recht tot privé opnames?

Bij veel VOF's speelt dit probleem.

 

Die privé opnames zijn meestal beperkt tot een maximum in de VOF overeenkomst. Als die overschreden worden, dan handelt hij in strijd met de overeenkomst en kun je hem daar juridisch op aanspreken.

 

Een waarschuwing! Als het echt allemaal richting failliet gaat, dan ben jij net zo aansprakelijk als hij! Schuldeisers van de VOF hebben niets van doen met wat hij in de VOF verkeerd doet. Zij kunnen hun vordering verhalen op beide vennoten zonder dat zij hoeven aan te geven waarom ze jou of jouw zakenpartner aansprakelijk stellen. Jullie zijn beiden voor 100% van de VOF schulden privé aansprakelijk! Als er bij hem niets te halen valt, dan komen ze dus bij jou en dus niet voor 50% van de schulden maar voor alles!

 

Daarna is het aan jou om rechtens af te dwingen dat hij de VOF overeenkomst overtreden heeft. Lange, dure en moeizame procedure.

 

Een mediator kan hulp bieden om uit deze impasse te komen. Dan kunnen jullie werken aan een gezamenlijke oplossing.

 

Wat je eerst moet doen: de administratie bij zijn partner weghalen! Haar geen beschikking meer geven over de bankrekening van de VOF. Heeft zij die überhaupt? Als zij zonder toestemming van jullie beiden beschikt over de bankrekening, dan is dat waarschijnlijk al contractbreuk.

 

Succes in elk geval. Hopelijk kun je hier verder mee.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

tav Jef,

 

Allereest bedankt voor je reactie,

 

Inderdaad, als ik wil dat het een BV wordt, dan wordt het een BV. Alleen is het zo dat ik de hele tijd aan het werk was om de zaak overeind te houden en ik had geen tijd om me met dat soort zaken bezig te houden.

Gesprekken met mijn vennoot heb ik al diverse gehad

Link naar reactie
  • 0

Joost

 

Wat ik vergeten was te melden is dat het faillissement waarvoor ik bang ben, uiteindelijk zal ontstaan doordat de salarissen niet meer betaald kunnen worden. Ik weet dat ik hiermee verder moet gaan, maar ik wil voor mijn eigen gemoedsrust graag weten of er een manier is om te stoppen voordat de problemen echt beginnen. Op dit moment zijn er nog geen echt grote schulden buiten de schulden aan de vennoten (ieder €40000,= in geld en een bepaald bedrag aan middelen)

Mijn partner wil er nog voor gana terwijl ik het niet meer zie zitten. Volgens het VOF contract moet ik na einde boekjaar nog een half jaar doorgaan.

"Lallend ten onder" als je het mij vraagt

concreet:

a. kun je van het personeel af als het op termijn niet meer haalbaar is. (ook als je nog niet falliet bent)

b. kun je je partner dwingen te stoppen voordat je failliet bent

Link naar reactie
  • 0

Bullet,

 

Ik sluit mij volledig bij Denarius aan, maar merk daarbij ten overvloede op dat over een VOF overeenkomst eerst wat zinvols kan worden gezegd als de inhoud bekend is.

 

Wat mij niet helemaal duidelijk is en in deze wel relevant is de verdeling. Je bent een bedrijf gestart in de vorm van een VOF samen met een reeds bestaande bedrijf? Wat ik zo tussen de regels door lees is dat het bedrijf van jouw partner de mechanische tak verzorgt en het personeel ook in dat bedrijf werkzaam is. Klopt dit, of is het personeel in dienst bij de VoF?

 

Op dit punt behoeft de casus een nadere toelichting.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 1

 

concreet:

a. kun je van het personeel af als het op termijn niet meer haalbaar is. (ook als je nog niet falliet bent)

b. kun je je partner dwingen te stoppen voordat je failliet bent

 

a: nee. Het personeel is in rechte beschermd door de arbeidsovereenkomst. Pas als je aan kunt tonen dat met dwingende reden het personeel ontslagen moet worden, maak je een kans. Dus als het voortbestaan van de onderneming bedreigd wordt door de personeelskosten en datzelfde personeel minder oplevert dan dat ze kost, heb je een zaak.

 

b. waarschijnlijk zal dit niet in de VOF akte opgenomen zijn. Je kunt wel altijd vragen aan hem om vrijwillig uit te treden. Dit zou ik alleen doen als jij zelf brood ziet in de toekomst van de onderneming.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Edward,

 

Mijn bedrijf (eenmanszaak industriele automatisering) is samengegaan met een BV met personeel(mechanisch). De bedoeling was om er direct een BV van te maken maar onze (lees zijn) accountant gaf aan dat ik dan mogelijk veel belasting moest gaan betalen over de goodwill die ik zou inbrengen. Hij kwam daarop met een stappenplan met als eerste stap het oprichten van een VOF waarna we zo snel mogelijk dit weer zouden omzetten in een BV met daarboven een holdingstructuur. Zijn BV en mijn BV als eigenaar van het nieuwe bedrijf (BV).

We zijn echter al een jaar verder en er komt weinig schot in de zaak en ik had er wel druk achter willen zetten maar was erg druk met geld verdienen om de zaak overeind te houden.

Naief als ik was dacht ik dat mijn partner zich om deze zaken druk zou maken omdat zijn taak binnen het bedrijf was om als te regelen wat er geregeld moest worden, zodat ik me met de technische kant kon bezighouden.

Ik heb al diverse malen aangegeven dat ik het te lang vind duren, maar dan krijg ik als antwoord "ik ook'. Verder gebeurt er niets. Anders gezegd "Ik maak me ook druk over de hele situatie maar ja, wat kan ik eraan doen", om vervolgens weer zuchtend een sigaret op te steken.

Door slecht advies zit ik vast aan hem en zijn personeel. Deze week is er een gesprek over de oprichting van de BV, maar eigenlijk wil ik met hem niet verder. Zijn hier misschien mogelijkheden?

Link naar reactie
  • 1

Joost, Edward, Maarten en Jef,

 

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb ze meegenomen in een goed gesprek waarbij in ieder geval de druk van de ketel is gehaald.

Ik heb klaarblijkelijk meer spoken gezien dan dat er waren :-[ .Het lijkt erop dat we er samen uitkomen.

Voor de zekerheid heb ik in ieder geval een andere accountant in de armen genomen die mijn belangen zal gaan behartigen.

 

Bullet

Link naar reactie
  • 0

Mijn wens was om zo snel mogelijk uit de VOF te stappen. Het VOF-contract echter liet dit niet toe. Ik had mezelf allerlei redenen aangepraat waarom mijn compagnon me aan het contract te houden.

Dit blijkt echter niet het geval. De VOF wordt opgeheven (hij gaat alleen verder), en er vind een verrekening plaats. Dit gedeelte wordt overigens door de accountants uitgevochten.

Voor wat betreft de zaken gaan we verder als twee samenwerkende bedrijven die aan elkaar diensten leveren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, eigenlijk niet. Zoals in het reeds heb aangegeven zijn er nog geen grote schulden. Debiteuren/crediteuren-stand is ongeveer gelijk aan het geld dat wij hebben ingebracht.

Mijn accountant mag voor mij kijken waar ik verder nog recht op heb en hoe ik dit terug krijg. Voor mij is het belangrijk dat ik verder kan. Waarchijnlijk heb ik me het afgelopen jaar uit de naad gewerkt voor jan met de korte achternaam, maar een goede opleiding kost ook geld.

Ik denk dat ik er veel van geleerd heb en dat ik deze fout niet snel weer zal maken.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.