• 0

Motor op de zaak, hoe te regelen

Ok, een motor op de zaak, dat is wat ik wil. Ik weet dat het op zich wel kan, maar zit met een paar laatste vragen.

 

De situatie: het bedrijf koopt voor mij een motor. Er is voor motoren geen bijtelling op basis van nieuwprijs, maar je moet wel het aantal kilometers tegen kostprijs bij je inkomen optellen.

 

Vragen:

 

1. Als ik nou zelf verzekering, brandstof en onderhoud betaal, zal de belastingdienst het dan accepteren dat ik die kilometers niet bij m'n inkomen optel (wat is dan immers de kostprijs van zo'n kilometer)?

2. Hoe zit het met BTW. Kan ik die als bedrijf zijnde volledig aftrekken? Of moet ik hier ook weer rekening houden met prive/zakelijk gebruik?

3. Bij bedrijfsauto's heb ik nog wel eens gehoord dat als je hem wil verkopen aan een particulier, je ineens weer te maken krijgt met BPM e.d. Weet iemand hier iets van en of dit ook voor motoren geldt?

 

Alvast bedankt voor de info!

 

Alef

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aleph,

 

Het klopt dat je bij een motor van de zaak geen fictieve bijtelling hebt die wel geldt bij een auto van de zaak. Als de motor voor het werk wordt gebruikt, dan dien je slechts bij je inkomen te tellen de besparingswaarde van de prive-kilometers.

 

Is de motor puur voor het prive-gebruik ter beschikking gesteld, dan geldt de waarde in het economische verkeer.

 

Ik begrijp je overweging hierboven onder 1), maar zou eerlijk gezegd niet weten hoe de fiscus hier tegenaan kijkt. Ik zou je vraag even voorleggen aan de belastingdienst, wellicht kunnen ze je telefonisch hierover informeren.

 

De prijs van een motor is opgebouwd uit de netto prijs, BTW daarover en vervolgend BPM (maw: geen BTW over de BPM). Het lijkt me dat als de onderneming de motor aanschaft, zij de in rekening gebrachte BTW geheel kan verrekenen.

 

Bij verkoop van de motor aan een particulier kan de BPM weer gaan herleven, zij het dat de hoogte daarvan afhangt van de periode dat de motor in bezit is geweest van de onderneming (de BPM wordt namelijk afgeschreven).

 

Groeten,

 

TaxAdvisor

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.