• 0

Stichting en Belastingdienst HELP!!!

Ok, ik probeer het kort en bondig:

 

Ik heb een eigen stichting (sinds juli 2007) waarbij het doel is om een oude japanse vechtsport in stand te houden. Dit houdt concreet in dat ik nu zo'n 20 mensen heb die 2x per week in een gymzaal (door mij gehuurd) komen om les te krijgen zodat deze specifieke sport niet verloren gaat.

 

Op advies van menigeen destijds (1,5 jaar terug) een stichting opgericht. We hebben geen winstoogmerk. Ik doe alles voor niets. Nu hebben we officieel geen leden, maar deze 20 mensen betalen wel de huur van de zaal om zo quitte te draaien. Ik weet niet of ik dit moet zien als donaties of andere vorm van inkomsten. Het doel is om de kosten zo laag mogelijk te houden, met z'n allen betalen we de zaalhuur. Daarnaast hebben we een aantal dingen in 1,5 jaar aangeschaft (trainingsmateriaal, shirts met logo, tassen). Onze 'inkomsten' worden dus besteedt aan de zaalhuur en het overige geld is voor de spullen. Echter nu we groter worden, houden we toch nog geld over.

 

Ik heb in de afgelopen 1,5 jaar (op advies van de belastingdienst nota bene!) geen omzet opgegeven elke 3 maanden. Echter vorige week was ik bij de belastingdienst en zij gaven aan dat dit toch slim is om wel te doen. Dit omdat de 20 mensen elke maand 20,- euro betalen ter compensatie van de zaalhuur en omdat de groep uitbreid betalen zij ook mee aan de trainingsspullen.

 

Nu heb ik de volgende vragen:

 

- Welke belastingplicht heb ik nu? Omzet per 3 maanden opgeven alleen? Jaarlijkse belasting (vennootschap)?

- Moet ik nu van de 20,- euro per maand p.p. nog 6% BTW berekenen?

- Kan ik de spullen weer (19% BTW) terugvragen?

- Als wij meer geld overhouden door meer leden/donateurs, moet ik dan wel een stichting blijven ook al hebben we geen winstoogmerk?

- Kan/moet ik die 1,5 jaar alsnog indienen (recht van suppletie gaven ze aan bij de belastingdienst)

- Of moet ik gewoon elke 3 maanden doorgaan met opgeven van 0,- euro omzet???

 

Ik heb echt op heel het internet gezocht incl. dit forum, maar ik kom er gewoon niet uit. Daarnaast wil de belastingdienst GEEN advies geven en ken ik gewoon niemand die hierin bedreven is.

 

Alvast heel hartelijk dank,

 

Daniel S.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-14.html

 

Hier staat dat als je als stichting over de winst venootschapsbelasting moet betalen als je een ondernemer bent (naar de criteria wordt verwezen middels een link)

 

Hieruit maak ik op dat ook al maak je winst je nog steeds een stichting kunt zijn

 

Bovendien gelden de normale BTW regels als je voor de BTW als ondernemer gezien wordt, ook hiervoor staat een linkje met de criteria.

 

Weet niet of je er iets aan hebt, maar miss helpt het je op weg?

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur

Bedankt voor je bericht en je moeite,

 

Echter, volgens mij zijn wij geen onderneming en vervalt dus de BTW plicht?!? Dat is dus waar ik niet helemaal uit kom en de vragen die ik gesteld heb ook niet...

Of er sprake is van onderschap van de BTW en VPB wordt separaat beoordeeld. De inspecteur bepaalt dit, naar aanleiding van uw opgave of ambtshalve en u ontvangt hiervan een beschikking.

 

Het is goed mogelijk dat een stichting wel ondernemer is voor de BTW, maar niet voor de VPB. Voor het eerste is enkel het 'deelnemen aan het economisch verkeer' criterium voldoende, voor het tweede dient er op zijn minst een resultaatoogmerk te zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ikzelf heb ook een stichting, ook zonder winstoogmerk, en ben, op eigen verzoek, elke 3 maanden verplicht een BTW aangifte te doen.

Wat dus betekend dat ik elke 3 maanden de BTW die ik betaal terug krijgt gestort op me rekening.

Dus het kan erg gunstig zijn dit aan te vragen en/of te doen.

Verders is er geen plicht om andere aangiftes te doen.

Wel de z.g. contributie inboeken als donatie.

 

Maak je dus geen zorgen, het kan erg gunstig zelfs uitvallen.

Link naar reactie
  • 1

Hoi Daniël

 

Het eerste onderscheid is tussen BTW en VPB.

 

Voor de BTW kan een stichting belastingplichtig zijn en voor de VPB niet. Dat staat of valt met de doelstelling en het daadwerkelijk financieel gevolg van die doelstelling.

 

Voor de BTW ben je al snel ondernemer, echter: jouw stichting biedt sport aan zonder winstoogmerk als dienst en dat is wettelijk vrijgesteld van BTW.

 

Voor de VPB zie ik ook geen belastingplicht, als de stichting geen winst maakt en alleen kostendekkend werkt. En dan nog: als de stichting geen winst haalt, dan is ook geen VPB verschuldigd.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wederom dank. Maar ik lees dus dat 1 persoon wel de BTW opgeeft en de ander aangeeft dat dit niet verplicht is. Ik heb ook altijd gedacht dat wij niet BTW plichtig zijn. Dat het altijd mag, begrijp ik. Ik wil echter voor mezelf het makkelijkst doen (minste werk) maar wel legaal uiteraard.

 

Mijn vraag is dus: kan ik gewoon doorgaan (legaal) met het invullen van 0,- op de aangifte omzetbelasting die ik elke 3 maanden invul?

 

En klopt het dan dat ik ook de uitgaven niet behoef op te geven (tassen, shirts e.d.)?

 

Daarnaast nog 1 vraag. Omdat er meer mensen bijkomen houden we steeds wat meer geld over. Ook wanneer de spullen er nog van gekocht zijn. Dit is niet veel maar toch. Kan ik (als bestuurslid) ook een kleine vergoeding aan mezelf geven voor w.b. de reiskosten die toch elke week hoog zijn. Of zelfs voor het lesgeven? Of mag dit allemaal niet? En wat als ik een leerling die steeds beter wordt laat lesgeven en hem/haar een vergoeding wil geven voor verleende diensten?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Wederom dank. Maar ik lees dus dat 1 persoon wel de BTW opgeeft en de ander aangeeft dat dit niet verplicht is. Ik heb ook altijd gedacht dat wij niet BTW plichtig zijn. Dat het altijd mag, begrijp ik. Ik wil echter voor mezelf het makkelijkst doen (minste werk) maar wel legaal uiteraard.

Nogmaals: die vraag moet door de inspecteur formeel worden beantwoord.

Link naar reactie
  • 0

Dat begrijp ik. Ik heb (bij de aanmelding van de stichting) een brief van de belastingdienst gekregen waarin stond dat ik omzetbelastingplichtig was. Dit i.v.m. het feit dat ik donaties krijg om zo de zaalhuur te kunnen betalen. Echter op advies van deze zelfde belastingdienst (na bellen destijd) werd gezegd dat ik 0,- euro omzetbelasting in moest vullen. Dit omdat ik geen winst maak en derhalve niets met de BTW behoef te doen.

Misschien snap ik het niet, maar had ik dan elke 3 maanden TOCH die donaties moeten opgeven als omzet? En had ik dan ook de zaalhuur, tassen/shirt koop (en gegeven aan deelnemers) moeten opgeven om BTW terug te krijgen???

Overigens kan ik dit toch nog allemaal doen middels recht op suppletie??? Ik heb uiteraard alles tot op de cent nauwkeurig bijgehouden en daarnaast zijn alle donaties en uitgaven op de zakelijke rekening terug te vinden.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Dat begrijp ik. Ik heb (bij de aanmelding van de stichting) een brief van de belastingdienst gekregen waarin stond dat ik omzetbelastingplichtig was. Dit i.v.m. het feit dat ik donaties krijg om zo de zaalhuur te kunnen betalen. Echter op advies van deze zelfde belastingdienst (na bellen destijd) werd gezegd dat ik 0,- euro omzetbelasting in moest vullen. Dit omdat ik geen winst maak en derhalve niets met de BTW behoef te doen.

Misschien snap ik het niet, maar had ik dan elke 3 maanden TOCH die donaties moeten opgeven als omzet? En had ik dan ook de zaalhuur, tassen/shirt koop (en gegeven aan deelnemers) moeten opgeven om BTW terug te krijgen???

Overigens kan ik dit toch nog allemaal doen middels recht op suppletie??? Ik heb uiteraard alles tot op de cent nauwkeurig bijgehouden en daarnaast zijn alle donaties en uitgaven op de zakelijke rekening terug te vinden.

Ouch. Als u die brief hebt gehad, dan doet er heel verstandig aan contact op te nemen met de inspecteur (niet per telefoon, tenzij om een afspraak te maken) en te bezien of dit niet een foutje is, omdat u zonder winstoogmerk sport aanbiedt en derhalve vrijgesteld bent van BTW.

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat is ook wat ik vreemd vind. Ik heb natuurlijk bij de aanmelding eerlijk opgegeven dat ik donaties ontvang (en nog met notitie erbij gezet om daarvan de zaalhuur te betalen). Vervolgens vond ik het dus vreemd dat ik toch omzetbelastingplichtig zou zijn. Dus toen gebeld met belastingdienst en die mevrouw heeft toen na uitzoeken aangegeven dat ik gewoon 0, moest invullen elke 3 maanden. Wat voor mij ergens vreemd voelt, omdat er natuurlijk nu wel gewoon geld op de zakelijke rekening staat.

 

Ik ga idd weer even bellen.

 

Verder hoop ik dat mijn andere vragen nog door iemand beantwoord kunnen worden, dit omdat de belastigndienst verder geen advies wil geven heb ik gemerkt.

Belangrijkste vraag is eigenlijk. Wij groeien en houden dus steeds meer geld over. Kan ik wat extra geld ter compensatie van alle uren aan mezelf, ander bestuurslid en vrijwilligers geven die af en toe ook lessen overnemen inmiddels.

Link naar reactie
  • 0

Indien de stichting winst gaat maken en dat ook beoogt, komt de BTW vrijstelling in het geding en komt de VPB plicht in zicht.

Een kleine vergoeding voor de lesgevers is toegestaan, dus doe dat om te voorkomen dat de stichting winst gaat maken!

 

Die kleine vergoeding is de vrijwilligersvergoeding. Deze is belastingvrij ingevolge de loonbelastingwet voor de ontvanger tot 150 euro per maand en max. 1500 euro per jaar. Vrijwilligers in sportorganisaties vallen hier per definitie onder.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Een stichting valt niet zo heel snel onder de vennootschapsbelasting, tenzij regelmatig overschotten worden behaald.

 

Voor de BTW is het een ander verhaal. Zoals Denarius al aangeeft, is er een vrijstelling voor diensten van organisaties in het kader van sportbeoefening, echter bij mijn weten geldt die alleen voor diensten aan leden. Een stichting kan per definitie geen leden hebben. Het zou dus kunnen dat de stichting voor de BTW wel ondernemer is.

 

Dat hoeft overigens niet verkeerd te zijn, gelegenheid geven tot sportbeoefening valt namelijk onder het 6%-tarief. Je kunt dan wel alle betaalde (meestal 19%) BTW terugvragen, dus dat kan betekenen dat je goedkoper uit bent. Dat kan ook schelen in de zaalhuur. Je kunt dan namelijk kiezen voor belaste verhuur. Je betaalt dan BTW over de zaalhuur, maar die kun je weer aftrekken en de verhuurder kan mogelijk nog een deel van de BTW op de bouwkosten aftrekken (moet de zaal wel jonger dan 10 jaar zijn). Als dat lukt, worden zijn kosten lager en kan de huurprijs dus ook omlaag.

 

Het is lastig om te beoordelen wat nu het handigst is om te doen. Daarvoor kun je het beste eerst eens met een adviseur om de tafel gaan zitten en daarna eventueel samen met de Belastingdienst.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Super bedankt voor de reacties.

 

Ik zal zelf dan even moeten uitzoeken of de vrijwilligersvergoeding ook bij een stichting mag en ook of deze vergoeding aan de bestuursleden mag worden uitbetaald.

 

Ik weet nu nog steeds niet of ik verder moet gaan met 0,- euro invoeren, maar ik ben in ieder geval weer een stapje verder. Vind het toch behoorlijk lastig voor iets wat in mijn ogen vrij simpel is (de werkzaamheden die ik verricht).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Super bedankt voor de reacties.

 

Ik zal zelf dan even moeten uitzoeken of de vrijwilligersvergoeding ook bij een stichting mag en ook of deze vergoeding aan de bestuursleden mag worden uitbetaald.

 

Ik weet nu nog steeds niet of ik verder moet gaan met 0,- euro invoeren, maar ik ben in ieder geval weer een stapje verder. Vind het toch behoorlijk lastig voor iets wat in mijn ogen vrij simpel is (de werkzaamheden die ik verricht).

 

 

 

Het is veiliger er een onkostenvergoeding van te maken i.p.v. een vrijwilligersvergoeding.

Betreffende het aangifteformulier daar moet je even voor bellen, dacht dat het ook via hun site kon, om een ontheffing aan te vragen dan ontvang je geen aangifte formulier meer.

Link naar reactie
  • 0

Super bedankt voor de reacties.

 

Ik zal zelf dan even moeten uitzoeken of de vrijwilligersvergoeding ook bij een stichting mag en ook of deze vergoeding aan de bestuursleden mag worden uitbetaald.

 

Ik weet nu nog steeds niet of ik verder moet gaan met 0,- euro invoeren, maar ik ben in ieder geval weer een stapje verder. Vind het toch behoorlijk lastig voor iets wat in mijn ogen vrij simpel is (de werkzaamheden die ik verricht).

 

 

 

Het is veiliger er een onkostenvergoeding van te maken i.p.v. een vrijwilligersvergoeding.

Betreffende het aangifteformulier daar moet je even voor bellen, dacht dat het ook via hun site kon, om een ontheffing aan te vragen dan ontvang je geen aangifte formulier meer.

 

 

Ben ik niet met je eens. Een onkostenvergoeding moet gestaafd worden met bewijs van die onkosten! Een vrijwilligersvergoeding is wettelijk belastingvrij tot genoemde bedragen.

 

Waarom zou je dan iets wat bewijsvrij is, inruilen voor iets waar je bewijs van moet hebben? Zeker als achteraf blijkt dat de betaalde onkostenvergoedingen hoger zijn dan de werkelijke onkosten.

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De vrijwilligersvergoeding lijkt mij idd het beste. Wij hebben nu toch niet voldoende geld om 1500,- per jaar op te maken, zoveel is er nu ook weer niet over (misschien slechts rond de 300-400 per jaar totaal afhankelijk van het aantal deelnemers).

 

Begrijp ik het goed dat als ik dus gewoon zonder winstoogmerk (absoluut!!!) blijf lesgeven in deze sport en onze vrijwilligersvergoeding p.p. onder de 1500,- per jaar blijft dat ik dan NIETS hoef op te geven aan de belastingdienst?

 

Ik bedoel controleren zij ook niet onze zakelijke rekening op 1 of andere manier. En kan ik gewoon geld PINNEN of OVERMAKEN met de notitie: vrijwilligersvergoeding persoon A???

 

 

Link naar reactie
  • 0

De vrijwilligersvergoeding lijkt mij idd het beste. Wij hebben nu toch niet voldoende geld om 1500,- per jaar op te maken, zoveel is er nu ook weer niet over (misschien slechts rond de 300-400 per jaar totaal afhankelijk van het aantal deelnemers).

 

Begrijp ik het goed dat als ik dus gewoon zonder winstoogmerk (absoluut!!!) blijf lesgeven in deze sport en onze vrijwilligersvergoeding p.p. onder de 1500,- per jaar blijft dat ik dan NIETS hoef op te geven aan de belastingdienst?

 

Ik bedoel controleren zij ook niet onze zakelijke rekening op 1 of andere manier. En kan ik gewoon geld PINNEN of OVERMAKEN met de notitie: vrijwilligersvergoeding persoon A???

 

 

 

Die vrijstelling volgt uit de wet en daar hoeft idd geen aangifte van gedaan te worden. Als je het verkeerd doet, dan zien ze dat wel bij een evt. boekencontrole.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij vallen wij idd onder:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-02.html

 

Ik snap dan niet waarom ik in het begin van de belastingdienst een brief heb gekregen waarin stond dat ik omzetbelastingplichtig was en dat ze dit later weer ontkrachten.

 

Ik hoop dat iemand mij nog duidelijkheid kan geven op mijn bericht hierboven.

 

 

 

De KOR heeft niet van doen met de vrijstelling voor sportorganisaties. De KOR is van toepassing als je BTW plichtig bent. Chack even KOR via de zoekfunctie.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost,

 

Wat je bedoelt is zeker dat wij niet eens onder de KOR vallen, maar zelfs nog daarbuiten?

Ik zie bij de KOR een bedrag van 1345,- waarbij je geen BTW hoeft te betalen.

 

 

Wat is dit bedrag van 1345,- dan?

Is dit de donaties a 20,- euro per maand of slechts de 6% die daarover geheven zou kunnen worden?

 

Weet je toevallig ook of die vrijwilligersvergoeding voor de bestuurders geldt? Kan ik dan gewoon bijv. 35,- euro per maand overmaken naar de bestuurders prive rekening o.v.v. vrijwilligersvergoeding? Is dat alles?

Link naar reactie
  • 0

De KOR geldt alleen als je BTW plichtig bent. Zoals je van Ronaldinho gelezen hebt, bestaan daar twijfels over. Ik durf niet met 100% zekerheid te stellen dat die vrijstelling er is.

 

Als je de KOR invult, dan geldt inderdaad dat de grens van 1345 de netto af te dragen BTW betreft. Dus inderdaad 6% van de donaties minus de voorbelasting op de kosten van de stichting.

 

De vijrwilligersvergoeding: zie tekst van de fiscus:

 

- U bent 23 jaar of ouder en u krijgt een vergoeding van maximaal € 4,50 per uur, met een maximum van € 150 per maand en € 1.500 per jaar. Deze maximumbedragen gelden voor het totaal van de vergoeding voor uw werkzaamheden en de eventuele vergoeding voor de werkelijk gemaakte kosten.

- U bent jonger dan 23 jaar en u krijgt een vergoeding van maximaal € 2,50 per uur, met een maximum van € 150 per maand en € 1.500 per jaar. Deze maximumbedragen gelden voor het totaal van de vergoeding voor uw werkzaamheden en de eventuele vergoeding voor de werkelijk gemaakte kosten.

- Als u alleen deze vrijwilligersvergoedingen krijgt, dan zijn deze onbelast. De organisatie waarvoor u vrijwilligerswerk doet, hoeft deze vergoedingen niet aan ons door te geven. Ook hoeft de organisatie hiervoor geen urenadministratie bij te houden. Dus ook niet als u andere vergoedingen dan uurvergoedingen krijgt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ja precies,

 

Ik begrijp wat je bedoelt. Het gaat er dus om of de donaties ook onder de BTW vrijstelling vallen net zoals dat bij LEDEN is bij bijv. een vereniging.

 

Stap 1 is dus dat ik die vrijstelling van administratieplicht (is vrijstelling van BTW plicht neem ik aan) ga aanvragen.

Als dit wordt goedgekeurd, neem ik aan dat wij dus gewoon een simpele:

 

- stichting zijn

- zonder winstoogmerk

- die spullen kan kopen voor de training betaalt uit de donaties

- die vrijwilligers (donateurs meestal, ik noem ze zelf toch leden al kan dat officieel niet) een vergoeding kan geven per persoon van 150,- euro per maand met max. van 1500,- per jaar

 

 

Mag ik nu ook mijn vrijwilligers met terugwerkende kracht die 35,- euro per maand betalen? Of betekent per maand ook echt dat het vanaf NU per maand 35,- euro (of max. 1500,- verdeeld over 12 maanden = 125,- euro) moet zijn en dat ik niet vanaf januari (want sindsdien helpt 1 assistent/vrijwilliger mij al met lesgeven) dit met terugwerkende kracht mag overmaken?

Link naar reactie
  • 0

Idd, ik lees het nu ook op verschillende andere plaatsen. Is echt per maand en niet met terugwerkende kracht.

Ik denk dat ik dan gewoon voor het overzicht pas begin vanaf januari.

 

Wat ik wel vreemd vind is dat (hoe laag die vrijwilligersvergoeding ook is) het volgens mij door de belastingdienst nagenoeg niet te controleren is waar die vergoedingen heen zijn gegaan. Want ik kan ook die 35,- euro elke maand pinnen en aangeven dat het naar persoon x is gegaan. Ik lees namelijk nergens dat je alleen maar via de zakelijke rekeningen mag overmaken.

 

Laat ik het zo zeggen, ik had het netter gevonden als ik deze bedragen netjes moet opgeven, zodat het ook te controleren is. Nu kan ik van mijzelf zeggen dat wij een 100% eerlijke stichting hebben waarbij nog nooit 1 cent is verdwenen, maar ik kan mij zo voorstellen dat dit soort regelingen zwart geld in de hand werkt bij stichtingen die misschien wel tonnen per jaar aan donaties ontvangen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.