• 0

geen contract ivm strafblad partner

Ik heb deze maand een nieuwe baan aangeboden gekregen, die ik heb geaccepteerd. Heb de conceptovereenkomst via mail gekregen, en ook via mail wat mailtjes over bv welke naam ik in mijn email adres e.d. wil hebben. Ik heb mijn huidige baan opgezegt en zou daar per 1 oktober gaan beginnen. Nu moest ik afgelopen week naar kantoor van mijn nieuwe werkgever komen en daar werd mij verteld dat mijn nieuwe baan toch geen doorgang kan vinden ivm het feit dat ze ter oren is gekomen dat mijn partner een strafblad heeft.

Voor mijn functie (administratief medewerker) zou dit niet moeten uitmaken.Daarnaast snap ik niet dat het strafblad van mijn partner,die inmiddels zijn straf uitgezeten heeft en ook zelf een goede baan heeft, reden kan zijn om mij niet meer aan te nemen.

Mijn vraag is, mag dit?? Er stond in de advertentie ook niet dat er antecedenten onderzoek plaats zou vinden, dan daarbij had dat wel plaatsgevonden was het verleden van mijn partner toch niet naarboven gekomen??

Ik zit nu dus zonder baan.

Mijn vraag is wat zijn mijn rechten???

Alvast bedankt!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17101-geen-contract-ivm-strafblad-partner/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Het feit dat zij het gezegd hebben, zegt al wat. Zorg er voor dat het schriftelijk meegedeeld wordt dat dit de reden is.

Het is misschien flauw om te zeggen, "verkoop nooit de huid voordat de beer geschoten is". Achteraf gepraat, en werkt in het vervolg altijd. Pas opzeggen als het contract getekend is.

Als 1 van de moderators dadelijk langskomt, zal deze draad hoogstwaarschijnlijk beëindigd worden, omdat het op deze site het over innoveren en ondernemerschap gaat. Het is geen vraagbaak voor werknemers. Sorry.

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

• 0

Idd geen ondernemersvraag. Neem contact op met je vakbond of rechtsbijstandsverzekering. Ga anders naar een rechtswinkel.

Een antecedentenonderzoek kan plaatsvinden als je in een functie of omgeving werkt waar veel vertrouwelijk materiaal langs kan komen. Raar dat ze dat niet gezegd hebben.

Kun je hun niet met je partner spreken, en hem laten vertellen dat hij nu een goede baan heeft?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

Ik heb ze aangeboden om met mijn partner te laten spreken, maar dat had voor hun geen toegevoegde waarde. Ik heb het gevoel dat ik op basis van een roddel mijn baan kwijt ben.Ik zie nu pas dat dit forum niet voor dit soort vragen is, maar ik ben al wel heel dankbaar voor alle hulp die ik tot nu toe gekregen heb.Sorry voor de overlast maar ben momenteel een beetje radeloos..... :'(

• 0

Take it easy. Alles zal rechtkomme. Probeer de reden van dit gebeuren zwart op wit te krijgen. De vraag blijft hoe dat zit met een antecedenten onderzoek, ik vraag het mij af of daarbij dan ook partners eruit rollen. En als u verder niks op uw kerfstok heeft, komt er op basis van uw naam niks uit het antecedenten onderzoek. In dat geval is achterklap waarschijnlijker, triest.

Vraag er bij dat bedrijf naar, en zorg dat zaken op schrift gesteld worden, met deze reden er bij. Dan staat u ten alle tijden sterker.

Ik denk dat het sowieso nodig is direct weer naar een baan te gaan zoeken.

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

• 0

...

De vraag blijft hoe dat zit met een antecedenten onderzoek, ik vraag het mij af of daarbij dan ook partners eruit rollen.

...

Bij sommige onderzoeken worden zeker de partners en soms ook familie meegenomen. Denk maar aan beveiliging koninklijk huis, maar dat zijn zeker niet de enige functies.

@Probleem, idd zo snel mogelijk deskundig advies inwinnen, en andere baan zoeken. Het beste wat je er misschien kunt uithalen is een schadevergoeding.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

Het zou best kunnen dat het op achterklap berust, maar wat dat betreft valt het dan nog mee dat ze het al vooraf aankondigen. Ik neem aan dat er een proeftijd aan dat arbeidscontract zit. Als men niet overtuigd was dat er een goede grond is om het contract niet aan te gaan, had men wel gewacht en vervolgens binnen de proeftijd de overeenkomst ontbonden.

Het beste wat je er misschien kunt uithalen is een schadevergoeding.

... waarmee dat in ieder geval was voorkomen.

• 0

Als 1 van de moderators dadelijk langskomt, zal deze draad hoogstwaarschijnlijk beëindigd worden, omdat het op deze site het over innoveren en ondernemerschap gaat. Het is geen vraagbaak voor werknemers. Sorry.

Ja, helaas. Hoewel dit onderwerp wel voor ondernemers van belang kan zijn. Daarom nog maar een laatste woord hierover, alvorens het draadje te sluiten. Wanneer een werkgever iets zou willen toetsen omtrent het verleden van de medewerker dan zijn de middelen daartoe in zekere zin beperkt. Eigenlijk heeft de kan de werkgever alleen vragen om een verklaring van goed gedrag. Een antecedentenonderzoek vindt alleen plaats wanneer de functie dit meebrengt.

De reden waarom de baan wordt geweigerd is discutabel. bedenk echter wel dat een werkgever de proeftijd ook kan gebruiken voor een ontslag op andere gronden.

Ik verplaats dit onderwerp ook nog maar even omdat het eerder past onder de arbeidsrechtelijke onderwerpen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar