• 0

Bankgarantie aanvragen?

Ik wil mijn zakenpartner binnenkort uitkopen om vervolgens het bedrijf door te verkopen aan een overnamekandidaat.

 

De contracten zijn klaar en 99% is afgerond. Mijn collega vraagt alleen bankgarantie.

 

Via mijn huidige bank (Postbank) kan ik dit niet regelen, gezien de onderneming een particuliere rekening op zijn naam gebruikt via de Rabobank. Daarbij zal ik het geld pas ontvangen na de verkoop van het bedrijf.

 

Hoe kan ik een bank garant laten staan? De risico's zijn 0% en het bedrijf is € 50.000 waard, terwijl de bankgarantie slechts nodig is voor € 20.000.

 

Echter de telefonische helpdesk van Postbank Zakelijk zei dat ze alleen bankgaranties aan bedrijven uitgeven, die het bedrag al op hun rekening hebben staan en zelf bij de Postbank zitten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoe kan ik een bank garant laten staan? De risico's zijn 0% en het bedrijf is € 50.000 waard, terwijl de bankgarantie slechts nodig is voor € 20.000.

 

Een bank zal alleen een bankgarantie afgeven als daar een zekerheid ter hoogte van die garantie tegenover staat, waardoor de bank zeker weet dat indien er onder die bankgarantie geclaimd wordt, de bank het geld direct bij de opdrachtgever kan weghalen.

 

Normaliter wordt er dan een bedrag ter hoogte van die garantie geblokkeerd op een (spaar)rekening. Mochten er geen liquide middelen (spaargeleden) zijn, dan bestaat er nog een mogelijk dat de bank bereid is een kredietconstructie op te tuigen met zekerheden ter waarde van die garantie, die zekerheden moeten dan wel snel te gelde te maken zijn of makkelijk om te zetten in een kortlopende particuliere financiering.

 

 

(dat de risico's 0% en het bedrijf € 50.000 waard is, daar heeft de bank als verstrekker van een bankgarantie geen boodschap aan. Zij geeft een stuk papier af, waarin staat dat op eerste verzoek het garantiebedrag uitbetaald zal worden. Bij een verzoek tot uitbetaling van die garantie zal de bank ook niet toetsen of dat verzoek wel of niet terecht is , zij gaat direct over tot betaling van het garantiebedrag. )

Link naar reactie
  • 0

Derek,

 

Ik sluit me bij de wijze woorden van Soafiak aan:

 

Normaliter wordt er dan een bedrag ter hoogte van die garantie geblokkeerd op een (spaar)rekening. Mochten er geen liquide middelen (spaargeleden) zijn, dan bestaat er nog een mogelijk dat de bank bereid is een kredietconstructie op te tuigen met zekerheden ter waarde van die garantie, die zekerheden moeten dan wel snel te gelde te maken zijn of makkelijk om te zetten in een kortlopende particuliere financiering.

 

en voeg hieraan toe, dat bij mij (1997) de bank slechts bereid was mij een (duur) flexible-krediet te verstrekken IN PRIVÉ en niet aan het bedrijf, voor de bankgarantie (ad fl. 40.000). De bank ging daarvan uit dat ik dit bedrag daadwerkelijk opgenomen heb (want geblokeerd voor de zekerheid). De garantie is na 10 jaar geëxpireerd (de tegenpartij heeft uit pesterij niet eerder willen terugsturen) door "uitertste datum van houdbaarheid". De bank heeft al die tijd rente berekend. In 2006 (nog voor de expiratiedatum) heeft de toenmalige Deken van de Amsterdamse advocaten mr J. van Veghel, louter uit goedheid (geen Dekentaak), de bank zo ver gekregen, dat zij duizenden Euri aan rente aan mij heeft terugbetaald.

 

Als je derhalve voor deze constructie kiest en de bank is bereid je een krediet te geven let wel op, dat je mogelijk geen rente behoeft te betalen omdat je feitelijk niets opneemt. De blokkering geldt achteraf kennelijk niet als "opnemen".

 

Succes, Karel

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Als je derhalve voor deze constructie kiest en de bank is bereid je een krediet te geven let wel op, dat je mogelijk geen rente behoeft te betalen omdat je feitelijk niets opneemt. De blokkering geldt achteraf kennelijk niet als "opnemen".

 

Succes, Karel

 

Karel, dank voor het compliment.

 

Derrek23, als er een krediet aangeboden wordt, zoals Karel dat aangeeft, dan kiezen voor een "revolverend krediet". Dat is een krediet, waarbij je mag opnemen en aflossen wanneer en hoeveel je wilt, als je maar binnen de afgesproken limiet blijft. Dus zolang de garantie niet wordt aangesproken, kost je dat niets !

 

Overigens, houdt er wel rekening mee dat de bank een vergoeding vraagt voor het afgeven van een bankgarantie. Normaliter een opstartfee of te wel afsluitprovisie met daarnaast een vergoeding per kwartaal gedurende de looptijd van die garantie

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sofiak, Derek,

 

Ik denk dat ik hetzelfde credit had, en wellicht noemt de ene bank het zo en de andere weer anders. Ik kreeg zelfs rente over het overhangende bedrag (credit fl. 45.000,-- garantie fl. 40.000,--) en natuurlijk werden er kosten berekend. Deze vielen overigens wel mee.

 

De vraag is voor Derek natuurijk, of hij in privé, creditable genoeg is naar de smaak van de bank. Maar gezien zijn superlatieven omtrent de financiële status quo van het bedrijf heeft hij - en zal ook in de toekomst genereren - genoeg inkomen voor zijn verplichtingen.

 

Karel

 

Link naar reactie
  • 0

Sofiak, Derek,

 

Ik denk dat ik hetzelfde credit had, en wellicht noemt de ene bank het zo en de andere weer anders. Ik kreeg zelfs rente over het overhangende bedrag (credit fl. 45.000,-- garantie fl. 40.000,--) en natuurlijk werden er kosten berekend. Deze vielen overigens wel mee.

Karel

 

Ik heb zo'n constructie meer gezien, en ben het daar beslist niet mee eens.

 

Bank geeft krediet af en stort de opname daarvan op een spaarrekening die geblokkeerd wordt ter meerdere zekerheid van de afgegeven garantie.

Voor de bank is dat lekker verdienen: a. garantieprovisie b. renteverschil krediet/spaarrekening. En dat is dan ook de enige reden voor de bank om het op deze manier te regelen.

 

Als de bank het netjes wil regelen, dan verstrekken ze een kredietfaciliteit die direct voor opname geblokkeerd wordt en rekent gewoon garantieprovisie.

Maar ja, dan liggen de verdiensten voor de bank wat lager.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sofiac, Derek,

 

Weer wijze woorden van Sofiak. Ik - en vooral de mr J. van Veghel - was het er ook niet mee eens. Maar ik had geen andere keuze. De garantie moest snel komen. Derek heeft wellicht meer mogelijkheden omdat hij niet in een dwangpositie is.

 

Wat mij overigens verbaast (dat lees ik uit zijn verhaal), dat zijn bedrijf bij de bank geen eigen bedrijfsrekening had (of lees ik het verkeerd?).

 

Derk, Succes en laat het horen - voor alle anderen - hoe het verloopt.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste mijn complimenten over het niveau van de reacties.

 

Helaas ben ik een student die slechts € 1000,- per maand aan stabiel inkomen heeft, waarvan € 600,- per maand uit het bedrijf. De bedrijfsrekening staat momenteel nog particulier op naam van mijn zakenpartner, dit wordt gewijzigd na de overname. Hiervoor heb ik wel een bankgarantie nodig. Een akkoord heb ik nog niet met de koper, dit is ook nog vrij lastig, voordat ik mijn collega heb uitgekocht. De € 70.000 gaat zeker geboden en betaald worden. Het belangrijke nu is mijn zakenpartner uitkopen en alles op papier te hebben, zodat ik op dat vlak zekerheid heb.

 

Wat is in mijn geval de makkelijkste en snelste manier om aan de bankgarantie te komen?

Ik leg me erbij neer dat dit ook weer € 500 uiteindelijk zou kosten, terwijl ik slechts een garantie voor € 20.000 nodig heb.

 

Dien ik mijn ouders bijvoorbeeld garant te laten staan?

Dat zij de bankgarantie op basis van hun inkomen leveren in combinatie met een nog aan te vragen lening voor 3 maand?

Link naar reactie
  • 0

 

Dien ik mijn ouders bijvoorbeeld garant te laten staan?

Dat zij de bankgarantie op basis van hun inkomen leveren in combinatie met een nog aan te vragen lening voor 3 maand?

 

Je hebt twee mogelijkheden, jouw ouders zouden de garantie kunnen laten stellen, waarbij spaargeld op hun naam geblokeerd wordt.

 

Of je opent een spaarrekening op jouw naam en je ouders storten daar het bedrag van de bankgarantie op waarmee jij dan zelf die bankgarantie kan laten stellen.

 

Ik zou voor die tweede oplossing gaan, is makkelijker, lees simpeler te regelen bij de bank. Nadat de garantie is beëindigd kan jij het geld weer terug storten.

 

(Indien jouw ouders die middelen niet direct beschikbaar hebben, zouden ze wellicht een krediet kunnen afsluiten, de middelen op jouw spaarrekening storten, waarmee jij weer die garantie kan laten stellen.)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.