• 0

Welke extra kosten bij webhosting?

Ik ben opzoek naar een hosting bedrijf voor de Internet site van mijn bedrijf. Dit is een interactieve Internetsite. MIjn webbouwer heeft een aantal opties gegeven voor Hostingbedrijven. Nu ontstaat een discussie over de kosten die je aan het Hosting bedrijf betaalt. Volgens mijn webbouwer betaal je ook eventuele (extra) kosten zodra de server o.i.d. bij de Hosting bedrijf kapot gaat? Dit lijkt mij sterk! Ik zie dit als: ik huur een auto, vervolgens gaat de voorlamp kapot en moet ik de nieuwe lamp betalen. Wie kan mij helpen met de kosten die ik kan verwachten?

 

Edit: titel aangepast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je betaald natuurlijk alleen voor het hostingpakket wat je afneemt, als er wat kapot gaat is het de verantwoordelijkheid van de hoster. Je bent natuurlijk wel verantwoordelijk voor je eigen website, en het up-to-date houden er van. Je moet bijvoorbeeld forum of webshop software regelmatig updaten. Dit kun je zelf doen, iemand anders laten doen, of tegen betaling door je hoster laten doen. Er zijn er ook die dit als onderdeel van een pakket aanbieden.

 

Op websites als http://www.ispgids.com/ kun je webhostingbedrijven vergelijken en op http://www.webhostingtalk.nl kun je hosters om aanbiedingen vragen.

Link naar reactie
  • -1

Als het een belangrijke site is, ga voor zakelijke hosting. Kost wat meer maar daarvan is de support vaak veel beter. Ga niet voor de goedkoopste want daar krijg je vermoedelijk hoofdpijn van.

Een kleine website moet je voor ongeveer 10 à 15 Euro per maand kunnen hosten bij een betrouwbare partij.

 

Ik ga hier geen reclame maken voor mijn eigen hostingbedrijf, dat zou een beetje ongepast zijn, maar je kunt bij collegahoster Interned Services prima terecht. Mocht je toch bij ons willen hoor ik het wel. ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of je mij aanspreekt Jeroen Bakker, maar ík heb geen webhostingbedrijf en ook geen aandelen.

 

Het toeval wil dat ik voor mijn eigen bedrijf net op zoek ben geweest naar een nieuw hostingbedrijf en er flink wat heb vergeleken. Vandaar dat ik Jeroen van O best nog wel eens goed kan adviseren. Mag dat niet in de topic.

 

Bovendien wijs ik hem toch op webhosters.nl...?

Link naar reactie
  • 1

Een professionele webhoster heeft meer kosten dan u denkt, ik zal proberen een korte opsomming te maken van de kosten die gemaakt moeten worden om een website in de lucht te krijgen.

 

Ik zal uitgaan van een gemiddelde set-up waarbij de hoster zelf het beheer doet

 

Wat heb je nodig:

 

Ruimte (2 Datacentrums/Netwerken) ~ € 400,- per jaar

Dataverkeer (zeg 0,5Mbit) ~ € 150,- per jaar

Stroom (zeg 1Amp) ~ € 150,- per jaar

Webserver (om de website op te hosten) ~ € 500,- per jaar

Software (OS, Anti-Virus, Spamfilters, Controle Paneel) ~ € 200,- per jaar

Back-up ruimte (niet in hetzelfde datacentrum als de webserver) ~ € 1,00 per GB dus zeg € 200 per jaar

DNS1 Server (in hetzelfde datacentrum als de webserver) € 300,- per jaar

DNS2 Server (NIET in hetzelfde datacentrum als de webserver syncronised) ~ € 75,00 per jaar

SIDN account om Domeinnamen te registreren € 650,- per jaar (dit kan via Resellers goedkoper)

Onderhoud management van de 2 server (zelf)

Overige, zaken die kapot, externe expertise etc.. (niet meegerekend)

 

In totaal (en ik heb natuurlijk veel zaken niet meegeteld) is dit dus € 2625,00 per jaar is € 218,75 per maand. Op deze infrastructuur kan je ongeveer 150 klanten kwijt dus inkoop kom je dan op € 1,45 per hosting pakket, exclusief domeinnaam. Zoals ik al zei heb ik nu veel zaken nog niet meegerekend maar het geeft al een beeld waarom een prijs tussen de 3 en 10 euro per maand heel reëel is bij een kwalitatief goede hoster.

 

Wat een klant dus huurt is een gedeelte van de infrastructuur van de hoster. Je huurt dus wel degelijk een stukje van de host. Dus ik ben het met de webmaster eens, je betaalt in principe ook mee als er iets kappot gaat dat zit in de hosting prijs verwerkt. Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust!

Link naar reactie
  • 0

Dat lijkt me nogal een onderschatting van professionele hosting...

Maar goed: Of je moet betalen als er wat stuk gaat hangt natuurlijk af van wat je af neemt. En dat hangt af van wat je doet. Als je zelf servers koopt en die bij een hoster plaatst is het logisch dat je zelf betaald voor wat stuk gaat. Als je huurt is dat niet zo, maar hangt het wel van het contract (en daarmee prijs) af hoe snel er gehandeld wordt. Wat ook kan gebeuren is als er wat stuk gaat, dat je site niet meer werkt en dat je webbouwer aan de slag moet om zaken te herstellen, daar betaal je ook voor natuurlijk.

 

Maar ik zou zeggen: neem contact op met een paar partijen die je betrouwbaar lijken en vraag gewoon wat er gebeurd als er wat stuk gaat. Bijvoorbeeld:

* garanties mbt tot de snelheid waarmee defecten worden opgelost,

* wie er verantwoordelijk is voor backups en voor het terugzetten er van als er wat mis is gegaan.

 

In ieder geval zijn er heel grote verschillen in eigen verantwoordelijkheid tussen shared hosting (hierboven beschreven: één server delen met veel andere klanten), dedicated (een eigen gehuurde server al dan niet in eigen beheer) en colocatie (het onderbrengen van een server die jouw eigendom is) Maar je webbouwer hoort wel in te kunnen schatten wat je ongeveer nodig hebt.

Link naar reactie
  • 0
Dat lijkt me nogal een onderschatting van professionele hosting...
Ik ben van het minimum uitgegaan...

 

//edit:

 

Omdat ik uit ben gegaan van een minimum hier nog een voorbeeld:

 

Datacentrum 1 Eigen Secure 42U Rack kast met switches, Firewalls, APC’s

-   Hier staat de DNS 1 server, shared hosting servers, colocations en dedicated servers

 

Kosten: € 1000,00 per maand (exclusief de servers en andere hardware en onderhoud)

Inclusief: stroom en dataverkeer

 

Datacentrum 2 Eigen Secure 22U Rack kast met switches, Firewalls, APC’s

-   Hier staat de DNS 2 server, shared hosting servers, colocations en dedicated servers

 

Kosten: € 500,00 per maand (exclusief de servers en andere hardware en onderhoud)

Inclusief: stroom en dataverkeer

 

Datacentrum 3 Back-up ruimte, DNS3 en Fallback mail servers

-   Hier staat de DNS 3 server, de back-up server en de fall-back mail server.

 

Kosten: € 150,00 per maand (exclusief de servers en andere hardware en onderhoud)

Inclusief: stroom en dataverkeer

 

Datacentrum 4 Spam, Virus en Phishing filtering

-   Hier staat de mailscan server (met extra fall-back) met hoogwaardige spam, virus en phishing filtering

 

Kosten: € 150,00 per maand (exclusief de servers en andere hardware en onderhoud)

Inclusief: stroom en dataverkeer

 

Lid van SIDN: € 55,00 per maand

Lid van RIPE: € 500,00 per maand

Lid van EURid: € 10.000 inleg (€ 833,33 p/m)

Lid van DNS.be: € 2500,00 inleg (€ 208,33 p/m)

 

Gemiddelde Dell server inclusief onderhoud kost € 200,00 per maand

 

Het is nu vrijwel onmogelijk om de prijs voor één hosting pakketje uit te rekenen, maar nu heb je een beeld hoe het ook zou kunnen en hopelijk een beeld van de kosten die consumenten vaak niet zien of weten.

Link naar reactie
  • 0

Dat is wel een technologische benadering van de kostenberekening van hosting. Als ik kijk naar ons hostingbedrijf dan zijn de directe kosten ongeveer 25 à 30% van de verkoopprijs. De rest zit in salarissen en overhead (kantoorruimte en dergelijke).

Goede service én onder de vijf Euro per maand is dan ook in mijn ogen niet reëel. In dat opzicht heb je wel een punt dat ik volledig onderschrijf!

Helaas zijn er veel aanbieders die denken dat ze voor 1-2-3 euro per maand goede hosting kunnen aanbieden. Dat is ook zo zolang ze het in hun eentje doen, geen personeel en geen kantoor hebben. Daarna gaat het verkeerd.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is appelen met peren vergelijken, maar de hosting van mijndomein is niet te vergelijken met een gemiddelde kwaliteit hoster naar mijn mening. Ik zeg daarmee niet dat de hosting van mijndomein niet goed is want dat kan ik niet helemaal beoordelen maar het is IMO onmogelijk om voor deze prijs kwaliteit hosting te leveren. Voor veel doeleinden zal deze, noem het maar budget hoster, goed zijn maar voor het MKB zal het IMO niet voldoende zijn.

 

En nogmaals ik wil absoluut geen collega’s afvallen so no offence! Ik denk dat het verschil in de service, uptime en mogelijkheden ligt want dat kost geld en dus wordt de hosting ook daarmee ook duurder. Tuurlijk voor ons is het ook geen enkel probleem om tegen deze prijs hosting te leveren, maar dan is de kwaliteit, uptime en service wel een stuk lager en daar kies je wel of niet voor.

Link naar reactie
  • 0

Als hoster hoef je natuurlijk niet zoveel kosten te hebben als je aangeeft. DNS kun je inkopen bij een reseller, en factureer je aan je klanten door.

 

Op WebhostingTalk.nl (je vast wel bekend :)) staan aanbiedingen voor dedicated servers inclusief 8 GB Ram, 160 GB disk, 2500 GB dataverkeer voor slechts 50 euro per maand (laastste aanbieding van i3d.net). Als je twee servers huurt met wat extra schijfruimte voor de backups, ze naar elkaar laat backuppen en allebei als backup gebruikt, dan ben je met 150 euro aan vaste kosten voor wat betreft de hosting al klaar. Daar kun je 300 klanten op kwijt volgens je eigen berekening, waardoor je inkoop 50 eurocent per klant per maand komt alleen aan hosting.

 

Natuurlijk moet je eigen tijd, je kantoor, telefonie, administratie en alles ook betaald worden, maar de hostingkosten zelf zijn tegenwoordig niet meer zo duur dan vroeger.

Link naar reactie
  • 0

Dat zie IMO toch verkeerd, ik ken i3D (Stijn) toevallig (en ja ik ken WHT ook een beetje gezien ik daar Moderater ben) en ik ken ook ongeveer de prijzen en kosten van i3D. Op de manier zoals jij het schets werken (te) veel hosters en dat is nu juist mijn punt. Je hebt dan geen controle meer over je eigen bedrijf omdat je alles uitbesteed ook is de flexibiliteit een stuk minder. Mja voor alles een markt zal ik maar zeggen.

 

I3D levert deze servers idd tegen een prijs vanaf € 50,00 per maand maar dan heb je geen Plesk controle paneel en geen hardware RAID en geen security en alleen standaard onderhoud. Als je bij i3D dit wel wil hebben zijn de prijzen vergelijkbaar met de gemiddelde kwaliteit hoster.

Link naar reactie
  • 0

Mja voor alles een markt zal ik maar zeggen.

 

Precies. Natuurlijk zijn er hosters waar je weing betaald, en waar de service slecht is, maar er zijn ook hosters waar je veel betaald en de service ook slecht is. Prijs hoeft geen indicatie van de kwaliteit te zijn, en goede hosting hoeft niet duur te zijn.

 

En ik weet wie je bent hoor, ik krijg elke week een uitnodiging van je voor weer een nieuw netwerk :).

Link naar reactie
  • 0

Ah, Maarten van Xolphin nu zie ik het pas ;) en idd de prijs is geen indicatie maar een lage prijs kan wel een indicatie zijn... En ja, als internet ondernemer hou ik ook al de sociables bij ja :)

 

Het punt wat ik wil maken is dat op alle potjes een deksel past en dat je geen appels met peren kunt vergelijken, maar de consument ziet door de bomen het bos niet meer. Om er maar een paar spreekwoorden tegenaan te gooien. En dus is het voor de consument vrijweg onmogelijk on een goed vergelijk te maken. Jammer dat Hostmerk niet gelukt is dit was IMO een erg goede tool geweest om dit probleem op te lossen. Mss later…

Link naar reactie
  • 0

De reacties dwalen een beetje af vind ik. De vraag was (samengevat): als je een website onderbrengt, kun je dan geconfronteerd worden met extra kosten omdat de hardware het begeeft.

 

Dat lijkt me toch niet zo moeilijk: je krijgt een contract als je tot zaken komt. En dan maakt het verschil of je je site op een eigen server draait (die je hebt gekocht) of dat je je site draait op een shared server (waarop je ruimte huurt). In het eerste geval krijg je een SLA, daarin staat precies vermeld wat de verantwoordelijkheden van de hostingpartij en de klant zijn. Zo niet, doe dan geen zaken.

 

Punt is denk ik dat de meeste hosters helemaal geen hosters zijn maar resellers. of resellers van resellers. Dan worden de overeenkomsten over wat je krijgt voor welke prijs alleen maar vager. Uit mijn eigen ervaring: ik heb ooit een site ondergebracht bij een club die later bleek niet aan de financiële verplichtingen te kunnen voldoen. Met als gevolg dat mijn website offline werd werd gezet terwijl ik zelf wel aan alle voorwaarden had voldaan.

 

De les: zoek een hostingbedrijf dat betrouwbaar is. Misschien niet goedkoop, maar wel transparant en met heldere contracten!

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Zoals René aangeeft is het inderdaad belangrijk om op zoek te gaan naar een betrouwbare partij, al is dat heel erg lastig. Als je een goedkope partij hebt zul je daar in het begin meestal niets van merken, tot het mis gaat.

 

Als je geen technische kennis hebt / niet je eigen server wilt onderhouden, dan neem je managed hosting of een normaal hosting pakket (afhankelijk van de capaciteit die je nodig hebt). Daarbij kan het eigen nooit zo zijn dat defecte hardware aan je wordt doorgerekend.

Link naar reactie
  • 0

Ik had mijn webshop laten bouwen door een bedrijf die tevens ook het hosting bedrijf was, Na een conflict over het pas na 12 weken een webshop die nog niet werkten en waarvan de helft volgens afspraak niet goed was af te leveren heeft hij ook mijn .com afgepakt, al het brief papier en de verpakking kon ik niet meer gebruiken. Ik was net gestart met mijn bedrijfje en dankzij hem ben ik financieel zo benadeeld dat ik hoop dat ik het nog red. Kan iemand mij advies geven hoe krijg ik mijn .com terug.

 

gr. vera

 

wat een leuke site is dit en met heel veel nuttige informatie

Link naar reactie
  • 0

...

Kan iemand mij advies geven hoe krijg ik mijn .com terug.

...

 

Als je betaald hebt voor dat .com adres, is het van jou. Is daar schriftelijk bewijs van?

 

Zo te lezen is het conflict aardig ontspoord. Zet op papier wat volgens jou de afspraken waren, en wat daarvan niet nagekomen is, en stel ze aansprakelijk voor de geleden schade. Ik zou zo'n brief wel even door een juridisch expert laten lezen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
Kan iemand mij advies geven hoe krijg ik mijn .com terug.

“We” dwalen een beetje af van de originele vraag maar om toch een antwoordt te geven als aanvulling op Fred. Wat bedoel je met afgepakt? Als jij als eigenaar (administrative contact) bent kan je het domein verhuizen naar een andere provider. Er zit helaas wel een maar aan want voor het verhuizen van een .com heb je een Authorization Code nodig. Je huidige provider is wel verplicht deze aan de eigenaar van het domein te verstrekken. Doet hij/zij dit niet sta je iig sterk met een zaak. Dus als jij als eigenaar in de zogenaamde WHOIS staat vraag dat je provider om de Authorization Code van het domein. Suc6!

Link naar reactie
  • 0

Kan iemand mij advies geven hoe krijg ik mijn .com terug.

“We” dwalen een beetje af van de originele vraag maar om toch een antwoordt te geven als aanvulling op Fred. Wat bedoel je met afgepakt? Als jij als eigenaar (administrative contact) bent kan je het domein verhuizen naar een andere provider. Er zit helaas wel een maar aan want voor het verhuizen van een .com heb je een Authorization Code nodig. Je huidige provider is wel verplicht deze aan de eigenaar van het domein te verstrekken. Doet hij/zij dit niet sta je iig sterk met een zaak. Dus als jij als eigenaar in de zogenaamde WHOIS staat vraag dat je provider om de Authorization Code van het domein. Suc6!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.