• 0

minderjarigen betalen per opdracht

Goeieavond HL'ers,

 

Ik ben bezig met het opzetten van een bedrijf en ik kan door mijn leeftijd (14) niet alles dat hoort bij de dagelijkse gang van zaken van mijn bedrijf zelf doen. Hiervoor wil ik een aantal mensen inhuren. Om mijn risico laag te houden wil ik ze betalen per opdracht. Het uitvoeren van zo'n opdracht duurt ongeveer een kwartier en hiervoor wordt de uitvoerder dan betaald.

 

Mijn vraag is: op wat voor manier kan ik dat het beste doen? Een oproepkracht is geen optie omdat je deze altijd sowieso 3 keer het uurloon moet betalen per oproep.

Zou ik de werknemers (ik gebruik dat woord maar even) tot freelancers kunnen maken en geeft dat niet veel rompslomp voor de freelancers?

 

Het gaat om een behoorlijk aantal mensen (stuk of 7) die allemaal hooguit wekelijks iets voor het bedrijf doen. Het gaat ook nog eens (deels) om minderjarigen, ik denk niet dat zij en hun ouders er blij mee zijn als ik hun opzadel met allerlei administratieve lasten (en dit lijkt me het geval als mijn werknemers freelancers worden?).

 

Ik heb gebeld met de kvk en branche organisatie maar daar kwam ik niet verder, ook googelen leverde niets op. Wie o wie heeft meer info of een goede link?

 

Alvast bedankt! Groeten,

 

hwjd

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt me dat je ook moet kijken welke leeftijd je "werknemers" hebben.

 

Zijn het leeftijdgenoten? Dan lijkt me payrolling niet een oplossing (ze komen immers in loondienst bij de payroll-onderneming) En als het maar om een kwartiertje per week gaat waarom zou je dan extra geld (reken gauw 5% extra, als het niet meer is) uitgeven?

 

Wat me meer een oplossing lijkt is dat je ze een bedrag uitbetaald en je "werknemers" deze uitbetaling bij hun belastingaangifte opgeven als opbrengsten uit overige werkzaamheden.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat voornamelijk om 16 en 17 jarigen die één keer in de week circa 1,5 uur werken voor het bedrijf.

 

Zijn het leeftijdgenoten? Dan lijkt me payrolling niet een oplossing (ze komen immers in loondienst bij de payroll-onderneming)

Hoezo is het dan een probleem dat ze in loondienst komen bij de payroll onderneming?

 

Ik zou zoals jij zegt zelf mensen in kunnen huren maar payroll lijkt mij zelf wel erg makkelijk, gewoon de uren doorgeven via internet en verder geen gezeik, scheelt heel veel administratie.

 

Daarnaast is het zo dat als ik doe wat Stephan zegt, mijn werknemers zelf aangifte moeten doen over het verdiende geld, wat een hoop gedoe oplevert voor hun ouders, lijkt me ook niet handig.

 

Groeten,

 

hwjd

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
  • 0

@hwjd, check eens bij www.belastingdienst.nl of er niet een bedrag is waaronder ze geen belasting hoeven te betalen?

 

Daarnaast is er altijd administratie, ook met payrolling. En je betaalt ook voor hun dienstverlening. En je 'werknemers' ook via payrolling hebben ook administratie te doen.

 

Iemand die jij betaalt moet altijd dat geld opgeven (misschien met uitzondering van een vrijgesteld bedrag), maar kan ook geld terugkrijgen via een T biljet dus het is niet alleen rampspoed en ellende. Vergelijk het met vakantiebaantjes.

 

Zoek eea goed uit voor je zomaar kiest voor payrolling. Gezien de 1.5 u /week die iemand voor je werkt lijkt me dat geen goede optie. Je moet toch al een lijst bijhouden van mensen die voor je werken. Hoe moeilijk is het om toe te voegen in welke week ze hoeveel geld van je gekregen hebben?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hoi Fred,

 

Via de site van de Belastingdienst kwam ik hier terecht. Als ik dit invul naar het profiel van mijn medewerker (16 jaar oud, voortgezet onderwijs, bij mijn ouders, in loondienst, geen vinkjes) dan staat daar nergens dat ik aangifte moet doen over het verdiende geld, wel dat ik geld terug kan krijgen met een Tj biljet.

 

Dit is ook de ervaring die ik zelf heb gehad bij mijn folder- en vakantiebaantjes...

 

Ik ga sowieso wel morgen even de belastingtelefoon bellen om het allemaal echt zeker te weten, ik vind het nog niet helemaal duidelijk...

 

Je moet toch al een lijst bijhouden van mensen die voor je werken. Hoe moeilijk is het om toe te voegen in welke week ze hoeveel geld van je gekregen hebben?

Heb je wel eens een loonstrookje vastgehad? Ik wel en ik zie me dat nog niet reproduceren... Ik denk dat er iets meer bij komt kijken aan administratie dan gewoon wat bedragen op te schrijven naast de gegevens van mijn medewerkers...

 

Groeten,

 

hwjd

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
  • 0

...

Heb je wel eens een loonstrookje vastgehad?

...

 

Vaker dan jij, denk ik ;D.

 

Ik wel en ik zie me dat nog niet reproduceren... Ik denk dat er iets meer bij komt kijken aan administratie dan gewoon wat bedragen op te schrijven naast de gegevens van mijn medewerkers...

 

Groeten,

 

hwjd

 

Jij gaat er al van uit dat die mensen bij jou in loondienst komen. Dat lijkt me niet. Gezien hun leeftijd zullen ze scholier zijn en het werk voor jou als bijverdienste zien. Vergelijk het met een krantenwijk, een bezorger is toch ook niet in loondienst?

 

Laat ik het anders zeggen. Zoek uit wat er precies nodig is en voor de BD acceptabel. Maar het zal geen volledige loonadministratie zijn, denk ik zo.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

...

Heb je wel eens een loonstrookje vastgehad?

...

 

Vaker dan jij, denk ik ;D.

Denk ik ook ;D

 

Laat ik het anders zeggen. Zoek uit wat er precies nodig is en voor de BD acceptabel. Maar het zal geen volledige loonadministratie zijn, denk ik zo.

Ik zal morgen de belastingtelefoon bellen, hopelijk kunnen die me meer vertellen.

 

Bedankt en groeten,

 

hwjd

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
  • 0

Kijk eens hier: http://www.bezorgers.nl/pzc/contact/veelgestelde-vragen

 

Er staat veel informatie bijv over het (niet!) dienstverband en belastingen:

Omdat je kranten bezorgt op basis van een Overeenkomst van Opdracht, houden wij geen loonbelasting en geen premies sociale verzekeringen in. Dit betekent dat je zelf aangifte dient te doen bij de belastingdienst. In de eerste maanden van het nieuwe jaar ontvang je van ons hiertoe een jaaropgave, met een specificatie van jouw vergoedingen over het afgelopen jaar. In het geval je meer dan een bepaald percentage (40% in 2008) van het minimumloon aan belaste vergoedingen ontvangt, zijn wij verplicht over deze vergoedingen premies voor de sociale verzekeringen af te dragen. Als dit op jou van toepassing is, nemen wij hierover contact met je op. Voor meer informatie over bijverdiensten en de hoogtes van de drempelbedragen, kun je kijken op www.svb.nl, www.belastingdienst.nl en www.ibgroep.nl

 

Link naar reactie
  • 0

Hé Walter, bedankt voor je link!

 

Ik heb gisteren de mensen van de Belastingdienst aan de telefoon gehad, zij konden mij niet echt adviseren wat voor vorm te kiezen, ik ben wel wat wijzer over de loonbelasting ed.

Loonbelasting wordt ingehouden op je loon en je moet het zien als een voorschot op de inkomstenbelasting, meestal is de hoeveelheid betaalde loonbelasting wat teveel en kun je dit terugvragen. Dit geldt voor zowel jongeren als ouderen.

 

Ik ga je link zeker even goed bekijken! Volgens mij zeker interessant.

 

Groeten,

 

hwjd

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is er een veel simpelere oplossing; je noemt het vrijwilligerswerk of "stage" en geeft ze daarvoor een onkostenvergoeding. Niks geen loonstrookjes, pay-roll of andere onzin. Allemaal overbodige administratie waar de belastingdienst ook niet op zit te wachten, gezien ze toch niet belastingplichtig zijn met dit aantal uren. Pas wanneer ze minimaal 3 uur achtereen werken en dat wat vaker per maand doen, wordt het nuttig een dienstverband aan te gaan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.