• 0

Er was eens een idee........

Heb je dat ook wel eens? Je ligt in bed, bent onderweg of je droomt voor je uit. Dan ineens heb je het! Het ei van Columbus,je a-ha erlebniss...DE oplossing. Vaak vergeet je het, soms schrijf je het op en af en toe blijft het maar doorsudderen in je hoofd. Verder kom je meestal niet.

 

Om te voorkomen dat het idee wat ik nu heb ook een stille dood sterft zou ik graag jullie advies willen.

 

Mijn vraag komt hier op neer:

 

Welke weg kun je bewandelen om een idee, een uitvinding of een toepassing werkelijkheid te laten worden

 

Ik dank jullie bij voorbaat al hartelijk voor het lezen van mijn vraag en voor de eventuele antwoorden.

 

Groetjes Jeroen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jeroen,

 

Klinkt als "I have a dream ..........."!? ;)

 

Kortom het traject "Van idee tot Markt".

Dit is tevens de titel van de basis-cursus voor uitvinders, welke de Nederlandse Orde Van Uitvinders (NOVU-vereniging) voor haar leden en voor niet-leden verzorgt.

 

Daarin worden vier mijlpalen onderscheiden , nl.:

- een idee

- een vinding

- een product

- een markt

 

Zoals je zelf ook al aangeeft "suddert" een idee in je hoofd en verder kom je niet. Dat klopt, want het zit in jouw hoofd en niemand kan er wat mee. Een idee is dus eigenlijk NOG NIETS.

 

Om een idee -ter beoordeling- te kunnen communiceren met derden zullen je van het idee een vinding moeten maken. Derden kunnen een idee o.a. waarderen aan de hand van:

- Octrooi-Onderzoek (Juridische bescherming > octrooi)

- Technische-Onderzoek (Functionele werking > prototype)

- Markt-Onderzoek (Commerciele potentie > marketing plan)

 

Voornoemde drie onderzoeken kan je opnemen in een Ondernemingsplan, oftewel 3XO=O.

 

Met dit ondernemingsplan ku ;Dn jij -als uitvinder (ondernemer)- de vervolgtrajecten bepalen, om middels productontwikkeling een product te realiseren en vervolgens via marketing- en verkoopactiviteiten de markt te "veroveren".

 

De vorm waarin je dit doet kan extreem verschillen; van de vinding verkopen, een licentieovereenkomsten sluiten met royalty en lump-sum vergoedingen, tot het opzetten van een heel consortium aan ondernemeningen.

 

Dit is globaal hoe je jouw idee (droom!?) werkelijkheid kunt laten worden. ;D

 

Voor een nog specifieker antwoord kun je terecht bij de NOVU-vereniging, via telefoonnummer +31 (0)294-232862 of via een e-mail aan info@novu.nl.

 

Met vriendelijke groet,

Jasper Vlasblom (j.vlasblom@novu.nl)

Jasper Vlasblom

 

Nederlandse Orde Van Uitvinders (NOVU)

Nieuwstad 100

1381 CE Weesp

Tel.: +31 (0)294 - 232862

Fax.: +31 (0)294 - 233665

Link naar reactie
  • 0

Hi Jeroen,

 

Vergeet niet dat er dagelijks duizenden ideeën een stille dood sterven. Het pad is voor je uitgestippeld, maar volgens mij ligt de ware uitdaging in jezelf.

 

Hoe serieus ben je over je idee? Hoe graag wil je dat je idee werkelijkheid wordt? Hoe hard ga je er voor vechten? Ben je bereid risico's te nemen?

 

Als je op die vier basis vraagjes een antwoord kan geven dat jouw het gevoel geeft dat je met je idee door moet gaan, dan zeg ik: "go for it!" :D

 

Ik hoop van harte dat je er mee door wilt gaan en dat we binnenkort een nieuwe ondernemer in ons midden hebben.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Helemaal mee eens!

 

De uitvinder is de "BRON",

en .......waar een WIL is ...... is een WEG.

 

Voor de uitvinder echter elke keer weer een NIEUWE weg!

 

Jasper Vlasblom

 

 

 

Jasper Vlasblom

 

Nederlandse Orde Van Uitvinders (NOVU)

Nieuwstad 100

1381 CE Weesp

Tel.: +31 (0)294 - 232862

Fax.: +31 (0)294 - 233665

Link naar reactie
  • 0

En kijk uit voor de uitvinders die je voorgingen, die liggen nog wel eens overdwars en uitgeput over die weg gestrooid.... :-\

 

(kijk ook eens op www.uitvinders.nl)

 

Groet, en heel veel succes!

Ik denk dat de uitvinder, die zijn vinding als onderneming behandelt, meer kans van slagen heeft dan iemand die iemand zoekt die het idee gaat uitvoeren en tot het commerciële succes maken dat elke uitvinder denkt dat z'n idee zal zijn.....ik denk dat een gemiddeld goed idee met een goede zakelijke (onderbouwde, vermakte) uitvoering het verder schopt dan een geniaal idee waarm ad infinitum mee 'geleurd' wordt.

 

tot zover :-)

Annedien

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kwam de volgende spreuk tegen:

om het simpel te houden!

 

kiezen voor een idee is het loslaten van andere ideeen! ;D

 

succes

Gain Marketingmanagement &amp Organisatie.

 

Wij verzorgen/bezorgen voor ondernemingen binnen het MKB, de doorlooproute om klanten te behouden, te werven en de winstgevendheid van klanten te maximaliseren.

 

EasyMarketingplan: praktisch, innovatief en competitief in zeven stappen naar uw oplossin

Link naar reactie
  • 0

Als we toch interessante quotes zitten te citeren, deze van Victor Hugo spreekt mij erg aan;

 

"there is nothing is the world as powerfull as an idea whose time has come"

 

Alleen is het bepalen of- en overtuigen van andere dat- de tijd rijp is de echte ondernemers uitdaging. Jawel ik spreek uit ervaring, door schade en schande wijsgeworden en toch onverbeten weer plannen aan het maken en ideeen aan het uitwerken. Dus ik wil er nog een quote tegenaangooien voor de echte ondernemer, uit annonieme bron;

 

"Inventing new technologies is cool.

Producing a string of viable IPO candidates is cooler still.

 

But the coolest thing is to invent (or maintain) an organisation that

can win again and again in the permanant disruptive world"

 

Voor op de tegeltjes zou ik zo zeggen ;D O ja de WiFi tegeltjes met dit soort spreuken en wijsheden heb ik al bedacht en gepatenteerd ;)

 

Cheers, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Er is nu een idee......

 

Hartelijk bedankt voor alle tips en aanwijzingen. Veel info (dat wel) en helaas niet allemaal bruikbaar. Maar het idee dat er is begint steeds meer te lijken op iets dat werkelijk uit te voeren is. Aangezien ik les geef op een VMBO-school en we nu een drukke tijd tegemoet gaan zal ik vooral moeten zoeken naar tijd. (alhoewel... bijna zomervakantie.)

rest mij op dit moment nog toch nog een "technisch" vraagje.

 

Moet je een bedrijf beginnen als je je uitvinding wilt verkopen?

 

Nogmaals hartelijk dank voor jullie reacties.

 

Groetjes Jeroen Korf

 

p.s. Weet iemand misschien een bedrijf dat temperatuur afhankelijke verf produceerd? (verf die onder invloed van koude of warmte van kleur veranderd)

Link naar reactie
  • 0

Verf die van kleur veranderd aan de hand van de temperatuur... hmmm

 

Ik heb vroeger wel een brommer gehad waar ik meerder malen de uitlaat van spoot.. ;D. maar of dat nou kleur verandering was of de verf er niet tegen kon.... ;)

 

Nee zonder gekheid, ik ken het fenomeen in elk geval niet. Anders moet je eens bellen met akzo ofzo..of sikkens heet dat geloof ik onderdeel van akzo?...

 

Groet

 

ice

Link naar reactie
  • 0

Not invented here syndrom en simpelweg niet de visie hebben ideeen op waarde te schatten komen (te) vaak voor.

Voor het eerste is niet echt een remedie, dat is meer een bedrijfscultuur die je als buitenstaander niet kan doorbreken. Voor het laatste moet je gewoon huiswerk doen; onderbouw je idee, evt bescherm het en focus op wat het idee kan doen voor de partij aan wie je het aanbied en noem het vooral geen idee maar innovatie. Wees ook heel eerlijk in de minpunten van de innovatie en geef daarvoor ook oplossingen.

 

Let ook goed op aan wie je het gaat verkopen. Een hoofd R&D ziet allemaal technische problemen en zal het om deze reden kapot schieten. Een algemeen en/of commercieel directeur ziet de kansen en de problemen en investeringen als overkombaar. Probeer dus zo hoog mogelijk in de boom te klimmen. Maar dan moet je toch weer met die sceptische ontwikkelaar en R&D manager door de bocht die iets "not invented here" door de strot gedrukt krijgt. Dan moet je schakelen van commercieel naar diplomatiek en vasthoudend. Leuk vak uitvinder :)

 

Succes.

 

Cheers, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.